علائم افسردگی در مردان

علائم افسردگی در مردان شامل چه مواردی است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

افسردگی یک اختلال روانی است که احساسات، تفکر و انجام فعالیت‌های روزمره را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری هم مردان و هم زنان را در هر سن و موقعیتی گرفتار می کند. اما علائم افسردگی در مردان متفاوت‌تر از علائم افسردگی در زنان است. بنابراین داشتن اطلاعاتی در مورد این علائم می‌تواند کمک به سزایی در پیشگیری از این بیماری داشته باشد.

براساس آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO)، بیشتر از ۳۰۰ میلیون نفر در جهان از بیماری افسردگی رنج می برند. در اختلال افسردگی بالینی نشانه های افسردگی به مدن دو هفته در فرد بروز می‌کند. از این رو قابل تشخیص و درمان است.

همه ما این جمله را حداقل یک بار در عمرمان شنیده‌ایم که “مرد باید قوی باشد”. این جمله بر اساس یک باور غلط شکل گرفته است. بنابراین از اصول منطقی پیروی نمی‌کند.

همین باور غلط هم باعث شده است که مردان نتوانند احساسات خود را به درستی نشان دهند. زیرا ابراز احساسات خود را رفتاری زنانه می دانند. همین دلیل هم باعث شده است که احساسات منفی خود را سرکوب کنند و نشانه‌های آن را نادیده بگیرند. این در حالی است که سرکوب احساسات باعث بروز علائم افسردگی در مردان می‌شود  و تنها در مراحل جدی‌تر قابل تشخیص می‌شود.

علائم افسردگی در مردان

طبق آمار به دست آمده از تحقیقات، بیش از نیمی از مردان مبتلا به اختلال افسردگی درمان نمی شوند. هر چند این آمار بسیار عجیب به نظر می‌رسد، اما حقیقت دارد. این عدم بهبودی سه دلیل عمده دارد که در ادامه این دلایل را برای شما آورده‌ایم:

  • داشتن تفکر و نگرش منفی نسبت به بیماری‌های روانی
  • نادیده گرفتن علائم افسردگی در مردان
  • داشتن نگرش نادرستی که افسردگی را یک بیماری زنانه تلقی می‌کنند.

علائم افسردگی در مردان چیست؟

شناخت علائم افسردگی در مردان می‌تواند کمک به سزایی به درمان این بیماران بکند. به همین دلیل، تست افسردگی رایگان درمانکده را برای شما فراهم کردیم. زیرا با شناخت این علائم به راحتی می‌توانید در صورت بروز هر گونه مشکل در مراحل ابتدایی به دنبال راه‌حل باشید. در ادامه برخی از مهم‌ترین علائم افسردگی در مردان را بررسی می‌کنیم. بی‌شک داشتن یک یا چند مورد از این علائم می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که لازم است برای بررسی‌های بیش‌تر باید به یک متخصص مراجعه کنید.

مشاهده بیشتر : لیست بهترین پزشک روان پزشک

درد جسمانی

گاهی اختلال افسردگی به شکل دردهای جسمانی مانند کمردرد، احساس درد در پشت، سردردهای مکرر، اختلال در رابطه جنسی، اختلالات گوارشی، مشکلات خواب، درد قفسه سینه و تپش قلب خود را نشان می‌دهد. در صورت تکرار این علائم بهتر است از راهنمایی‌های یک متخصص استفاد کنید.

رفتارهای خشونت آمیز

گاهی اوقات افسردگی در مردان به صورت خشم، عصبانیت زیاد، تحریک پذیری، از دست دادن حس شوخ طبعی، حساسیت به انتقاد کردن از آن‌ها و خلق و خوی مودی بروز می‌کند. علائم افسردگی در برخی از مردان به شکل توهین و تحقیر کردن عزیزانشان نیز خودشان را نشان می‌دهند.

علائم افسردگی در مردان

اقدامات بی پروا

افسردگی در برخی مردان به شکل رفتارهای خطرناک مانند انجام ورزش‌های خطرناک، رانندگی بی پروا، درگیر شدن در روابط جنسی پرخطر، مصرف بیش از حد دارو، الکل، مواد مخدر یا سیگار به نمایش در می آید. در صورت بروز هر یک از این علائم باید فرد مورد نظر به یک روانشناس یا متخصص مراجعه کند.

احساس خستگی شدید

یکی از رایج ترین نشانه های افسردگی در مردان اختلالات خواب است. اختلالات خواب شامل مشکل در به خواب رفتن، از خواب پریدن در نیمه‌های شب و بیدار شدن در صبح خیلی زود پیش از به صدا در آمدن زنگ ساعت است. وقتی نمی توانید بخوابید، افکار بد و مخربی به ذهنتان می‌آید. همین افکار هم باعث بیدار نگه داشتن مغز می‌شود. از این رو ممکن است در طول روز احساس خستگی بیش از حدی داشته باشید.

[sibwp_form id=1]

کاهش میل جنسی

یکی از اولین نشانه های افسردگی در مردان کاهش میل جنسی است. مطالعات نشان داده که حدود ۷۵ درصد از بیماران افسرده میل جنسی کمی دارند. افسردگی در صورت آسیب به بخش لیمبیک مغز می‌تواند خواب، اشتها، انرژی و میل جنسی فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

دوری گزیدن از مردم

بروز علائم افسدگی در مردان باعث می‌شود که نگاه منفی نسبت به خود، جهان و آینده داشته باشند. به این ترتیب فرد برای هیچ چیزی اشتیاقی از خود نشان نمی‌دهد. به همین دلیل است که ترجیح می‌دهد بخش‌های مثبت زندگی خود مانند ارتباط با اطرافیان را حذف کند.

واکنش بسیاری از مردان این گونه است که به دور خود دیواری می کشند و به جای گوش دادن به نگرانی اطرافیانشان، آن‌ها را از خود می‌رانند یا آن‌ها را به خاطر مشکلات خودشان سرزنش می‌کنند.

مشاهده بیشتر : لیست بهترین پزشک روان شناس

علائم افسردگی در مردان

دلایل بروز علائم افسردگی در مردان چیست؟

عوامل مختلفی از جمله عوامل مسائل روانی، اجتماعی و ارثی در انتخاب شیوه زندگی، روابط و مهارت‌های ارتباطی مردان تاثیرگذار است. وجود اختلال در تک تک این مسائل می‌تواند موجب بروز افسردگی در مردان شود. به علاوه تجربه حوادث دردناک و استرس زا یا هر حادثه‌ای که منجر به بروز احساس درماندگی، تنهایی و غم شدید در فرد شود، می‌تواند گامی برای آغاز افسردگی باشد. البته عوامل دیگری نیز هستند که مردان را در برابر این بیماری آسیب پذیرتر می کنند. این عوامل عبارتند از :

  • تنهایی و عدم حمایت اجتماعی و خانوادگی
  • ناتوانی در مقابله با استرس و فشار
  • سابقه مصرف مواد مخدر و الکل
  • تنها بودن در زمان پیری
  • مورد سوء استفاده قرار گرفتن در کودکی

برای شناخت علائم افسردگی در مردان می‌توانید از راهنمایی‌های روانشناس و روانپزشک استفاده کنید. البته برای دریافت این راهنمایی‌ها لزومی ندارد که صبر کنید تا در زمان ممکن مراقبت‌های درمانی مورد نیاز خود را به دست آورید. می‌توانید آن را در یک چشم بر هم زدن به صورت آنلاین از طریق  درمانکده انجام دهید. برای اینکه بدانید افسردگی چه تاثیراتی دارد، این نوشته را هم بخوانید.

مشاهده بیشتر: افسردگی شدید و حاد چیست؟

تیم درمانکده پس از بررسی نیازهای بیماران مختلف و پزشکان، امکان نوبت دهی از بهترین روانشناسان و روانپزشکان تهران را در سایت خود فراهم کرده است. برای انتخاب روانپزشک یا روانشناس مورد نظر خود بدون نیاز به مراجعه حضوری و تماس با مطب، می‌توانید برای دریافت نوبت به لیست بهترین پزشکان روانشناس مراجعه کرده و با توجه به اولین نوبت خالی پزشک، نظرات بیماران، تلفن مطب و آدرس مطب، نوبت خود را به صورت آنلاین رزرو کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 163

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

41 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها
نوید
نوید
3 ماه قبل

ده

شهر
تبریز
پیمان
پیمان
5 ماه قبل

من همین الان خودکشی کردم ۶۰تا متادون ۴۰خوردم

خسرو
خسرو
10 ماه قبل

من اززمانی که پدرم فوت کرد (سال۹۲)دیگه با کوچکترین حرف اشک میریزم .بصورتی که درحال عادی اگه بخوام حتی ازیه نفر تعریف کنم نصف صحبتم بابغض ونصف دیگه با اشکه .به عیراین دیگه هیچ مشگلی ندارم بجز پرکاری تیرویید

سیده نسرین
سیده نسرین
1 سال قبل

سلام لطفا منو راهنمایی کنید.
چند ماهی هست در رابطه با آقایی هستم ک افسردگی شدید داره و بخاطر ازهم‌پاشیدن زندگیش جداشدن فرزندی ک۲۰سال منتظرش بود تا تولد شود و بدنبال آن مرگ مادرش تنها حامی تنهایی هایش.دچار افسردگی شدیر شده و من ک این چندماه بسیار سعی کردم در کنارش باشم باتمام دوستداشتنش رد میکند و ترجیح میدهددرپیله خود بماند.زندگی من تمام شده ست من داغون بی انگیزه …. هرکاری میکنم ک فقط تو خوشحال باشی در صورتی ک داغون است.
و خیلی جملات سنگین و ناراحت کننده ی دیگر.
داروهای ضدافسردگی استفاده میکند.چطوری میتونم کنار همچین آدمی باشم و کمکش کنم تا ازاین مرحله سخت و بحرانی عبورکنه.
باتشکر

شهر
تهران
فرید محمدیان
فرید محمدیان
1 سال قبل

سلام ممنون از سایت خوبتون که راجع به افسردگی اطلاعات خوبی ازش گرفتم.بنده ۴۴سالمه و ۱۴ساله ازدواج کردم قبل از ازدواج فرد اجتماعی و سرزنده ای بودم بعد ازدواج کاملا گوشه گیر و عصبی و پرخاشگر شدم چون همسرم همیشه خونه رو به بهونه دیدن پدرومادرش ترک میکرد.هرچه صحبت و نصیحت و اندرز میکردم فایده ای نداشت.من همچنان گوشه گیر شده بودم و هستم.الان دیده اوضاع روحی مساعد ندارم بهم میگه برو بیرون هوا عوض کن.همینکه به حسب اتفاق از دوستان قدیمیم رو میبینم و به خونه شون میرم بداخلاقی و بهانه گیریهای عجیب و غریب و بیاحترامی باهام داره خداشاهده تو زندگیم نه خلاف کردم نه خیانت تاجایی که دروسعم بوده پیکنیک و مسافرت بردمشون تا خوشیهامونو باهم شریک باشیم.واقعن موندم چکار کنم راهنماییم کنید بریدم به قرآن

فریبا
فریبا
1 سال قبل

سلام اوضاع الان جامعه مردان بیچاره مارو افسرده کرده بینوا مردان کشورم ! بیچاره شوهر عزیز من مثل یه کوه فرو ریخته شده دلم براش میسوزه خدا به همه مردان جامعه ما صبر و قوت بده خدا به فریادشون برسه وناهمواریهای زندگی رو براشون هموار کنه

بی نام
بی نام
11 ماه قبل
پاسخ به  فریبا

خاک تو سره مردای بی غیرت .

شهر
کرج
نننن
نننن
8 ماه قبل
پاسخ به  بی نام

توی سرخودت

ایرانی
ایرانی
4 ماه قبل
پاسخ به  بی نام

ناآگاه و بیخبر از همه جا هستید بهت اطمینان میدم سر خودت هم میاد و متوجه میشی پاک دامن و صادق در بازار کار بهش میگفتی بی غیرت و کلاش و کلاهبردار رو بهش میگفتی با غیرت . افکار امثال تو تاسف آور است

نیماعسگری
نیماعسگری
10 ماه قبل
پاسخ به  فریبا

درود به همه ی بانوان فهیم و زحمت‌کش که همواره‌ دوشادوش مردان در اداره امور زندگي تلاش می کنند.

ساناز
ساناز
1 سال قبل

سلام
همسر من متاسفانه پنج ماه پیش پدرش رو از دست دادند ایشون ۸ سال به بیماری پارکینسون مبتلا بودند از اونجایی که ما ۱۸ سال هست یعنی از موقع ازدواج که باپدرومادر همسرم باهم زندگی میکنیم و الان هم بعد فوت پدر شوهر هنوز باهم هستیم خیلی بیش از اندازه وابستگی و عادت نسبت به هم داریم من خودم و دوتا بچه هام خیلی از لحاظ روحی لطمه دیدیم با فوت پدر شوهرم ولی همسرم بعد فوت ایشون خیلی عصبانی شده همش غر میزنه با اطرافیان ارتباطش کمتر شده وخودم هر کاری کاری میتونستم برا آروم شدنش کردم ولی متاسفانه یه کمی هم از طرف خواهر و برادراش نسبت به حرفایی که بهش میزنند اذیت میشه و فکرش همش درگیره ممنون میشم راهنماییم کنید .

شهر
تهران
محمد
محمد
1 سال قبل

من ۳۱ سالمه ۴ساله طلاق گرفتم. صفره صفر شدم از طرفی منزوی هستم و تنهایی رو ترجیح میدم تو جمع همیشه دوست دارم زودتر تموم بشه و من به گوشه عزلت خودم برم کم حرف شدم بی تحملم عصبی میشم زود سیگار و گل هم مصرف میکنم

حسن
حسن
1 سال قبل

سلام،چندسال قبل توزندگیم دچاریه مسئله عاطفی ونا حقی درحق خودم شدم،چون خیلی ادم احساسی هستم بشدت اسیب روحی خوردم ومتاسفانه همسرم علیرقم اینکه خودباعث وبانی این وضعیتم هست اصلا کمکی دربهترشدن روحیه ام نکرد وروزبروز بیشترتولاک تنهایی فرو رفتم تاجایی که درطول یه ماه شایددوسه باربیرون میرفتم وحتی بازنگ خوردن گوشی اعصابم بهم میریخت واصلا حس وتوان پاسخ رونداشتم وتا الان همچنان ندارم.اززندگی وزنده بودنم بیزارم وشایدهرروز چند بار بافکرکردن به لحظه لحظه گذشته واسیبهایی که دیدم به گریه میافتم وحتی نزدیکترین اشخاص درکم نکردند وانها رو از زندگیم پاک کردم.نمیدانم چکار کنم وخسته ام ودرمانده

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
تیم پزشکی درمانکده
1 سال قبل
پاسخ به  حسن

سلام حسن جان.مثل بدن انسان که ممکنه دچار بیماری‌های مثل سرماخوردگی بشه روح و ذهن آدم هم میتونه دچار سرماخوردگی‌هایی بشه که بهش میگیم افسردگی.پس این شرایط غیرقابل درمان نیست و با مراجعه به روانپزشک میتونه کاملا درمان شه به شرطی که خودتون اینو بخواید و برای درمان صبور باشید.پیشنهاد میکنم از درمانکده نوبت حضوری روانپزشک بگیرید یا اگر نمیتونید حضوری مراجعه کنید از مشاوره‌ی آنلاین با روانپزشک استفاده کنید.امیدوارم همیشه سلامت باشید.

حسن
حسن
1 سال قبل

سلام،اقای دکترشما درست میفرماییدروح وروان وقتی پریشان باشه جسم رو ناتوان میکنه وباعلم براینکه اینا رو میدونم بارها گفتم مگه روان شناس یا روانپزشک معجزه میخوادانجام بده،فکر میکنم تنها راه نجاتم جداشدن از همسرم هست ولی چون بنا به اتفاقهایی غیرممکنه چاره ای جزتحمل این وضعیت ندارم و قیدتمام خوشی رو زدم

بی نام
بی نام
11 ماه قبل
پاسخ به  حسن

ببخشید شما اسم واقعی اون چی هست

شهر
کرج
مريم
مريم
1 سال قبل

همسر من سابقه افسردگي داشت،الان هم باردارهستم بيشتر افسرده وخواب الوده هست،نسبت به همه چيزبي اعتنا و خونه نشين شده
بايدچيكاركرد؟

دکتر
دکتر
1 سال قبل

درمان افسردگی مردان باید زن ۳طلاقه کرد درمان میشه

فرهام
فرهام
1 سال قبل
پاسخ به  دکتر

وااااای دقیقااااااا

فرهام
فرهام
1 سال قبل
پاسخ به  دکتر

دقیقااااا

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
1 سال قبل
پاسخ به  دکتر

به نظر من زندگی باعشق واقعی تموم افسردگی های دنیات رو از بین میبره عشقت .میشه زندگیت

مهناز
مهناز
1 سال قبل
پاسخ به  دکتر

سلام همسرم افسردگی داره و می گوید از تو متنفرم آیا از علائم افسردگی هست ؟بخدا من جز خوبی هیچ کاری باهاش ندارم …

مهدی کاظمی
مهدی کاظمی
1 سال قبل
پاسخ به  مهناز

واقعا بهش بدی نکردی؟؟چقدر بهش توجه کردی؟چقدر برای خواسته هاش ارزش گذاشتی؟؟!!جواب شما رو من دارم.صادقانه؛هیچی

شهر
شیراز
علی بگلر
علی بگلر
1 سال قبل

سلام
من چندین علائم ذکر شده در ارتباط با یک بیمار افسرده را توأما دارم و میدانم که انسان افسرده ای هستم.
زخم مکرر دهان
بیدار شدن صبحگاه قبل از نواختن زنگ بیدار باش
مشکل در بلع غذا
زود عصبانی شدن
سردردهای بی دلیل
درد معده
گوشه گیری
از جشنها و گردهم آییهای شادی خصوصا عروسی بیزارم
درد کمر و زانو
سرفه های مزمن
اختلال در خواب
سوت کشیدن بی وقفه گوش

من این علائم را یکجا دارم و مشکل لاینحل خانوادگی از طرف پدر و مادرم دارم, البته پدرم مدتها قبل فوت کرده و چاره این درد را هم با خودش برده, از دست مادرم هم کاری بر نمی اید چون پیر است و نمیشود باهاش کاری کرد او هم اکنون کودکی بیش نیست و فقط باید مراقبش بود و به حرفش گوش داد.
من دختری دارم 24 ساله که ایشان با این مشکل من دست به گریبان است. میدانید که دختر از 3 تا 25 سالگی بابایی است و از او الهام میگیرد و من باعث شده ام که ایشان هویتی با مشخصه (منیت) داشته باشد.
دخترم تک فرزند است و من الان در ایشان مشخصات یک دختر دم بخت را نمی بینم. می بینم که نه دختر است و نه پسر !!!
لطفا تا جایی که می توانید راهنماییم کنید.
البته اخیرا با یکی از درمانگرهای بالینی مشورت کرده ایم اما دوست دارم نظر شما را نیز داشته باشم.

متشکرم

نصیری
نصیری
1 سال قبل

سلام
با آدم افسرده چطور میشه رفتار کرد یا بهش کمک کرد تا خوب بشه وقتی خودش حاضر نیست دکتر بره واطرافیان را از خودش دور میکنه

زیبا
زیبا
1 سال قبل
پاسخ به  نصیری

آدم افسرده مثل کودک میمونه که نیاز به محبت پدر و مادر داره اگه به شوهرتون محبت کنید با آرامش جوابشو بدین هر چه گفت عصبی نشید مثل کودک که ازتون دوچرخه میخواد اسباب بازی میخواد بعد از محبت کردن بهش از شما درخواست چیزی میکنه
شما با صبوری خواسته هاشو عقب بنداز بهش نه نگو ولی خواسته هاشو که در توانتون نیست به عقب بندازید
آرامش بهش هدیه کنید شکمشو پر کنید از غذا و میوه و تنقلات تا شش ماه بعد شش ماه آروم میشه باید صبر داشته باشی نباید انتظار داشت ماه اول خوب بشه

شهرام
شهرام
1 سال قبل
پاسخ به  نصیری

سلام همیشه استرس دارم .همیشه احساس بیماری میکنم .از هر لحاظ کم آوردم .گوشه گیرم .

محمد
محمد
1 سال قبل
پاسخ به  شهرام

منم همینم

شهر
تهران
زهرا
زهرا
1 سال قبل
پاسخ به  نصیری

حدود ۱۰ ساله ازدواج کردیم و همسرم خیلی عصبی و پرخاشگر بود ولی همیشه من کوتاه میومدم.
و بخاطر شدت عصبانیتش اگر باهام مشورت میکرد نظری نمیدادم و می‌خواست ماشین مدل بالا بخره میگفتم نمیخواد چون مستأجر بودیم و نمیتونستیم قسط بدیم.حالا منو مقصر میدونه و میگه نذاشتی پیشرفت کنم و چندبار در مسائل کاری شکست خورده و میگه دیگه هیچی برام مهم نیست درصورتی که میگه حال هودمم دوست ندارم و نمیخوام اینجوری باشم.
به نظرتون چه کاری بهتره؟

شهر
تهران
تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
تیم پزشکی درمانکده
1 سال قبل
پاسخ به  زهرا

سلام زهرا جان.بهترین راه در این شرایط مراجعه به روانپزشکه.پیشنهاد میکنم نوبت حضوری روانپزشک بگیرید یا اگر امکان مراجعه‌ی حضوری ندارید از مشاوره‌ی آنلاین با روانپزشک درمانکده استفاده کنید.امیدوارم همیشه سلامت باشید.

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
1 سال قبل

سلام شوهر من خیلی زودعصبانی میشه با کوچکترین حرف که بهش میزنم همه) بچه هام از دستش خسته شدن توری شده که دیگه خودم دیگه نمیتونم تحملش کنم هر روز دعواداریم از شما کمک میخام

اسی
اسی
2 سال قبل

سلام من خیلی زود عصبانی میشم

اسی
اسی
2 سال قبل
پاسخ به  اسی

زود عصبانی میشم خیلی هم زود از عصبانیتم پشیمون میشم از جمع و دورهمی ها هم دوری میکنم در عوض خیلی زود احساساتی میشم فک کنم افسردگی باشه

عبدالله گلشنی
عبدالله گلشنی
2 سال قبل

سلام وعرض ادب بنده خیلی خیلی زودگریه میکنم حتی بادیدن یک صحنه عاطفی معمولی درفیلم ومردهم هستم ایااین هم نشان ازافسردگی میتونه باشه ..ممنون میشم جوابموبدین

حسن منفرد
حسن منفرد
2 سال قبل

ممنون از وقتی که گذاشتین

کوروش
کوروش
2 سال قبل

درود ایا بیماری افسرگی حاد برای اقایان امکان داره خوب نشه؟
و چه دلایلی بر این موضوع تاثیر داره؟
داروهاشون رو شروع کرده ولی وقته قطع میکنه دوباره باز همون علایم رو داره ممنون میشم جواب بدید

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل
پاسخ به  کوروش

سلام من سوال دارم من خواستگار دارم ازخودش نپرسیدم ازدوستم شنیدم که میگع پسرارمشو مهربونه اما بیماری افسردگی داره آیا باهاش ازدواج کنم یانه

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
1 سال قبل
پاسخ به  فاطمه

نه ،چون افسردگی شوخی نیس .ازدواج با یک افسرده به معنای واقعی نابود کردن آینده تونه .هزاران دلیل دارم براش و بر اثر تجربیاتم اینا رو عرض کردم .

علیرضا
علیرضا
8 ماه قبل

والا من به عنوان مرد افسردم چون کسی رو تو زندگیم ندارم ، ایکاش کسی بود که مرحم زخمم بود میشد باهاش حرف بزنم ‌‌.

باتری تریلی
باتری تریلی
3 سال قبل

ممنون مقاله ی خوبی بود

سعید پشتوان
سعید پشتوان
3 سال قبل
پاسخ به  باتری تریلی

ممنون از وقتی که اختصاص دادید و مطالعه کردید. سلامت باشید همیشه.