LDL مخفف لیپوپروتئین با چگالی کم است، این نوعی کلسترول است که در بدن شما یافت می‌شود. و با تست LDL معین می‌شود.

LDL در آزمایش خون چیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


LDL مخفف لیپوپروتئین با چگالی کم است، که در واقع نوعی کلسترول است که در بدن انسان یافت می‌شود و برای تشخیص آن آزمایش LDL بکار برده می شود. LDL اغلب کلسترول بد نامیده می‌شود. چرا که مقدار زیاد LDL سبب تجمع کلسترول در شریان‌های شما می‌شود که می‌تواند منجر به حملات قلبی و مغزی شود.

در ادامه این مقاله با درمانکده  همراه باشید.

مقدار زیاد LDL سبب تجمع کلسترول در شریان‌های شما می‌شود
مقدار زیاد LDL سبب تجمع کلسترول در شریان‌های شما می‌شود

تست LDL چیست؟

اگر سطح بالایی از کلسترول خوب داشته باشید، که لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) نامیده می‌شود، ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد. HDL به انتقال کلسترول LDL به کبد و جلوگیری از آسیب به قلب کمک می‌کند.

دکتر متخصص قلب ممکن است آزمایش LDL را به عنوان بخشی از یک آزمایش روتین جهت تعیین خطر ابتلا به بیماری قلبی و تعیین نیاز به هرگونه درمان انجام دهد.

بیشتر بخوانید : آزمایش ایمونوگلوبولین‌ها (IgA، IgG و IgM) چیست؟

کی آزمایش LDL باید انجام شود؟

اگر 20 سال یا بیشتر سن دارید و بیماری قلبی برای شما تشخیص داده نشده است، انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که سطح کلسترول خود را هر 4 تا 6 سال بررسی کنید. به طور معمول، کلسترول بالا هیچ علائم قابل مشاهده‌ای ایجاد نمی‌کند، بنابراین حتی ممکن است بدون آزمایش از ابتلا به آن مطلع نشوید.

اگر عوامل خطرزای ابتلا به بیماری قلبی زیر را دارید، ممکن است لازم باشد به دفعات بیشتری تست شوید:

اگر از قبل برای کلسترول بالا تحت درمان هستید، ممکن است پزشک قلب آزمایش LDL را نیز تجویز کند. در این مورد، این آزمایش برای تعیین اینکه آیا تغییر در سبک زندگی، مانند رژیم غذایی و ورزش یا داروها باعث کاهش موفقیت آمیز کلسترول می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

اگر مبتلا به دیابت هستید باید بیشتر تست LDL بدهید.
اگر مبتلا به دیابت هستید باید بیشتر تست LDL بدهید.

کودکان به طور معمول نیازی به آزمایش سطح LDL ندارند. با این حال، کودکانی که در معرض خطر بیشتری هستند (مانند کسانی که چاق هستند یا مبتلا به دیابت یا فشار خون هستند) باید اولین آزمایش LDL خود را بین سنین 2 تا 10 سال انجام دهند.

بیشتر بخوانید : آزمایش هورمون تستوسترون چیست؟

چرا آزمایش LDL ضروری است؟

کلسترول بالا به طور کلی علائمی ایجاد نمی‌کند، بنابراین لازم است مرتباً بررسی شود. کلسترول بالا، احتمال ابتلا به برخی بیماری‌ها را افزایش می‌دهد، برخی از این بیماری‌ها زندگی فرد را تهدید می‌کنند.

کلسترول بالا، خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش می‌دهد:

  • بیماری عروق کرونر قلب
  • آترواسکلروز که تجمع پلاک در رگ های شماست
  • آنژین، یا درد قفسه سینه
  • حمله قلبی
  • سکته مغزی
  • بیماری شریان کاروتید
  • بیماری شریانی محیطی

آماده شدن برای آزمایش چربی LDL

شما نباید 10 ساعت قبل از آزمایش غذا بخورید یا مایعات بنوشید، زیرا غذا و نوشیدنی می‌تواند سطح کلسترول خون را به طور موقت تغییر دهد.

با این حال، نوشیدن آب اشکالی ندارد. می‌توانید انجام آزمایش را در ردیف اول از برنامه روزانه قرار دهید تا نیازی به گرسنه ماندن در طول روز نداشته باشید.

کلسترول بالا به طور کلی علائمی ایجاد نمی‌کند، بنابراین لازم است مرتباً بررسی شود.
کلسترول بالا به طور کلی علائمی ایجاد نمی‌کند، بنابراین لازم است مرتباً بررسی شود.

اگر از داروهای بدون نسخه، داروهای تجویز شده یا مکمل های گیاهی استفاده می‌کنید حتما به پزشک خود اطلاع دهید. برخی از داروها می‌توانند سطح LDL شما را تحت تأثیر قرار دهند و پزشک نیز ممکن است قبل آزمایش از شما بخواهد که مصرف دارو را متوقف کنید یا دوز آن را تغییر دهید.

مشاهده بیشتر: لیست دکتر متخصص قلب

در طی انجام آزمایش چربی LDL چه اتفاقی می‌افتد؟

آزمایش LDL تنها به یک نمونه خون ساده نیاز دارد. ممکن است این فرآیند، رگ‌گیری یا خون‌گیری نیز نامیده شود. ارائه دهنده خدمات بهداشتی قبل از خون‌گیری، محل خون‌گیری را با مواد ضدعفونی‌کننده پاک می‌کند. خون معمولا از ورید آرنج یا پشت دست گرفته می شود.

در مرحله بعدی، ارائه دهنده خدمات بهداشتی یک نوار الاستیک را به دور بازو می بندد. این عمل باعث جمع شدن خون در ورید می‌شود. سپس یک سوزن استریل به داخل رگ شما وارد می‌شود و خون به داخل یک لوله کشیده می‌شود. ممکن است درد خفیف تا متوسطی ​​را حس کنید که شبیه احساس خارش یا سوزش باشد. معمولا می‌توانید با شل کردن بازو در حین خون‌گیری، درد را کاهش دهید. در حین خون گیری، ارائه دهنده خدمات بهداشتی نوار الاستیک را باز می‌کند.

بیشتر بخوانید : آزمایش FSH چیست و تفسیر آزمایش FSH در زنان چگونه انجام می‌شود؟

آزمایش LDL تنها به یک نمونه خون ساده نیاز دارد. ممکن است این فرآیند، رگ‌گیری یا خون‌گیری نیز نامیده شود.
آزمایش LDL تنها به یک نمونه خون ساده نیاز دارد. ممکن است این فرآیند، رگ‌گیری یا خون‌گیری نیز نامیده شود.

وقتی خون گیری انجام شد، یک چسب زخم روی زخم قرار می‌گیرد. برای جلوگیری از خونریزی و جلوگیری از کبودی باید چندین دقیقه به زخم فشار وارد کنید. خون شما برای آزمایش سطح LDL به آزمایشگاه پزشکی ارسال می‌شود.

خطرات آزمایش‌های LDL

احتمال بروز مشکلات ناشی از آزمایش خون LDL کم است. با این حال، مانند هر روش پزشکی که پوست را زخم می‌کند، خطرات احتمالی عبارتند از:

  • زخم‌های متعدد حاصل از سوزن که به دلیل مشکل در یافتن رگ ایجاد می‌شود
  • خون‌ریزی بیش از حد
  • احساس سبکی سر یا غش کردن
  • هماتوم، یا تجمع خون در زیر پوست
  • عفونت
زخم‌های متعدد یا حون‌گیری بیش از حد از عوارض و خطرات نادر تست LDL است.
زخم‌های متعدد یا حون‌گیری بیش از حد از عوارض و خطرات نادر تست LDL است.

چه کسی نباید از نظر LDL آزمایش شود؟

کودکان زیر 2 سال برای تست خیلی کوچک هستند و نمی‌توانند از نظر LDL آزمایش شوند. همچنین، افرادی که دچار یک بیماری حاد یا وضعیت استرس زا مانند جراحی یا حمله قلبی شده‌اند، باید قبل از آزمایش LDL شش هفته منتظر بمانند. بیماری و استرس حاد می‌تواند سبب شود که سطح LDL به طور موقت کاهش یابد.

مادران تازه فارغ شده باید شش هفته پس از زایمان برای آزمایش سطح LDL صبر کنند، زیرا بارداری به طور موقت باعث افزایش سطح کلسترول LDL می‌شود.

بیشتر بخوانید : آزمایش پنل متابولیک جامع چیست؟

بیماری و استرس حاد می‌تواند سبب شود که سطح LDL به طور موقت کاهش یابد.
بیماری و استرس حاد می‌تواند سبب شود که سطح LDL به طور موقت کاهش یابد.

سخن نهایی

درباره تست LDL و کلسترول بد بدن خواندید و می‌دانید کلستدرول بالا در خون علائمی ندارد و باید با آزمایش مشخص شود. برای مشاوره با پزشک متخصص بیماری های قلب و عروق از درمانکده استفاده کنید.

[sibwp_form id=5]

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 152

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

6 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها