کرونا

آنتی بادی که با کرونا مبارزه می‌کند، کشف شد

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه پیتسبورگ کوچکترین مولکول بیولوژیکی حال حاضر را استخراج کرده اند که به طور کامل و اختصاصی ویروس SARS-CoV-2 (دلیل ایجاد کرونا) را خنثی می کند. این جز آنتی بادی که ده برابر کوچکتر از یک آنتی بادی کامل است برای ساخت نوعی دارو با نام Ab8 برای استفاده بالقوه به عنوان یک داروی درمانی و پیشگیری کننده در برابر SARS-CoV-2 مورد استفاده قرار گرفته است.

مشاهده بیشتر : لیست بهترین پزشکان عفونی

محققان امروز در مجله Cell گزارش کردند که Ab8 در پیشگیری و درمان عفونت SARS-CoV-2 در موش آزمایشگاهی و همستر بسیار موثر است. اندازه کوچک آن نه تنها باعث افزایش پتانسیل انتشار آن در بافت ها برای خنثی سازی بهتر ویروس می شود، بلکه تجویز دارو از طریق راه های دیگر از جمله استنشاق را امکان پذیر می کند. مهم این است که این جزء به سلولهای انسانی متصل نمی شود – نشانه خوبی مبنی بر این که عوارض جانبی منفی در افراد نخواهد داشت.

Ab8 در تعامل با با دانشمندان دانشگاه کارولینای شمالی در چاپل هیل (UNC) و واحد پزشکی دانشگاه تگزاس (UTMB) در گالوستون و همچنین دانشگاه بریتیش کلمبیا و دانشگاه ساسکاچوان ارزیابی شده است.

جان ملورز، رئیس بخش بیماری های عفونی در مرکز پزشکی دانشگاه پیتسبورگ، گفت: “Ab8 نه تنها به عنوان درمان کرونا است، بلکه می تواند برای جلوگیری از ابتلا به عفونت های SARS-CoV-2 نیز مورد استفاده قرار گیرد.” “آنتی بادی هایی با اندازه بزرگتر در برابر سایر بیماری های عفونی مؤثر بوده و به خوبی تحمل شده اند و بدین گونه ما را امیدوار می کنند که این آنتی بادی می تواند درمان موثری برای بیماران مبتلا به کرونا و برای محافظت از کسانی باشد که هرگز به این عفونت مبتلا نشده اند و ایمن نیستند.”

مشاهده بیشتر : لیست بهترین متخصصان داخلی

ویروس کرونا

وی لی، دستیار مدیر مرکز آنتی بادی های درمانی دانشگاه پیتسبورگ و نویسنده دوم این تحقیق، اجزای آنتی بادی ها را غربال کرده و چندین کاندیدای آنتی بادی درمانی را در زمان ثبت پیدا کرد. (UPMC)

این جزء کوچک آنتی بادی در واقع حوزه متغیر و زنجیره سنگین ایمونوگلوبولین، نوعی آنتی بادی در خون، است. این آنتی بادی با روش “ماهیگیری” در استخری از بیش از 100 میلیارد کاندیدای احتمالی با استفاده از پروتئین میخی SARS-CoV-2 به عنوان طعمه پیدا شد. Ab8 با جوش دادن حوزه زنجیره سنگین به بخشی از ناحیه دم ایمونوگلوبولین به وجود می آید و عملکردهای ایمنی یک آنتی بادی با اندازه کامل را بدون ایجاد حجم اضافه دارد.

مانند کاندیدای واکسنی دانشگاه پیتسبورگ که از طریق اتصال کمکی باند مانند ایمن سازی را انجام می دهد و نیاز به سوزن و نگهداری در یخچال را از بین می برد، محققان در مورد نحوه تجویز Ab8 نیز “خارج از چارچوب” فکر می کنند. اندازه کوچک آن ممکن است تجویز این دارو را به جای تزریق وریدی که در بیشتر آنتی بادی های مونوکلونال که الآن در حال تولیدند رایج است، از طریق استنشاقی یا زیر پوستی ممکن سازد.

یک شرکت تازه تأسیس تحت حمایت دانشگاه پیتسبورگ به نام Abound Bio، مجوز تولید جهانی Ab8 را گرفته است.

دیمیتر دیمیتروف، نویسنده ارشد نشریه Cell و مدیر مرکز درمانی آنتی بادی دانشگاه پیتسبورگ، یکی از اولین کسانی بود که آنتی بادی های خنثی کننده ویروس اصلی SARS را در سال 2003 کشف کرد. در سال های بعد ، تیم وی آنتی بادی های قوی علیه بسیاری از بیماری های عفونی دیگر از جمله آنتی بادی های حاصل از ویروس MERS-CoV، دنگی و ویروس های هندرا و نیپا را کشف کرد.

آزمایشات بالینی در حال آزمایش پلاسمای بهبودی – که حاوی آنتی بادی افرادی است که قبلاً کرونا داشته اند – به عنوان درمانی برای افراد درگیر با این عفونت هستند، اما پلاسما به اندازه کافی برای افرادی که ممکن است به آن نیاز داشته باشند نیست و کارایی آن به اثبات نرسیده است.

به همین دلیل دیمیتروف و تیمش تلاش برای جداسازی ژن یک یا چند آنتی بادی کردند که ویروس SARS-CoV-2 را مسدود می کنند، کاری که تولید انبوه را امکان پذیر می سازد. در ماه فوریه، وی لی، دستیار مدیر مرکز آنتی بادی های درمانی پیتسبورگ و نویسنده دوم تحقیق، شروع به غربالگری در میان کتابخانه های بزرگ اجزای آنتی بادی تولید شده با استفاده از نمونه های خون انسانی کرده و چندین کاندیدای اجزای آنتی بادی درمانی در زمان ثبت پیدا کرد.

سپس تیمی در مرکز دفاع زیستی و بیماریهای نوظهور مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس و آزمایشگاه ملی گالوستون، Ab8 را با استفاده از ویروس زنده SARS-CoV-2 آزمایش کردند. در غلظت های بسیار کم، Ab8 به طور کامل مانع از ورود ویروس به سلول ها شد. با در دست داشتن این نتایج، تیمی در دانشگاه کارولینای شمالی در چاپل هیل با استفاده از نسخه اصلاح شده SARS-CoV-2 ، Ab8 را با غلظت های مختلف در موش آزمایش کرد. حتی در کمترین دوز، Ab8 10 برابر مقدار ویروس عفونی را در آن موش ها نسبت به نمونه های درمان نشده کاهش داد. مطابق با ارزیابی دانشمندان دانشگاه ساسکاچوان،Ab8  همچنین در درمان و پیشگیری از عفونت SARS-CoV-2 در همسترها مؤثر بوده است. محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا با استفاده از تکنیک های پیچیده میکروسکوپی الکترونی، روش منحصر به فرد Ab8 برای خنثی سازی ویروس را کشف کردند.

بیشتر بدانید: آزمایش کرونا در محل ؛ تهران، اصفهان، کرج و شیراز

کووید 19

ملورز ، استاد برجسته پزشکی، که دارای کرسی افتخاری برای حذف جهانی HIV و ایدز در دانشگاه پیتسبورگ است، گفت: “همه گیری کرونا یک چالش جهانی است که بشریت با آن روبرو است، اما احتمالاً علوم پزشکی و نبوغ انسانی بر آن غلبه خواهد کرد.” “ما امیدواریم آنتی بادی هایی که کشف کرده ایم در این پیروزی نقش داشته باشند.”

مشاهده بیشتر : لیست پزشک ریه

بودجه این تحقیق توسط کمک هزینه موسسات ملی بهداشت، دانشگاه پیتسبورگ، صندوق موسسه تحقیقات پزشکی Burroughs، یک جایزه کرسی تحقیقاتی تعالی کانادا، ژنوم BC کانادا، موسسات تحقیقات بهداشتی کانادا و بنیاد نوآوری کانادا تأمین شده.

[sibwp_form id=1]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها