هپاتیت A چیست؟ آیا یک بیماری کشنده و خطرناک است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

هپاتیت a یک عفونت کبدی بسیار مسری است که توسط ویروس ایجاد می‌شود. این ویروس که یکی از چندین ویروس هپاتیت است، موجب التهاب کبد می‌شود و عملکرد کبد را مختل می‌کند. معمولا مصرف آب و غذای آلوده و یا تماس نزدیک با فرد یا شی آلوده به ویروس سبب انتقال این بیماری می‌شود. بسیاری از افراد به نوع خفیف هپاتیت a مبتلا می‌شوند و نیازی به درمان ندارند. اما در برخی شرایط نیز ممکن است این ویروس آسیب‌های دائمی به کبد وارد کند و زندگی فرد را تهدید کند.

در ایالات‌متحده این بیماری بیشتر در افراد بی‌خانمان که از تزریق مخدر استفاده می‌کنند، رایج‌تر است. هر ساله حدود 10 هزار مورد هپاتیت A در آمریکا گزارش می‌شود. اما آیا هپاتیت a کشنده است؟ این بیماری چه علائم و چه عوارضی دارد و چطور درمان می‌شود؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با نکاتی مهم در مورد هپاتیت a آشنا شوید.

بیشتر بخوانید : علائم هپاتیت چیست ؟

هپاتیت a چیست؟

هپاتیت a یک عفونت ویروسی و یکی از انواع هپاتیت است که موجب التهاب حاد کبد می‌شود. علائم این بیماری معمولا چند ماه طول می‌کشد و در اکثر مواقع بدون درمان خاصی برطرف می‌شود. علائم این هپاتیت ممکن است از خفیف تا شدید باشد و در اکثر مواقع موجب آسیب‌های پایدار کبدی نمی‌شود. اما ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که آیا هپاتیت آ سرطان‌زا است؟ این بیماری در صورتی که بهبود پیدا نکند، موجب سیروز کبدی و سرطان کبد شود. اما این نوع هپاتیت نسبت به هپاتیت b و هپاتیت c سرطان‌زایی کمتری دارد.

بیشتر بدانید: کدام نوع هپاتیت خطرناک است؟

تصویر فردی که به هپاتیت a مبتلا شده و رنگ صورت و چشم‌های او زرد است.
هپاتیت a یک بیماری ویروسی است که موجب التهاب کبد می‌شود.

بیشتر بدانید : آزمایش هپاتیت D چیست؟

علائم هپاتیت a

علائم هپاتیت a معمولا چند هفته پس از ابتلا به ویروس ظاهر می‌شود. برخی افراد مبتلا به این بیماری هیچ علائمی ندارند و برخی دیگر علائم خاصی را تجربه می‌کنند. شایع‌ترین علائم هپاتیت a در کودکان کاهش اشتها، خستگی جسمانی، زردی پوست و زرد شدن سفیدی چشم و حالت تهوع است. علائم ممکن است خفیف باشد و در عرض چند هفته به خودی خود برطرف شود. با این حال گاهی اوقات هپاتیت آ منجر به یک بیماری شدید می‌شود و چندین ماه طول می‌کشد. در ادامه می‌توانید با رایج‌ترین علائم هپاتیت آ آشنا شوید.

بیشتر بخوانید : هپاتیت B چیست ؟ 

اینفوگرافی علائم هپاتیت a
از رایج‌ترین علائم هپاتیت A می‌توان به احساس خستگی، حالت تهوع و استفراغ، اسهال، از دست دادن اشتها، تیره شدن رنگ ادرار و همچنین زرد شدن رنگ پوست و سفیدی چشم‌ها اشاره کرد.

بیشتر بدانید: هپاتیت چگونه منتقل میشود؟

  • خستگی و ضعف غیرعادی
  • حالت تهوع و استفراغ
  • اسهال ناگهانی
  • درد یا ناراحتی شکم به خصوص در سمت راست و ریز دنده‌های پایینی
  • مدفوع سفالی یا خاکستری رنگ
  • از دست دادن اشتها
  • تب با درجه پایین
  • تیره شدن رنگ ادرار
  • درد مفاصل
  • زرد شدن پوست و سفید چشم
  • خارش شدید پوست

بیشتر بخوانید : هپاتیت خود ایمنی چیست؟

علت بروز هپاتیت a

هپاتیت آ توسط ویروسی ایجاد می‌شود که سلول‌های کبد را آلوده می‌کند و موجب التهاب کبد و مختل شدن عملکرد طبیعی کبد می‌شود. اما راه انتقال هپاتیت a چگونه است؟ ویروس زمانی به فرد منتقل می‌شود که مدفوع آلوده حتی به مقادیر کم وارد هان شخص دیگر شود. زمانی که غذایی آلوده به مدفوع آلوده را می‌خورید خیلی راحت به هپاتیت آ مبتلا می‌شوید. همچنین ممکن است این ویروس از طریق تماس نزدیک با فرد مبتلا به فرد دیگر منتقل شود. این ویروس می‌تواند تا چند ماه روی سطوح زنده بماند.

باید بدانید که ویروس هپاتیت a از طریق عطسه و سرفه پخش نمی‌شود. در ادامه می‌توانید با همه روش‌های انتقال این بیماری آشنا شوید.

بیشتر بدانید: آزمایش هپاتیت چیست؟

  • قرار دادن دست آلوده به ویروس در دهان
  • نوشیدن آب آلوده
  • مصرف غذاهای آلوده
  • شستشوی میوه و سبزیجات با آب آلوده
  • تماس نزدیک با فردی مبتلا به ویروس
  • داشتن تماس جنسی با فرد آلوده
اینفوگرافی روش‌های انتقال هپاتیت a
از مهم‌ترین روش‌های انتقال هپاتیت a می‌توان به نوشیدن آب و غذای آلوده، قرار دادن دست آلوده به ویروس در دهان و همچنین تماس نزدیک با فرد مبتلا به ویروس اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: علائم هپاتیت دی چه زمانی بروز می‌کند؟

آیا هپاتیت a درمان دارد؟

هپاتیت آ معمولا طی 3 تا 6 ماه خودبه‌خود از بین می‌رود. پزشک معمولا برای درمان این بیماری از داروهای مسکن یا داروهایی برای رفع علائم و خارش استفاده می‌کند. تعداد کمی از افراد مبتلا به هپاتیت a دچار مشکلات کبدی می‌شوند و در این شرایط دکتر گوارش عملکرد کبد را بررسی می‌کند و برای آن از روش درمان مناسبی استفاده می‌کند. همچنین شما میتوانید برای اطمینان بیشتر میتوانید با مشاور آنلاین دکتر گوارش مشورت کنید.

برای درمان خانگی هپاتیت a باید مدتی استراحت کنید و تعداد وعده‌های غذایی خود را بیشتر و مقدار غذای مصرفی خود در هر وعده را کاهش دهید. با این روش احساس تهوع و ناراحتی بعد از غذاخوردن کمتر می‌شود. در صورتی که به این بیماری مبتلا شده‌اید، به‌هیچ‌عنوان از الکل و سیگار استفاده نکنید. مصرف آبگوشت‌های رقیق برای هیدراته کردن بدن و تامین ویتامین‌ها و مواد مغذی بسیار مفید است. هیچ‌گاه برای درمان هپاتیت آ از داروهای گیاهی به صورت خودسرانه استفاده نکنید. بهتر است قبل از مصرف هر گیاه دارویی حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

بیشتر بخوانید : علت ابتلا به هپاتیت دی

تصویر فردی که چهره او زرد است و در حال استراحت در خانه است.
در اکثر مواقع هپاتیت a نیاز به درمان خاصی ندارد و با استراحت و تقویت بدن بهبود پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: علائم هپاتیت E

برای درمان هپاتیت آ در کودکان معمولا از داروهای کنترل‌کننده خارش و همچنین داروهایی برای کنترل ویروس  استفاده می‌شود. سعی کنید در طول بیماری از مواد غذایی سالم استفاده کنید و در صورتی که علائم کودک شدید است حتما از یک پزشک کمک بگیرید و یا کودک را در بیمارستان بستری کنید.

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به هپاتیت a قرار دارند؟

افرادی که به مناطقی از جهان که بهداشت ضعیفی دارد، سفر می‌کنند و یا با فرد آلوده به ویروس هپاتیت a زندگی می‌کنند، بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند. از طرف دیگر افراد مبتلا به HIV، افراد بی‌خانمان و کسانی که از مواد مخدر استفاده می‌کنند، بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به این ویروس قرار دارند.

بیشتر بخوانید: آزمایش هپاتیت c برای چیست؟

عوارض هپاتیت a

برخلاف سایر انواع هپاتیت ویروسی، هپاتیت آ موجب آسیب‌های طولانی مدت کبد نمی‌شود و یک عفونت دائم یا مزمن در کبد نمی‌شود. در موارد نادر ممکن است هپاتیت a موجب از دست دادن ناگهانی عملکرد کبد شود. این موضوع به خصوص در افرادی مسن و یا افرادی که به بیماری‌های مزمن مبتلا هستند، بیشتر است. در برخی از این افراد لازم است فرد پیوند کبد انجام دهد.

عوارض هپاتیت a در بارداری

هپاتیت a در بارداری موجب زایمان زودرس می‌شود. این مشکل بیشتر در سه ماهه دوم و سوم بارداری ایجاد می‌شود. این بیماری موجب انقباضات زودرس رحمی می‌شود. از دیگر عوارض هپاتیت آ در بارداری می‌توان به جدا شدن زودرس جفت و جدا شدن زودرس پرده‌های جنینی اشاره کرد. معمولا این بیماری سبب مشکل جدی برای مادر و نوزاد نمی‌شود و معمولا نوزادانی که مادران آن‌ها آلوده به ویروس هستند، به‌ندرت آلوده می‌شوند.

بیشتر بخوانید : علائم هپاتیت C چیست؟

تصویر خانم بارداری که چهره او زرد است.
ابتلا به هپاتیت a در بارداری ممکن است موجب انقباضات زودرس رحمی و جدا شدن زودرس جفت شود.

بیشتر بخوانید: تفسیر تست هپاتیت e

روش‌های پیشگیری از هپاتیت a

اولین و مهم‌ترین روش پیگیری از هپاتیت آ تزریق واکسن است. تزریق واکسن هپاتیت a می‌تواند از بیمار شدن فرد جلوگیری کند. واکسن معمولا در 2 دوز تزریق می‌شود. در بسیاری از مواقع می‌توان واکسن این هپاتیت را با هپاتیت b به صورت ترکیبی تزریق کرد. در ادامه می‌توانید با همه روش‌های پیشگیری از هپاتیت a آشنا شوید.

  • تزریق واکسن
  • شستشوی صحیح میوه و سبزیجات
  • مصرف گوشت و ماهی کاملا پخته‌شده
  • استفاده از آب بطری یا آب جوشیده در مناطقی که کیفیت آب پایین است.
  • شستشوی صحیح دست‌ها قبل از مصرف غذا
  • شستشوی دست‌ها بعد از توالت با تعویض پوشک

بیشتر بخوانید : هپاتیت الکلی چیست؟

سخن پایانی

هپاتیت a یک بیماری ویروسی است که معمولا در اکثر افراد بدون درمان بهبود پیدا می‌کند. در صورتی که به بیماری خاصی مبتلا هستید و سن شما زیاد است، ممکن است این بیماری به نارسایی کبد و مشکلات جدی کبد تبدیل شود. در صورتی که به هپاتیت آ مبتلا هستید، بهتر است از طریق درمانکده با یکی از متخصصین گوارشی و کبد مشورت کنید و در صورت نیاز از داروها و روش‌های مختلف درمان برای بهبود استفاده کنید.

سوالات متداول

عفونت هپاتیت a از چه زمانی قابل‌انتقال است؟

معمولا هپاتیت a تا 7 روز پس از شروع علائم قابل‌انتقال است.

علائم هپاتیت آ چه زمانی بروز می‌کند؟

علائم هپاتیت a بین 2 تا 5 هفته پس از ابتلا به ویروس ظاهر می‌شود.

آیا هپاتیت a واگیردار است؟

مهم‌ترین راه انتقال هپاتیت a از طریق مدفوع است. زمانی که غذا یا آب آلوده به مدفوع را مصرف کنید و یا به طریقی به مدفوع یا سطوح آلوده به ویروس دست بزنید و سپس دستتان را در دهان قرار دهید، هپاتیت a به شما منتقل می‌شود.

آیا هپاتیت a کشنده است؟

آیا هپاتیت a خطرناک است؟ در اکثر مواقع هپاتیت a خودبه‌خود برطرف می‌شود و مشکل جدی برای فرد ایجاد نمی‌کند. اما در افراد مسن و افراد بیمار ممکن است این بیماری خطرناک و کشنده باشد.

منابع: mayoclinic، nhs، clevelandclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 18

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها