هفته ۴۰ بارداری

هفته ۴۰ بارداری: علائم، نکات و سایر موارد

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

اگر حس می کردید که این روز هرگز از راه نمی رسد، یک لحظه کمر و شکمتان را نوازش کنید. رسما به هفته ۴۰ بارداری رسیده اید. تبریک، خط پایان نزدیک است، خب تقریبا. طی ۹ ماه گذشته، رحم محیط گرم و نرمی برای جنین فراهم کرده است و شاید نوزاد کوچک هنوز آماده ورود به جامعه نباشد.

دیگر موعد زایمان فرا رسیده است. شاید همین فردا، شاید یک هفته دیگر. در آخرین روزها، ساعات و ثانیه های حاملگی باید انتظار چه چیزی را داشته باشید؟

در ادامه به تمام اطلاعات مورد نیاز، از جمله این که چطور درحالیکه بی صبرانه منتظر شروع درد زایمان هستید دیوانه نشوید، اشاره می کنیم.

این مطلب راهم مطالعه کنید: هفته ۳۹ بارداری: علائم، نکات و سایر موارد

جنین در هفته ۴۰ بارداری در چه وضعیتی است؟

در چهلمین هفته از حاملگی، جنین تقریبا به اندازه خربزه است؛ قد او حدودا ۵۰ تا ۵۵ سانت است و وزنی معادل ۳ تا ۴ کیلو دارد. البته، هر نوزاد با دیگری فرق دارد و ممکن است کوچولوی شما کمی کوچکتر یا بزرگتر متولد شود.

حرکات جنین در این زمان کمی آهسته می شود زیرا بزرگتر شده و همه چیز در رحم فشرده شده است.

اگر از این که مشت و لگدهای کوچولو کم شده نگران و دستپاچه شده اید، نفس عمیق بکشید، یک قلپ آبمیوه بنوشید و دراز بکشید. سعی کنید تعداد دفعاتی را که متوجه لگد جنین می شوید بشمارید.

لازم است در یک ساعت، متوجه ۱۰ حرکت شوید. در غیر این صورت، با پزشک فوق متخصص زنان و زایمان خود تماس بگیرید، شاید لازم باشد شما و جنین تحت معاینه قرار بگیرید.

در بهترین حالت، سر نوزاد در این مرحله باید پایین آمده و در حالت زایمان قرار گرفته باشد. اگر پزشک به شما بگوید که سر نوزاد لجبازتان پایین نیامده، یعنی به جای سر پاهای کوچک او نزدیک مجرای زایمان قرار دارد.

پزشک می تواند به شکم فشار وارد کند تا نوزاد بچرخد. اگر این مانور جواب نداد، نگران نشوید. هنوز برای این که خود نوزاد بچرخد فرصت هست. اما حواستان باشد که ممکن است ماما درمورد احتمال سزارین با شما صحبت کند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: آیا سزارین از پیش تعیین شده برای من مناسب است؟

تاریخ زایمان فرار رسیده است؟

این چهل هفته همزمان طولانی ترین و سریع ترین 40 هفته عمرتان به نظر می رسد. ممکن است 9 ماه حاملگی مثل برق و باد بگذرد یا طولانی شود. در این مقطع، احتمالا 11 تا 15 کیلوگرم به وزنتان اضافه شده و کاملا برای زایمان آماده هستید.

ممکن است مشتاق شروع درد زایمان باشید یا امیدوار باشید که دوران حاملگی کمی بیشتر طول بکشد. قسمت گیج کننده این معما در این است که: این وضعیت دست شما نیست (البته مگر این که درد زایمان را به صورت مصنوعی القا کنید یا از قبل برای سزارین برنامه ریزی کرده باشید).

آخرین روزها می تواند ناخوشایند باشد اما خیالتان راحت باشد چون قرار نیست تا ابد طول بکشد. از هر 100 نفر، 60 زن در موعد مقرر دچار درد زایمان می شوند اما شروع درد زایمان در 40 نفر دیگر دو هفته یا بیشتر طول می کشد. شما تنها نیستید!

رد شدن تاریخ زایمان

اگر مشکلی ندارید و حاملگی سالمی را پشت سر می گذارید، پزشک به شما اجازه می دهد یک هفته بیشتر از تاریخ زایمان را رد کنید.

تاریخ زایمان یک عدد تخمینی است بنابراین زمان اصلی زایمان متغیر است. با این حال، پزشک شما و جنین را به دقت تحت نظر می گیرد تا از سلامت و قوت هردو مطمئن شود.

معمولا پزشک اجازه نمی دهد بیشتر از یک هفته از تاریخ و موعد مقرر زایمان بگذرد. اگر سر نوزاد پایین نیامده باشد، وقت آن رسیده که به القای مصنوعی درد زایمان فکر کنید.

کاری که شما در این اثنا باید انجام دهید این است که صبور باشید. از این زمان اضافه برای استراحت (البته اگر بتوانید پوزیشن راحت پیدا کنید) یا انجام تدارکات لازم استفاده کنید.

هفته ۴۰ بارداری
از هر ۱۰۰ نفر، ۶۰ زن در موعد مقرر دچار درد زایمان می شوند اما شروع درد زایمان در ۴۰ نفر دیگر دو هفته یا بیشتر طول می کشد. شما تنها نیستید!

لازم است درمورد چه مسائلی با پزشک صحبت کنید؟

هفته آخر فراز زیادی ندارد. جنین در رحم تقویم ندارد و همان طور که پایان دوران حاملگی نزدیک است، احساس می کنید دارید عقلتان را از دست می دهید.

از آن جاییکه احتمالا قبل، بعد یا همان روز تاریخ زایمان توسط ماما یا متخصص زایمان معاینه می شوید، از این فرصت برای پرسیدن سوالات دقیقه نود و برطرف کردن نگرانی ها استفاده کنید.

در ادامه به بعضی از سوالات و نکاتی که باید با ماما یا پزشک در میان بگذارید اشاره می کنیم:

  • تا چه مدت بعد از گذشت تاریخ مقرر، زایمان جایز است؟

چه مشتاق پایان یافتن حاملگی باشید، چه امیدوار چند روز اضافه برای رسیدن به کارهای دقیقه نود، از پزشک بپرسید رد شدن تاریخ زایمان تا چه مدت مجاز است و چه زمانی باید از روش های مصنوعی القای درد زایمان کمک گرفت.

  • چطور می توان سرعت شروع درد زایمان را بالا برد؟

اگر به هفته ۴۰ بارداری رسیده اید و خسته شده اید، می توانید از پزشک بخواهید پرده های جنینی را استریپ کند. پزشک در این روش انگشت خود را بین غشای کیسه آمنیوتیک می برد. این روش سریع، و در عین حال کمی ناخوشایند، به سرعت شروع درد زایمان کمک می کند.

  • چه زمانی درد مصنوعی القا می شود؟

سلامتی و ایمنی مادر در اولویت قرار دارد. اگر پزشک فکر کند که خطری متوجه مادر و جنین نیست، شما را به صبر فرا می خواند تا درد زایمان به صورت طبیعی شروع شود. اما در بعضی از شرایط، لازم است درد به صورت مصنوعی القا شود. از پزشک بپرسید آستانه مد نظر او چیست تا آمادگی لازم را داشته باشید.

  • هدف از القای درد چیست؟

اگر به نظر می رسد قرار است در آینده نزدیک از این روش استفاده کنید، از پزشک درمورد پروتکل های آن سوال بپرسید.

ممکن است ماما برای شروع درد زایمان از یک یا دو دارو استفاده کند. می توان پروستاگلاندین را به صورت قرص مصرف یا مثل تامپون وارد واژن کرد تا به آرامی دهانه رحم را آماده درد زایمان کند. از طرف دیگر، به محض آماده شدن دهانه رحم، پیتوسین از طریق سرم تزریق می شود.

  • آیا برقراری رابطه جنسی بی خطر است؟

آیا می خواهید قبل از اینکه سرتان شلوغ شود خودتان را مشغول کنید؟ از پزشک بپرسید برقراری رابطه جنسی با شریکتان بی خطر است یا خیر. احتمالا پزشک چراغ سبز می دهد و حتی شما را به این کار تشویق می کند زیرا این روش می تواند به شروع درد زایمان کمک کند.

  • چه علائمی در هفته ۴۰ بارداری رایج است؟

در هفته پایانی حاملگی ذهنتان آشفته می شود. در کنار احساس ناراحتی، گرفتگی، درد و اضطراب، احتمالا با هر انقباض به شروع درد زایمان مشکوک می شوید.

درواقع، احتمالا در این مرحله تمام علائم فیزیکی را تجربه می کنید و این وضعیت می تواند طاقت فرسا، غیرقابل تحمل و گیج کننده باشد.

  • برکستون هیکس

احتمالا در این مرحله اگر چند ماه نباشد، چند هفته است که برکستون هیکس یا انقباضات تمرینی را تجربه می کنید. انقباض مکرر شکم می تواند ناخوشایند یا حتی کمی دردناک باشد و به سختی می توان این علامت را از انقباض واقعی تشخیص داد.

نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که: اگر انقباضات نامنظم است و شدت و بسامد آن افزایش نمی یابد، احتمالا صرفا مقدمه درد واقعی است.

  • از دست رفتن موکوس پلاک

موکوس پلاک به عنوان سد مانع از عبور باکتری بیماری زا از مجرای زایمان می شود. با گشاد شدن دهانه رحم در پایان دوران حاملگی، این پلاک به صورت تکه تکه یا کامل از بین می رود.

درحالی که این وضعیت در بسیاری از زنان چند روز یا چند ساعت قبل از شروع درد زایمان اتفاق می افتد، مابقی چند هفته زودتر آن را تجربه می کنند. ممکن است ترشح کمی قرمز و خونی باشد که می تواند هشداردهنده باشد اما فورا به بیمارستان مراجعه نکنید احتمالا هنوز وقت زایمان نرسیده است.

  • پایین افتادن رحم

آیا اخیرا به شما گفته اند که «به نظر می رسد بچه پایین آمده باشد؟» اگر شما و عزیزانتان متوجه افتادگی شکم شده اید، به این دلیل است که سر بچه پایین آمده و آماده زایمان است. باز هم ممکن است این اتفاق چند روز قبل از شروع درد یا چند ساعت زودتر رخ دهد.

  • اسهال

بدن می داند دارد چه کار می کند. اسهال یکی از علائم شایع است که خبر از نزدیک شدن زمان درد زایمان می دهد زیرا روده مرتبا خود را تمیز می‌کند تا رحم بهتر و آماده تر دچار انقباض شود.

  • آشیانه ساختن

اگر ناگهان به تزئین اتاق بچه، مرتب کردن وسایل، تمیزکردن کمد، پختن غذا و اتو کردن لباس زیر نیاز مبرم پیدا کرده اید، یعنی غریزه آشیانه ساختن در شما بیدار شده است.

درحالی که بسیاری از زنان باردار طی سه ماه سوم بارداری میل به آماده سازی و تدارک دیدن را در خود احساس می کنند، مابقی درست قبل از نزدیک شدن درد زایمان با فوران این احساس مواجه می شوند.

  • خستگی و بی خوابی

البته که اگر حوصله انجام وظایف خانگی را ندارید، کاملا طبیعی است. ممکن است آن قدر خسته باشید که حتی نتوانید به بلند شدن از مبل فکر کنید چه رسد به تمیز کردن توالت. هفته آخر حاملگی بدن و ذهن را خسته می کند.

به علاوه، شکم بزرگ، برکستون هیل، گرفتگی و اضطراب خواب را از چشمتان می گیرد و تمام شب از این پهلو به آن پهلو می شوید.

  • انقباض

همزمان با نازک و گشاد شدن دهانه رحم به منظور آمادگی برای فینال بزرگ، در هفته چهلم حاملگی دچار انقباضات واقعی می شوید. لازم نیست با اولین انقباض با عجله به بیمارستان مراجعه کنید چون احتمالا درد زایمان قریب الوقوع نیست. اما اگر انقباضات در فواصل زمانی منظم و متناوب شدید شده است، باید به پزشک اطلاع دهید.

تشخیص درد زایمان واقعی

بله، پایان حاملگی به حدس و گمان برمی گردد و پر از هشدارهای کاذب و شک و تردید است. با این حال، چند روش برای تشخیص درد زایمان واقعی وجود دارد.

پاره شدن کیسه آب

اگر کیسه آب خود به خود قبل یا بعد از شروع انقباضات پاره شود، با اطمینان می توان گفت که زمان زایمان نوزاد نزدیک است. ممکن است پارگی کیسه آمنیوتیک (مثل فیلم ها) شدید باشد. اما معمولا این وضعیت به صورت خفیف اما محسوس اتفاق می افتد.

اگر مطمئن نیستید که کیسه آبتان پاره شده یا دچار بی اختیاری شده اید (بله، این اتفاق ممکن است!)، چند راه برای مطمئن شدن وجود دارد؛ ازجمله این که سعی کنید جلوی تخلیه را با فشار دادن کگل بگیرید. لازم به ذکر است که مایع آمنیوتیک، برخلاف ادرار، بی رنگ و بی بو است.

اگر کیسه آبتان خود به خود پاره شده است، با پزشک تماس بگیرید یا به بیمارستان مراجعه کنید. قرار است ظرف ۲۴ ساعت آینده یا بیشتر، بچه دار شوید.

انقباض

تشخیص انقباضات اولیه از تکان خوردن ها و گرفتگی های حاملگی دشوار است اما اگر درد شدید است و در فواصل زمانی نزدیک اتفاق می افتد، وقت آن رسیده که ماما را خبر کنید.

هفته ۴۰ بارداری
در هفته ۴۰ باردرای، جنین تقریبا به اندازه خربزه است؛ قد او حدودا ۵۰ تا ۵۵ سانت است و وزنی معادل ۳ تا ۴ کیلو دارد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: روند زایمان و وضع حمل طبیعی

در هفته ۴۰ بارداری باید چه کار کنید؟

شاید احساس کنید همه چیز به جنین (یا ماما) بستگی دارد و کاری از دست شما ساخته نیست اما می توانید از این فرصت به نفع خود استفاده کنید؛ حالا چه برای شستن لباس های نوزاد، چه تلاش برای القای طبیعی درد زایمان.

در ادامه به نکاتی برای گذراندن وقت و حتی شروع درد زایمان اشاره می کنیم:

  • پیاده روی: اگر می خواهید وقت سریع تر بگذرد، خودتان دست به کار شوید. شاید قدم زدن تنها کاری باشد که شما و نوزاد برای شروع درد زایمان به آن احتیاج دارید. حرکت باعث پایین آمدن نوزاد می شود درنتیجه دهانه رحم بیشتر باز خواهد شد.
  • رابطه جنسی: درصورت اجازه و تایید پزشک، و انگیزه خود شما، می توانید از هم آغوشی با پارتنر خود لذت ببرید. اگرچه مدرک قطعی دال بر تاثیر سکس وجود ندارد، امتحان کردن آن ضرری ندارد.
  • محتاطانه عمل کنید: بسیاری از مادرها برای القای درد زایمان به سراغ چای، مکمل و حتی روغن کرچک می روند. شاید حاضر باشید هر چیزی را امتحان کنید اما قبل از این که سراغ روش های جایگزین بروید، حتما با پزشک مشورت کنید. اگر قصد دارید از عقاید سنتی کمک بگیرید، اول از همه با خوردن غذای تند مورد علاقه تان شروع کنید.
  • آرامش خود را حفظ کنید: عجله تان برای زایمان قابل درک است اما سالم و ایمن ماندن شما و نوزاد از همه چیز مهم تر است. پس روش های خانگی را کنار بگذارید و استراحت کنید.

شاید این حرف کلیشه به نظر برسد اما قرار است اوضاع در خانه دیوانه کننده شود پس تا زمانی که فرصت هست، از این لحظات لذت ببرید یا می توانید از آخرین فرصت خود برای انجام تدارکات نهایی استفاده کنید.

جمع بندی هفته ۴۰ بارداری

موفق شدی، مامان جون! ۴۰ هفته طولانی، خسته کننده، هیجان انگیز و واقعا شگفت آور را پشت سر گذاشتی. شاید این سفر هنوز به پایان نرسیده باشد اما فینال بزرگ بسیار نزدیک است. قدر این لحظات را بدانید و منتظر جایزه باشید: خیلی زود بچه تان را در آغوش می گیرید. از پسش برمی آیید.

در این ایام معمولا مادر بسیار مضطرب و حساس است بنابراین برای اینکه خیالتان بابت اینکه همه چیز مرتب است حتما با متخصص زنان و زایمان خود مشورت کنید.

منبع: healthline

[sibwp_form id=7]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 188

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

12 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها