قرص برای معده درد چیست؟ نجات شما از درد معده با این لیست

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

معده یکی از مهم‌ترین اجزای دستگاه گوارش است که با تولید آنزیم و اسید به هضم غذاها و جذب مواد مغذی موجود در آن‌ها کمک می‌کند. به همین دلیل، اختلال عملکرد آن تاثیر زیادی روی تغذیه و سلامتی شما دارد. معده درد یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که مردم به دلیل ابتلا به آن به پزشک مراجعه می‌کنند. این عارضه دلایل مختلفی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به زخم معده و گاستریت (ورم معده) اشاره کرد. خوشبختانه، این بیماری‌ها اغلب با اصلاح سبک زندگی و مصرف دارو درمان می‌شوند. اگر می‌خواهید بدانید که کدام قرص برای معده درد خوب است، ما را تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده همراهی کنید.

بهترین قرص برای معده درد چیست؟

انتخاب دارو برای معده درد به سن و وضعیت پزشکی شما و همچنین علت زمینه‌ای بروز درد بستگی دارد. پزشکان از داروهای زیادی برای درمان بیماری‌های معده استفاده می‌کنند که در این بخش به تعدادی از پرمصرف‌ترین قرص‌ها اشاره می‌کنیم.


Widget not in any sidebars
اینفوگرافی درباره بهترین قرص برای معده درد
آنتی‌بیوتیک‌ها و قرص‌هایی که تولید اسید را در معده کاهش می‌دهند، از رایج‌ترین داروهایی هستند که برای درمان معده درد تجویز می‌شوند.

۱. آنتی‌بیوتیک‌ها

اگر عفونت هلیکوباکتری پیلوری علت معده درد باشد، پزشک احتمالا ترکیبی از آنتی‌بیوتیک‌ها را برای از بین بردن باکتری توصیه می‌کند. این داروها عبارت‌اند از: آموکسی‌سیلین، کلاریترومایسین، مترونیدازول، تینیدازول، تتراسایکلین و لووفلوکساسین.

حتما دوره درمان با آنتی‌بیوتیک را که معمولا هفت تا ۱۴ روز طول می‌کشد، کامل کنید و مصرف دارو را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید. پس از درمان، پزشک دوباره آزمایش انجام می‌دهد تا مطمئن شود که باکتری از بین رفته است.

۲. امپرازول

هنگامی که از معرفی قرص برای معده درد صحبت به میان می‌آید، امپرازول یکی از مهم‌ترین داروهایی است که باید از آن نام برد. امپرازول به دسته‌ای از داروها به نام مهارکننده‌های پمپ پروتون تعلق دارد که تولید اسید را در معده کاهش می‌دهند. از این داروها برای درمان زخم معده، گاستریت و رفلاکس اسید (برگشت اسید به مری) استفاده می‌شود.

امپرازول معمولا یک بار در روز قبل از غذا مصرف می‌شود، اما گاهی‌اوقات بسته به شرایط ممکن است پزشک از شما بخواهد که آن را ۲ تا سه بار در روز همراه با سایر داروها بخورید.

از رایج‌ترین عوارض این دارو می‌توان به حالت تهوع، استفراغ، سردرد، اختلال نعوظ، اسهال یا یبوست اشاره کرد. اگر علائمی مثل تپش قلب، ضربان قلب نامنظم، سرگیجه، اسپاسم عضلانی یا اسهال شدید را تجربه کردید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید:قرص امپرازول چیست؟ از درمان سوزش معده تا رفع عفونت

۳. پنتوپرازول

پنتوپرازول یک مهارکننده پمپ پروتون است که با کاهش تولید اسید در معده باعث تسکین درد آن می‌شود. بسته به علت معده درد، باید از این دارو یک یا ۲ بار در روز استفاده کنید.

مصرف پنتوپرازول ممکن است در بعضی از افراد به عوارض جانبی مثل حالت تهوع، استفراغ، درد مفاصل، اسهال، سرگیجه یا اختلال نعوظ منجر شود. اگر این علائم برای مدت طولانی ادامه داشتند یا مشکلاتی مثل اسهال شدید، تنگی نفس، ضربان قلب نامنظم یا تورم صورت، لب‌ها، دهان گلو و زبان را تجربه کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

در صورتی که سن‌ شما بالای ۷۰ سال است، سطح منیزیم، پتاسیم یا کلسیم خون‌تان پایین است یا سابقه ابتلا به اختلالات غده پاراتیروئید، پوکی استخوان، کمبود ویتامین B12 یا بیماری‌های خود ایمنی را دارید، قبل از مصرف این دارو با پزشک مشورت کنید.

بیشتر بخوانید:قرص پنتوپرازول؛ از شر دردهای زخم معده خلاص می‌شویم؟

2 جعبه قرص پنتوپرازول
پنتوپرازول با کاهش اسید معده به درمان معده درد کمک می‌کند.

۴. فاموتیدین

فاموتیدین یک قرص برای درد معده است که جزء مسدودکننده‌های گیرنده H2 طبقه‌بندی می‌شود و تولید اسید معده را کاهش می‌دهد. این دارو معمولا یک یا ۲ بار در روز مصرف می‌شود. بدون مشورت با پزشک بیشتر از ۱۴ روز متوالی از فاموتیدین استفاده نکنید، چون ممکن است به عوارض جانبی جدی دچار شوید.

اگر بعد از مصرف فاموتیدین برای مدت طولانی با مشکلاتی مثل سردرد، سرگیجه، یبوست یا اسهال روبه‌رو بودید، با پزشک صحبت کنید. همچنین در صورت بروز عوارض جدی از جمله کهیر، بثورات پوستی، تورم صورت، دهان، لب‎ها، زبان، گلو، دست یا پا و مشکل در تنفس یا بلغ، فورا نزد پزشک بروید.

بیشتر بخوانید:قرص فاموتیدین برای چیست؟ اثر فاموتیدین در بهبود کرونا


Widget not in any sidebars

۵. سایمتیدین

سایمتیدین هم مثل فاموتیدین یک مسدودکننده گیرنده H2 است که می‌تواند تولید اسید را در معده کاهش دهد. از این دارو باید طبق دستور پزشک همراه با غذا یا بدون آن استفاده کنید. اگر از سایمتیدین بدون نسخه استفاده کردید و بعد از ۱۴ روز علائم شما بهبود پیدا نکرد، به پزشک مراجعه کنید.

سردرد، سرگیجه، خواب‌آلودگی، اسهال و بزرگ شدن سینه‌ها از رایج‌ترین عوارض سایمتیدین هستند. در صورتی که این عوارض برای مدت طولانی ادامه داشتند، به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر علائمی مثل گیجی، افسردگی یا توهم را تجربه کردید، به دنبال کمک پزشکی اورژانسی باشید.

۶. بیسموت ساب‌سیترات

بیسموت ساب‌سالیسیلات داروی دیگری است که در بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال برای درمان سوزش سر دل و ناراحتی معده استفاده می‌شود. دوز بیسموت ساب‌سالیسیلات بر اساس سن و وضعیت پزشکی شما مشخص می‌شود. خودسرانه دوز دارو را افزایش ندهید یا از آن برای مدت طولانی استفاده نکنید.

بیسموت ساب‌سیترات ممکن است در بعضی از افراد عوارض جانبی ایجاد کند. اگر با عوارض شدید از جمله وزوز گوش مواجه شدید، فورا به پزشک مراجعه کنید. این دارو می‌تواند با بعضی از آنتی‌بیوتیک‌ها مانند دمکلوسایکلین، داکسی‌سایکلین، مینوسیکلین و تتراسایکلین تداخل داشته باشد. این داروها را حداقل یک ساعت قبل یا سه ساعت پس از خوردن بیسموت ساب‌سالیسیلات مصرف کنید.

بیشتر بخوانید:قرص سرماخوردگی در بزرگسالان؛ چه قرصی برای سرماخوردگی بخوریم؟

یک جعبه قرص بیسموت ساب‌سیترات
بیسموت ساب‌سیترات یکی از پرکاربردترین داروها برای رفع مشکلات معده است.

۷. میزوپروستول

از میزوپروستول هم می‌توان به عنوان بهترین قرص برای معده درد نام برد. میزوپروستول در هنگام مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) مثل آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن از ایجاد زخم معده جلوگیری می‌کند. این دارو ترشح اسید معده را کاهش می‌دهد و از پوشش داخلی معده محافظت می‌کند.

میزوپروستول معمولا چهار بار در روز مصرف می‌شود. زنان نباید اولین دوز دارو را تا روز دوم یا سوم قاعدگی خود مصرف کنند (برای اینکه مطمئن شوند باردار نیستند). سوء هاضمه، دل درد، سردرد، استفراغ، اسهال یا یبوست از عوارض رایج این دارو هستند. اگر این عوارض با گذشت زمان برطرف نشدند یا علائم شدید مثل استفراغ خون‌آلود یا مدفوع خونی را تجربه کردید، حتما نزد پزشک بروید.

بیشتر بدانید: قرص متوکلوپرامید چیست؟

کدام قرص برای معده درد در بارداری و شیردهی مناسب است؟

در حال حاضر، تحقیقات کافی در مورد فواید و مضرات مصرف قرص معده درد در شیردهی یا بارداری وجود ندارد. از این‌رو توصیه می‌شود در دوران بارداری و شیردهی بدون مشورت با پزشک از این داروها استفاده نکنید. همچنین اگر در حین مصرف آن‌ها باردار شدید، این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک می‌تواند با در نظر وضعیت سلامتی شما، بهترین قرص معده درد بزرگسالان را برایتان تجویز کند.

کلام پایانی

شما با خوردن غذاهای سالم، ورزش منظم و کنترل استرس می‌توانید معده و دستگاه گوارش خود را سالم نگه دارید. با این حال اگر دچار معده درد شدید، نگران نباشید. چون داروهای زیادی برای درمان این عارضه وجود دارد که می‌توانید تحت نظر دکتر گوارش و کبد از آن‌ها استفاده کنید. همچنین برای راهنمایی های بیشتر میتوانید با مشاوره تلفنی متخصص گوارش مشورت کنید.

اگر برای انتخاب بهترین قرص برای معده درد شدید به راهنمایی نیاز دارید، وارد سایت درمانکده شوید و از پزشک مورد نیاز خود وقت بگیرید. در درمانکده علاوه بر سیستم نوبت‌دهی حضوری، امکان مشاوره آنلاین با بهترین دکتر گوارش فراهم شده است.

بیشتر بخوانید:قرص برای قطع خونریزی قاعدگی

سوالات متداول

معده در کجا قرار دارد؟

معده در سمت چپ بالای شکم قرار دارد. این اندام از بالا به مری و از پایین به روده کوچک متصل می‌شود.

قرص برای معده درد چی خوبه؟

انتخاب قرص مناسب برای درمان معده درد به علت بروز این عارضه، سن شما و وضعیت سلامتی‌تان بستگی دارد. آنتی‌بیوتیک‌هایی که عفونت هلیکوباکتر پیلوری را در معده از بین می‌برند و داروهایی که تولید اسید معده را کاهش می‌دهند یا آن را خنثی می‌کنند، از رایج‌ترین داروهایی هستند که برای درمان معده درد مورد استفاده قرار می‎گیرند.

کدام قرص برای معده درد عصبی مناسب است؟

معده درد عصبی دلایل مختلفی دارد. اگر این عارضه ناشی از اضطراب یا استرس باشد،‌ داروهای ضد اضطراب می‌توانند به درمان آن کمک کنند.

بهترین زمان مصرف قرص برای معده چه موقع است؟

بهترین زمان مصرف دارو به نوع آن بستگی دارد و توسط پزشک مشخص می‌شود. در بعضی موارد باید قرص معده درد قبل از صبحانه یا سایر وعده‌های غذایی مصرف ‌شود. گاهی‌اوقات هم می‌توانید از قرص معده درد بعد از غذا استفاده کنید.

منابع: mayoclinic, mayoclinic, medlineplus

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد رای‌ها 8

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها