زندگی جنسی

نکاتی که برای بهبود زندگی جنسی باید بدانید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

رابطه جنسی بخش مهمی از زندگی زناشویی است. به همین دلیل یافتن راهی برای بهبود زندگی جنسی در این زمینه بسیار موثر خواهد بود. در این مطلب قصد داریم نکاتی را در خصوص بهبود زندگی جنسی با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. برای آشنایی با این نکات در این مطلب همراه ما باشید.

چگونه از رابطه جنسی بیشتر لذت ببریم؟

این مشکل چه بزرگ باشد و چه کوچک، کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای برگرداندن زندگی جنسی تان به مسیر درست انجام دهید. سلامت جنسی شما با سلامت کلی ذهنی، جسمی و عاطفی شما همراه است.

برقراری ارتباط با شریک زندگی خود، داشتن یک سبک زندگی سالم، استفاده از بسیاری از ابزارهای موجود در بازار و لذت بردن از آن می تواند در عین شرایط سخت، کمک شایانی به شما بکند.

بهبود زندگی جنسی و لذت بردن از آن

شنیدن کلمه رابطه جنسی می تواند الگوی متغیری از احساسات را برانگیزد. احساساتی متغیر از عشق، هیجان و حساسیت تا اشتیاق، اضطراب و ناامیدی که این واکنشها بسته به تجارب جنسی متنوع است. به علاوه، بسیاری از افراد در طی یک زندگی جنسی که چندین دهه طول می کشد، با همه این احساسات و بسیاری از احساسات دیگر نیز مواجه خواهند شد.

رابطه جنسی یعنی چه؟

از یک بعد جنسیت فقط عملکرد بدنی هورمون محور است که برای حفظ بقای گونه ها طراحی شده است. البته این دیدگاه محدود، پیچیدگی پاسخ جنسی انسان را دست کم می گیرد. علاوه بر نیروهای بیوشیمیایی، تجربیات و انتظارات شما نیز به شکل گیری جنسیت شما کمک می کند.

درک شما از خود به عنوان یک موجود جنسی، افکار شما درباره اینکه چه چیزی یک رابطه جنسی راضی کننده برایتان ایجاد می کند و روابط شما با شریک زندگی تان از عوامل اصلی توانایی شما در ایجاد و حفظ یک زندگی جنسی رضایت بخش است.

بیشتر بخوانیم: کاندوم چیست؟ انواع، مزایا و معایب استفاده از آن

بهبود زندگی جنسی از طریق صحبت با شریک زندگی

بسیاری از زوج ها حتی در بهترین شرایط نیز صحبت کردن در مورد رابطه جنسی را دشوار می دانند. هنگامی که مشکلات جنسی رخ می دهد، احساس آسیب، شرم، گناه و کینه می تواند مکالمه در مورد آن را کاملاً متوقف کند.

از آنجا که ارتباط خوب سنگ بنای یک رابطه سالم است، برقراری گفتگو نه تنها برای داشتن یک زندگی جنسی بهتر، بلکه برای پیوند عاطفی نزدیک‌تر نیز به عنوان اولین قدم محسوب می­‌شود. در اینجا چند نکته برای پرداختن به این موضوع حساس آورده شده است. در این میان بهتر است به نکات زیر نیز توجه کنید.

۱) زمان مناسب برای صحبت کردن را پیدا کنید

مکالمات جنسی دو نوع است.

  • مکالمه ای که در اتاق خواب دارید.
  • مکالمه ای که در جای دیگر انجام می دهید.

کاملاً مناسب است که در میانه عشق ورزیدن به همسرتان بگویید چه چیزی به شما احساس خوبی می­‌دهد. اما درباره مسائل بزرگتر، مانند میل جنسی ناسازگار یا مشکلات ارگاسم بهتر است صبر کنید تا در یک فضای خنثی تری قرار بگیرید تا درباره آن گفتگو کنید. در صورت نیاز می‌توانید با یک دکتر روانپزشک یا دکتر روانشناس نیز در این باره گفتگو کنید.

بیشتر بخوانیم: سکس‌تراپی چیست؟ درمانگر جنسی چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟

بهبود زندگی جنسی

۲) از انتقاد بپرهیزید

به جای تمرکز روی نکات منفی، پیشنهادات مثبت بدهید. “من وقتی موهایم را لمس می کنی، حس خوبی دارم”. به یک مسئله جنسی به عنوان مشکلی که باید با هم حل کنید نگاه کنید و نه تمرین در تعیین تقصیر.

۳) با همسر خود در مورد تغییرات بدنتان صحبت کنید

اگر گرگرفتگی باعث می شود شب بیدار شوید یا یائسگی باعث خشک شدن ناحیه واژینال شده است، در مورد این موارد با همسرتان صحبت کنید. خیلی بهتر است که او بداند که واقعاً چه اتفاقی می افتد تا اینکه این تغییرات فیزیکی را به عنوان عدم علاقه شما به ارتباط جنسی تفسیر کند.

به همین ترتیب، اگر مرد هستید و فقط با صحبت کردن در مورد سکس نعوظ پیدا نمی کنید، به همسرتان آموزش دهید که چگونه شما را تحریک کند نه اینکه به او این باور را بدهید که دیگر آنقدر جذاب نیست که بتواند شما را تحریک کند.

۴) صادق باشید

ممکن است فکر کنید با وانمود کردن به ارگاسم از احساسات شریک زندگی خود محافظت می کنید، اما در حقیقت در یک شیب لغزنده شروع به حرکت می کنید.

همان قدر که صحبت در مورد هرنوع مشکل جنسی چالش برانگیز است، وقتی مشکلتان را سالها زیر دروغ، آسیب و کینه دفن می کنید هم این سطح دشواری اوج می گیرد.

بیشتر بدانید: فواید رابطه جنسی که احتمالا از آن‌ها بی خبرید!

بهبود زندگی جنسی : عشق را با عملکرد جنسی یکی نکنید

جوّی سرشار از مراقبت و لطافت ایجاد کنید. اغلب شریکتان را لمس کنید و ببوسید. هیچ کدام خودتان را به خاطر مشکلات جنسی سرزنش نکنید. در عوض بر حفظ صمیمیت عاطفی و جسمی در روابط خود تمرکز کنید.

برای زوج های بزرگتر، موضوع حساسیت بالقوه دیگری که قابل بحث است این است که پس از مرگ یکی از آنها چه اتفاقی خواهد افتاد. در زوج هایی که از زندگی جنسی سالمی برخوردارند، شریک زنده احتمالاً مایل است به دنبال شریک جدید باشد.

صراحت در صحبت در مورد این احتمال در صورتی که هر دو هنوز زنده هستید احتمالاً احساس گناه را برطرف می کند و بعداً روند کار را برای شریک زنده تسهیل می کند.

زندگی جنسی

بهبود زندگی جنسی : استفاده از استراتژی های خودیاری

درمان مشکلات جنسی اکنون بیش از گذشته آسان است. داروها و درمانگران جنسی درمانی حرفه ای در صورت نیاز، آماده به کمک هستند. اما شما ممکن است با انجام چند تغییر کوچک در سبک عشق ورزی خود بتوانید مسائل جنسی جزئی را حل کنید.

۱) خود را آموزش دهید

برای هر نوع مسئله یا مشکل جنسی، مطالب خودیاری بسیاری در دسترس است. در اینترنت یا کتاب فروشی محلی خود جستجو کنید، چند منبع را انتخاب کرده و از آنها برای کمک به خود و شریک زندگی تان در جهت آگاهی بهتر از این مشکل استفاده کنید.

اگر صحبت کردن مستقیم برایتان بسیار دشوار است، شما و همسرتان می توانید زیر قسمت های به خصوصی را که دوست دارید خط بکشید و آنها را به یکدیگر نشان دهید.

۲) به خودتان وقت بدهید

با افزایش سن، پاسخ های جنسی شما کند می شود. شما و شریک زندگی تان می توانید با یافتن یک محیط آرام، راحت و بدون حواس پرتی برای رابطه جنسی، شانس موفقیت خود را بهبود ببخشید. همچنین، درک کنید که تغییرات جسمی در بدن شما به این معنی است که برای تحریک و رسیدن به ارگاسم به زمان بیشتری احتیاج دارید.

وقتی به آن فکر کنید می‌بینید که صرف زمان بیشتر برای رابطه جنسی چیز بدی نیست. استفاده از این نیازهای جسمی در کارهای عاشقانه شما می‌تواند دریچه ای را به سوی نوع جدیدی از تجربه جنسی باز کند.

۳) از روغن ها و  مواد روان کننده استفاده کنید

غالباً خشکی واژن که در دوره یائسگی شروع می شود با مایعات روان کننده و ژل به راحتی قابل اصلاح است. از این مواد آزادانه استفاده کنید تا از رابطه جنسی دردناک اجتناب کنید.

رفع این مشکل می تواند به سرعت افزایش میل جنسی و تنش های فزاینده روابط را به دنبال داشته باشد. هنگامی که مواد روان کننده دیگر جواب ندادند، در مورد سایر گزینه‌ها می‌توانید از راهنمایی‌های متخصص زنان استفاده کنید.

۴) محبت فیزیکی را حفظ کنید

حتی اگر از این مشکل خسته، عصبی یا ناراحت هستید، بوسیدن و نوازش کردن برای حفظ پیوند عاطفی و جسمی ضروری است.

۵) لمس کردن را تمرین کنید

تکنیک های تمرکز حساس که درمانگران جنسی از آن استفاده می کنند می توانند به شما کمک کنند تا صمیمیت جسمی را بدون احساس فشار دوباره برقرار کنید.

بسیاری از کتاب‌ها و فیلم‌های آموزشی خودآموز، تمریناتی را در این زمینه ارائه می دهند. همچنین می‌­توانید از شریک زندگی خود بخواهید طوری شما را لمس کند که دوست دارید. با این کار می توانید درک بهتری از میزان فشار، میزان ملایمت و شدت به او بدهید.

۶) موقعیت های مختلف را امتحان کنید

ایجاد موقعیت های مختلف و متنوع جنسی نه تنها علاقه به عشق ورزی را افزایش می دهد، بلکه می تواند به غلبه بر مشکلات نیز کمک کند. به عنوان مثال، افزایش تحریک نقطه G که هنگام دخول از پشت اتفاق می افتد، می تواند به زن در رسیدن به ارگاسم کمک کند.

رابطه جنسی

 بهبود زندگی جنسی با آگاهی از نقطه G

نقطه G یا نقطه گرافنبرگ، نام متخصص زنان و زایمانی است که اولین بار آن را شناسایی کرد، یک برآمدگی متشکل از بافت اسفنجی فوق العاده حساس است که در سقف واژن، درست در قسمت ورودی قرار دارد. تحریک مناسب نقطه G می تواند ارگاسم های شدیدی ایجاد کند.

به دلیل دشواری در پیدا کردن موقعیت آن و تحریک موفقیت آمیزتر آن به صورت دستی، نقطه G برای اکثر زنان در حین رابطه واژینال به طور معمول تحریک نمی شود. در حالی که این امر باعث شده است برخی از افراد به وجود آن شک کنند، تحقیقات نشان داده است که نوع دیگری از بافت در این مکان وجود دارد.

برای اینکه بتوانید نقطه G خود را پیدا کنید باید تحریک جنسی شوید. برای یافتن آن، سعی کنید انگشت خود را با اشاره های ملایم در امتداد سقف واژن خود بمالید، در حالی که در حالت شسته هستید، یا از شریک زندگی خود بخواهید تا سطح بالای واژنتان را ماساژ دهد تا زمانی که متوجه یک منطقه حساس و به خصوص شوید. بعضی از خانم ها حساس تر هستند و می توانند به راحتی این قسمت را پیدا کنند، اما یافتن آن برای برخی دیگر دشوار است.

اگر به راحتی نمی توانید آن را پیدا کنید، نگران نباشید. در هنگام مقاربت، بسیاری از زنان احساس می کنند که نقطه G هنگام دخول از پشت می تواند به راحتی تحریک شود. برای زوج هایی که با مشکلات نعوظ روبه‌رو هستند، بازی با نقطه G می تواند مورد مثبتی در عشق ورزی باشد. به علاوه به نکات زیر نیز توجه کنید:

۱) تحریک دهانی کلیتوریس

تحریک دهانی کلیتوریس همراه با تحریک دستی نقطه G می تواند یک ارگاسم بسیار شدید به زن بدهد.

۲) تخیلات خود را بنویسید

این تمرین می تواند به شما کمک کند فعالیت های احتمالی را که فکر می کنید برای شما یا شریک زندگی شما تحریک کننده است را پیدا کنید. سعی کنید به یک تجربه یا فیلمی فکر کنید که شما را تحریک کرده و سپس خاطره خود را با شریک زندگی خود به اشتراک بگذارید. این امر خصوصاً برای افراد با میل جنسی کم بسیار مفید است.

۳) تمرینات کگل را انجام دهید

زنان و مردان می توانند با ورزش عضلات کف لگن، تناسب اندام جنسی خود را بهبود بخشند. برای انجام این تمرینات، ماهیچه ای را منقبض کنید که در صورتی که بخواهید ادرار خود را در میانه جریان متوقف کنید از آن کمک می­‌گیرید. برای دو یا سه ثانیه آن را منقبض نگه دارید و سپس رها کنید.

این کار را 10 بار تکرار کنید. سعی کنید روزانه پنج ست این انقباض و انبساط را انجام دهید. این تمرینات را می توان در هر مکانی انجام داد. هنگام رانندگی، نشستن پشت میز کار یا ایستادن در صف صندوق. در خانه، برخی از زنان ممکن است از وزنه های واژن برای افزایش مقاومت عضلانی استفاده کنند.

۴) سعی کنید آرام باشید

قبل از داشتن رابطه جنسی، با یکدیگر کارهای آرام بخش، مانند انجام یک بازی یا بیرون رفتن برای یک شام خوب انجام دهید. یا تکنیک های آرام سازی مانند تمرینات تنفس عمیق یا یوگا را امتحان کنید.

۵) از ویبراتور استفاده کنید

این دستگاه می تواند به زن کمک کند تا در مورد پاسخ جنسی خود بیاموزد و به او اجازه دهد آنچه را که دوست دارد به همسرش نشان دهد.

۶) تسلیم نشوید

اگر به نظر می رسد هیچکدام از تلاش های شما جواب نداد، امید خود را از دست ندهید. پزشک شما اغلب می تواند علت مشکل جنسی شما را تشخیص دهد و ممکن است بتواند درمان های موثر را شناسایی کند. او همچنین می تواند شما را با یک درمانگر رابطه جنسی در ارتباط قرار دهد که قادر است به شما در کشف موضوعاتی که ممکن است مانع یک زندگی جنسی کامل باشد کمک کند.

زندگی جنسی و حفظ سلامتی

سلامت جنسی شما با سلامت کلی ذهنی، جسمی و عاطفی شما همراه است. بنابراین، همان عادات سالمی که برای فرم بدن خود به آن اعتماد می کنید، می تواند زندگی جنسی شما را نیز شکل دهد.

نقش ورزش در زندگی جنسی

فعالیت بدنی مهم ترین رفتار سالمی است که می تواند عملکرد جنسی شما را بهبود بخشد. از آنجا که تحریک فیزیکی به جریان خوب خون بستگی دارد، انجام ورزش هوازی در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

۱) ورزش کردن

ورزش دارای مزایای دیگری از جمله سلامتی، جلوگیری از بیماری های قلبی، پوکی استخوان و برخی از انواع سرطان تا بهبود روحیه و کمک به شما برای داشتن خواب بهتر در شب است. همچنین فراموش نکنید که تمرینات قدرتی را نیز باید در نظر بگیرید.

۲) سیگار نکشیدن

سیگار کشیدن منجر به بروز بیماری عروق محیطی می‌­شود، که بر جریان خون در آلت تناسلی، کلیتوریس و بافت های واژن تأثیر می گذارد. علاوه بر این، زنانی که سیگار می کشند دو سال زودتر از افراد غیر سیگاری یائسه می شوند. اگر برای ترک به کمک نیاز دارید، آدامس یا تکه های نیکوتین را امتحان کنید.

۳) استفاده متعادل از الکل

برخی از مردان مبتلا به اختلالات نعوظ دریافتند که نوشیدن الکل به آنها کمک می کند تا آرام شوند، اما استفاده زیاد از الکل می تواند اوضاع را بدتر کند. الکل با سرکوب سیستم عصبی مرکزی می تواند پاسخ های جنسی را مهار کند.

نوشیدن مقادیر زیاد الکل در مدت طولانی می تواند به کبد آسیب برساند و منجر به افزایش تولید استروژن در مردان شود. در زنان، الکل می تواند باعث گرگرفتگی و اختلال خواب شود، و همچنین مشکلات پیچیده دیگری که در یائسگی به وجود می­‌آید را تشدید می­‌کند.

۴) درست غذا خوردن

زیاده روی در مصرف غذاهای چرب منجر به افزایش کلسترول خون و چاقی می شود. هر دو این‌ها عوامل اصلی برای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی به شمار می‌­روند. علاوه بر این، اضافه وزن می تواند بی حالی و تصور بد از بدن را تقویت کند. از مزایای از دست دادن این چربی های اضافی، اغلب افزایش میل جنسی است.

۵) از آن استفاده کن یا آن را دور بیانداز

با کاهش استروژن در یائسگی، دیواره های واژن مقداری از خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهند. می توانید این روند را از طریق فعالیت جنسی کند یا حتی معکوس کنید. اگر قادر به انجام مقاربت نیستید، استفاده از ویبراتور یا دیلدو برای کمک به کشش واژن مفید است.

برای مردان دوره های طولانی بدون نعوظ می تواند آلت تناسلی مرد را از دریافت بخشی از خون غنی از اکسیژن که برای حفظ عملکرد خوب جنسی مورد نیاز است محروم کند. در نتیجه چیزی شبیه به بافت اسکار در سلولهای عضلانی ایجاد می شود، که با جریان خون در توانایی آلت تناسلی تداخل پیدا می کند.

زندگی جنسی

داشتن رابطه جنسی سرگرم کننده

حتی در بهترین رابطه ها نیز رابطه جنسی پس از گذشت چند سال می تواند با بی علاقگی همراه باشد. با کمی تخیل می توانید شور جنسی را دوباره زنده کنید. برای این منظور به نکات زیر نیز توجه کنید:

۱) ماجراجو باشید

شاید شما هرگز در کف اتاق نشیمن یا در یک مکان خلوت در یک کلبه جنگلی رابطه جنسی نداشته باشید. اکنون می­‌تواند زمان امتحان آن باشد.  سعی کنید در کتاب ها و فیلم های وابسته به عشق جستجو کنید. گاهی اوقات حتی فقط احساس شیطنت ناشی از اجاره یک فیلم عاشقانه نیز ممکن است احساس هیجان در شما ایجاد کند.

۲) شهوانی باشید

فضایی را برای عشق ورزی ایجاد کنید که هر پنج حس شما را به کار گیرد. تمرکز خود را بر روی احساس ابریشم در برابر پوست خود، ضربان یک آهنگ جاز، عطر معطر گلهای اطراف اتاق، نور شمع و طعم میوه های رسیده و آبدار بگذارید. هنگام عشق ورزیدن با شریک زندگی خود از این آگاهی جسمانی افزایش یافته استفاده کنید.

۳) شیطنت کنید

یادداشت های عاشقانه در جیب شریک زندگی خود بگذارید تا بعدا آنها را پیدا کند. با هم به حمام بروید. احساس گرم و راحت شما پس از بیرون آمدن از وان، می تواند منجر به یک رابطه جنسی لذت بخش شود. همدیگر را قلقلک بدهید و بخندید.

۴) خلاق باشید

تنوع جنسی خود را گسترش دهید و روش خود را تغییر دهید. به عنوان مثال، اگر عادت دارید شنبه شب عشق بازی کنید، به جای آن صبح یکشنبه را انتخاب کنید. موقعیت ها و فعالیت های جدید را امتحان کنید. اسباب بازی های جنسی و لباس زیر زنانه سکسی را نیز امتحان کنید.

زندگی جنسی عاشقانه

زندگی جنسی شما زمانی قشنگ خواهد بود که عاشقانه باشد. از این رو زیر درختی در دامنه تپه برای هم شعر بخوانید. هنگامی که یک موقعیت خاص در دسترس نیست، یکدیگر را با گل غافلگیر کنید.

روزی را برنامه ریزی کنید که تمام آنچه انجام می دهید این باشد که در رختخواب دراز بکشید، صحبت کنید و صمیمانه در کنار هم باشید. مهمترین ابزاری که در اختیار دارید نگرش شما درباره جنسیت است. با داشتن اطلاعات خوب و چشم انداز مثبت، باید بتوانید زندگی جنسی سالم خود را برای سال‌های زیادی حفظ کنید.

در این مطلب به بررسی نکاتی برای بهبود زندگی جنسی و لذت بدن از رابطه جنسی پرداختیم. برای کسب اطلاعات در این زمینه بهتر است از راهنمایی‌های مشاور یا روانشناس بهره بگیرید. برای رزرو آنلاین نوبت می‌توانید از طریق درمانکده اقدام کنید. کسب اطلاعات اعم از شماره تلفن و آدرس مطلب روانشناسان برجسته نیز در سایت درمانکده موجود است.

منبع : Help Guide

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.6 / 5. تعداد رای‌ها 8

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها