آزمایش HDL

آزمایش HDL Cholesterol خون چیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

آزمایش HDL یا لیپوپروتئین با چگالی بالا میزان کلسترول خوب خون را اندازه گیری می‌کند. کلسترول یک ماده موم مانند است که در تمام سلول‌های بدن شما وجود دارد.

کلسترول دارای چندین عملکرد مختلف از جمله کمک به ساخت سلول‌های بدن است. کلسترول از طریق جریان خون متصل به پروتئین‌هایی به نام لیپوپروتئین ها منتقل می‌شود.

دو نوع کلسترول در بدن شما وجود دارد که لیپوپروتئین با چگالی بالا، کلسترول خوب و لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یا کلسترول بد نامیده می‌شوند. HDL به عنوان کلسترول خوب شناخته می‌شود، زیرا حامل لیپوپروتئین با چگالی پایین (LDL)، تری گلیسیریدها و چربی‌های مضر است و آن ها را برای فرآوری به کبد منتقل می‌کند.

هنگامی که لیپوپروتئین با چگالی بالا به کبد شما می‌رسد، کبد لیپوپروتئین با چگالی کم را تجزیه کرده و پس از تبدیل به صفرا، آن‌ را از بدن خارج می‌کند.

بدن بیشتر از کلسترول LDL تشکیل شده است. LDL به عنوان کلسترول بد در نظر گرفته می‌شود. زیرا مقادیر زیاد آن در بدن می‌تواند منجر به ایجاد پلاک در عروق شود. این موضوع می‌تواند منجر به بیماری قلبی یا سکته شود.

تحقیقات نشان داده است که افراد با سطح کلسترول HDL سالم در معرض خطر کمتری برای بیماری عروق کرونر هستند. پزشک با استفاده از یک آزمایش ساده می‌تواند سطح کلسترول شما را بررسی کند.

آزمایش HDL

چرا آزمایش HDL انجام می‌شود؟

آزمایش HDL به تست HDL-C نیز معروف است. این آزمایش یکی از چندین تستی است که پزشک شما می‌تواند برای بررسی سطح کلسترول آن را تجویز کند. این مجموعه کامل از آزمایش‌ها، به تست کامل کلسترول، پروفایل چربی یا پنل چربی معروف است. پزشکان به طور معمول از این تست‌ها برای تعیین میزان خطر ابتلا به بیماری قلبی استفاده می‌کنند.

آزمایش HDL به طور خاص، سطح HDL را در خون شما بررسی می‌کند. اگر آزمایش غربالگری کلسترول، نتایج بالایی از مقادیر را در شما نشان ‌دهد، ممکن است آزمایش HDL نیز به عنوان تست پیگیری تجویز شود.

انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که بهتر است همه بزرگسالان 20 سال به بالا هر چهار تا شش سال یک بار کلسترول خود را چک کنند. پزشک شما ممکن است آزمایش HDL را به عنوان بخشی از یک معاینه منظم نیز انجام دهد.

پزشکان ممکن است این آزمایش را به طور منظم برای افرادی که در معرض خطر بیماری های قلبی هستند، تجویز کنند. افراد زیر همواره باید کلسترول خون خود را چک کنند.

  • افراد مبتلا به دیابت
  • افراد داری سابقه خانوادگی بیماری قلبی
  • افراد با فشار خون بالا
  • مردان بالای 45 سال
  • زنان بالای 55 سال
  • افراد سیگاری
  • افرادی که از تنباکو استفاده می‌کنند
  • افرادی که به بیماری قلبی مبتلا هستند یا دچار حمله قلبی شده‌اند.

پزشک شما همچنین ممکن است این آزمایش را برای نظارت بر اثربخشی درمان‌ها یا بررسی اینکه آیا تغییر در سبک زندگی مانند رژیم غذایی، ورزش یا ترک سیگار در کاهش سطح کلسترول شما موفقیت آمیز بوده است، تجویز نماید.

آزمایش HDL

آزمایش HDL چه خطری دارد؟

آزمایش HDL نیاز به یک خون گیری معمولی دارد. بنابراین به ندرت مسئله جدی ایجاد می کند. خطرات ناشی از دادن نمونه خون عبارتند از:

  • خونریزی زیر پوست یا هماتوم
  • خون ریزی بیش از حد
  • غش کردن
  • عفونت

چگونه باید برای آزمایش HDL آماده شویم؟

پزشک دستورالعمل های کاملی در مورد نحوه آماده سازی برای آزمایش به شما می دهد. این موارد ممکن است شامل عدم مصرف برخی از داروها برای مدت کوتاه یا ناشتا بودن تا 12 ساعت قبل از آزمایش باشد.

هنگام بیماری نباید آزمایش HDL داشته باشید. سطح کلسترول در طی بیماری حاد، بلافاصله پس از حمله قلبی و در حوادث استرس زا مانند جراحی یا تصادف به طور موقت کاهش می یابد.

برای اندازه گیری میزان کلسترول، توصیه می شود حداقل شش هفته بعد از هر بیماری صبر کنید. در زنان، کلسترول HDL می تواند در دوران بارداری تغییر کند. بنابراین برای اندازه گیری HDL باید حداقل تا شش هفته پس از زایمان صبر کنید.

آزمایش کلسترول

آزمایش HDL چگونه انجام می‌شود؟

تست HDL سریع و نسبتاً بدون درد است. یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی با استفاده از سوزن نمونه خون را می گیرد. ممکن است در قسمتی که نمونه خون گرفته می شود، احساس سوزش کنید. البته بعضی از آزمایش‌ها مانند آزمایش خانگی فقط به یک قطره خون نیاز دارد که با استفاده از یک سوزن کوچک به نام لانست انجام می شود.

مشاهده بیشتر : لیست بهترین متخصص خون

تست HDL

هنگامی که مسئولان آزمایشگاه خون کافی را به بطری ضد هوای متصل به سوزن انتقال می‌دهند، نمونه را بسته بندی کرده و برای آزمایش به آزمایشگاه می فرستند. اگر بعد از خونریزی احساس گنگی یا سبکی سر می کنید، بهتر است استراحت کنید. احتمالاً نیاز داشته باشید تا یک میان وعده یا نوشیدنی شیرین هم بخورید تا به شما کمک کند حالتان بهتر شود.

نتیجه‌گیری

سطح مطلوب کلسترول HDL بیش از 60 میلی گرم در دسی لیتر (میلی گرم / دسی لیتر) است. سطح HDL برای مردان کمتر از 40 میلی گرم در دسی لیتر و برای زنان 50 میلی گرم در دسی لیتر است. بنابراین افزایش آن خطر بیماری قلبی را نشان می دهد.

شما می توانید کلسترول بالا داشته باشید و هیچ علائمی نداشته باشید. از این رو انجام آزمایش کلسترول به طور مرتب مهم است. به خصوص اگر هر یک از عوامل احتمالی بیماری قلبی را داشته باشید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد رای‌ها 163

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

28 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها