پادرد در بارداری نشانه چیست؟ روش درمان و پیشگیری

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

پادرد در دوران بارداری یکی از شایع‌ترین دردهایی بوده که مادر تجربه می‌کند، بخصوص در سه ماهه دوم و سوم دوران بارداری. افزایش وزن و همچنین تغییرات هورمونی از اصلی‌ترین علل این ماجرا هستند. دوران بارداری سختی‌ها و فشار زیادی برای مادر به همراه دارد. خود موضوع تغییرات هورمونی فرد را با چالش‌های بسیاری روبرو می‌کند که پادرد تنها یکی از عوارض آن است. ما در این مطلب از درمانکده قصد داریم تا نگاه ریزبینانه‌تری به مسئله پادرد در دوران بارداری داشته باشیم. اینکه ببینیم دلایل دیگر این ماجرا چه چیزهایی هستند؟ چطور می‌توان آن را کمتر کرد؟ آیا این مسئله می‌تواند برای مادر خطرناک باشد؟ و آیا راهی برای پیشگیری از آن وجود دارد یا خیر؟ پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را از دست ندهید و مثل همیشه تا انتها همراه مجله درمانکده باشید. 

پادرد در بارداری

بارداری یکی از حساس‌ترین زمان‌ها برای مادر است. خانم‌ها در ماه‌های ابتدایی حاملگی دردها و بیماری‌های زیادی را تجربه می‌کنند. پا درد یکی از شایع‌ترین و البته آزاردهنده‌ترین عارضه‌هایی بوده که در این دوران سراغ زنان می‌آید. درد پا در این دوران اغلب در بازه دو ماهه و سه ماهه سوم اتفاق می‌افتد. این درد به قدری رایج است که طبق آمار حدود نیمی از زنان باردار درگیر آن می‌شوند. 

با اینکه این درد همیشگی بوده اما اغلب اوقات در میانه‌های شب سراغ فرد می‌آید، درست زمانی که مادر به استراحت و خواب کافی نیاز دارد! درد پا با سفتی و گرفتگی ساق پا در هر دو پا یا یکی از آن‌ها همراه است. به علاوه اینکه برخی از زنان بعد از نشستن‌های طولانی مدت هم آن را تجربه می‌کنند. گاهی اوقات این دردها به قدری شدید هستند که زنان باید برای معالجه و کاهش این گرفتگی‌ها به متخصص ارتوپدی مراجعه کنند. 

این دردها و گرفتگی‌ها در دوران بارداری امری طبیعی بوده و نمی‌توان به طور کامل از آن‌ها پیشگیری کرد. با این حال اقدامات پیشگیرانه متعددی جهت کم کردن این دردها وجود دارد. از ورزش‌های کششی گرفته تا به طور کلی فعال ماندن، نوشیدن آب کافی و… این موارد به طور چشمگیری گاها درد را کم می‌کنند. در ادامه بیشتر در مورد این مسائل صحبت خواهیم کرد. 

بیشتر بدانید: درد مچ پا از چیست؟

تصویری از خانمی باردار که در دوران بارداری درد پا دارد. 
افزایش وزن، رشد جنین، تغییرات هورمونی و بزرگ شدن رحم همگی پادرد در دوران بارداری را بیشتر و بیشتر می‌کنند.

حقایقی در مورد پا درد در دوران بارداری

  • گرفتگی‌های عضلانی بیشتر در قسمت ساق پا رایج هستند
  • اغلب اوقات گرفتگی‌ها در شب و در اواخر بارداری اتفاق می‌افتد
  • بالا نگهداشتن پاها در طی روز به شکل چشمگیری درد را کاهش می‌دهد
  • در زنان باردار از هر 10 نفر 3 نفر پا درد در دوران بارداری را تجربه می‌کنند

پا درد در بارداری از کی شروع میشه؟

پا درد در بارداری از کی شروع میشه؟ سوالی که ذهن بسیاری از افراد را درگیر خودش کرده است. در این بخش به این موضوع بیشتر می‌پردازیم. 

اغلب اوقات گرفتگی‌ پا و ساق پا در سه ماه دوم یا سوم بارداری آغاز می‌شود. با این حال ممکن است این شرایط در هر فردی متفاوت باشد. بنابراین برخی ممکن است پادرد در بارداری ماه اول را تجربه کنند در حالی که در برخی دیگر این پادرد در ماه پنجم بارداری خود را نشان دهد. 

اما به این نکته دقت کنید که پادرد در هفته اول بارداری امری نادر بوده و این درد شاید به دلایل دیگری باشد. به هر حال می‌توانید در این مورد با دکتر خود مشورت کنید. 

یکی دیگر از سوال‌های رایج در مورد پادرد در دوران بارداری این است که آیا پا درد در بارداری خطرناک است؟ خیر، پادرد در بارداری خطرناک نیست، مگر اینکه همراه با ورم کردن رگ‌ها و پاها باشد. 

بیشتر بدانید: رابطه جنسی در دوران بارداری خطرناک است؟

علت پادرد در بارداری چیست؟

خب در این قسمت از مطلب قصد داریم که علت ماجرا را بررسی کنیم. اینکه اصلا پا درد در دوران بارداری به چه علتی رخ می‌دهد؟ چرا اکثر مادران در این زمان درد شدید پا را تجربه خواهند کرد؟ در ادامه دلایل اصلی این درد را بررسی خواهیم کرد:

تغییر کردن سرعت گردش خون

همان طور که شاید خودتان هم بدانید در دوران بارداری میزان گردش خون آهسته‌تر از حالت طبیعی می‌شود. این کاملا نرمال بوده و جای هیچ نگرانی هم نیست. دلیل این تغییرات گردش خون تغییرات هورمونی شدید بوده که در دوران حاملگی اتفاق می‌افتند. علاوه بر گردش خون آهسته‌تر در دوران بارداری میزان حجم خون هم افزایش پیدا می‌کند. همین موضوع باعث شده تا تورم و گرفتگی در پاها بیشتر شود. به منظور بهبود وضعیت گردش خون در دوران بارداری به این نکات دقت کنید:

  • سعی کنید که سمت چپ بدن‌تان بخوابید
  • گاهی اوقات در طی روز پاهای‌تان را بالاتر از سطح بدن قرار دهید و استراحت کنید
  • در طی روز و در حین کارهای روزانه هر 1 ساعت بلند شوید و کمی راه بروید، مخصوصا اگر برای کارتان طولانی مدت می‌نشینید
  • گردش خون آهسته علت پادرد در بارداری موقع خواب است. بنابراین در طی شب بین پاهای‌تان یا زیر آن‌ها یک بالش قرار دهید. این تغییر سطح به گردش خون بهتر در پاها کمک می‌کند 

کم آبی بدن

کمبود آب در بدن یا دهیدراته شدن(Dehydration) یکی دیگر از دلایل پادرد تو بارداری بوده، در نتیجه دقت کنید که در این دوران شما باید روزانه به طور معمول 8 تا 12 لیوان آب مصرف کنید. به علاوه اینکه به علائم کم آبی هم دقت کنید، به عنوان مثال ادرار تیره رنگ یکی از علائم کم آبی بدن است. از طرفی کم آبی خودش به تنهایی می‌تواند گرفتگی‌ها و درد پا را شدید‌تر کند. 

افزایش وزن در دوران حاملگی

فشار ناشی از رشد کودک در این دوران می‌تواند بر روی اعصاب و رگ‌های خونی تاثیر بگذارد، بخصوص رگ‌هایی که به پاها می‌رسند. به همین خاطر احتمال گرفتگی عضلات پا در سه ماهه سوم بیشتر هم می‌شود. فراموش نکنید که افزایش وزن در دوران بارداری طبیعی بوده، البته اگر که این افزایش وزن نرمال باشد. دلیل این موضوع هم رشد جنین، تغییرات هورمونی و تغییر شکل بدن مادر است. به منظور جلوگیری از دردهای ناشی از این مسئله باید سعی کنید فعالیت کافی داشته باشید و رژیم غذایی‌ مناسبی را دنبال کنید. این روش‌ها کمک کرده تا با حفظ وزنی ایده‌آل از جوانب و عوارض چاقی در این دوران تا حد ممکن جلوگیری کنید. 

کمبود منیزیم و کلسیم در بدن زنان

کمبود منیزیم و کلسیم در رژیم غذایی می‌تواند منجر به بروز گرفتگی‌های عضلانی و پادرد شود. در دوران بارداری بهتر است که مادر زیر نظر پزشک خود برخی مکمل‌های مخصوص این دوران را مصرف کند تا کمبود مواد معدنی و ویتامین‌ها در بدن جبران شود. هیچوقت خودسرانه برای مصرف این مکمل‌ها اقدام نکنید، همانطور که کمبود این مواد خطرناک است، مصرف بیش از اندازه آن‌ها هم عوارض منفی به همراه دارد. 

بیشتر بدانید: درمان درد ساق پا چیست؟

تصویری از خانمی بارداری که در حین راه رفتن احساس درد در کف پا دارد. 
پادرد در اوایل بارداری همراه با درد ساق پا، ورم مچ پا، احساس ضعف و خستگی در پاها همراه است.

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنید؟

همان طور که بالاتر هم چندین بار اشاره کردیم درد پا در دوران بارداری بسیار رایج است. در نتیجه دلیلی برای نگرانی نیست. اما گاهی اوقات این درد شدیدتر از حد انتظار می‌رود و برای برخی از افراد نگران کننده است. در نتیجه توصیه می‌کنیم که در صورت شدید شدن و مکرر بودن درد در جلسه بعدی معاینه دوران بارداری خود این موضوع را با پزشک‌تان در میان بگذارید. به علاوه اینکه در مورد شدت، زمان شروع درد و زمان شدید شدن آن صحبت کنید. گاهی اوقات پزشک برای کم کردن درد از مکمل‌ها و داروها استفاده می‌کند. همچنین توجه کنید که اگر در یکی از پاها یا هر دو تورم و بزرگ شدن رگ‌ها را مشاهده کردید سریعا به اورژانس مراجعه کنید، این‌ها می‌توانند علائمی از لخته شدن خون باشند. 

راه‌کارهای درمان پادرد در بارداری کدام‌اند؟

پادرد در دوران بارداری یک امر کاملا طبیعی بوده و خطر جدی برای مادر و جنین به همراه ندارد. در نتیجه جای نگرانی نیست. البته همان طور که بالاتر هم گفتیم گاهی اوقات این درد می‌تواند ناشی از کمبود مواد معدنی در بدن باشد که در چنین شرایطی پزشک به منظور کاهش درد به سراغ مکمل‌های غذایی و مولتی ویتامین‌ها رفته و برخی اوقات هم برای تسکین درد از داروهای مسکن استفاده می‌کند. 

از طرفی راه‌کارهای خانگی زیادی هستند که به کاهش درد و همچنین کم کردن فشار پاها کمک می‌کند. در ادامه این موارد را بررسی می‌کنیم.

بیشتر بدانید: آیا استفاده از ژل لوبریکانت در بارداری برای جنین ضرر دارد؟

درمان خانگی پادرد در بارداری

موارد و نکاتی که در این بخش از متن بررسی می‌کنیم از راه‌کارهای درمان خانگی پادرد در دوران بارداری هستند:

حرکت‌های کششی را فراموش نکنید

حرکت‌های کششی بهترین فعالیت برای کاهش پادرد هستند، به خصوص قبل از اینکه به رختخواب بروید. این حرکت‌ها تحمل درد را برایتان راحت‌تر می‌کنند. روزانه می‌توانید با انجام دادن برخی حرکات کششی ابتدایی و ساده میزان درد را به طرز قابل توجهی کمتر کنید. 

به اندازه کافی آب بنوشید

نه تنها در دوران بارداری بلکه باید در تمامی روزهای زندگی‌تان به اندازه کافی آب بنوشید. کم آبی عوارض ناخوشایندی برای بدن و ذهن به همراه دارد که در دوران حساسی مانند حاملگی این عوارض حتی شدیدتر هم می‌شوند. همان طور که بالاتر گفتیم کمبود آب می‌تواند گرفتگی‌های عضلانی و درد پا را بیشتر کند. 

محل درد را گرم کنید

در صورت تجربه پا درد می‌توانید با کیسه آب گرم یا حوله گرم پاهای‌تان را آرام‌تر کنید. گرما گرفتگی را از بین برده و احساس بهتری به شما می‌دهد. 

پاهای‌تان را ماساژ دهید

یکی دیگر از راه‌کارها به منظور کاهش درد پا در دوران بارداری ماساژ دادن قسمت مورد نظر است. شما می‌توانید با استفاده از ژل‌های پزشکی که درد را کمتر می‌کنند پا و کف پا را ماساژ دهید. این کار را به مدت 30 ثانیه برای هر پا در طی روز تکرار کنید. 

بیشتر بدانید: علت درد کف پا چیست؟

تصویری از زنی بارداری که در حال ماساژ دادن پاهای خود است. 
ماساژ دادن پا به علت بالا بردن گردش خون گرفتگی و درد را کمتر کرده، به علاوه اینکه احساس آرامش به فرد می‌دهد. 

ورزش کنید

یکی از بهترین روش‌ها برای حفظ سلامت بدنی و ذهنی در دوران بارداری ورزش کردن منظم است، البته به یاد داشته باشید که نباید بیش از اندازه ورزش کنید و زیر نظر پزشک‌تان این کار را انجام دهید. به عنوان مثال پیاده روی، شنا و یوگا از بهترین انتخاب‌ها برای ورزش در دوران بارداری هستند. ورزش کمک کرده تا علاوه بر داشتن وزن ایده‌آل، گردش خون بهتری هم داشته باشید.

بسیاری از زنان در دوران بارداری علاقه‌ای به فعالیت ندارند، این تنها به دلیل تغییرات بدنی و هورمونی است. اما توصیه ما به شما این است که تا حد ممکن از یکجا نشینی پرهیز کنید. حتی اگر وقت کافی برای ورزش و فعالیت ندارید! مسئله این است که این کار را در الویت‌تان قرار دهید و به صدای بدن‌تان گوش دهید. 

در صورت لزوم می توانید با دکتر ارتوپدی آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.

روش‌های پیشگیری از پادرد در بارداری

پادرد در دوران بارداری امری شایع بوده و گزینه‌ای قطعی برای پیشگیری از آن روی میز نیست. شما تنها می‌توانید با استفاده از برخی روش‌ها این درد را به حداقل برسانید، تا جایی که برایتان کمتر آزاردهنده باشد. به عنوان مثال اینکه:

  • برای پیاده روی از کفش‌های مناسب استفاده کنید
  • در طی روز پاهای‌تان را چند دقیقه‌ای بالاتر از سطح بدن قرار دهید و استراحت کنید
  • پیاده روی داشته باشید، حتی شده برای مدتی کوتاه. مسئله این است که فعال بمانید و از ساکن بودن پرهیز کنید
  • به اندازه کافی آب بنوشید، به علاوه اینکه یک رژیم غذایی مناسب و مغذی را دنبال کنید. غذایی که می‌خورید نه تنها بر روی بدن و ذهن خودتان بلکه بر روی جنین هم تاثیر می‌گذارد
  • در صورت نیاز از مکمل‌ها و مولتی‌ ویتامین‌های مناسب دوران بارداری استفاده کنید
  • به اندازه کافی بخوابید و به صدای بدن‌تان گوش دهید
  • و…

بیشتر بدانید: درد انگشت پا به علت شکستگی یا پیچ خوردگی؟

سخن پایانی

تجربه پا درد در دوران بارداری تجربه خوشایندی نیست، با این حال یک اتفاق رایج و شایع در بین زنان است. بخصوص در طی شب و درست زمانی که به رختخواب می‌روید. شما می‌توانید برای کاهش درد نکاتی که بالاتر گفتیم را رعایت کنید، این موارد به کاهش درد کمک کرده و خواب راحت‌تری برایتان به ارمغان می‌آورند. همچنین فراموش نکنید که در صورت داشتن هر گونه نگرانی حتما با پزشک خود در مورد این مسائل صحبت کنید. دوران بارداری دوره حساسی برای مادر بوده و در این زمان بیشتر از هروقت دیگری به کمک تخصصی نیاز دارد. اگر به دنبال متخصص هستید می‌توانید از پزشکان معتبر و کاربلد درمانکده کمک بگیرید. به علاوه اینکه امکان مشاوره آنلاین هم در درمانکده فراهم شده و شما قادر هستید از طریق راه‌های در دسترس با پزشک در تماس باشید. همچنین در صورت نیاز در برخی شهرها نوبت حضوری بگیرید. 

منابع: pregnancybirthbabyhealthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد رای‌ها 7

هنوز امتیازی ثبت نشده

بله فعالیت روزانه به خصوص پیاده روی با بالا بردن میزان گردش خون گرفتگی‌ها در قسمت پا و ساق پا را کمتر کرده و همین موضوع درد را کاهش می‌دهد.
افزایش وزن یکی از دلایل اصلی پا درد در بارداری است. در کنار بالا رفتن وزن تغییرات هورمونی هم نقش اساسی در پدیدار شدن دردها و عارضه‌ها دارند.
روشی قطعی برای پیشگیری از پا درد بارداری وجود ندارد. تنها به کمک فعالیت، کفش مناسب و رژیم غذایی ایده‌آل می‌توانید درد را کاهش دهید.
mtel@he7
الهه معتمدی

الهه معتمدی هستم؛ دانش‌آموخته مهندسی فناوری اطلاعات. همیشه کنجکاو بودم که مواد غذایی چه تاثیری بر روی سلامت بدن می‌ذاره. از طرفی به ورزش کردن علاقه دارم و دنبال این هستم که رژیم غذایی مناسب و فعالیت ورزشی چطور می‌تونه عملکرد کلی بدن رو بهبود بده. به همین خاطر به مباحث این چنینی علاقه زیادی دارم و برای یادگیری خودم هم دنبال موضوعات این چنینی هستم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها