هفته 34 بارداری

هفته 31 بارداری: علائم، نکات و سایر موارد

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

شما در حال رسیدن به آخر راه هستید. سه چهارم بارداری خود را پشت سر گذاشته اید. ممکن است اندکی احساس تنگی نفس داشته باشید، اما تنها به دلیل هیجان ناشی از رسیدن به این مرحله نیست. رحم در حال رشد شما ممکن است (اگر نه همه اعضای داخلی بدن) زیر دیافراگم فشار وارد کند، و این امر ممکن است نفس کشیدن را دشوار سازد. اما صبر داشته باشید. احتمالاً کم‌تر از ۱۰ هفته به پایان هیجان‌انگیز سفر شما باقی مانده است.

تغییرات بدنی

همراه با فشاری که از بالا بر روی دیافراگم قرار دارد، رحم مثانه را نیز در انتهای تحتانی تحت فشار قرار می دهد. از این رو ممکن است مرتباً احساس دفع ادرار داشته باشید. و ممکن است هنگام عطسه یا خنده زیاد اندکی ترشح داشته باشید.
با این حال، با متوقف شدن فشار ناشی از رحم به مثانه بعد از زایمان، احتمالاً این مشکل رفع خواهد شد. با این حال در برخی زنان، فشار بارداری بر روی عضلات لگن باعث ضعیف شدن این عضلات می شود، از این رو اندکی بی اختیاری هنگام خندیدن یا سرفه بعد از بارداری نیز ادامه دارد.
انجام ورزش‌های کگل (Kegel exercises) برای تقویت عضلات کف لگن در دوران بارداری و پس از آن می تواند به پیشگیری یا به حداقل رساندن این عارضه کمک کند.
نوع دیگری از نشتی نیز می تواند در حدود هفته 31ام مشکل ساز شود. مایعی خامه‌ای به نام آغوز می‌تواند قبل و بالافاصله پس از زایمان شروع به نشت از پستان ها کند. این مایع غلیظ تر از شیر مادر است، بنابراین استفاده از پدهای سینه برای داخل لباس زیر می تواند ایده خوبی باشد.
ممکن است آغوز تنها گاهی اوقات نشت کند، یا احتمال دارد هرگز در دوران بارداری ظاهر نشود. هر دو حالت طبیعی است. ترشح آغوز تنها نشانه ای از آماده شدن بدن برای زایمان است و در ادامه نوزاد تازه متولد شده را تغذیه می کند.

هفته 31 بارداری
تغییرات بدنی در هفته سی و یکم

کودک

کودک نیز برای روز بزرگ آماده می شود. به طور متوسط در ، کودک با داشتن حدود 15 اینچ طول روز و تقریباً 4 پوند وزن، روزبه روز بلندتر و سنگین تر می شود. آن ها با تجمع چربی بیشتری در زیر پوست، به نوزاد تازه متولد شده بیشتر و بیشتر شباهت می یابند. با هر بار مراجعه تازه به پزشک در هفته های آینده، برای افزایش بیشتر طول و وزن کودک خود آماده باشید.
از دیگر تغییرات این هفته کودک می توان به از بین رفتن تدریجی لانگو (موهای ریزی که بخش عمده ی بدن را پوشانده اند) اشاره کرد. چشمان کودک اکنون قابلیت مشاهده دارند و احتمالاً رفلکس هایی مانند مکیدن انگشت شست نیز دیده می شود. علاوه بر این، ریه ها و سیستم عصبی تقریباً تکوین یافته اند.

تکوین دوقلوها در هفته 31ام

سیستم عصبی کودکان اکنون به خوبی تکوین یافته است. اگر آن ها در این زمان متولد شوند قادرند دمای بدن خود را تنظیم کنند. حتی اگر آنها در هفته 31ام هم به دنیا بیایند، ممکن است به کمک پزشکی نیاز داشته باشند، اما شانس زیادی برای زنده ماندن دارند.

علائم بارداری در هفته 31ام

در هفته 31ام ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

اما همانطور که پیش تر گفته شد، با به دنیا آمدن کودک، تنگی نفس، تکرر ادرار و نشتی سینه هازفع خواهد شد. در اینجا چند نکته برای مقابله با گرفتگی پا، کمر درد و هموروئید مطرح شده است:

درد پا و کمر درد

در پایان یک روز طولانی که با کودکتان به فعالیت مشغول هستید، ممکن است چیزی جز دراز کشیدن در رختخواب و استراحت نخواهید. متأسفانه گرفتگی پا در این مرحله از بارداری، به خصوص در شب، شایع است. به پهلو دراز بکشید و زانوها را خم کرده و یک بالش بین پاهایتان قرار دهید. برای حمایت بیشتر یک بالش زیر شکم خود قرار دهید. این حالت ممکن است کمردرد را نیز تسکین دهد.
در صورت غیر قابل تحمل شدن گرفتگی پا و کمردرد، یافتن ماساژور متخصص در زمینه ی ماساژ زایمان را در نظر داشته باشید. در صورت وجود هرگونه لکه های دردناک گرم یا قرمز، از ماساژ دادن پاها خودداری کنید. احتمال لخته شدن خون در بارداری افزایش می یابد. اگر فکر می کنید لخته خون در حال رشد دارید باید سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید. فعالیت خود را حفظ کنید و مایعات زیادی بنوشید.

هفته 31 بارداری
دردهای بارداری

هموروئید

سه ماهه سوم نیز زمانی است که ممکن است با بواسیر (وریدهای متورم و معمولاً دردناک نزدیک رکتوم) رورو شوید. از پزشک خود در مورد کرم ها یا پد های بدون نسخه ای که برای استفاده در دوران بارداری بی خطر هستند، سؤال کنید. پد های پاک کننده چند منظوره نیز ممکن است در تسکین مژثر باشند، اما به یاد داشته باشید که باید مرتباً پد ها را عوض کنید.
اگر مدت زمان طولانی می نشینید، سعی کنید مرتباً از جای خود بلند شوید و از فشاری که به بخش تحتانی وارد می شود بکاهید. بواسیر دردناکی که با خونریزی یا بیرون زدگی از مقعد همراه است، ممکن است بواسیر ترومبوز باشد و ممکن است به یک عمل جراحی جزئی نیاز داشته باشد.
یبوست که یکی دیگر از علائم رایج بارداری است، می تواند درد بواسیر را بدتر کند؛ از این رو اطمینان حاصل کنید هر روز فیبر و آب کافی مصرف می کنید.

اقداماتی که باید در این هفته برای داشتن بارداری سالم انجام داد

اگر هنوز در حال آماده سازی اتاق کودک هستید، سعی کنید هر چه زودتر همه چیز را جمع کنید تا زمان زایمان خیلی فعالیت نکنید. بهتر است قبل از این روز بزرگ استراحت کنید.
ممکن است اکنون زمان مناسبی برای برنامه ریزی مرخصی زایمان کارتان باشد. در مورد چگونگی این فرایند تحقیق کنید و مطمئن شوید تمام مدارک لازم را امضا کرده اید. با رئیس و همکاران خود درباره زمان مرخصی صحبت کنید. حل و فصل کردن این موضوع در حال حاضر یک مورد از چیزهایی که باید با نزدیک شدن به روز زایمان در مورد آن فکر کنید، کم می کند.
اگر قصد دارید کودکتان را در مهدکودک بگذارید و هنوز در این مورد هماهنگی نکرده اید، در این هفته از برخی مراکز مهدکودک دیدن کنید. این تصمیمی نیست که بخواهید در آخرین لحظه اتخاذ کنید، و مراجعه شما بدون همراه داشتن کودک کوچکتان راحت تر خواهد بود. اگر چند هفته پیش در لیست انتظار قرار گرفتید، اکنون مجدداً بررسی کنید تا ببینید آیا جایی باز شده است یا خیر. به پرستار بچه ای که مجوز مراقبت از کودکان را دارد نیز فکر کنید.

هفته 31 بارداری
برای بعد از زایمان برنامه ریزی کنید

چه زمانی باید با پزشک تماس گرفت

انقباضات برکستون هیکس

هر زمان که در دوران بارداری خود درد شدیدی تجربه کردید باید پزشک خود را از این موضوع مطلع سازید. ممکن است در این هفته انقباضات برکستون هیکس در شما آغاز شود. این انقباضات بی خطر هنگام سفت شدن رحم روی می دهند. آن ها فقط انقباضات “تمرینی” هستند که بدن شما را برای زایمان آماده می کنند.
انقباضات برکستون هیکس معمولاً یک یا دو دقیقه طول می کشند، اما در صورتی که طولانی تر شده یا مکرر یا قوی تر شوند، پزشک خود را مطلع سازید. ممکن است نشانه زایمان زودرس باشد.
بخاطر داشته باشید که حتی اگر ایده آل نباشد، بیشتر نوزادانی که پس از 31 هفته به دنیا می آیند، شانس خوبی برای زنده ماندن و رشد دارند، اما باید تحت مراقبت های ویژه نوزادان قرار گیرند. نوزادانی که در 40 هفتهگی متولد می شوند، بهترین عملکرد را دارند.

پره اکلامپسی

در حال حاضر احتمالل بروز پره اکلامپسی در دوره ی بارداری شما بیشتر است، اما ممکن است زودتر یا حتی به ندرت، پس از زایمان نیز روی دهد. پره اکلامپسی از جمله عوارض بارداری کاملاً جدی برای شما و کودکتان است. متأسفانه این وضعیت همیشه با علائم واضحی همراه نیست. اگر فشار خون خود را مرتباً در خانه اندازه گیری می کنید و در طی چهار ساعت حداقل دوبار فشار خون 140/90 میلی متر جیوه دارید، به پزشک فوق متخصص زنان مراجعه کنید.
پره اکلامپسی چیزی فراتر از یک فشار خون تنها است و می تواند منجر به آسیب به اندام ها، به ویژه کلیه ها شود. اگر در منزل دستگاه اندازه گیری فشار خون ندارید (که باید داشته باشید) و متوجه علائمی مانند سردرد شدید، درد در ناحیه فوقانی شکم و تغییر دید یا حالت تهوع شدید، سریعاً به پزشک خود اطلاع دهید یا به بخش اورژانس مراجعه کنید.

برای مشاوره درباره زایمان و بارداری می توانید به پزشکان متخصصین زایمان و بارداری مراجعه کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 59

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

6 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها