سرطان لنفوم

سرطان لنفوم کاردیت | علل، علائم و درمان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

آیا تا کنون اصطلاح سرطان لنفوم کاردیت به گوشتان خورده است؟ تا چه حد با این نوع از سرطان آشنایی دارید؟ برای کسب اطلاعات در مورد سرطان لنفوم کاردیت در این مطلب از درمانکده همراه ما باشید.

لنفوم به چه معناست؟

در حالت کلی لنفوم به سرطان غدد لنفاوی اطلاق می‌شود. سرطان لنفوم، در گروه سرطان‌هایی قرار دارد که سلول‌های موثر در سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند. به بیان ساده‌تر، این سرطان سلول‌های سفید خون را، که از آن‌ها تحت عنوان لنفوسیت یاد می‌شود، مورد حمله قرار می‌دهد. لنفوسیت‌ها معمولا در مغز استخوان ساخته شده و سپس وارد جریان خون می‌شوند.

کسب اطلاعات در مورد سرطان لنفوم می‌تواند در پیشگیری از پیشروی این بیماری نقش موثری داشته باشد. از این رو در این مطلب از مجله درمانکده قصد داریم تا به بررسی دقیق علائم، علل و درمان سرطان لنفوم کاردیت بپردازیم.

بیشتر بخوانید: ۷ تاثیر انسولین بر بدن

غدد لنفاوی در کدام قسمت بدن هستند؟

در حقیقت غدد لنفاوی عضو مهمی از سیستم ایمنی بدن هستند، و در مبارزه با عفونت‌ها نقش موثری را ایفا می‌کنند. غدد لنفاوی ساختاری نرم و بیضی شکل دارند، و در سراسر بدن حضور دارند. این غدد به صورت زنجیره‌ای و توسط کانال‌های خونی به هم مرتبط هستند.

غدد لنفاوی در نزدیکی عروق بوده و کار مبارزه با ویروس‌ها و میکروب‌ها را بر عهده دارند. این غدد مسئول پالایش خون و بهبود عملکرد ایمونولوژیک منطقه خاصی از بدن هستند.

بیشتر بخوانید: آزمایش قند خون چیست و چرا ضروری است؟

سرطان لنفوم کاردیت چه علائمی دارد؟

سرطان لنفوم کاردیت بسته به نوع و میزان پیشروی آن، می‌تواند علائم مختلفی را از خود بروز دهد. اما در حالت کلی هر یک از علائم زیر می‌تواند نشانه‌ای از سرطان لنفوم باشند:

  • بزرگ و متورم شدن غدد لنفاوی
  • تب
  • خستگی شدید
  • دردهای شکمی
  • درد در قفسه سینه
  • کاهش وزن ناگهانی و غیر عادی
  • تنگی نفس
  • سرفه
  • عفونت‌های مکرر و شدید

بیشتر بخوانید: پیش دیابت چیست و چگونه کنترل می‌شود؟

توجه

در صورتی که علائم مذکور را تجربه کرده‌اید می‌توانید صرفا با 3 دقیقه زمان و کلیک بر روی محتوای زیر به صورت آنلاین نوبت خود را از یک پزشک متخصص و متبحر رزرو کنید.

پریکاردیت یکی از عوارض جدی سرطان لنفوم کاردیت

به پرده‌هایی که در حد واسط قلب با ریه و سایر اعضای داخل قفسه سینه قرار دارند، پریکارد گفته می شود. پریکارد در حقیقت کیسه دولایه‌ای است که لایه داخلی آن بر روی قلب قرار دارد، و لایه خارجی آن بر روی ریه، دیافراگم و سایر اعضای مجاور قلب چسبیده است.

سطوح مجاور این دو لایه از یک لایه سلول نازک پوشیده شده و سطحی بسیار صاف دارند. بین دو لایه نیز فضای بسته‌ای به نام فضای پریکارد قرار دارد.

وجود مایع داخلی پریکارد در سطح داخلی این لایه‌ها سبب می‌شود تا این دو لایه در زمان انقباض و انبساط قلب، با کمترین اصطکاک بر روی هم حرکت کنند. از این رو حرکت قلب داخل قفسه سینه احساس نمی‌شود و حرکات ریه و اعضای مجاور بر روی قلب و حرکات آن تغییری ایجاد نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: دیابت بارداری چیست و چگونه می‌توان آن را کنترل کرد؟

التهاب در لایه پریکارد موجب ضخیم شدن لایه های پریکاردیت، ساییده شدن آن‌ها به هم و افزایش مایع بین دو لایه پریکارد می‌شود.

از طرفی درد قفسه سینه هم یکی از شایع‌ترین علائم بیماری پریکاردیت است. هر چند احتمال دارد که برخی از بیماران فاقد درد سینه باشند، یا درد بسیار خفیف و گذرایی را تجربه کنند.

توجه داشته باشید که درد ناشی از بیماری پریکاردیت در قفسه سینه، با درد ناشی از گرفتگی عروق کرونر متفاوت است. به درد سینه ناشی از پریکاردیت اصطلاحا درد سینه پلورتیک گفته می شود.

ممکن است ابتلا به پریکاردیت دلایل مختلفی داشته باشد، اما در بسیاری از موارد سرطان لنفوم کاردیت یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد آن است.

در صورتی که با وجود چنین علائمی دچار سردرگم شده اید، پیشنهاد ما به شما مشاوره آنلاین با دکتر متخصص غدد و متابولیسم می باشد که تنها با یک کلیک می توانید به راحتی با متخصصان این حوزه ارتباط بر قرار کنید.

بیشتر بخوانید: یک آشنایی ساده با غده تیروئید در کمتر از ۵ دقیقه

آیا سرطان لنفوم کاردیت تنها دلیل بروز بیماری پریکاردیت است؟

اگرچه طبق مطالعات انجام شده پریکاردیت یکی از عوارض ناشی از ابتلای فرد به بیماری سرطان لنفوم کاردیت است، اما عوامل بسیاری می‌تواند در بروز پریکاردیت نقش داشته باشند، که از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیماری‌های عفونی نظیر هپاتیت و آنفلوانزا و همچنین ورود انواع باکتری، ویروس و انگل به بدن
  • بیماری‌های خودایمنی و التهابی نظیر آرتریت روماتوئید
  • نارسایی کلیه و یا دیالیز
  • کم کاری تیروئید
  • بیماری‌های التهابی موضعی نظیر سکته قلبی و جراحی قلب
  • سرطان‌ها و تومورهای بدخیم نظیر سرطان ریه، سرطان لنفوم و تومورهای قلبی
  • اثرات رادیوتراپی
  • عوارض دارویی

 

بیشتر بخوانید: تیروئید هاشیموتو چیست؟

تشخیص پریکاردیت چگونه صورت می‌گیرد؟

هر چند موارد گفته شده در بخش قبل می‌توانند احتمال بروز پریکاردیت را در فرد افزایش دهند، اما چه بسا بیمارانی که بدون ابتلا به هیچ یک از موارد فوق، ممکن است در مراجعه به پزشک مشکوک به پریکاردیت باشند. از این رو می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که هر چند عوامل بالا می‌توانند خطر ابتلا به پریکاردیت را افزایش دهند، اما در هر حالت امکان بروز این بیماری در سایر افراد نیز وجود دارد.

برای تشخیص بیماری پریکاردیت معمولا از یکی از روش‌های زیر استفاده می‌شود:

  • عکس برداری از قفسه سینه
  • تهیه نوار قلبی
  • اکوکاردیوگرافی قلبی
  • انجام آزمایش خون
سرطان لنفوم
پریکاردیت یکی از عوارض ناشی از ابتلای فرد به سرطان لنفوم است

برای مقابله با سرطان لنفوم کاردیت از چه روش‌های درمانی استفاده می‌شود؟

فاکتورهای بسیاری در انتخاب روش درمانی سرطان لنفوم کاردیت نقش دارند. بنابراین بدون انجام آزمایش و نمونه‌برداری‌های ضروری، نمی‌توان در این خصوص نظر قطعی صادر کرد. زیرا اندازه و محل قرارگیری تومور و میزان درگیری سایر اعضای بدن با این سرطان در انتخاب روش درمان آن نقش دارند.

در حالت کلی جراحی، شیمی درمانی و پیوند سلول‌های بنیادی و سایر درمان‌های معمول برای درمان سرطان، از جمله رایج‌ترین روش‌های درمانی استفاده شده برای مقابله با سرطان لنفوم کاردیت هستند. در بسیاری از موارد نیز بنا به تشخیص پزشک از روش‌های درمانی پیشرفته نظیر خدمات انکولوژی انتگرال استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید : لنفادنیت مزانتریک چیست؟ 

نتیجه‌گیری

در این مطلب به بررسی نکاتی در خصوص سرطان لنفوم کاردیت پرداختیم. سپس اطلاعاتی را در خصوص علائم، علل و راه‌های درمان آن در اختیار شما عزیزان قرار دادیم. سپس به بررسی یکی از شایع‌ترین عوارض ناشی از سرطان لنفوم کاردیت یعنی پریکاردیت پرداختیم و نکاتی را در خصوص این بیماری و نحوه تشخیص آن با شما به اشتراک گذاشتیم.

برای درمان بیماری سرطان لنفوم کاردیت مراجعه به یک دکتر متخصص غدد و متابولیسم ضروری است. اما در هر حال اگر دچار پریکاردیت شده باشید، باید علاوه بر متخصص عفونی به یک متخصص قلب و عروق نیز مراجعه کنید و طبق دستورالعمل این پزشکان عمل کنید. در صورتی که در زمینه ابتلا به سرطان لنفوم و یا پریکاردیت تجربیاتی دارید، خوشحال می‎شویم که آن را در بخش کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.

شما عزیزان برای رزرو نوبت بهترین پزشکان متخصص می‌توانید به سایت درمانکده مراجعه کنید. امکان رزرو نوبت و دسترسی به اطلاعات این پزشکان از طریق سایت درمانکده به سادگی امکان پذیر است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 9

هنوز امتیازی ثبت نشده

امین بینایی
امین بینایی

تیمی حرفه‌ای و تشکیل شده از بهترین تولیدکنندگان محتوا که شبانه‌روز در حال گردآوری و انتشار مطالب باکیفیت و خواندنی برای کاربران درمانکده هستند.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها