دارو برای عفونت واژن؛ برای هر عفونت چه دارویی مناسب است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

عفونت واژن یکی از مشکلات شایع در بین زنان است که می‌تواند بر اثر عوامل مختلفی ایجاد شود. این عارضه اغلب با احساس سوزش، خارش، درد و ترشحات غیر طبیعی همراه است اما با وجود علائم مشابه می‌تواند ناشی از دلایل گوناگونی باشد. از همین‌رو معمولا پزشک متخصص زنان و زایمان پس از معاینه و تشخیص نوع عفونت از شیوه درمانی متفاوت و دارو برای عفونت واژن زنان استفاده می‌کند. داروهای مرتبط با این بیماری زنانه بسیار گسترده هستند. به همین دلیل اغلب زنان با این سوال موجه می‌شوند که بهترین دارو برای عفونت واژن چیست؟ اگر شما هم کنجکاو شده‌اید در مورد داروی موثر برای عفونت واژن و خارش آن بدانید، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا شما را با روش دارو درمانی عفونت واژن در زنان آشنا کنیم.

بهترین دارو برای عفونت واژن

تصویر خانمی که دست‌هایش را به علت درد روی ناحیه تناسلی گذاشته
عفونت واژینال یک مشکل شایع زنانه است که می‌توان آن را به کمک دارو برطرف کرد.

حدود ۳۰ درصد زنان در سنین باروری به مشکل عفونت واژن مبتلا می‌شوند. اغلب آن‌ها پس از احساس علائمی مانند درد هنگام رابطه جنسی، سوزش ادرار، ترشحات سبز، خاکستری، سفید، بد بو و لکه بینی مکرر به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه می‌کنند. در این مواقع پزشک برای تجویز دارو و انتخاب موثرترین روش درمانی، ابتدا باید نوع عفونت‌واژن را تشخیص دهد. انواع عفونت واژن و بهترین دارو برای درمان آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

عفونت قارچی

این نوع عفونت به دلیل نفوذ قارچی به نام کاندیدا آلبیکنس (Candida Albicans) در مخاط واژن و ایجاد پاسخ التهابی ایجاد می‌شود. بهترین دارو برای عفونت واژن قارچی عبارت است از:

  • کرم میکونازول (Miconazole) واژینال
  • قرص واژینال نیستاتین (Nystatin)
  • قرص بوتوکونازول (Butoconazole)
  • کپسول فلوکونازول ۱۵۰ میلی‌گرم (Fluconazole)
  • کرم واژینال کلوتریمازول یا قرص واژینال کلوتریمازول (Clotrimazole)

میزان اثربخشی درمان همه این داروها یکسان است. افرادی که نمی‌توانند از فرم پماد برای عفونت واژن استفاده کنند، می‌توانند استفاده از قرص‌های واژینال را انتخاب کنند. با این حال برخی زنان نسبت به میکونازول دچار حساسیت می‌شوند. از همین‌رو اغلب پزشکان، کرم یا قرص کلوتریمازول را تجویز می‌کنند. زمانی که شدت التهاب و خارش ناشی از واژینیت قارچی بسیار زیاد است، کورتون‌های موضعی مانند تریامسینولون یا فلوسینولون بهترین دارو برای عفونت واژن و خارش به‌شمار می‌آیند. لازم به ذکر است فرم مختلف این داروهای موثر برای درمان عفونت واژن زنان باید زیر نظر پزشک متخصص زنان و زایمان استفاده شود.

بیشتر بدانید: واژن چیست؟

عفونت باکتریایی

عفونت باکتریایی به دلیل رشد بیش از حد باکتری‌هایی که به طور طبیعی در واژن وجود دارند، ایجاد می‌شود. 

اینفوگرافیک دارو برای عفونت‌واژن باکتریایی
برای جلوگیری از عود عفونت واژن باکتریایی باید دوره مصرف داروها را زیر نظر پزشک زنان کامل کنید.

در اغلب موارد بهترین دارو برای عفونت باکتریایی واژن عبارت است از:

  • کرم واژینال تریپل سولفا (Triple Sulfa)
  • کرم واژینال کلیندامایسین (Clindamycin)
  • ژل مترونیدازول یا قرص مترونیدازول (Metronidazole)

این نوع عفونت معمولا پس از یک ماه دوباره عود می‌کند. از همین‌رو پزشک زنان، استفاده از ژل مترونیدازول را برای جلوگیری از عود عفونت به مدت ۶ ماه و هفته‌ای ۲ بار ضروری می‌داند. همچنین اگر همراه با عفونت واژن با نشانه‌های عفونت ادراری مواجه شدید باید زیر نظر پزشک، قرص سفیکسیم (Cefixime) یا آزیترومایسین (Azithromycin) استفاده کنید.

بیشتر بدانید: عفونت واژن چه علائمی دارد؟

عفونت تریکومونیازیس

این نوع عفونت، منشا انگلی دارد و می‌تواند از طریق رابطه جنسی به آقایان منتقل شود. معمولا پزشک مترونیدازول (Metronidazole) یا تینیدازول (Tinidazole) را به عنوان اولین دارو برای عفونت واژن تریکومونایی تجویز می‌کند. درمان با استفاده از مترونیدازول به مدت یک هفته شروع می‌شود که در این حین، شریک جنسی خانم هم باید به صورت همزمان از داروی مترونیدازول استفاده کند. در اغلب موارد پزشک توصیه می‌کند خانم‌ها سه ماه بعد از مصرف داروهای تجویزشده برای عفونت واژن تریکومونایی مجدد معاینه شوند.

چه دارویی برای عفونت‌واژن بودار مناسب است؟

در اغلب موارد بوی بد واژن ناشی از عفونت باکتریایی است که برای درمان آن باید حتما از داروی مخصوص این نوع عفونت استفاده کنید. بهترین دارو برای عفونت واژن بو دار، داروی مترونیدازول (Metronidazole) و سیپروفلوکساسین (Ciprofloxacin) است که می‌تواند اثرات واژینیت باکتریایی را درمان کند. لازم به ذکر است این دارو باید حتما زیر نظر پزشک متخصص زنان تجویز شود، بنابراین از استفاده خودسرانه آن بپرهیزید.

بیشتر بدانید: عوارض رابطه جنسی در زمان عفونت واژن چیست؟

بهترین پماد برای سوزش و خارش واژن

پمادهای زیادی برای درمان خارش و سوزش واژن وجود دارند که اغلب آن‌ها به ۲ نوع بیرونی و درونی تقسیم می‌شوند. بهترین پماد برای خارش و سوزش درونی را می‌توان شامل کرم واژینال کلوتریمازول (clotrimazole) و کرم میکونازول (miconazole) دانست. از طرفی معمولا پزشک برای کاهش خارش و سوزش بیرونی واژن، پماد ضد خارش واژن هیدروکورتیزون (Hydrocortisone) را تجویز می‌کند. 

در برخی مواقع ممکن است بانوان شدت خارش بیشتری را نسبت به سوزش تجربه کنند. در این مواقع پزشک پس از تشخیص علت خارش، از دارو برای عفونت واژن استفاده می‌کند که عبارت‌اند از:

  • قرص فلوکونازول
  • آنتی بیوتیک
  • کلوبتازول

بیشتر بدانید: قرص متروماکس؛ از درمان عفونت دندان تا درمان عفونت واژن

رایج‌ترین قرص برای عفونت واژن کدام است؟

در جدول زیر می‌توانید رایج‌ترین قرص‌هایی که برای درمان انواع عفونت واژن تجویز می‌شوند را مشاهده کنید:

نوع قرصموارد مصرف
قرص فلوکونازول ۱۰۰درمان عفونت واژن قارچی
قرص تاوانکسدرمان عفونت واژن باکتریال
قرص کلوتریمازولدرمان عفونت واژینال
قرص کوتریموکسازولدرمان عفونت منتقل‌شده از واژن به رحم
قرص سفالکسین در دوزهای ۲۵۰ و ۵۰۰درمان عفونت واژن میکروبی
قرص میکونازولبهترین دارو برای درمان عفونت قارچی واژن شناخته شده که باید حتما دوره مصرف آن کامل شود.
جدول قرص‌های رایج برای درمان عفونت واژن

قویترین داروی ضد قارچ واژن چیست؟

قوی‌ترین داروهای ضد قارچ واژن شامل موارد زیر می‌شوند:

  • فلوکونازول (فرم خوراکی یا موضعی)
  • میکونازول
  • کلوتریمازول

معمولا قوی‌ترین دارو برای عفونت واژن قارچی باید به مدت سه تا هفت روز مصرف شود. همچنین ممکن است گاهی‌اوقات پزشک فقط یک دوز فلوکونازول از قویترین داروی ضد قارچ واژن را تجویز کند که استفاده از این دارو در دوران بارداری توصیه نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: روش مصرف قرص فنازومکس چگونه است؟

کدام دارو گیاهی برای عفونت واژن خوب است؟

یکی از اصلی‌ترین روش‌های درمان دارویی برای عفونت واژن، استفاده از عصاره و خواص گیاهان است. در حال حاضر انواع مختلفی از داروهای گیاهی برای درمان عفونت واژن در بازار وجود دارند که از میان آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شیاف فیتوواژکس: این شیاف گیاهی برای درمان عفونت واژن مخصوصا واژینیت قارچی و میکروبی استفاده می‌شود. در ترکیبات این شیاف، سیاه دانه با خاصیت ضد قارچی و ضد باکتری وجود دارد، از همین‌رو می‌توان آن را بهترین دارو گیاهی برای عفونت واژن دانست.
  • کرم واژینال لکورکس باریج: این داروی گیاهی برای درمان عفونت باکتریایی واژن گزینه مناسبی است. در ترکیبات این کرم واژینال، اسانس آویشن شیرازی با خاصیت ضد باکتری وجود دارد، از همین‌رو در لیست بهترین دارو گیاهی برای عفونت واژن باکتریایی قرار می‌گیرد.

بیشتر بدانید: خواص رازیانه چیست؟ از لاغری تا درمان عفونت واژن

اینفوگرافیک بهترین دارو گیاهی برای عفونت واژن
عفونت واژن را می‌توان با عصاره و خواص گیاهانی مانند سیاه دانه و آویشن شیرازی درمان کرد.

بهترین دارو برای عفونت واژن در بارداری چیست؟

پزشک زنان برای درمان عفونت واژن در دوران بارداری فقط استفاده از کرم و شیاف‌های واژینال حاوی میکونازول (miconazole)، ترکونازول (terconazole) یا کلوتریمازول (clotrimazole) را توصیه می‌کند. اغلب داروهای درمان‌کننده عفونت واژینال را می‌توان بدون نسخه از داروخانه تهیه کرد. با این حال بهتر است قبل از استفاده از قرص برای عفونت واژن در بارداری ابتدا با دکتر زنان آنلاین خود مشورت کنید. زیرا برخی داروها مانند قرص خوراکی فلوکونازول در دوران حاملگی منع مصرف دارند.

کدام دارو برای عفونت واژن دختران مناسب است؟

اغلب دختران به عفونت قارچی یا مخمری واژینال مبتلا می‌‌شوند که به دلیل برهم خوردن تعادل باکتریایی واژن و اختلال در رشد مخمرها بروز پیدا می‌کند. علت این عدم تعادل باکتریایی را می‌توان مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک، دیابت، لباس زیر تنگ، اضافه وزن و مصرف استروئیدها دانست. در این مواقع داروهای ضد قارچ و آنتی بیوتیک بهترین دارویی هستند که پزشک برای درمان عفونت واژن دختران تجویز می‌کند.

بیشتر بدانید: رنگ ترشحات واژن نشانه چیست؟

راهنمای مراجعه به پزشک

عفونت واژن یک بیماری شایع اما قابل درمان زنانه است. پزشک متخصص زنان متناسب با نوع عفونت و وضعیت جسمانی هر فرد، دارو برای عفونت واژن تجویز می‌کند که برخی به شکل قرص خوراکی و بعضی دیگر به صورت پماد موضعی استفاده می‌شوند. یکی از نکات مهم در درمان عفونت واژن زنان این است که از مصرف خودسرانه دارو پرهیز کنید، زیرا بانوان با وجود علائم یکسان ممکن است برای بهبودی عفونت‌واژن به درمان دارویی متفاوتی نیاز داشته باشند.

برای کسب نتیجه موثر و درمان سریع‌تر عفونت واژن، می‌توانید از سیستم نوبت‌دهی آنلاین درمانکده استفاده کنید. درواقع شما از طریق این سیستم می‌توانید با لیست بهترین پزشکان متخصص از جمله دکتر زنان آشنا شوید و در صورت تمایل برای مراجعه حضوری با مشاوره تلفنی نوبت بگیرید.

سوالات متداول

بهترین دارو گیاهی برای عفونت واژن کدام است؟

شیاف فیتوواژکس و کرم واژینال لکورکس باریج

کدام دارو برای عفونت واژن و خارش مناسب است؟

داروهایی مانند قرص فلوکونازول، آنتی بیوتیک، کلوبتازول و کورتون‌های موضعی همچون تریامسینولون یا فلوسینولون برای درمان عفونت واژن به همراه خارش شدید مناسب هستند.

کدام دارو برای عفونت واژن در بارداری ممنوع است؟

قرص خوراکی فلوکونازول در دوران بارداری منع مصرف دارد.

منابع: everydayhealth | ncbi

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 113

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

31 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها