راه‌های درمان سریع شپش سر + معرفی قوی‌ترین دارو

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

شپش سر (Head lice) یک نوع حشره ریز است که از خون پوست سر انسان تغذیه می‌کند و سرعت تولید مثل آن آنقدر زیاد است که اگر راهی برای درمان پیدا نکنید، خیلی زود به تمام اعضای خانواده و دوستان نیز سرایت می‌کند. شپش ممکن است روی موی سر ایجاد شود و یا حتی روی بدن و مژه و ابرو لانه کند. این حشره بسیار ریز، بیشتر در کودکان شایع است و به سرعت از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. معمولا برای درمان شپش سر راهکارهای زیادی وجود دارد و امروزه استفاده از برخی داروها و روش‌های خانگی می‌تواند شما را از شر این حشره مزاحم خلاص کند. برای درمان این مشکل می‌توانید از یک متخصص پوست و مو کمک بگیرید. در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با بهترین روش‌های درمان سریع شپش سر و داروهای موثر برای رفع این مشکل آشنا شوید.

با روش‌های درمان شپش سر آشنا شوید

اگر شما یا کودک‌تان به شپش سر مبتلا شده‌اید، بهتر است خونسرد باشید و هر چه سریع‌تر از یک روش موثر برای از بین بردن شپش‌ها استفاده کنید. شپش در هر ۱۲ تا ۲۴ ساعت یک بار از خون انسان تغذیه می‌کند و از همین رو نمی‌تواند بیشتر از یک روز خارج از سر زنده بماند. این حشره نمی‌تواند بپرد و تنها از راه تماس با سر منتقل می‌شود. در ادامه این بخش به برخی از مهم‌ترین روش‌های درمان شپش سر اشاره شده است.

بیشتر بدانید: همه چیز درباره شپش سر

اینفوگرافی روش‌های درمان شپش سر
برای درمان شپش می‌توانید از شانه خیس یا محصولات و داروهای تخصصی استفاده کنید.

۱- از شانه مخصوص استفاده کنید

برای درمان شپش می‌توانید موهایتان را مرطوب و بعد شانه کنید. برای این کار باید از شانه‌های دندانه ریز مخصوص از بین بردن شپش استفاده کنید. ابتدا موها را با شامپو بشویید. در مرحله بعد موها را به نرم‌کننده آغشته کنید و سپس به آرامی از ریشه تا انتهای ساقه موها را شانه کنید. برای موهای کوتاه ۱۰ دقیقه شانه زدن کافی است، اما اگر موهایتان بلند است باید حدود نیم ساعت این کار را ادامه دهید. این کار را چندین بار تکرار کنید تا شپش‌ها کاملا از بین بروند.

بیشتر بخوانید:علائم شپش سر کودکان

۲- از محصولات تخصصی برای درمان شپش استفاده کنید

اگر شانه زدن موها برای درمان شپش موثر نبود، بهتر است از یک لوسیون یا شامپوی مخصوص شپش سر استفاده کنید. برای این کار باید محصولات مخصوص شپش سر را از داروخانه تهیه کنید و سپس آن را طبق دستورالعملی که روی بسته‌بندی ذکر شده است، استفاده کنید. در برخی مواقع شپش سر بعد از اولین استفاده از محصول از بین می‌رود و برخی اوقات نیز درمان باید برای یک هفته ادامه پیدا کند. به خاطر داشته باشید که برخی از محصولات برای کودکان مناسب نیستند و بنابراین برای کودکان حتما از محصولات مناسب استفاده کنید.

۳- از روغن‌ها برای درمان شپش استفاده کنید

آغشته کردن کف سر و موها به روغن می‌تواند شپش‌ها را خفه کند و از همین رو این کار برای از بین بردن آن‌ها موثر است. در این روش باید موها را به روغن زیتون آغشته کنید. سپس یک کلاه پلاستیکی روی سرتان بگذارید و چند ساعت صبر کنید. در ادامه شروع به شانه زدن موها کنید تا شپش‌ها از روی مو خارج شوند. به خاطر داشته باشید که بعد از شستن موها، حتما با یک حوله تمیز و ضدعفونی شده موها را خشک کنید.

ترکیب کردن برخی از روغن‌های خاص با روغن‌های حامل نیز می‌تواند برای درمان شپش سر موثر باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از روغن درخت چای، روغن اسطوخودوس، روغن چریش، روغن گل میخک، روغن اکالیپتوس، روغن انیسون، روغن نعنا و همچنین روغن جوز هندی برای درمان شپش موثر است. برای این کار باید چند قطره از این روغن‌ها را با روغن حامل مثل روغن زیتون یا بادام ترکیب کنید. سپس روغن را با کمک پنبه روی پوست سر بمالید. حدود ۱۲ ساعت صبر کنید و بعد موها را شانه بزنید و بشویید.

بیشتر بخوانید:بهترین شامپو برای خارش سر کودکان کدام است؟

۴- از داروها برای درمان شپش استفاده کنید

یکی از رایج‌ترین داروها برای درمان علائم شپش سر، داروی بدون نسخه پرمترین است که از عصاره گل داوودی تولید می‌شود. معمولا استفاده از این دارو برای درمان شپش سر موثر است و درمان باید تا حدود ۱۰ روز ادامه پیدا کند. برای استفاده از شامپوی پرمترین باید موها را بشویید و کمی با حوله خشک کنید. سپس موها را به شامپوی مخصوص آغشته و بعد از ۱۰ دقیقه آبکشی کنید.

یکی دیگر از داروهای بدون نسخه، ایورمکتین این که معمولا از این دارو برای از بین بردن شپش سر کودکان بالای ۶ ماه و بزرگسالان استفاده می‌شود.

بیشتر بدانید: بهترین روش درمان شوره سر

تصویری از داروهای ضد شپش
استفاده از داروهای ضد شپش به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر از شر شپش‌ها خلاص شوید.

اگر شپش سر شما با روش‌های خانگی درمان نشد، بهتر است زیر نظر دکتر پوست و مو از یک داروی قوی برای درمان استفاده کنید. استفاده از داروهایی مثل اسپینوساد، مالاتیون و ایورمکتین برای درمان شپش موثر هستند و باید دقیقا طبق دستورالعمل پزشک مصرف شوند.

قوی‌ترین داروی از بین بردن شپش چیست؟

برای درمان شپش سر داروها و لوسیون‌های زیادی در بازار وجود دارد. در اکثر مواقع می‌توانید این داروها را بدون نیاز به نسخه از داروخانه تهیه کنید. نکته مهمی که در مورد داروی ضد شپش وجود دارد این است که دارو باید دقیقا طبق دستورالعملی که روی آن ذکر شده استفاده شود. در ادامه به برخی از بهترین داروها برای از بین بردن شپش سر اشاره شده است.

  • سرم ضد شپش پریم
  • شامپو ضد شپش هربکس
  • شامپو ضد شپش سریتا
  • شامپو پرمترین گیلارانکو
  • شامپو و روغن ضد شپش نلا
  • شامپو ضد شپش ساینوکر
  • شامپو لیندالایس ۱ درصد گیلارانکو

بیشتر بدانید: همه چیز درباره بوتاکس مو

سخن نهایی

معمولا شپش با کمک روش‌های خانگی درمان می‌شود و نیاز به درمان خاصی ندارد. اما در صورتی که قادر به کنترل شپش‌ها نیستید و از هر روشی که استفاده می‌کنید، با شکست مواجه می‌شوید، بهتر است از یک دکتر پوست و مو آنلاین برای درمان این مشکل کمک بگیرید. شما می‌توانید از طریق سایت درمانکده به صورت آنلاین و حضوری با بهترین متخصصین کشور ارتباط برقرار کنید و هر چه سریع‌تر درمان خود را آغاز کنید.

سوالات متداول

مهم‌ترین علائم شپش سر چیست؟

خارش پوست سر، احساس سنگینی روی پوست سر و زخم شدن پوست از نشانه‌های شپش سر است.

آیا شپش سر همیشه با روش‌های خانگی درمان می‌شود؟

در بسیاری از مواقع شپش سر با راهکارهای خانگی و شانه زدن موها درمان می‌شود. برای درمان شپش بهتر است از شامپوها و لوسیون های بدون نسخه استفاده کنید تا سریع‌تر از شر این مشکل خلاص شوید.

قوی‌ترین داروی ضد شپش چیست؟

برای درمان شپش از داروهای مختلفی استفاده می‌شود که از بهترین آن ها می‌توان به  سرم ضد شپش پریم، شامپو ضد شپش سریتا و شامپو پرمترین گیلارانکو اشاره کرد.

منابع: nhs، healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.4 / 5. تعداد رای‌ها 5

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها