علائم افسردگی در زنان

علائم افسردگی در زنان شامل چه مواردی است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

خانم‌ها روحیه حساسی دارند. به همین دلیل است که خطر ابتلا به افسردگی در خانم‌ها معمولا دو برابر آقایان است. از سوی دیگر طبق آمار زنان ایرانی ۳ الی ۴ برابر بیشتر از حد معمول دچار این بیماری می شوند. از این رو با شناخت علائم افسردگی در زنان می‌توان در بسیاری از موارد از بروز بیماری‌های روحی پیشگیری کرد. از این رو در این مطلب به بررسی مهمترین علائم افسردگی در زنان می‌پردازیم. برای درمان افسردگی به این صفحه سر بزنید و برای سنجش میزان افسردگی خودتان، رایگان تست بدهید.

البته ناگفته نماند که بسیاری از خانم‌ها تمایل چندانی به شناخت اختلالات روانی خود ندارند. در حالی که در بسیاری از موارد آگاهی از نشانه های این اختلالات و پروسه درمان آن‌ها، می‌تواند کمک بزرگی به داشتن یک زندگی روانی سالم بکند.

بهتر است بخوانید: لیست علائم و نشانه های کرونا

افسردگی بالینی یک اختلال روانی است که باعث می شود فرد مبتلا احساس غم و اندوه، بی تفاوتی، ناامیدی و بی ارزشی در زندگی خود داشته باشد.

علائم افسردگی در زنان
درمان افسردگی

علائم افسردگی در زنان چیست؟

شناخت علائم افسردگی در زنان می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید در صورت بروز هر گونه مشکل در مراحل ابتدایی آن به دنبال راه‌حل باشید. در ادامه لیستی از علائم افسردگی در زنان را برای شما آورده‌ایم. بی‌شک داشتن یک یا چند مورد از این علائم می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که لازم است برای بررسی‌های بیش‌تر  به یک متخصص مراجعه کنید.

  • لذت نبردن از علایق و سرگرمی های گذشته
  • مشکل در تمرکز طولانی مدت
  • کاهش مداوم اشتها
  • احساس ضعف و ناتوانی
  • احساس بی ارزشی و پوچی
  • عصبانی و خشمگین بودن
  • نداشتن امید به آینده
  • گریه‌های بی‌دلیل
  • داشتن اختلال خواب به ویژه در شب
  • تفکر درباره مرگ یا خودکشی
  • احساس گناه
  • کمبود انرژی و خستگی
  • تغییر عادت خواب (بیشتر یا کمتر خوابیدن)
  • نداشتن اعتماد به نفس
  • تغییر در میل به غذا خوردن (پرخوری یا بی اشتهایی)
  • دردهای فیزیکی مانند سردرد، کمردرد، مشکلات گوارشی و درد مزمن
  • احساس غم و مصیبت دائمی
  • حساس و ناآرام شدن

بیشتر بدانیم: علائم افسردگی شدید و حاد چیست؟

بروز علائم افسردگی در زنان ناشی از چیست؟

عوامل متعددی در بروز افسردگی در زنان موثر هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به عوامل ژنتیکی و بیولوژیکی، هورمونی، محیطی و مشکلات روانی اشاره کرد. در ادامه هر یک از این موارد به صورت مجزا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

عوامل ژنتیکی

در صورتی که ابتلا به افسردگی در سابقه خانوادگی فرد باشد، احتمال ابتلای این شخص به افسردگی افزایش می یابد. اما این به این معنی نیست که اگر یکی از اعضای خانواده شما به افسردگی مبتلا باشد، شما هم حتما دچار این بیماری می‌شوید. چرا که در بسیاری از موارد افراد مبتلا به افسردگی تحت تاثیر عوامل ژنتیکی دچار این عارضه نشده‌اند.

عوامل هورمونی

به کمک یک ام آر آی ساده مشخص می شود که مغز فرد مبتلا به افسردگی با مغز فرد سالم فرق می کند. در افراد افسرده، بخش لیمبیک مغز که مسئول تنظیم و کنترل خلق و خو، خواب، اشتها، فکر کردن و رفتار کردن است، درست عمل نمی کند. انتقال دهنده های عصبی مغز که مسئول برقراری ارتباط هستند در افراد مبتلا به افسردگی دچار مشکل می‌شوند.

افسردگی در زنان
نشانه های افسردگی

عوامل محیطی استرس زا

تجربیات تلخ و دردناکی مانند از دست دادن عزیزان، فقر مالی و قرار گرفتن در شرایط استرس زا خواسته و ناخواسته ممکن است باعث بروز افسردگی در زنان شود. کار زیاد، مسئولیت‌های فراوان زندگی، مراقبت از کودکان و سالمندان، کارهای سنگین خانه و تجربه بدرفتاری همگی از جمله این شرایط استرس زا هستند.

افسردگی پس از زایمان چیست؟

احتمالا می‌دانید که برخی از زنان در حین بارداری یا پس از زایمان دچار افسردگی می شوند. در این دوره هورمون های بدن آن‌ها به طرز غیرقابل باوری تغییر می کنند. از این رو زمینه برای ابتلا به افسردگی فراهم می‌شود.

علائم افسردگی پس از زایمان عبارتند از :

  • افکار منفی
  • اقدام به خودکشی
  • اختلال‌های خواب

اتفاقاتی که در طول بارداری و بعد از زایمان می افتد می‌توانند نقش موثری در ابتلا یا عدم ابتلای فرد به افسردگی داشته باشند. برخی از این اتفاقات مانند سقط جنین، مسائل مربوط به رابطه با پارتنر، احساس عدم حمایت از طرف دوستان یا خانواده می‌توانند باعث تشدید این حالات روانی شوند.

علائم افسردگی در زنان
افسردگی در بارداری

افسردگی یائسگی چیست؟

با ورود به مرحله یائسگی، تغییرات هورمونی در بدن رخ می‌دهند که ممکن است باعث ایجاد افسردگی در زنان شوند. اتفاقاتی که در طی این دوران فرد با آن مواجه می‌شود نقش موثری در بروز افسردگی یائسگی دارند. مسائل مربوط به رابطه با پارتنر، فشار و استرس در محل کار یا خانه از جمله مهم‌ترین مواردی هستند که می‌توانند علائم افسردگی در زنان را تشدید کنند.

افسردگی پیش از قاعدگی چیست؟

علت دقیق افسردگی پیش از قاعدگی هنوز مشخص نشده است. چیزی که تاکنون بیان شده است تغییرات هورمونی است که باعث می شود که مواد شیمیایی مانند سروتونین در بدن شما تحت تاثیر حالات روحی شما قرار بگیرد.

علائم افسردگی پیش از قاعدگی معمولا موقتی هستند. البته در این دوران ممکن است زنان برخی علائم فیزیکی مانند احساس پف کردگی، سردرد، کمردرد، احساس حساسیت در پستان‌ها و درد شکم را نیز تجربه کنند. این علائم که معمولا با اضطراب و افسردگی همراه است سندروم  PMS نامیده می‌شود.

علائم افسردگی در زنان
افسردگی زنان

روش‌های پیشگیری از تشدید افسردگی

هر چند افسردگی در زنان ممکن است به دلایل مختلفی بروز کند که در بخش قبل مورد بررسی قرار گرفتند. اما راهکارهایی نیز وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توان از بروز یا تشدید افسردگی پیشگیری کرد.

۱) از دوستان و خانواده کمک بگیرید

همه ما برای اینکه درون خود احساس خوبی ایجاد کنیم به زمان و تلاش نیاز داریم. از این رو برای غلبه بر افسردگی بهتر است هر روز تصمیم مثبتی بگیرید و از دیگران برای انجام دادن آن کمک بگیرید. کمک گرفتن از اشخاص مهم زندگیتان، نقش موثری در غلبه بر استرس دارد. از این رو می‌تواند حال شما را بهتر کند.

۲) به سلامت خود اهمیت بدهید

برای پیشگیری از علائم افسردگی در زنان بهتر است سبک زندگی سالمی را انتخاب کرده و آن را با جدیت دنبال کنید. داشتن رژیم غذایی سالم، ساعت خواب منظم، ورزش، تفریح و یادگیری تکنیک های آرامش به شما کمک می‌کند تا وضعیت روحی خود را به درستی مدیریت کنید.

علائم افسردگی در زنان
رهایی از افسردگی

۳) ورزش را فراموش نکنید!

ورزش بزرگ ترین و قوی ترین ابزار برای غلبه بر بروز علائم افسردگی در زنان است. براساس تحقیقات ورزش منظم بیش‌تر از داروهای ضدافسردگی در کاهش احساس خستگی و افزایش انرژی تاثیر دارد.

۴) هر روز آفتاب بگیرید

نور آفتاب باعث به تعادل رسیدن سطح سرتونین در بدن می‌شود و به بهبود خلق و خوی شما کمک می‌کند. از این رو برای پیشگری از بروز علائم افسردگی در زنان بهتر است هر روز حداقل به مدت ۱۵ دقیقه در معرض نور آفتاب قرار بگیرید. البته در این مورد استفاده از کرم ضدآفتاب را فراموش نکنید.

برای شناخت علائم افسردگی در زنان می‌توانید از راهنمایی‌های بهترین پزشک متخصص روان شناس و بهترین پزشک متخصص روان پزشک استفاده کنید. البته برای دریافت این راهنمایی‌ها لزومی ندارد که صبر کنید تا در زمان ممکن مراقبت‌های درمانی مورد نیاز خود را به دست آورید. در مورد تاثیرات افسردگی هم اینجا نوشتیم. می‌توانید آن را در یک چشم بر هم زدن به صورت آنلاین از طریق  درمانکده انجام دهید.

تیم درمانکده پس از بررسی نیازهای بیماران مختلف و پزشکان، امکان نوبت دهی از بهترین روانشناسان و روانپزشکان تهران را در سایت خود فراهم کرده است. برای انتخاب روانپزشک یا روانشناس مورد نظر خود بدون نیاز به مراجعه حضوری و تماس با مطب، می‌توانید برای دریافت نوبت به لیست بهترین پزشکان روانشناس مراجعه کرده و با توجه به اولین نوبت خالی پزشک، نظرات بیماران، تلفن مطب و آدرس مطب، نوبت خود را به صورت آنلاین رزرو کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 178

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

71 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها