غدد لنفاوی چیست و چه وطایفی دارد

غدد لنفاوی چه وظایفی دارند و در کجای بدن قرار گرفته‌اند؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

سیستم لنفاوی مجموعه‌ای از بافت‌ها، رگ‌ها، گره‌ها (غدد) و اندام‌هایی است که مایع بافت اضافی (لنف) را جمع‌آوری و فیلتر می‌کنند، سپس آن را به جریان خون باز می‌گردانند. سیستم لنفاوی بخش حیاتی‌ای از سیستم دفاعی بدن را تشکیل می‌دهد. در این مقاله از مجله درمانکده می‌خواهیم به بررسی وظایف، عملکرد، بیماری‌ها و انواع غدد لنفاوی بپردازیم.

لنف چیست؟

لنف مایع شفاف و زرد رنگی است که از طریق شریان‌های بدن حرکت می‌کند. مایع لنف در بافت‌ها گردش می‌کند تا آنها را پاک‌سازی کند و آنها را در جای خود محکم نگه می‌دارد. این مایع سپس از طریق سیستم لنفاوی تخلیه می‌شود.

لنف زمانی تشکیل می‌شود که مایع به دلیل فشار هیدرواستاتیک از بستر مویرگی در بافت‌ها خارج می‌شود. حدودا ۱۰ درصد از حجم خون به لنف تبدیل می‌شود.

ترکیب لنف تقریبا مشابه پلاسمای خون است و اکثر حجم آن (حدود ۹۵%) از آب تشکیل شده است. ۵ درصد حجم باقیمانده لنف از پروتئین‌ها، لیپیدها، کربوهیدرات‌ها (عمدتا گلوکز)، یون‌های گوناگون و برخی از انواع سلول‌ها (عمدتا لنفوسیت‌ها) تشکیل شده است. البته به‌خاطر داشته باشید که ترکیبات تشکیل‌دهنده لنف بسته به جایی که لنف در بدن تولید می‌شود می‌توانند متفاوت باشند. برای مثال، شیل یا chyle (لنفی که در دستگاه گوارش تولید می‌شود) سرشار از چربی است.

یک فرد بالغ به طور متوسط ​​روزانه بین ۳ الی ۴ لیتر لنف تولید می‌کند. اگرچه این میزان هنگام بیماری می‌تواند متفاوت باشد.

در صورتی که با بیماری های غدد مواجه شدید حتما به متخصص غدد و متابولیسم مراجعه کنید. اگر شرایط مراجعه حضوری به متخصص غدد را ندارید در سایت درمانکده می توانید با دکتر آنلاین غدد به صورت تلفنی، تصویری و متنی در ارتباط باشید.

بیشتر بدانید: تیروئید پرکار چه علائمی دارد؟

غدد لنفاوی چه هستند و وظیفه آنها چیست؟

در واقع غدد لنفاوی که به آن‌ها لنف نود یا گره لنفاوی (lymph nodes) نیز گفته می‌شود اولین خط دفاعی سیستم ایمنی بدن هستند و از بدن در برابر مهاجم‌هایی نظیر باکتری‌ها یا ویروس‌هایی که می‌توانند شما را بیمار کنند محافظت می‌کنند. این غدد لنفاوی، کوچک، گرد یا لوبیایی شکل هستند. غدد لنفاوی توسط عروق لنفاوی (لوله‌هایی همچون رگ) به یکدیگر متصل می‌شوند. این غدد، مایع لنف را حمل می‌کنند.

در غدد لنفاوی تعداد بسیار زیادی گلبول سفید به نام لنفوسیت وجود دارد که به بی‌اثر کردن عوامل خارجی‌ای نظیر باکتری‌ها کمک می‌کنند و از بدن در مقابل میکروب‌های مضر محافظت می‌کنند.

دو نوع لنفوسیت وجود دارد:

  • لنفوسیت‌های B: لنفوسیت‌های B یا سلول‌های ،B آنتی‌بادی‌هایی را تولید می‌کنند که به میکروب‌ها می‌چسبند و به سیستم ایمنی این امکان را می‌دهند تا بفهمد که باید این میکروب‌ها را از بین ببرد.
  • لنفوسیت‌های T: لنفوسیت‌های T یا سلول‌های T عملکردهای گوناگونی دارند. برخی از آنها میکروب‌ها را از بین می‌برند، درحالی‌که برخی دیگر روی سلول‌های ایمنی نظارت دارند. لنفوسیت‌های T به بدن این امکان را می‌دهند تا بداند چه زمانی باید سلول‌های ایمنی خاصی را بیشتر یا کمتر تولید کند.سلول‌های T خاطره، نوعی از لنفوسیت‌های T هستند که پس از عفونت غیرفعال می‌مانند و هنگامی که با همان عفونت مواجه می‌شوند دوباره فعال می‌شوند.

بیشتر بدانید: کم کاری تیروئید یا هیپوتیروئیدیسم (hypothyroidism) + راهنمایی کامل

ساختار غدد لنفاوی

طول غدد لنفاوی از حدود ۰.۱ الی ۲.۵ سانتی‌متر متغیر است. غدد لنف در یک کپسول محصور شده‌اند و یک فرورفتگی در سطح آنها (در امتداد یکی از محورهای طولانی) وجود دارد که هیلوم (hilum) نام دارد. هیلوم نقطه‌ای است که در آن شریان‌های حامل مواد مغذی و لنفوسیت‌ها وارد غده لنفاوی می‌شوند و سیاهرگ‌ها از غده لنفاوی خارج می‌شوند. عروق لنفاوی آوران از طریق کپسول وارد غدد لنفاوی می‌شوند و عروق لنفاوی وابران از طریق هیلوم، این غدد را ترک می‌کنند. مورد اول، لنف را از نواحی پیرامونی و غیر مرکزی به غدد می‌برد، درحالی‌که مورد دوم لنف فیلتر شده را از غدد خارج می‌کند و به گردش خون باز می‌گرداند.

بیشتر بدانید: ۱۰ راه برای تقویت متابولیسم

غدد لنفاوی در کجای بدن قرار دارد

به طور متوسط، یک فرد بالغ حدود ۴۰۰ الی ۴۵۰ لنف نود مختلف دارد که در سرتاسر بدن منتشر شده‌اند و اکثر آنها در داخل شکم قرار گرفته‌اند.

انواع غدد لنفاوی

غدد لنفاوی در نقاطی از بدن که به میکروارگانیسم‌های خارجی حساس‌اند قرار دارند. در این قسمت به نقاطی که دارای گره لنف هستند اشاره کرده‌ایم:

لنف نود گردن

غدد لنفاوی گردن را بر اساس محل قرارگیری آنها دسته‌بندی می‌کنند:

غدد لنفاوی قدامی گردن

این نوع غدد به قسمت جلویی گردن خیلی نزدیک‌اند. این غدد معمولا در هنگام سرماخوردگی یا قرارگرفتن در معرض باکتری استرپتوکوک دچار ورم می‌شوند.

بیشتر بدانید: انواع دیابت: روش های تشخیص و درمان

غدد لنفاوی خلفی گردن

این غدد لنفاوی در پشت نوار ماهیچه‌ای در کنار گردن واقع شده‌اند. این غدد اغلب زمانی متورم می‌شوند که فرد در معرض بیماری مونونوکلئوز عفونی قرار می‌گیرد.

غدد لنفاوی پس‌سری

این غدد در قسمت پشت گردن، در قاعده جمجمه قرار گرفته‌اند و اغلب در اثر عفونت‌هایی نظیر HIV متورم می‌شوند.

غدد لنفاوی زیربغل

معمولا بین ۱۰ الی ۴۰ غده لنفاوی در زیربغل وجود دارد که به آنها غدد لنفاوی زیربغل یا غدد لنفاوی آگزیلاری گفته می‌شود. این غدد در زیربغل برای تشخیص سرطان سینه مهم هستند. زمانی که سلول‌های سرطانی از تومور سینه منتشر می‌شوند، ابتدا به غدد لنفاوی زیربغل می‌روند. ازآنجایی‌که سلول‌های سرطانی اغلب در یک الگوی خاص از طریق غدد لنفاوی منتشر می‌شوند، پزشکان می‌توانند تشخیص دهند که سرطان تا چه حد پیشرفته است.

غدد لنفاوی بالای ترقوه

این غدد درست در قسمت فوقانی استخوان ترقوه واقع شده‌اند. در اکثر موارد، بزرگ‌شدن غدد لنفاوی بالای ترقوه، از علائم یک بیماری جدی همچون سرطان ریه یا لنفوم (نوعی سرطان خون) است

غدد لنفاوی مدیاستن

غدد لنفاوی مدیاستن (Mediastinal) در قسمت میانی حفره قفسه سینه بین ریه‌ها قرار گرفته‌اند. بررسی غدد لنفاوی مدیاستن برای تشخیص مرحله سرطان ریه و برخی از انواع لنفوم ضروری است.

غدد لنفاوی کشاله ران

به این غدد که در کشاله ران قرار گرفته‌اند، غدد لنفاوی‌اینگوینال نیز گفته می‌شود. ازآنجایی‌که این غدد مسئول فیلترکردن لنف، از ناحیه مچ پا تا کشاله ران هستند، ممکن است به دلایل زیادی دچار ورم شوند. این شامل صدمات فیزیکی، بیماری‌های مقاربتی، عفونت‌های پوستی، عفونت‌های مخمری و سرطان است.

بیشتر بدانید: ۱۳ نشانه افت قند خون یا هیپوگلیسمی چیست ؟

غدد لنفاوی خلف صفاق

غدد لنفاوی خلف صفاق در قسمت عقبی شکم و در پشت بافت‌هایی قرار گرفته‌اند که دیواره شکم را می‌پوشانند. سلول‌های مربوط به سرطان بیضه ابتدا به این غدد می‌روند. این غدد لنفاوی را تنها با روش‌های تصویربرداری می‌توان مشاهده کرد.

غدد لنفاوی مزانتریک

غدد لنفاوی مزانتریک در قسمت‌های عمقی شکم و در غشایی که روده را احاطه کرده است قرار گرفته‌اند. این غدد لنفاوی اغلب به دلیل گاستروانتریت (آنفولانزای معده) دچار ورم می‌شوند. البته گاهی اوقات این غدد تحت تاثیر بیماری التهابی روده (IBD) و لنفوم نیز قرار می‌گیرند.

غدد لنفاوی لگن‌

غدد لنفاوی لگن در قسمت پایینی شکم و در ناحیه‌ای قرار گرفته‌اند که شامل استخوان لگن، مثانه، رکتوم و اندام‌های تناسلی است. این غدد نیز تنها با روش‌های تصویربرداری قابل‌مشاهده هستند. ورم غدد لنفاوی لگن ممکن است نشان‌دهنده بیماری‌هایی نظیر سرطان در مثانه، پروستات،سرطان دهانه رحم، تخمدان یا مقعد باشد.

بیشتر بخوانید : لنفادنیت مزانتریک چیست؟ 

بیماری‌های غدد لنفاوی

بیماری های غدد لنفاوی
بیماری های غدد لنفاوی چیست و چگونه درمان می شود

بیماری‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند به طور مستقیم یا غیرمستقیم روی غدد لنفاوی تاثیر بگذارند. برخی از این بیماری‌ها خفیف و تا حد زیادی قابل درمانند. این در حالی است که برخی دیگر جدی‌ترند.

بیشتر بدانید: بهبود و درمان زخم دیابتی

سرطان غدد لنفاوی

سرطان غدد لنفاوی می‌تواند به دو صورت ظاهر شود:

  • ممکن است از جای دیگری در بدن آغاز شود، به غدد لنفاوی برسد و آنها را تحت تاثیر قرار دهد.
  • یا این که ممکن است از غدد لنفاوی شروع شود که در این شرایط آن را لنفوم می‌نامند.

لنفوم نوعی سرطان است که سیستم لنفاوی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. سیستم لنفاوی شامل غدد لنفاوی، طحال، غده تیموس و مغز استخوان است. لنفوم ممکن است تمام این قسمت‌ها و همچنین سایر اندام‌های بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

دو نوع اصلی لنفوم عبارت‌اند از:

  • لنفوم هوچکین
  • لنفوم غیر هوچکین

بهترین درمان این بیماری به نوع و شدت آن بستگی دارد. گزینه‌های درمانی ممکن است شامل شیمی‌درمانی، داروهای ایمونوتراپی، پرتودرمانی، پیوند مغز استخوان یا ترکیبی از این درمان‌ها باشند.

بیشتر بدانید: گریوز؛ هر آنچه باید درباره این بیماری خودایمنی بدانید

تورم غدد لنفاوی

لنفادنوپاتی یا تورم غدد لنفاوی به‌خودی‌خود یک بیماری نیست بلکه نشان‌دهنده وجود یک بیماری است. زمانی که یک بیماری یا عفونت در بدن وجود داشته باشد، غدد لنفاوی متورم می‌شوند. این ورم نشان می‌دهد که تعداد لنفوسیت‌های بیشتری نسبت به حد معمول در حال فعالیت هستند و سعی دارند میکروب‌ها را از بین ببرند.

بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی، آنفولانزا، عفونت گوش، بیماری‌های مقاربتی، زونا، سل، یا آبسه دندان می‌توانند سبب ورم غدد لنفاوی شوند. در موارد نادر، ورم ممکن است نشان‌دهنده یک بیماری جدی همچون سرطان باشد. گاهی داروهایی همچون فنی توئین (برای درمان صرع) یا داروهایی که از مالاریا پیشگیری می‌کنند نیز می‌توانند سبب ورم غدد لنفاوی شوند.

ورم معمولا غدد لنفاوی ناحیه گردن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این شرایط ممکن است متوجه شوید که یک توده متحرک در یک یا هر دو طرف فک وجود دارد. به همین خاطر است که پزشک هنگام معاینه، ناحیه زیر فک را بررسی می‌کند. این توده‌ها ممکن است نرم به نظر برسند اما هنگامی که آنها را لمس می‌کنید سبب بروز درد می‌شوند.

بیشتر بدانید: آزمایش قند خون چیست و چرا ضروری است؟

تورم غدد لنفاوی در کودکان

اگر متوجه علائمی نظیر تب، لرز و آبریزش بینی در فرزندتان شدید حتما او را نزد متخصص اطفال ببرید زیرا ممکن است دچار ورم غدد لنفاوی شده باشد. پزشک بعد از تشخیص علت ورم، درمانی را برای بهبود وضعیت فرزندتان تجویز خواهد کرد.

لنفادنیت/ لنفانژیت

غدد لنف می‌توانند ویروس‌ها و باکتری‌ها را به دام بیندازد، اما گاهی خود این غدد در معرض عفونت قرار می‌گیرند.

  • لنفادنیت: شامل بزرگ‌شدن یک یا چند گره لنف است که معمولا به علت عفونت رخ می‌دهد.
  • لنفانژیت: شامل التهاب عروق لنفاوی است که اغلب به علت عفونت رخ می‌دهد و می‌تواند غدد لنفاوی را نیز درگیر کند.

یک مثال از این بیماری‌ها، نوعی عفونت باکتریایی از گربه است که بیماری خراش گربه یا چنگ گربه نام دارد. این بیماری ممکن است باعث ورم غدد لنف شود که ماه‌ها ادامه دارد. همچنین سایر علائم این بیماری شامل تب، درد عضلانی و حالت تهوع هستند.

تجمع مایع (ادم لنفاوی)

لنف ادم یا ادم لنفاوی می‌تواند در نتیجه انسداد سیستم لنفاوی‌ایجاد شود. این انسداد به علت شکل‌گیری بافت اسکار ناشی از رگ‌ها یا غدد لنفاوی آسیب‌دیده رخ می‌دهد. لنف ادم ممکن است در افرادی دیده شود که غدد لنفاوی آنها با روش‌هایی همچون جراحی یا پرتودرمانی برای درمان سرطان، برداشته می‌شوند. در این شرایط تجمع مایع لنفاوی بیشتر در بازوها و پاها مشهود است و این نواحی دچار ورم می‌شوند. لنف ادم می‌تواند خیلی خفیف باشد یا این که بسیار دردناک و ناتوان‌کننده باشد و روی شکل ظاهری بدن تاثیر بگذارد. افراد مبتلا به لنف ادم در معرض خطر عفونت‌های پوستی جدی و مهلک قرار دارند.

سایر علائم ادم لنفاوی عبارت‌اند از: احساس سنگین شدن یا سفت شدن قسمتی از بدن، دامنه حرکتی محدود، عفونت‌های مکرر، سفت و ضخیم شدن پوست (فیبروز).

بیشتر بدانید: هدف آزمایش یا تست TSI چیست؟

تشخیص بیماری‌های غدد لنفاوی

برای تشخیص بیماری‌های مرتبط با غدد لنف ممکن است پزشک روش‌ها و آزمایش‌های زیر را توصیه کند:

بررسی سابقه پزشکی

پزشک می‌خواهد بداند که ورم غدد لنفاوی چه زمانی و چگونه ایجاد شده و این که آیا علائم دیگری دارید یا خیر. به همین خاطر سوالاتی از شما می‌پرسد.

معاینه فیزیکی

پزشک همچنین غدد لنفاوی نزدیک سطح پوست را از نظر اندازه، گرما، بافت و حساسیت نسبت به لمس بررسی می‌کند. محل غدد لنف متورم و سایر علائم و نشانه‌ها، اطلاعاتی را در خصوص علت اصلی بیماری در اختیار پزشک قرار می‌دهد.

آزمایش خون

برخی از انواع آزمایش خون می‌توانند به تایید یا رد هرگونه بیماری مشکوک زمینه‌ای کمک کنند. نوع آزمایش خون، به بیماری‌ای که پزشک به آن مشکوک است بستگی دارد. اما به‌احتمال زیاد پزشک آزمایش شمارش کامل خون (CBC) را توصیه خواهد کرد. این آزمایش به ارزیابی وضعیت کلی سلامتی و تشخیص طیف وسیعی از اختلالات (از جمله عفونت و سرطان خون) کمک می‌کند.

روش‌های تصویربرداری

غده لنفاوی‌ای که به طور عمیق در بدن قرار دارند را نمی‌توان دید یا حس کرد. به همین خاطر پزشک آزمایش اشعه ایکس از قفسه سینه، MRI، توموگرافی کامپیوتری (CT) و یا پرتونگاری مقطعی با گسیل پوزیترون (PET) از ناحیه آسیب‌دیده را توصیه می‌کند تا به تعیین علت احتمالی عفونت یا یافتن تومور کمک کند.

بیوپسی غدد لنفاوی

ممکن است پزشک از شما بخواهد که برای اطمینان از تشخیص، بیوپسی یا نمونه‌برداری انجام دهید. طی این پروسه پزشک همه یا قسمتی از یک غده لنفاوی را برای بررسی میکروسکوپی خارج می‌کند. بیوپسی دقیق‌ترین روش برای تشخیص این است که آیا سلول‌های سرطانی وجود دارند یا نه.

بافتی که برداشته می‌شود سپس توسط پاتولوژیست زیر میکروسکوپ بررسی می‌شود. پاتولوژیست پزشکی است که با استفاده از نمونه‌های بافتی خارج شده، بیماری را تشخیص می‌دهد. پاتولوژیست سپس گزارشی را تهیه می‌کند که در آن به طور جزئی به هرآنچه در نمونه پیدا شده بود، می‌پردازد. اگر یک لنف نود دارای سرطان باشد، وی توضیح می‌دهد که شکل ظاهری سرطان چگونه بوده و چه میزان سلول‌های سرطانی در نمونه مشاهده شدند.

برداشتن نمونه مغز استخوان

پروسه بیوپسی و آسپیراسیون مغز استخوان شامل قراردادن یک سوزن در استخوان لگن است که برای برداشتن نمونه‌ای از مغز استخوان انجام می‌شود. این نمونه تهیه شده سپس برای بررسی بیشتر و جستجوی سلول‌های لنفوم به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.

بیشتر بدانید: اختلال لیپید یا چربی خون؛ علل، علائم و راه‌های درمان

روش‌های حفظ سلامت غدد لنفاوی

سیستم لنفاوی تاثیر زیادی روی وضعیت کلی سلامتی دارد. این سیستم تا حد زیادی به سیستم گردش خون وابسته است. اما با وجود این رابطه، اغلب سیستم لنفاوی نادیده گرفته می‌شود. خیلی از افراد زمانی به فکر سلامتی این سیستم می‌افتند که دچار ورم غده لنفاوی می‌شوند.

سیستم لنفاوی بخشی از کنترل وزن، سیستم ایمنی، پاک‌سازی خون و سم‌زدایی بدن است. به همین خاطر باید از سلامتی این سیستم حیاتی محافظت کنید. در این قسمت به برخی از روش‌های ساده برای حفظ سلامتی سیستم و غدد لنفاوی اشاره کرده‌ایم:

از برس خشک استفاده کنید

در این روش می‌توانید از یک برس دارای موی طبیعی روی پوست خشک استفاده کنید. برس به فعال‌کردن سیستم لنفاوی کمک می‌کند. می‌توانید این کار را روزانه یا حداقل دو بار در هفته انجام دهید.

لباس‌های گشاد بپوشید

اکثر اوقات لباس‌های گشاد بپوشید و تنها برخی اوقات لباس‌های تنگ بپوشید. لباس‌های تنگ (همچون سوتین و سایر انواع لباس زیر تنگ) گردش لنف را کاهش می‌دهند که این وضعیت ممکن است سبب کند شدن پروسه سم‌زدایی بدن شود.

بیشتر بدانید: تومور غدد بزاقی: علل، علائم، درمان و راه های پیشگیری از عفونت غدد بزاقی

هیدراته بمانید

در طول روز مقدار زیادی آب تمیز و تصفیه شده بنوشید. نوشیدن آب کافی می‌تواند سموم را از طریق ادرار و عرق دفع کند.

آب‌درمانی را انجام دهید

آب گرم و سرد و بخار، مویرگ‌ها را تحریک می‌کنند و کمک می‌کنند که مویرگ‌ها باز شوند تا بتوانند سموم را دفع کنند. برای این کار می‌توانید به سونا بروید یا حتی به مدت نیم ساعت در بخار حمام قرار بگیرید یا دوش آب گرم بگیرید.

استفاده از آب سردوگرم پس از یکدیگر نیز گردش خون را تحریک می‌کند. بسیاری از اسپاهایی که سونا و اتاق‌های بخار دارند، همچنین دارای حمام یا دوش سرد نیز هستند تا به شما کمک کنند که نهایت استفاده را از آب‌درمانی ببرید.

ماساژ تخلیه لنفاوی را امتحان کنید

ماساژ لنفاوی یک روش درمانی دارای ریتم و موثر است که از تکنیک‌های خاص پوستی استفاده می‌کند تا تخلیه طبیعی لنف را تحریک کند. همچنین پروسه فیلترکردن لنف را سرعت می‌بخشد و به بهبود سلامتی فرد کمک می‌کند. پس از هر جلسه ماساژدرمانی، گردش لنفاوی تا ۱۰ برابر سریع‌تر می‌شود. ماساژ لنفاوی منظم و ماهیانه می‌تواند به سم‌زدایی، بهبود عملکرد سیستم ایمنی و سایر موارد کمک کند.

بیشتر بدانید: سرطان لنفوم کاردیت | علل، علائم و درمان

مواد غذایی مناسب برای غدد لنفاوی

مواد غذایی مناسب برای سلامت غدد لنفاوی

برخی از مواد غذایی به بهبود سلامت سیستم لنفاوی و تخلیه لنف کمک می‌کنند از جمله:

سیر

سیر عملکرد سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و با میکروب‌های مضر مبارزه می‌کند. این ماده غذایی همچنین گردش خون را بهبود می‌بخشد و به پاک‌سازی سموم از بدن کمک می‌کند. این ماده غذایی موثر می‌تواند عملکرد سیستم لنفاوی را تقویت کند. به‌علاوه سیر دارای خواص ضدباکتریایی نیز هست. برای بهره‌مند شدن از خواص سیر، از سیر تازه برای پخت‌وپز استفاده کنید.

زنجبیل

زنجبیل اثرات مفیدی روی گوارش و گردش خون دارد، دو سیستمی که به طور مستقیم با سیستم لنفاوی مرتبط هستند.

سبزی‌های برگ دار

کلروفیل، ماده مغذی سبز رنگی است که نور خورشید را جذب می‌کند. این ماده دارای خواص پاک‌سازی کننده قوی و اثرات مفیدی روی خون و در نتیجه مایع لنفاوی است. سبزی‌های تیره‌رنگ (همچون کلم‌پیچ، اسفناج، علف گندم، علف جو، کلم بروکلی، سبزی شلغم و سبزی خردل) حاوی کلروفیل هستند. توصیه می‌شود که از مصرف این سبزی‌ها غافل نشوید.

دانه چیا

دانه چیا حاوی فیبر، پروتئین و اسیدهای چرب امگا ۳ است. دانه‌های چیا سیستم لنفاوی را بهبود می‌بخشند و سلامت روده را حفظ می‌کنند. اسیدهای چرب امگا ۳ به کاهش التهاب کمک می‌کنند، درحالی‌که فیبر موجود در دانه چیا، از سلامت روده و سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می‌کند. این مواد مغذی با هم سبب تقویت تخلیه لنفاوی و بهبود ایمنی می‌شوند.

زیتون و روغن زیتون

روغن زیتون به دلیل خواصی که برای پشتیبانی از سیستم قلبی عروقی دارد شناخته می‌شود. طبق اظهارات کارشناسان، هرآنچه برای گردش خون مفید باشد برای سیستم لنفاوی نیز مفید است. زیتون و روغن زیتون حاوی چربی‌های غیراشباع و آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام پلی فنول هستند که برای سلامت قلب مفیدند. این مواد مغذی التهاب را کاهش می‌دهند تا از تخلیه لنفاوی پشتیبانی کنند.

برای بهره‌مند شدن از این خواص، مقداری زیتون را به‌عنوان میان وعده مصرف کنید. یا این که از روغن زیتون روی سبزیجاتی همچون سیب‌زمینی، اسفناج، و کلم‌پیچ استفاده کنید.

زردچوبه

در برخی از مطالعات نشان‌داده‌شده که زردچوبه دارای خواص ضدالتهابی است و می‌تواند به افرادی که مشکلات مرتبط با تخلیه لنفاوی دارند کمک کند. این به‌این‌علت است که کورکومین (ماده فعال زردچوبه) می‌تواند به بهبود سلامت سیستم لنفاوی کمک کند.

نکته‌ای که باید به‌خاطر داشته باشید این است که طبق تحقیقات، زردچوبه برای این که به‌درستی جذب شود باید همراه با یک منبع چربی مصرف شود؛ بنابراین زردچوبه را به روغن زیتون، ماریناد یا سس سالاد اضافه کنید.

مرکبات

مرکبات دارای خواص سم‌زدایی بسیار زیادی هستند. برای بهره‌مند شدن از این خواص می‌توانید لیمو، پرتقال نافی، نارنگی، پرتقال خونی و گریپ‌فروت مصرف کنید. این میوه‌ها همگی دارای آنزیم‌های قوی همراه با ویتامین C هستند که از بدن پشتیبانی می‌کنند و به بهبود گوارش و عملکرد سیستم لنفاوی کمک می‌کنند. می‌توانید از این میوه‌ها به‌عنوان بخشی از وعده غذایی، میان وعده، آبمیوه یا روی سالاد یا غذای اصلی استفاده کنید. همچنین می‌توانید از تکه‌های این میوه‌ها در اسموتی استفاده کنید. حتما مرکبات ارگانیک خریداری کنید در غیر این صورت ممکن است مواد شیمیایی سمی در پوست این میوه‌ها نهفته باشد.

سبزی‌های دریایی

سبزی‌های دریایی به سم‌زدایی بدن کمک می‌کنند. علاوه بر این، سبزیجات دریایی مایعات اضافی که ممکن است در بافت‌ها انباشته شوند و عملکرد سیستم لنفاوی را کندتر کنند را از بین می‌برند.

بیشتر بدانید: با بیماری نیمن پیک و درمان آن آشنا شوید

تمرینات مناسب برای غدد لنفاوی

مویرگ‌های لنفاوی بخش آغازین سیستم لنفاوی هستند. این مویرگ‌ها، رگ‌های کوچکی هستند که وارد سیستم لنفاوی می‌شوند. دهانه مویرگ‌ها به رشته‌های تثبیت‌کننده متصل است. در حین حرکت، کشش یا زمانی که مایع در فضای بین بافتی در بافت‌ها افزایش پیدا می‌کند (ورم)، مویرگ‌های لنفاوی باز می‌شوند. کشش بیشتر غدد لنفاوی، با اعمال فشار ملایم روی کپسول غدد لنفاوی باعث تحریک جریان لنف می‌شود.

برای بهبود سلامت سیستم و غدد لنفاوی با تمرینات ساده شروع کنید. برای این کار روی حرکات کششی تمرکز کنید. برخی از این تمرینات شامل این مواردند:

بالابردن شانه‌ها

  • در یک موقعیت راحت بایستید یا بنشینید.
  • هنگام دم، هر دو شانه‌تان را بالا و به سمت گوش‌ها ببرید. سپس هنگام بازدم شانه‌های خود را رها کنید تا به وضعیت خنثی برگردند.
  • ۱۰ بار این تمرین را تکرار کنید.

چرخش گردن

  • برای انجام این حرکت باید بنشینید. سپس درحالی‌که به‌آرامی سرتان را به سمت راست می‌چرخانید، نفس بکشید و تا پنج بشمارید.
  • یک ثانیه مکث کنید و سپس نفستان را بیرون دهید و دوباره سرتان را به مرکز برگردانید و تا پنج بشمارید.
  • این حرکت را برای سمت دیگر تکرار کنید.
  • حداقل پنج بار این تمرین را برای هر طرف انجام دهید.

دورکردن مفصل ران از محور بدن

  • به کمر دراز بکشید، دستانتان را در کنار بدنتان قرار دهید و پاهایتان را به طور مستقیم در مقابل خود دراز کنید.
  • نفس بکشید، پای راستتان را روی زمین بلغزانید و به یک طرف ببرید.
  • درحالی‌که پا را به سمت مرکز باز می‌گردانید، بازدم را انجام دهید.
  • این حرکت را برای سمت چپ نیز تکرار کنید.
  • حداقل پنج بار این تمرین را برای هر طرف تکرار کنید.

بالا و پایین بردن مچ پا

  • به کمر دراز بکشید درحالی‌که پاها و دست‌هایتان کاملا صاف روی زمین قرار دارند.
  • نفس بکشید و مچ پا را خم کنید. سپس در حین بازدم، مچ پا را صاف کنید و بکشید. این حرکت را ۱۰ بار انجام دهید.
  • این حرکت را برای هر دو پا تکرار کنید.

پایین آوردن زانوهای خم شده

  • به کمر دراز بکشید. درحالی‌که زانوهایتان را خم کرده‌اید و مچ پاها روی زمین قرار دارند.
  • به‌آرامی زانوی راستتان را به سمت زمین پایین بیاورید و اجازه دهید به سمت کنار باز شود.
  • سپس به‌آرامی پا را به قسمت مرکز بازگردانید و در سمت دیگر این کار را تکرار کنید.
  • این تمرین را پنج بار در هر طرف انجام دهید.

یکی از خدمات اصلی درمانکده نوبت دهی آنلاین و مشاوره آنلاین پزشکی می باشد. با استفاده از این خدمات می توانید در زمان خود صرفه جویی کنید و با چند پزشک متخصص مشورت کنید. برای رزرو نوبت مطب همین حالا کلیک کنید.

منابع: eatthis

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 112

هنوز امتیازی ثبت نشده

farzaneh
فرزانه پاشایی

فرزانه هستم، عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب درمانکده، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

13 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها