مراقبه و مدیتیشن

راز های ناگفته از مراقبه و مدیتیشن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

مدیتیشن یک تمرین باستانی است که قدمت آن به هزاران سال قبل باز می‌گردد. علی‌رغم سن آن، این عمل در سراسر جهان رایج است زیرا فواید بسیاری برای سلامت مغز به همراه دارد. با کمک فن‌آوری مدرن، محققان به گسترش درک خود در مورد این‌که چگونه مدیتیشن به افراد کمک می‌کند و چرایی کارکرد آن را گسترش می‌دهند. در این مطلب از مجله درمانکده قصد داریم شما را بیشتر با فواید مراقبه و مدیتیشن آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.. .

بیشتر بخوانید : همه چیز درباره تأثیر حیوانات خانگی در روان

مراقبه و مدیتیشن چیست؟

مدیتیشن تاریخچه‌ای دارد که به هزاران سال قبل باز می‌گردد و بسیاری از تکنیک‌های مراقبه در سنت‌های شرقی آغاز شد. اصطلاح “مدیتیشن” به انواع اعمالی اشاره دارد که بر یک‌پارچگی ذهن و بدن تمرکز دارد و برای آرام کردن ذهن و بهبود کیفیت زندگی استفاده می‌شود.

برخی از انواع مدیتیشن شامل حفظ تمرکز ذهنی بر یک حس خاص، مانند: تنفس، صدا، تصویر بصری یا مانترا است که یک کلمه یا عبارت تکرار شده است. سایر اشکال مراقبه شامل تمرین ذهن آگاهی است که شامل حفظ توجه یا آگاهی در لحظه حال بدون قضاوت می شود. برنامه هایی که مدیتیشن یا ذهن آگاهی را آموزش می‌دهند ممکن است این تمرین‌ها را با فعالیت‌های دیگر ترکیب کنند.

به عنوان مثال، کاهش استرس مبتنی بر تمرکز حواس برنامه‌ای است که مراقبه ذهن‌آگاه را آموزش می‌دهد، اما شامل جلسات بحث و راهبردهای دیگر نیز می‌شود تا به افراد کمک کند آموخته‌های خود را در تجربیات استرس‌زا به کار ببرند. شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی، شیوه‌های ذهن آگاهی را با جنبه‌های درمان شناختی رفتاری ادغام می‌کند.

بیشتر بدانید: نقش تغذیه در بروز اختلالات روانی

فواید meditation

تمرین‌های مدیتیشن و ذهن‌آگاهی ممکن است مزایای سلامتی مختلفی داشته باشند و ممکن است به افراد در بهبود کیفیت زندگی‌شان کمک کنند. مطالعات اخیر بررسی کرده‌اند که آیا مدیتیشن یا ذهن آگاهی به افراد کمک می‌کند تا اضطراب، استرس، افسردگی، درد یا علائم مربوط به ترک نیکوتین، الکل یا مواد افیونی را مدیریت کنند.

مطالعات دیگر به اثرات مدیتیشن یا ذهن آگاهی بر کنترل وزن یا کیفیت خواب پرداخته‌اند. با این‌حال، بسیاری از تحقیقات در مورد این موضوعات مقدماتی یا از نظر علمی دقیق نبوده است. از آن‌جایی که مطالعات انواع مختلفی از تمرین‌های مراقبه و ذهن‌آگاهی را مورد بررسی قرار دادند، و اندازه‌گیری اثرات آن شیوه‌ها دشوار است، تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از مطالعات دشوار بوده و ممکن است بیش از حد خوش‌بینانه تفسیر شده باشد. 

این تمرین می‌تواند به بهبود شرایط زیر کمک کند:

  • استرس، اضطراب و افسردگی
  • فشار خون بالا
  • احساس درد
  • بی خوابی و کیفیت خواب
  • اختلال مصرف مواد
  • اختلال استرس پس از سانحه
  • کنترل وزن و رفتار خوردن
  • اختلال کمبود توجه-بیش فعالی

در صورتی که فشار روحی شما بیش از حد معمول است بهتر است تحت نظر دکتر متخصص روانشناس باشید یا از طریق مشاوره آنلاین با بهترین روانشناسان روح خود را التهاب ببخشید.

بیشتر بدانید: ۱۲ مورد از علائم و نشانه های افسردگی

اینفوگرافیکی از مزایا انجام مدیتیشن
در این تصویر می بینید که این عمل برای بهبود کیفیت زندگی انسان بسیار موثر است.

تفاوت مراقبه و مدیتیشن

اصطلاحات “مدیتیشن” و “ذهن‌آگاهی” این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند، در مطالعاتی که مزایای سلامتی آن‌ها را تبلیغ می‌کنند یا استودیوهای یوگا راه‌های جدیدی را برای شما برای یافتن آرامش درونی در زندگی پرمشغله‌تان اعلام می‌کنند. این اصطلاحات اغلب به جای هم استفاده می‌شوند و گاهی اوقات، در شکل‌های ساده شده خود، به یک چیز کلی اشاره می‌کنند.

البته که ناگفته نماند تفاوت‌های بین ذهن‌آگاهی و مراقبه به هزاران راه مورد بحث و تفسیر قرار گرفته است و احتمالاً این بحث ادامه خواهد داشت. آن‌ها دو روی یک سکه هستند آن‌ها مکمل یکدیگر هستند و اغلب با هم هم‌پوشانی دارند. در عین حال، هر کدام تعریف و هدف خاص خود را دارند. مانند یوگا، تاریخچه مدیتیشن و ذهن آگاهی باستانی و معنوی است و از مذهب سرچشمه می‌گیرد. مراقبه حتی به دوران باستان نیز برمی‌گردد، زیرا منشأ آن در ادیان ماقبل تاریخ است که شامل سرودهای موزون یا مانتراها می‌شد.

اما اولین سوابق مراقبه را می‌توان در وداها، قدیمی‌ترین متون هندوئیسم، که قدمت آن بین 1700 تا 1100 قبل از میلاد است، یافت. سپس اشکال مختلف مراقبه در بودیسم و ​​تائوئیسم، عمدتاً در هند و چین، شروع به توسعه یافت. مراقبه باستانی بر رشد معنوی و فراتر از احساسات برای زندگی در وضعیت فعلی آرام متمرکز بود. پس از معرفی به غرب در قرن بیستم، مدیتیشن مجدداً برای مطابقت با اهداف یک جامعه مدرن و سکولار تنظیم شد و در نهایت به عنوان راهی برای کاهش استرس و بهبود زندگی سالم، مشابه نسخه جهانی غرب از یوگا، استفاده شد.

بیشتر بدانید: کودک آزاری و بی توجهی به کودک چه پیامدهایی دارد؟

آموزش مراقبه و مدیتیشن

در همین ابتدا بهتر است بدانید که هیچ راه درستی برای مدیتیشن وجود ندارد. به این دلیل که مدیتیشن می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد. کارشناسان شیوه‌های مراقبه را تجزیه و تحلیل کرده‌اند و دریافته‌اند که برخی از فرآیندهای رایج در اشکال مختلف مراقبه اتفاق می‌افتد. شامل موارد می‌شوند:

مدیتیشن بدن محور

گاهی اوقات به این حالت خودآگاهی یا خود اسکن می‌گویند. انجام این کار مستلزم تمرکز بر احساسات فیزیکی است که می‌توانید در سراسر بدن خود احساس کنید.

تعمق

 این معمولاً شامل تمرکز روی یک سؤال یا نوعی تناقض است بدون این‌که اجازه دهید ذهن شما سرگردان شود.

بیشتر بدانید: فیبرومیالژی چیست؟ تشخیص درمان و راه‌های مقابه با آن

مراقبه هیجان محور

 این نوع مدیتیشن شما را بر روی یک احساس خاص متمرکز می‌کند. به عنوان مثال، تمرکز بر این که چگونه با دیگران مهربان باشید یا این‌که چه چیزی شما را در زندگی خوشحال می‌کند.

مدیتیشن مانترا

 این نوع مراقبه شامل تکرار (چه با صدای بلند یا در سر) و تمرکز بر یک عبارت یا صدای خاص است.

مدیتیشن همراه با حرکت

 این نوع مدیتیشن می‌تواند شامل تمرکز بر تنفس، حبس نفس یا انجام حرکات خاص بدن باشد. هم‌چنین می‌تواند راه رفتن را در حین تمرکز بر آن‌چه در اطراف خود مشاهده می‌کنید، شامل شود.

مدیتیشن ذهن آگاهی این شکل از مدیتیشن به جای این‌که اجازه دهید ذهن شما سرگردان کند و نگران گذشته یا آینده باشد، از آن‌چه در لحظه اتفاق می‌افتد آگاه باشید. هم‌چنین می‌تواند رویکردی مشابه مدیتیشن بدن محور را شامل شود، با استفاده از آن‌چه در سراسر بدن خود احساس می‌کنید به عنوان پایه‌ای برای آگاهی شما از جهان اطراف‌تان، مدیتیشن مبتنی بر بصری این نوع مراقبه شامل تمرکز روی چیزی است که می‌توانید ببینید (چه با چشمان خود یا با تمرکز بر یک تصویر ذهنی).

بیشتر بدانید: علائم، علل و درمان اختلال دو قطبی

همچنین می‌توان از روش‌های تخصصی‌تر با کمک بهترین دکتر روانپزشک استفاده کنید یا از طریق مشاوره آنلاین با پزشک متخصص روانپزشک راهکار‌های موثر کسب نمایید.

انواع مدیتیشن
با انجام مدیتیشن افراد به سبکی و آرامش می رسند.

بیشتر بدانید: نکاتی که برای بهبود زندگی جنسی باید بدانید

سخن پایانی

با توجه به بررسی متعددی که در این زمینه انجام و به طور خلاصه در قالب مقاله‌ای جامع در اختیار شما مخاطبین عزیز قرار گرفت می‌توان به این نتیجه رسید که مدیتیشن و مراقبه عملی برای به آرامش رسیدن است و به همین ترتیب موجب بهبود کیفیت زندگی انسان می‌شود چرا که بسیاری از عوامل خوشبختی انسان از درون و از همین ذهن و روح اتفاق می‌افتد.

شما عزیزان می‌توانید در سایت درمانکده به راحتی و بدون اتلاف وقت به رزرو نوبت آنلاین بپردازید و همچنین از امکان مشاوره آنلاین با برترین پزشکان استفاده کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 34

هنوز امتیازی ثبت نشده

zahra
زهرا پارسای

زهرا پارسای دانش آموختۀ رشتۀ فلسفه و فلسفه اخلاق، در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. زهرا مسلط به سئو و تولید محتوا، خبرنگاری، نشریه نویسی، نقد ادبی، ترجمه متون به زبان انگلیسی است. زهرا پارسای هنرمند است، ساز سه تار می نوازد، چرمدوزی میکند و ذوق مطالعه و تولید پادکست دارد. در زمین] دانش و تجربیات علمی، زهرا چنین میگوید: «در حوزه پزشکی سابقه تهیه و تولید محتوا دارم و حوزه تخصصی‌ام علوم انسانی به خصوص فلسفه است.» زهرا پارسای در همکاری با درمانکده مایل است که در زمینه‌های روان‌شناسی و اجتماعی به تحریر محتوا بپردازد، هم‌چنین زهرا به ما پیشنهاد میده که بر روی تهیه و تولید محتوا در زمینه های مختلف پزشکی و درمانی بالاخص حوزه روان‌درمانی تمرکز کنیم چرا که بسیار کمک کننده است؛ هم‌چنین از نظر زهرا، تهیه و تولید پادکست‌های مرتبط با فیلد کاری درمانکده نیز بسیار مفید واقع می شود. غالب مطالعات زهرا به مطالعۀ کتابهای تخصصی، فلسفی و کتب حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی منحصر می شود و این موضوعات برای زهرا پارسای بسیار مهم و جذاب است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

5 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها