قرص آموکسی سیلین برای چیه؟ عوارض + بهترین زمان مصرف آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

باکتری‌ها موجودات زنده‌ای هستند که تنها یک سلول دارند و می‌توانند به سرعت تکثیر شوند. میلیون‌ها باکتری در محیط اطراف شما و حتی روی پوست و داخل بدن‌تان زندگی می‌کنند. بیشتر باکتری‌ها مضر نیستند، اما اگر به صورت کنترل‌نشده تکثیر شوند، ممکن است شما را بیمار کنند. معمولا پزشکان برای درمان عفونت‌های باکتریایی از آنتی‌بیوتیک از جمله قرص آموکسی سیلین استفاده می‌کنند. برای اینکه با این دارو و نحوه مصرف آن آشنا شوید، این مقاله از مجله پزشکی درمانکده را تا انتها بخوانید.

اطلاعات شناسنامه‌ای آموکسی سیلین

عناوین مرتبط با شناسنامه داروتوضیحات
چکیده راهگشای داروآموکسی سیلین یکی از مشتقات پنی‌سیلین است که برای درمان عفونت‌های ناشی از باکتری‌های گرم مثبت، به ویژه باکتری‌های استرپتوکوک که در ابتلا به عفونت‌های تنفسی نقش دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
نام دارواین دارو با نام آموکسی سیلین (Amoxicillin) شناخته می‌شود.
بک‌گراند داروAmoxicillin یکی از مشتقات پنی‌سیلین G است که برای اولین بار در سال ۱۹۷۲ در مقالات توصیف شد. فعالیت این دارو شبیه پنی‌سیلین و آمپی‌سیلین است، اما به غلظت سرمی بالاتر از آمپی‌سیلین منجر می‌شود.
نوع دارواین دارو از نوع مولکول کوچک (Small molecule) است.
گروه داروAmoxicillin یک داروی تایید شده است. این دارو در ۱۸ ژانویه ۱۹۷۴ تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را دریافت کرد.
ساختار دارو قرص آموکسی سیلین
فرمول شیمیاییC16H19N3O5S
داروهای هم‌گروهکو-آموکسی کلاو، آمپی‌سیلین و آمپی‌سیلین+سولباکتام
فرم‌های موجود داروقرص، کپسول و سوسپانسیون

نام برندهای آموکسی سیلین

این دارو با نام‌های تجاری مختلف به فروش می‌رسد. در ادامه می‌توانید با تعدادی از این نام‌ها آشنا شوید: 

  • فاراموکس
  • آموکسیل
  • آموراکس
  • ایراموکس
  • آفاموکس

موارد مصرف قرص آموکسی سیلین

آموکسی‌ سیلین‌ برای درمان طیف گسترده‌ای از عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شود، از جمله:

  • پنومونی (ذات‌الریه)
  • برونشیت (عفونت راه‌های هوایی منتهی به ریه‌ها)
  • عفونت گوش، بینی و گلو
  • عفونت مجاری ادراری
  • عفونت پوست 
  • زخم معده یا روده ناشی از هلیکوباکتر پیلوری
  • بیماری لایم (یک نوع بیماری که از طریق کنه منتقل می‌شود)
  • عفونت سیاه زخم

بیشتر بخوانید:قرص مفنامیک اسید چیست؟

اینفوگرافی درباره موارد مصرف آموکسی سیلین
از آموکسی‌ سیلین‌‌ برای درمان عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شود.

قرص آموکسی سیلین برای گلو درد ناشی از ویروس موثر نیست، اما می‌تواند گلو درد باکتریایی را درمان کند. به یاد داشته باشید که آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند کپسول آموکسی سیلین برای سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر عفونت‌های ویروسی به‌کار نمی‌روند. اگر در مواقع غیر ضروری آنتی‌بیوتیک مصرف کنید، خطر ابتلا به عفونت‌های مقاوم به درمان افزایش می‌یابد.

بیشتر بدانید: داروی کوتریموکسازول برای چیست؟

نحوه مصرف قرص آموکسی سیلین 

داروی آموکسی‌ سیلین‌‌ را باید هر ۱۲ ساعت یک‌بار (۲ بار در روز) یا هر هشت ساعت یک‌بار (سه بار در روز) همراه با غذا یا بدون آن مصرف کنید. بهترین زمان مصرف قرص آموکسی سیلین توسط پزشک مشخص می‌شود، اما به طور کلی بهتر است آن را هر روز در ساعت‌های مشخص بخورید تا سریع‌تر بهبود یابید.

این دارو را دقیقا طبق دستور مصرف کنید و بدون مشورت با پزشک دوز آن را تغییر ندهید. قبل از مصرف سوسپانسیون یا قرص آموکسی سیلین برای کودکان حتما با پزشک درباره دوز مناسب آن صحبت کنید.

اگر از سوسپانسیون آموکسی‌ سیلین‌‌ استفاده می‌کنید، آن را قبل از مصرف به خوبی تکان دهید. شما می‌توانید سوسپانسیون را مستقیما روی زبان کودک بریزید یا آن را با شیر خشک، شیر، آبمیوه یا سایر مایعات سرد مخلوط کنید. در صورت مخلوط کردن با مایعات، دارو باید فورا مصرف شود.

قبل از بلعیدن قرص‌های جویدنی، آن‌ها را کاملا بجوید. اما قرص‌ها و کپسول‌های معمولی را به طور کامل با یک لیوان آب ببلعید و از خرد کردن یا جویدن آن‌ها بپرهیزید.

در چند روز اول درمان با آموکسی‌ سیلین‌‌ باید احساس بهتری داشته باشید. اگر علائم شما بهبود نیافت یا بدتر شد، با پزشک خود تماس بگیرید. طول درمان با این دارو به نوع عفونت شما بستگی دارد. اما لازم است دوره درمان را کامل کنید. چون قطع زودهنگام دارو باعث می‌شود عفونت به طور کامل درمان نشود و باکتری‌ها در برابر آنتی‌بیوتیک مقاوم شوند. 

بیشتر بخوانید:قرص آزیترومایسین ۲۵۰ و ۵۰۰

۲ ورق قرص آموکسی‌ سیلین‌‌
دوز آموکسی‌ سیلین‌‌ و مدت زمان مصرف آن باید توسط پزشک مشخص شود.

عوارض قرص آموکسی سیلین

بعضی از افراد با مصرف آموکسی‌‌ سیلین‌‌ دچار عوارض جانبی می‌شوند. اگر علائم زیر شدید بودند یا با گذشت زمان از بین نرفتند، به پزشک خود اطلاع دهید:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • سردرد

بعضی از عوارض این دارو جدی هستند. در صورتی که علائم زیر را تجربه کردید، مصرف دارو را متوقف کنید و فورا با پزشک خود تماس بگیرید:

  • کهیر
  • تاول 
  • خارش
  • خس‌خس سینه
  • مشکل در بلع یا تنفس
  • تورم صورت، گلو، زبان، لب‌ها و چشم‌ها
  • اسهال شدید (مدفوع آبکی یا خونی) که ممکن است با یا بدون تب رخ دهد
  • علائم بیماری کبدی (حالت تهوع یا استفراغ مداوم، بی‌اشتهایی، درد معده، ادرار تیره رنگ و زرد شدن پوست یا چشم)

بیشتر بخوانید:قرص مترونیدازول چیست؟

استفاده از این دارو برای دوره‌های طولانی یا مکرر ممکن است به برفک دهان یا عفونت قارچی واژن منجر شود. در صورت مشاهده لکه‌های سفید در دهان یا تغییر ترشحات واژن، به پزشک مراجعه کنید. 

آموکسی‌ سیلین‌‌ می‌تواند باعث ایجاد بثورات خفیفی شود که معمولا جدی نیستند. با این حال، احتمالا نمی‌توانید این عارضه را از بثورات ناشی از واکنش آلرژیک شدید تشخیص دهید. از این‌رو توصیه می‌شود در صورت بروز هر گونه بثورات فورا به دنبال کمک پزشکی باشید.

این دارو ممکن است عوارض جانبی دیگری هم ایجاد کند. در صورت بروز هر گونه مشکل غیر عادی در حین مصرف این دارو با پزشک خود تماس بگیرید.

یک مرد سالمند با پزشک صحبت می‌کند
اگر در حین مصرف آموکسی‌ سیلین‌‌ با علائم غیر عادی مواجه شدید، با پزشک خود مشورت کنید.

موارد احتیاط پیش از مصرف 

رعایت نکات زیر از شما در برابر عوارض قرص آموکسی سیلین محافظت می‌کند:

  • اگر به آموکسی سیلین یا هر داروی دیگری حساسیت دارید، در مورد این موضوع با پزشک مشورت کنید.
  • به پزشک خود بگویید که از کدام داروها، مکمل‌های غذایی و محصولات گیاهی استفاده می‌کنید یا قصد مصرف آن‌ها را دارید. چون بعضی از داروها با Amoxicillin تداخل دارند.
  • قبل از جراحی، فهرست تمام داروها و مکمل‌های مصرفی خود را در اختیار پزشک یا دندانپزشک قرار دهید.
  • آموکسی‌ سیلین‌‌ ممکن است اثربخشی داروهای ضد بارداری هورمونی را کاهش دهد. بنابراین هنگام مصرف این دارو باید از روش دیگری برای جلوگیری از بارداری استفاده کنید. 
  • اگر به مونونوکلئوز، بیماری کلیوی، آلرژی، آسم، تب یونجه یا کهیر مبتلا هستید، این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.
  • اگر به فنیل کتونوری (PKU) مبتلا هستید، از مصرف قرص‌های جویدنی Amoxicillin خودداری کنید. چون بعضی از آن‌ها حاوی آسپارتام هستند که از فنیل‌آلانین تشکیل شده است. PKU یک بیماری ارثی است که افراد مبتلا به آن برای جلوگیری از آسیب مغزی باید رژیم غذایی خاصی داشته باشند.

بیشتر بخوانید:آموکسی کلاو برای چه عفونتی است؟

تداخلات دارویی قرص آموکسی سیلین

آموکسی‌ سیلین‌‌ با بعضی از داروها تداخل دارد، از جمله:

  • متوترکسات
  • داروهای رقیق‌کننده خون مانند وارفارین
  • قرص‌های ضد بارداری
  • داروهای نقرس از جمله پروبنسید و آلوپورینول
  • سایر آنتی‌بیوتیک‌ها

این دارو ممکن است روی عملکرد واکسن‌های حاوی باکتری زنده (مانند واکسن تیفوئید) تاثیر بگذارد. پس حتما قبل از انجام هر گونه واکسیناسیون، به پزشک بگویید که از این دارو استفاده می‌کنید.

قیمت قرص آموکسی سیلین

داروی آموکسی‌ سیلین‌‌ یک آنتی‌بیوتیک ارزان‌قیمت محسوب می‌شود؛ بنابراین در صورت نیاز می‌توانید به راحتی آن را از داروخانه‌ها تهیه کنید.

بیشتر بخوانید:شربت ایبوپروفن چیست؟

فعل و انفعالات آموکسی سیلین در بدن

این دارو یک آنتی‌بیوتیک از نوع پنی‌سیلین است که با توقف رشد باکتری‌ها به درمان‌ عفونت‌ها کمک می‌کند.

افراد آسیب‌پذیر

قرص آموکسی سیلین در بارداری باید فقط در صورت نیاز مصرف شود. اگر باردار هستید، در مورد مزایا و معایب مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید. 

تحقیقات در مورد مصرف قرص آموکسی سیلین در شیردهی نشان می‌دهد که این دارو وارد شیر مادر می‌شود؛ از این‌رو بهتر است قبل از شیردهی با پزشک صحبت کنید.

کلام پایانی

در صورتی که پزشک عمومی برای شما قرص آموکسی سیلین تجویز کرده است، آن را دقیقا طبق دستور مصرف کنید تا به عوارض جانبی ناخواسته دچار نشوید. همچنین برای راهنمایی های بیشتر میتوانید با مشاوره آنلاین دکتر عمومی مشورت کنید.

اگر در مورد نحوه مصرف این آنتی‌بیوتیک سوالی دارید، می‌توانید آن را از پزشکان سایت درمانکده بپرسید. برای این کار وارد وب‌سایت درمانکده شوید و از پزشک مورد نظر خود برای ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین وقت بگیرید.

سوالات متداول

قرص آموکسی سیلین برای چیه؟

در پاسخ به این سوال که قرص آموکسی سیلین برای چیست باید بگوییم که این دارو اغلب برای درمان عفونت‌های باکتریایی دستگاه تنفس، مجاری ادراری، پوست و گوش استفاده می‌شود. علاوه بر این، آموکسی سیلین برای معده مفید است و زخم‌های گوارشی ناشی از هلیکوباکتر پیلوری را از بین می‌برد.

قرص آموکسی سیلین ۵۰۰ برای چیست؟

قرص و کپسول ۲۵۰ و ۵۰۰ میلی‌گرمی آموکسی‌ سیلین‌‌ هر ۲ به درمان عفونت‌های باکتریایی کمک می‌کنند.

آیا قرص آموکسی سیلین برای عفونت واژن مناسب است؟

بله. از این دارو می‌توان برای درمان عفونت باکتریایی واژن استفاده کرد؛ البته ذکر این نکته ضروری است که نوع آنتی‌بیوتیک باید توسط متخصص زنان مشخص شود.

آیا قرص آموکسی سیلین باعث اسهال میشود؟

بله. اسهال یکی از عوارض جانبی این دارو است. اگر این مشکل گوارشی برای مدت طولانی ادامه داشت یا با دفع خون همراه بود، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

آیا قرص آموکسی سیلین باعث عقب افتادن پریود میشود؟

تحقیقات در مورد مصرف قرص آموکسی سیلین در دوران قاعدگی نشان داده است که این دارو معمولا روی خونریزی پریود تاثیر ندارد یا باعث عقب افتادن قاعدگی نمی‌شود. البته ممکن است بیماری و استرس ناشی از آن روی چرخه قاعدگی تاثیر بگذارد.

منابع: go.drugbank, medlineplus, webmd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 19

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها