قرص مترونیدازول چیست؟ این قرص چه کاربردی دارد؟

مقاله توسط پزشک درمانکده تایید شد
دکتر نگار احمدی
تخصص: عمومی

قرص مترونیدازول (metronidazole tablet) برای درمان انواع عفونت‌های ناشی از باکتری و انگل‌های خاص استفاده می‌شود. این دارو معمولاً برای عفونت‌هایی مانند واژینوز باکتریایی (bacterial vaginosis)، تریکومونیازیس (trichomoniasis، عفونت مقاربتی)، آمیبیاز (amoebiasis، عفونت روده) و انواع خاصی از عفونت‌های دندان و لثه کاربرد دارد. مترونیدازول با تداخل در DNA میکروارگانیسم‌ها عمل می‌کند و در نتیجه رشد آنها را مهار خواهد کرد با مجله درمانکده همراه باشید. این امر در نهایت باعث مرگ آنها می‌شود.

توضیحات دکتر نگار احمدی، پزشک عمومی، درباره قرص مترونیدازول

اطلاعات شناسنامه‌ای قرص مترونیدازول در یک نگاه

در جدول زیر سعی کرده‌ایم، اطلاعات کاربردی این دارو را به شما ارائه دهیم:

عناوین مرتبط با شناسنامه قرص مترونیدازولتوضیحات
چکیده راهگشای دارواین دارو در درمان عفونت‌های ناشی از باکتری و انگلی کاربرد دارد.
نام ژنریک داروMetronidazole
نام تجاریفلاژیل (Flagyl)
نوع داروضد باکتری
بک‌گراند دارواین دارو اولین بار در سال ۱۹۶۰ در کشور فرانسه عرضه شد. این قرص در فهرست داروهای ضروری سازمان جهانی بهداشت قرار دارد.
فرمول شیمیاییC6H9N3O3
ساختار دارو
فرم‌های موجود داروقرص‌ ۲۵۰ و ۵۰۰ میلی‌گرم
سوسپانسیون
شیاف
رده دارو (دستهٔ بارداری)B، یعنی برای جنین مضر است.
نیمه عمر دارو۶ تا ۷ ساعت
متابولیسمکبد
چگونگی دفعکبد و کلیه
شرایط نگهداریدارو را در جای خشک و خنک و دور از تابش نور مستقیم خورشید قرار دهید.
داروهای هم‌گروهتینیدازول (Tinidazole)
اورنیدازول (Ornidazole)

چند نکته:

  • نام ژنریک یک نام غیر انحصاری است که به یک دارو بر اساس ماده فعال آن اختصاص داده می‌شود.
  • نیمه عمر دارو به مدت زمانی اشاره دارد که نیمی از غلظت دارو در بدن دفع می‌شود.
  • متابولیسم دارو فرایند بیوشیمیایی است که در طی آن بدن مواد را تجزیه و داروها را به ترکیبات مختلف تبدیل می‌کند تا دفع آنها از بدن تسهیل شود. این فرآیند در درجه اول در کبد رخ می‌دهد، اگرچه سایر اندام‌ها و بافت ها نیز نقش دارند.

بیشتر بدانید: دلیل تزریق واکسن قبل سفر چیست؟

تصویری از داروی مترونیدازول
قرص مترونیدازول را می‌توانید برای درمان انواع عفونت‌های باکتریایی و انگلی استفاده کنید.

قرص مترونیدازول ۵۰۰ چه کاربردی دارد؟

قرص مترونیدازول ۵۰۰ اغلب برای عفونت‌های شدیدتر یا زمانی که به دوز بالاتر دارو نیاز است، تجویز می‌شود. رعایت دوز تجویز شده و تکمیل دورهٔ کامل درمان برای اطمینان از اثربخشی دارو بسیار مهم است. قرص مترونیدازول ۵۰۰ را نباید بدون تجویز پزشک مصرف کنید، زیرا استفاده نادرست یا سوء استفاده از دارو می‌تواند منجر به مقاومت آنتی بیوتیکی یا سایر عوارض جانبی شود.
برای عفونت‌های کمتر می‌توانید از قرص مترونیدازول ۲۵۰ استفاده کنید.

روش مصرف قرص مترونیدازول چگونه است؟

قرص مترونیدازول باید دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف شود. دوز و مدت درمان با توجه به عفونت، متفاوت است. مصرف قرص با غذا برای به حداقل رساندن ناراحتی معده و بلع کامل بدون جویدن یا له کردن ضروری است. دارو را باید در فواصل مساوی در طول روز مصرف کنید تا سطح ثابتی از دارو در بدن حفظ شود. تکمیل دوره کامل درمان، حتی اگر علائم قبل از اتمام دارو بهبود یابد، برای اطمینان از ریشه‌کن شدن کامل عفونت ضروری است.

موارد احتیاط پیش از مصرف یا منع مصرف قرص مترونیدازول چیست؟

اگر در شریط زیر قرار دارید، از مصرف این دارو خوددداری کنید:

  • آلرژی: اگر به مترونیدازول یا هر یک از اجزای آن حساسیت یا آلرژی شناخته‌شده دارید، باید از مصرف قرص مترونیدازول خودداری کنید. واکنش‌های آلرژیک می‌توانند از بثورات پوستی خفیف تا واکنش های شدید از جمله آنافیلاکسی (anaphylaxis) متغیر باشند.
  • بیماری کبدی: این دارو عمدتاً در کبد متابولیزه می‌شود و می‌تواند وضعیت این بیماران را تحت تاثیر قرار دهد.
  • اختلالات خونی و عصبی: اگر سابقه اختلالات خونی دارید، مهم است که قبل از مصرف دارو، این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید: قرص برای عفونت دندان چی خوبه؟ معرفی ۷ قرص برای عفونت دندان

فردی که از بیماری کبدی رنج می‌برد و در حال مصرف قرص مترونیدازول است.
اگر به بیماری‌های کبدی مبتلا هستید، باید در مصرف این دارو محتاط باشید. بیشترین میزان این دارو از کبد دفع می‌شود.

شایع‌ترین عوارض قرص مترونیدازول را بدانید

مترونیدازول مانند هر دارویی می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند. عوارض جانبی شایع عبارتند از:

  • تهوع
  • استفراغ
  • ناراحتی معده
  • اسهال
  • از دست دادن اشتها
  • احساس طعم فلزی در دهان

بیشتر بدانید: نشانه های خونریزی داخلی چیست؟

اینفوگرافیکی از عوارض قرص مترونیدازول

عوارض جانبی کمتر شایع ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • سرگیجه
  • سردرد
  • خشکی دهان
  • ادرار تیره و تغییر در رنگ زبان

در موارد نادر، مترونیدازول ممکن است عوارض جانبی جدی‌تری مانند واکنش‌های آلرژیک، علائم عصبی (مانند تشنج یا بی حسی) یا اختلالات خونی ایجاد کند. در صورت بروز هرگونه عوارض جانبی مهم است که به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

در صورت لزوم می توانید با دکتر داخلی آنلاین مشوت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص داخلی مراجعه کنید.

خانمی که حالت تهوع دارد. این اختلال گوارشی می‌تواند ناشی از داروی مترونیدازول باشد.
اختلالات گوارشی مانند اسهال و حالت تهوع از رایج‌ترین عوارض این دارو هستند.

بیشتر بخوانید: موارد احتیاط پیش از مصرف لووفلوکساسین

آیا عوارض قرص مترونیدازول در مردان متفاوت از زنان است؟

عوارض جانبی قرص مترونیدازول در مردان به طور کلی مشابه عوارض جانبی در زنان است. عوارض جانبی رایج شامل علائم گوارشی مانند تهوع، استفراغ و اسهال می‌شود. سایر عوارض جانبی بالقوه می‌تواند شامل سردرد، سرگیجه، طعم فلزی در دهان و تغییر رنگ ادرار باشد. توجه به این نکته ضروری است که عوارض جانبی نادر اما جدی مانند واکنش‌های آلرژیک یا علائم عصبی ممکن است در مردان و زنان رخ دهد. در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی شدید یا نگران کننده، توصیه می‌شود به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

آیا عوارض قرص مترونیدازول در شیردهی را باید جدی بگیریم؟

مترونیدازول در شیر مادر ترشح می‌شود، اما به طور کلی استفاده از آن در دوران شیردهی بی‌خطر است. بهتر است در این زمینه احتیاط کنید. در رابطه با خطرات و مزایای بالقوه این دارو باید با پزشک مشورت داشته باشید. ممکن است این دارو بر طعم شیر مادر تاثیر بگذارد و باعث ایجاد علائم گوارشی مانند اسهال یا ناراحتی معده در نوزاد شود. در صورت مشاهده هرگونه عارضه نامطلوب در کودک، باید به دنبال مشاوره پزشکی باشید. در برخی موارد، ممکن است یک آنتی بیوتیک جایگزین در دوران شیردهی برای به حداقل رساندن خطرات احتمالی توصیه شود.

بیشتر بخوانید:عوارض قرص آموکسی سیلین

آیا قرص مترونیدازول برای بوی بد دهان خوب است؟

مترونیدازول معمولاً برای درمان بوی بد دهان (هالیتوزیس، halitosis) استفاده نمی‌شود. بوی بد دهان اغلب به دلیل عواملی مانند بهداشت نامناسب دهان، مشکلات دندانی، خشکی دهان یا برخی شرایط پزشکی ایجاد می‌شود. علت اصلی بوی بد دهان باید مورد توجه قرار گیرد. اگر با وجود اقدامات مناسب، بوی بد دهان ادامه پیدا کرد، توصیه می شود برای ارزیابی و راهنمایی بیشتر با دندانپزشک مشورت کنید.

فردی که از ناراحتی‌های دهان  و دندان رنج می‌برد. مصرف قرص مترونیدازول نمی‌تواند در این برای حل این مشکل موثر باشد.
از مترونیدازول برای درمان بوی بد دهان نمی‌توانید استفاده کنید.

آیا می‌توان از قرص مترونیدازول برای عفونت واژن استفاده کرد؟

بله، قرص مترونیدازول را می‌توان برای درمان برخی عفونت‌های واژن استفاده کرد. واژینوز باکتریایی (Bacterial vaginosis) و تریکومونیازیس (trichomoniasis)، دو نوع شایع عفونت واژن، اغلب با مترونیدازول درمان می‌شوند. مهم است که توجه داشته باشید که دارو فقط باید تحت راهنمایی و تجویز یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی استفاده شود. دوز و مدت درمان با توجه به عفونت خاص و شرایط فردی متفاوت است. برای اطمینان از پاکسازی موثر عفونت، تکمیل دوره کامل درمان ضروری است.

چرا مصرف قرص مترونیدازول باعث قطع پریود می‌شود؟

مکانیسمی که قرص‌های مترونیدازول ممکن است بر قاعدگی تاثیر بگذارد به طور کامل شناخته نشده است. در حالی که برخی افراد ممکن است در طول مصرف مترونیدازول تغییراتی را در چرخه قاعدگی خود تجربه کنند، اما این یک اثر ثابت یا قابل پیش‌بینی نیست. بی‌نظمی‌های قاعدگی یا تغییر در الگوهای خونریزی می‌تواند به دلیل عوامل مختلفی از جمله عدم تعادل هورمونی، استرس یا عفونت زمینه‌ای در حال درمان رخ دهد. اگر در حین مصرف مترونیدازول نگرانی‌هایی دارید یا متوجه تغییرات قابل توجهی در چرخه قاعدگی خود شده‌اید، توصیه می‌شود برای ارزیابی بیشتر با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.

آیا قرص مترونیدازول برای عفونت ادراری تجویز می‌شود؟

بله، مترونیدازول معمولاً برای عفونت‌های دستگاه ادراری (UTIs) ناشی از باکتری‌های خاص تجویز می‌شود. این دارو اغلب برای باکتری‌های خاصی که دستگاه ادراری را آلوده می‌کنند (مانند اشریشیا کلی (E. coli) یا برخی از گونه‌های باکتری‌های بی‌هوازی) مؤثر است. با این حال، انتخاب آنتی بیوتیک برای UTI ممکن است با توجه به عواملی مانند نوع باکتری، شدت عفونت و سابقه پزشکی فرد متفاوت باشد. مهم است که برای تشخیص دقیق و درمان مناسب عفونت ادراری با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.

بیشتر بدانید: دندان قروچه چیست؟

بیماری که از عفونت ادراری رنج می‌برد. قرص مترونیدازول در درمان این بیماری موثر است.
یکی از داروهای موثر در درمان عفونت‌های ادراری مترونیدازول است.

آیا امکان دارد قرص مترونیدازول باعث یبوست شود؟

یبوست عارضه جانبی رایج مترونیدازول نیست. شایع‌ترین عوارض گوارشی مرتبط با مترونیدازول شامل تهوع، استفراغ و اسهال است. با این حال، پاسخ هر فرد به دارو می‌تواند متفاوت باشد و تجربیات فردی ممکن است متفاوت باشد. اگر در حین مصرف مترونیدازول یا هر داروی دیگری دچار یبوست شدید، توصیه می‌شود برای ارزیابی و راهنمایی بیشتر با پزشک متخصص مشورت کنید. آنها می‌توانند به تعیین علت یبوست کمک کنند و اقدامات مناسب برای تسکین علائم را توصیه کنند.

آیا قرص مترونیدازول برای عفونت دندان موثر است؟

بله قرص مترونیدازول می‌تواند در درمان عفونت دندان موثر باشد. عفونت‌های دندانی، مانند آبسه لثه اغلب توسط باکتری‌ها ایجاد می‌شوند و مترونیدازول در برابر انواع خاصی از باکتری‌هایی که معمولاً در عفونت‌های دندان دخیل هستند، مؤثر است. با این حال، تصمیم به استفاده از مترونیدازول یا هر آنتی بیوتیک دیگری برای عفونت دندان باید توسط دندانپزشک گرفته شود. این پزشکان می‌توانند شدت عفونت را ارزیابی کنند و مناسب‌ترین رویکرد درمانی را تعیین کنند.

مصرف قرص مترونیدازول به چه کسانی پیشنهاد نمی‌شود؟

قرص مترونیدازول می‌تواند با چندین دارو تداخل داشته باشد، از جمله:

  • رقیق کننده‌های خون (مانند وارفارین، warfarin): مترونیدازول می‌تواند خطر خونریزی را در صورت مصرف با داروهای رقیق‌کننده خون افزایش دهد.
  • دی سولفیرام (Disulfiram): ترکیب مترونیدازول با دی سولفیرام واکنش‌های شدیدی مانند تهوع، استفراغ، سردرد و گرگرفتگی ایجاد می‌کند.
  • لیتیوم (Lithium): مترونیدازول ممکن است سطح لیتیوم را در خون افزایش دهد و منجر به مسمومیت شود.
  • فنی توئین یا فنوباربیتال (Phenytoin or phenobarbital): مترونیدازول می‌تواند سطح این داروها را در خون افزایش دهد و به طور بالقوه منجر به عوارض جانبی شود.
  • سایمتیدین (Cimetidine): ممکن است سطح مترونیدازول را در خون افزایش دهد و به طور بالقوه منجر به افزایش خطر عوارض جانبی شود.

مشورت با یک متخصص یا داروساز در مورد هرگونه تداخل احتمالی با سایر داروهایی که ممکن است مصرف کنید ضروری است.

تصویری از داروهای وارفارین که می‌تواند با مترونیدازول تداخل داشته باشد.
مترونیدازول با داروهایی مانند وارفارین تداخل دارد و ریسک خونریزی را افزایش می‌دهد.

مکانیسم عملکرد داروی (Mechanism of action) در بدن چگونه است؟

مکانیسم اثر مترونیدازول شامل توانایی دارو برای نفوذ به سلول‌های باکتریایی و تک یاخته‌ای است که در آن فرآیندی به نام کاهش انجام می‌شود. در داخل این سلول‌ها، مترونیدازول توسط یک فرآیند شیمیایی کاهش می‌یابد و ترکیبات سمی تولید می کند که با DNA و سایر مولکول های ضروری میکروارگانیسم ها تداخل دارد.
این دارو به طور خاص باکتری‌های بی‌هوازی و تک یاخته‌ها را (موجوداتی که در محیط‌هایی با اکسیژن کم یا بدون اکسیژن رشد می‌کنند)، هدف قرار می دهد. ساختار DNA آنها را مختل و سنتز DNA را مهار می کند. این امر منجر به مرگ سلولی یا مهار رشد آنها می‌شود.

مصرف قرص مترونیدازول به چه کسانی پیشنهاد نمی‌شود؟

این دارو برای افراد زیر مناسب نیست:

  • افرادی که به مترونیدازول یا هر یک از اجزای آن حساسیت یا آلرژی دارند.
  • کسانی که سابقه اختلالات خونی یا اختلالات عصبی یا نوروپاتی محیطی دارند.
  • خانم‌هایی در سه ماهه اول بارداری هستند (اگرچه ممکن است در مراحل بعدی در صورت لزوم تحت نظارت پزشک استفاده شود).
  • بانوانی که در حال شیردهی هستند، زیرا مترونیدازول وارد شیر مادر می‌شود و ممکن است به کودک آسیب برساند.
اینفوگرافیکی که نشان می‌دهد چه کسانی نمی‌توانند از قرص مترونیدازول استفاده کنند.
مصرف قرص مترونیدازول می‌تواند برای زنان باردار و شیرده محدودیت داشته باشد.

مهم است قبل از مصرف مترونیدازول با یک متخصص مشورت کنید تا در مورد هرگونه منع مصرف یا اقدامات احتیاطی خاص صحبت کنید.

راهنمای دکتر درمانکده برای مصرف قرص مترونیدازول

دستورالعمل‌های زیر معمولاً هنگام مصرف قرص مترونیدازول توصیه می‌شود:

  • دارو را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید. دوز توصیه شده و مدت زمان درمان را دنبال کنید.
  • به طور کلی مصرف مترونیدازول همراه با غذا برای کاهش خطر ناراحتی معده توصیه می‌شود.
  • در طول درمان و حداقل ۲۴ ساعت پس از اتمام دوره مترونیدازول، از مصرف الکل خودداری کنید. ترکیب این دارو با الکل می‌تواند واکنش شدیدی به نام واکنش دی سولفیرام (disulfiram-like reaction) ایجاد کند که منجر به علائمی مانند تهوع، استفراغ، سردرد و گرگرفتگی می شود.
  • دوره کامل مترونیدازول را تمام کنید، حتی اگر علائم شما قبل از تکمیل درمان بهبود یابد. توقف زودهنگام می‌تواند منجر به ریشه‌کنی ناقص عفونت و عود احتمالی شود.
  • پزشک خود را در مورد سایر داروها، مکمل‌ها یا محصولات گیاهی که مصرف می‌کنید، مطلع کنید تا تداخلات دارویی احتمالی را بررسی کند.
  • اگر در حین مصرف این دارو عوارض جانبی غیرمعمول یا شدیدی مانند واکنش های آلرژیک، سرگیجه، بی حسی یا اسهال مداوم را تجربه کردید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

به یاد داشته باشید، این دستورالعمل‌ها، توصیه‌های کلی هستند و پیروی از دستورالعمل های خاص ارائه شده توسط پزشک مهم است. درمانکده دوستدار سلامتی شما.

چند سوال دربارهٔ قرص مترونیدازول

آیا پزشکان مصرف قرص مترونیدازول در بارداری را توصیه می‌کنند؟

استفاده از مترونیدازول در دوران بارداری، به ویژه در سه ماهه اول، به طور کلی توصیه نمی‌شود. این دارو با خطر بالقوه نقایص مادرزادی همراه است، اگرچه خطر آن نسبتاً کم است.

آیا مصرف قرص مترونیدازول در پریودی مجاز است؟

منع خاصی برای مصرف قرص مترونیدازول در دوران قاعدگی وجود ندارد. با این حال، سوال‌های خود را در مورد مصرف دارو در طول دوره با پزشک متخصص در میان بگذارید.

قرص مترونیدازول هر چند ساعت مصرف می‌شود؟

قرص مترونیدازول معمولا در فواصل منظم در طول روز مصرف می‌شود. برنامه دوز خاص به دوز تجویز شده، شدت عفونت و وضعیت سلامت عمومی بیمار بستگی دارد. به طور کلی، مترونیدازول هر ۸ ساعت، ۱۲ ساعت یا ۲۴ ساعت، طبق دستور پزشک متخصص مصرف می‌شود. پیروی از دستورالعمل‌های دوز تجویز شده و تکمیل دوره کامل درمان برای اطمینان از اثربخشی دارو در درمان عفونت بسیار مهم است.

آیا قرص مترونیدازول باعث قطع پریود می‌شود؟

مترونیدازول مستقیماً باعث توقف پریود نمی‌شود. بی‌نظمی قاعدگی یا تغییر در الگوهای خونریزی از عوارض جانبی رایج مترونیدازول نیست. اگر در حین مصرف مترونیدازول تغییری در چرخه قاعدگی خود تجربه کردید، مهم است که سایر عواملی که می‌توانند در این تغییر نقش داشته باشند را در نظر بگیرید. این عوامل می‌توانند شامل استرس، عدم تعادل هورمونی یا عفونت زمینه‌ای باشند.

قرص مترونیدازول بهتر است یا شیاف؟

انتخاب بین قرص و شیاف مترونیدازول به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله شرایط درمان، تشخیص پزشک وضعیت عمومی سلامتی بیماری. هر دو شکل مترونیدازول دارو را به بدن می‌رسانند، اما ممکن است میزان جذب و توزیع آنها در بدن متفاوت باشد. در موارد خاص مانند عفونت‌های واژن، شیاف مترونیدازول ممکن است برای رساندن مستقیم دارو به ناحیه آسیب دیده ترجیح داده شود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 150

هنوز امتیازی ثبت نشده

yekta
زهرا الهی یکتا

زهرا الهی یکتا هستم؛ مترجم زبان انگلیسی با گرایش خبر. تحصیل در دانشکده خبر باعث شد تا مهارت‌‌های نوشتاری و تحلیلی من در زمینه‌های مختلف تقویت شود. من به‌طور خاص در حوزه سلامت و پزشکی فعالیت خبری داشته‌ام. در حال حاضر نیز در این زمینه تحقیق و مطالعه می‌کنم و مطلب می‌نویسم. سلامت مادر و کودک، روانشناسی و بیماری‌های زنان مهم‌ترین حوزه‌هایی هستند که در آن‌ها فعالیت دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

35 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها