کرم آسکاریس چیست؟ از کجا بفهمیم کرم اسکاریس داریم؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

کرم آسکاریس شایع‌ترین کرم انگلی در روده انسان است که می‌تواند زمینه بروز بیماری‌های روده‌ای را در فرد ایجاد کند. آسکاریس در روده زندگی می‌کند و تخم‌های آن از مدفوع افراد آلوده دفع می‌شود. این بیماری زمانی ایجاد می‌شود فرد دست‌های آلوده به انگل را در دهان می‌گذارد و یا سبزیجات و میوه‌های آلوده مصرف می‌کند. معمولا در مناطق گرم و مرطوب و مکان‌هایی که سطح بهداشت ضعیف‌تری دارند، این انگل رایج‌تر است. اما علت ایجاد کرم آسکاریس در مدفوع چیست و چطور درمان می‌شود. در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با نکاتی مهم در مورد روش‌های انتقال، درمان و تشخیص کرم آسکاریس آشنا شوید.

کرم آسکاریس چیست؟

آسکاریس (Ascariasis) یکی از شایع‌ترین عفونت‌های کرمی در سراسر دنیا است که می‌تواند تا 30 سانتی‌متر در بدن رشد کند. این کرم لوله‌ای که به عنوان کرم گرد غول‌پیکر روده نیز شناخته می‌شود، معمولا در کودکان شایع‌تر است و در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان رایج است. معمولا کرم‌های نر آسکاریس اندازه کوچک‌تری نسبت به کرم‌های ماده دارند. کرم‌های ماده می‌توانند روزانه 200 هزار تخم تولید کنند و به سرعت در بدن تکثیر می‌شوند.

بیشتر بدانید: انتروپاتی چیست؟

تصویری از کرم آسکاریس
کرم آسکاریس یک نوع کرم انگلی است که گاهی اوقات تا 30 سانتی‌متر در روده انسان رشد می‌کند.

از کجا بفهمیم کرم اسکاریس داریم؟

افراد آلوده به آسکاریس معمولا هیچ علامت خاصی ندارند. برخی افراد نیز علائم خفیفی مثل دردهای شکمی را تجربه می‌کنند. عفونت‌های شدید می‌تواند موجب انسداد روده و اختلال در رشد کودکان شود. از علائم دیگر آلوده شدن به آسکاریس می‌توان به سرفه اشاره کرد.

بیشتر بدانید: کیست کلدوک چیست؟

علائم کرم آسکاریس در ریه

زمانی که آلودگی از طریق خوردن تخم‌های کوچک آسکاریس ایجاد شود، این تخم‌ها وارد روده کوچک می‌شوند و لاروها از طریق جریان خون یا سیستم لنفاوی به ریه‌ها مهاجرت می‌کنند. در این شرایط ممکن است فردی علائمی مثل آسم یا ذات‌الریه را تجربه کنند. رایج‌ترین علائم در فردی که کرم آسکاریس وارد ریه‌های او شده است عبارت است از:

بیشتر بدانید: بیماری های روده چیست؟

اینفوگرافی علائم کرم آسکاریس در ریه
از رایج‌ترین علائم کرم آسکاریس در ریه می‌توان به سرفه مداوم، تنگی نفس و خس‌خس سینه اشاره کرد.
  • سرفه مداوم
  • تنگی نفس
  • خس‌خس سینه

علائم کرم آسکاریس در روده

لاروها در روده کوچک به کرم‌های بالغ تبدیل می‌شوند. این کرم‌ها تا زمان مرگ در روده زندگی می‌کنند. در افرادی که به آسکاریس خفیف یا متوسط مبتلا می‌شوند، آلودگی روده‌ای علائمی را ایجاد می‌کند که در ادامه به آن اشاره شده است:

  • درد مبهم در شکم
  • تهوع و استفراغ
  • اسهال یا مدفوع خونی
  • کاهش وزن
  • احساس خستگی

در صورت داشتن چنین علائمی می توانید با دکتر گوارش آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به متخصص گوارش به صورت حضوری مراجعه کنید.

اینفوگرافی علائم کرم آسکاریس روده
از رایج‌ترین علائم کرم آسکاریس روده می‌توان به درد شکم، تهوع، استفراغ و کاهش وزن اشاره کرد.

علت ابتلا به کرم آسکاریس

آسکاریس به‌طور مستقیم از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شود. زمانی که فرد به خاک آلوده به مدفوع انسان دست بزند و یا گوشت، آب، سبزیجات و میوه‌های آلوده به انگل را مصرف کند کرم آسکاریس وارد بدن او می‌شود. یکی دیگر از راه‌های ابتلا به کرم آسکاریس مصرف جگر نپخته خوک یا مرغ آلوده به انگل است. بیشتر بچه‌هایی که با خاک‌بازی می‌کنند، اگر دست آلوده را در دهان خود بگذارند با این مشکل روبرو می‌شوند.

بیشتر بدانید: سوء جذب چیست و چه عوارضی دارد؟

تصویر کودکی که در حال خاک‌بازی است.
بازی کردن با خاک و نشستن صحیح دست‌ها، از رایج‌ترین روش‌های انتقال آسکاریس به کودکان است.

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به آسکاریس قرار دارند؟

معمولا خطر آلوده شدن به کرم آسکاریس در کودکان زیر 10 سال بیشتر است. زیرا این کودکان بیشتر با خاک‌بازی می‌کنند. از طرف دیگر این انگل در مناطقی که آب و هوای گرم و مرطوبی دارد، شایع‌تر است و بیشتر مردم کشورهای درحال‌توسعه با این مشکل مواجه می‌شوند.

درمان کرم آسکاریس در بزرگسالان

برای درمان کرم آسکاریس در بدن از داروهای ضد کرم مانند آلبندازول (albendazole)  و مبندازول (mebendazole) استفاده می‌شود. معمولا عفونت بعد از 1 تا 3 روز پس از مصرف دارو درمان می‌شود. در برخی شرایط خاص ممکن است کرم‌های آسکاریس موجب انسداد روده شوند. در این شرایط لازم است با کمک جراحی یا روش‌های آندوسکوپی کرم‌ها از روده برداشته شوند.

تصویر قرص آلبندازول
بهترین روش درمان کرم آسکاریس مصرف قرص آلبندازول است.

درمان خانگی کرم آسکاریس

برای درمان خانگی کرم آسکاریس می‌توانید یک قاشق تخم کدو را پودر کنید و در یک فنجان شیر مخلوط کنید. سپس 1 قاشق چای‌خوری عسل به آن اضافه کنید و این مخلوط را برای 3 تا 5 روز مصرف کنید تا کرم‌های روده از بین بروند.

تشخیص کرم آسکاریس

برای تشخیص کرم آسکاریس لازم است از مدفوع  فرد نمونه‌برداری شود و وجود تخمک‌های انگل در مدفوع شناسایی شود. برخی افراد ممکن است دز مدفوع خود کرم‌هایی را مشاهده کنند که در این شرایط لازم است نمونه کرم را برای تشخیص به آزمایشگاه ببرند.

روش‌های پیشگیری از آلوده شدن به کرم آسکاریس

  • برای جلوگیری از کرم آسکاریس باید از دست زدن به خاک اجتناب کنید. در بسیاری از مناطق از کودهای انسانی برای رشد گیاهان استفاده می‌شود. برای جلوگیری از ابتلا به انگل بهتر است از این محصولات استفاده نکنید.
  • قبل از غذا خوردن حتما دستان خود را با آب گرم و صابون بشویید و برای جلوگیری از بروز کرم آسکاریس در کودکان حتما روش درست شستشوی دست را به آن‌ها آموزش دهید.
  • به خاطر داشته باشید که شستن سبزیجات و میوه‌های خام قبل از شستن اهمیت زیادی دارد، بنابراین حتما از روش مطمئنی برای این کار استفاده کنید.
  • هنگام مسافرت مراقب باشید تا از آب و سبزیجات آلوده استفاده کنید و از مصرف سبزیجات خام که از شستشوی آن مطمئن نیستید، اجتناب کنید.

بیشتر بدانید: علائم مری بارت چیست؟

تصویر فردی که در حال شستن دست‌های خود است.
شستشوی مرتب دست‌ها و رعایت بهداشت می‌تواند از انتقال آسکاریس جلوگیری کند.

عوارض کرم آسکاریس

در موارد خفیف معمولا آلوده شدن به کرم آسکاریس مشکل جدی برای سلامت ایجاد نمی‌کند. اگر آلودگی شدید باشد، عوارض این انگل بسیار خطرناک خواهد بود. در ادامه به برخی از مهم‌ترین عوارض آلوده شدن به کرم آسکاریس اشاره شده است.

  • از دست دادن اشتها
  • سوءتغذیه
  • انسداد یا سوراخ شدن روده
  • انسداد مجاری کبد یا پانکراس

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر مشکلات معده شما بیشتر از 2 هفته طول کشید و کاهش وزن غیرقابل توضیحی را تجربه کرده‌اید بهتر است هر چه سریع‌تر از یک پزشک متخصص عفونی مراجعه کنید. بسیاری از افراد بعد از آلوده شد به کرم آسکاریس این کرم‌ها را در مدفوع خود مشاهده می‌کنند. در صورت مشاهده کرم‌های ریز در مدفوع حتما از یک پزشک کمک بگیرید.

سخن نهایی

کرم آسکاریس یک عفونت شایع در کشورهای درحال‌توسعه و مناطق ضعیف است که موجب بروز مشکلات گوارشی در فرد آلوده می‌شود. اگر به منطقه‌ای سفر کرده‌اید که بهداشت ضعیفی دارد و یا اخیرا مشکلات معده خاصی را تجربه می‌کنید، بهتر است از یک پزشک متخصص عفونی برای درمان کمک بگیرید. برای مشاوره با بهترین متخصصین کشور می‌توانید از طریق درمانکده مشاوره غیرحضوری دریافت کنید.

سوالات متداول

آیا آسکاریس مسری است؟

بله فرد آلوده به آسکاریس می‌تواند انگل را از طریق دست‌های آلوده به مدفوع انگل را به دیگران منتقل کند.

چرا کرم آسکاریس در کودکان شایع‌تر است؟

از آنجایی که کودکان بیشتر با خاک‌بازی می‌کنند و احتمال دارد دست‌های آلوده خود را در دهان بگذارند، این بیماری در کودکان بسیار شایع‌تر است.

کرم آسکاریس در سگ‌ها چطور ایجاد می‌شود؟

مصرف غذای آلوده و خوردن تخم کرم از خاک می‌تواند موجب انتقال کرم آسکاریس به بدن‌ سگ‌ها شود.

بهترین داروی کرم آسکاریس چیست؟

برای درمان کرم آسکاریس معمولا از داروهایی مثل آلبندازول (albendazole)  و مبندازول (mebendazole) استفاده می‌شود.

منابع: mayoclinic، clevelandclinic، medicalnewstoday

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 123

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

31 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها