هفته ۳۹ بارداری

هفته ۳۹ بارداری: علائم، نکات و سایر موارد

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

خب، دوران بارداری تقریبا رو به اتمام است و چیز زیادی باقی نمانده است! مشکلی نیست، نه؟ ما می دانیم انتظار برای تولد فرزند چقدر دشوار است. در هفته ۳۹ بارداری یگر از حاملگی خسته شده اید و روزها کش می آید.

آیا از پس روزهای باقی مانده برخواهید آمد؟ بله. آیا این مدت باقی مانده جالب خواهد بود؟ خیر. در ادامه به چیزهایی که در هفته های آخر انتظار می رود و باید با آن ها کنار بیایید اشاره می کنیم.

این مطلب راهم مطالعه کنید: هفته ۳۸ بارداری: علائم، نکات و سایر موارد

وضعیت بدن در هفته ۳۹ بارداری چگونه است؟

این مرحله عجیب، پرتنش و ناخوشایند است. کسی خوشش نمی آید روزی چند بار به این شک کند که «آیا اختیار ادرارش را از دست داده یا کیسه آبش پاره شده است». به علاوه، ممکن است از اولین دیدار خود با فرزندتان وحشت زده باشید و همزمان به خاطر هیجان این انتظار احساس کنید که دارید از درون منفجر می شوید.

حرکت کردن با شکم بزرگی که ۲۴ ساعته جلوی رویتان است هم برایتان دشوار می شود.

اگر با قدم های کج و سنگین از اتاقی به اتاق دیگر می روید، به سختی می  توانید از مبل بلند شوید یا شب ها نیمه خمیده روی تخت می خوابید، احساس بدی نداشته باشید. همه چیز به زودی تمام می شود!

بد نیست مثل داستان «ماشین کوچک توانا» به این فکر کنید که می توانید و موفق می شوید چون، خب… واقعا می توانید! اما به خوبی استراحت کنید و بخوابید چون به آن نیاز دارید.

هفته ۳۹ بارداری
اگر در هفته ۳۹ خبری از علائم درد زایمان نیست، یعنی هنوز تا زایمان در هفته ۴۲ زمان باقی است.

علائم هفته ۳۹ بارداری

علائم «طبیعی» (یعنی علائمی که به درد زایمان مربوط نیست) در هفته ۳۹ حاملگی چیست؟ در ادامه به شایع ترین علائم اشاره می کنیم:

همزمان، نوزاد به زودی به دنیا خواهد آمد. بنابراین در ادامه به چند علامت قبل از شروع درد زایمان که نشان دهنده نزدیک بودن روز بزرگ است اشاره می کنیم:

تغییرات دهانه رحم

هم زمان که بدن خود را برای زایمان آماده می کند، دهانه رحم نرم و آماده می شود. به این وضعیت پایین افتادن رحم هم می گویند. به علاوه، دهانه رحم گشاد (باز) می شود.

فشار سر جنین به دهانه رحم نیز به این فرایند کمک می کند. پزشک در معاینات این علائم را بررسی می کند و به شما اطلاع می دهد.

اسهال

عضلات حین زایمان منبسط می شوند بنابراین بدن این سیگنال را به عضلات می فرستد که حالا زمان شل شدن است. این سیگنال ها روی عضلات گوارشی هم تاثیر می گذارند درنتیجه غذایی که می خورید سریع تر در روده حرکت می کند و اسهال رخ می دهد.

از دست رفتن موکوس پلاک

دهانه رحم برای امن نگه داشتن رحم در دوران بارداری، موکوس پلاک تولید می کند که مانع از ورود میکروب و باکتری به رحم می شود. همزمان با آماده شدن بدن برای درد زایمان، دهانه رحم به طور طبیعی این مواد را با کمی خون خارج می کند.

ممکن است موکوس پلاک در توالت تخلیه شود یا طی چند ساعت یا چند روز در لباس زیر ترشح شود. شاید حتی متوجه آن نشوید اما اگر متوجه شدید، ظاهری چسبناک و خونابه ای دارد (که به دلایل واضح «شوی خون» نامیده می شود).

پاره شدن کیسه آب

اگر انتظار دارید کیسه آب مثل ترکیدن بادکنک پر از آب پاره شود، یادتان باشد: ممکن است دقیقا همین اتفاق بیفتد یا مثل چکیدن آرام قطره آب باشد (به عبارت دیگر، احساسی کاملا برعکس حس اول).

گیج کننده است؟ بله. اما باید بدانید که: اگر مایع شفاف است و مقدار زیادی از آن از لباس زیر بیرون می زند یا حتی بعد از این که دراز کشیده اید هنوز به بیرون ترشح می کند، احتمالا مایع آمنیوتیک است نه ادرار یا ترشح. پس با پزشک تماس بگیرید.

نکاتی برای کنار آمدن با انتظار در هفته ۳۹ بارداری

هم زمان که بی صبرانه منتظر درد زایمان هستید، سلامت عاطفی یک مسئله است و کنار آمدن با فشار فیزیکی هفته 39 یک چیز دیگر. در این زمان نمی توانید به خوبی غذا بخورید، راه بروید، بخوابید یا حتی مدفوع کنید… چطور می توان با این شرایط کنار آمد؟

چرت زدن

خواب طولانی و بی وقفه در این مرحله به لطف درد و کوفتگی ممکن نیست اما اگر بتوانید در ساعات روز چرت بزنید، کمبود خواب کمی جبران می شود.

از بالشت استفاده کنید. محض اطلاع، تا اطلاع ثانوی تمام بالشت های خانه مال شماست پس برای این که احساس راحتی کنید، از هر چیزی که می توانید استفاده کنید. زیر کمر و پا بالشت بگذارید. می توانید به صورت اریب بخوابید تا نفس کشیدن راحت تر شود.

وعده های غذایی کوچک

سیستم گوارشی در این مقطع بسیار فشرده شده است یعنی تحمل وعده های غذایی زیاد را ندارد. اگر احساس می کنید باید به جای پرخوری کردن سر وعده های غذایی اصلی تمام روز میان وعده بخورید، اشکالی ندارد. به علاوه، بهتر است از غذاهای تند دوری کنید تا سوزش معده و حالت تهوع در سه ماه آخر بارداری کمتر شود.

مایعات زیاد بنوشید

اگر به اندازه کافی مایعات ننوشید، انرژی کمتری خواهید داشت، دچار سرگیجه می شوید و حتی در حرکت روده ها هم اختلال ایجاد می شود.

به آهستگی تغییر موضع دهید

بله، حس می کنید 90 سالتان است اما حرکت ناگهانی نکنید. قبل از بلند شدن از تخت، به پهلو بغلتید و بعد بنشینید. اگر مدتی روی کاناپه دراز کشیده اید، پاهایتان را دراز کنید. اگر با پارتنرتان زندگی می کنید، بدون خجالت از او بخواهید کمکتان کند… به هرحال، این را به شما بدهکار است!

روش های تخلیه استرس

رایحه درمانی، یوگا، شکلات تلخ، نتفلیکس. مهم نیست فهرست کارهایی که برای آرام شدن انجام می دهید شامل چه چیزهایی است، فقط کافی است که این موارد را انجام دهید. حالا وقت استراحت است و اجازه و تاییدیه کامل را برای استراحت دارید.

علائم درد زایمان در هفته ۳۹ بارداری

قبلا به چهار مورد از اصلی ترین علائم نزدیک شدن درد زایمان اشاره کردیم:

  • اسهال
  • از دست رفتن موکوس پلاک
  • پاره شدن کیسه آب
  • افتادگی دهانه رحم

این علائم مهم هستند اما به غیر از پاره شدن کیسه آب، ممکن است یک یا چند مورد دیگر را تجربه کنید اما تا چند روز یا چند هفته درد زایمان شروع نشود.

پس از کجا بدانیم کی وقت زایمان واقعی رسیده است؟ جواب یک کلمه است: انقباضات رحم. اولین نشانه نزدیک شدن روز زایمان انقباض رحم است. البته انقباضات واقعی، نه برکستون هیکس کاذب.

تفاوت انقباض واقعی با برکستون هیکس چیست؟ لازم است به چند نکته توجه کنید:

  • برکستون هیکس نامنظم است ولی انقباض واقعی رحم منظم: اگر انقباضات در فواصل زمانی معین قابل شمارشند (معمولا هر 7 دقیقه یک بار اتفاق می افتد)، نشانه انقباض واقعی است.
  • درد برکستون هیکس یکسان است اما درد انقباض شدید می شود: درصورت انقباض برکستون هیکس احساس آزادهنده ای به شما دست می دهد اما این درد آن قدر شدید نیست که شما را از پا درآورد. اگر هنگام انقباض نمی توانید صحبت کنید، راه بروید یا بخندید، احتمالا کاذب نیست. اگر زمان بین انقباضات هم کوتاه شود (مثلا یک ساعت پیش هر 7 دقیقه یک انقباض رخ می داد و حالا فاصله بین هر انقباض 5 دقیقه شده است)، یعنی باید حواستان را جمع کنید!
  • برکستون هیکس با استراحت و نوشیدن آب برطرف می شود اما انقباض اصلی خیر: یکی از بهترین روش ها برای تشخیص واقعی یا کاذب بودن انقباض این است که یک لیوان آب بنوشید و دراز بکشید. اگر درد کم یا متوقف شود، احتمالا درد زایمان نیست.

اگر مطمئن هستید که درد از نظر بسامد، شدت و مدت به طور منظم تشدید می شود، و دراز کشیدن یا تغییر پوزیشن درد را از بین نمی برد، باید با پزشک خود تماس بگیرید. این درد واقعی است!

اگر هنوز علامت درد زایمان ندارید، باید نگران شوید؟

نه!

احتمالا دوست ندارید بشنوید اما تا زمانیکه بیماری جدی نداشته باشید یا خطری شما را تهدید نکند، پزشک اصراری بر زایمان قبل از 40 یا حتی 41 هفته ندارد. (اما معمولا با ورود به هفته 42 پزشک اقداماتی برای شروع درد زایمان انجام می دهد)

اگر در هفته ۳۹ بارداری خبری از علائم درد زایمان نیست، یعنی هنوز تا زایمان زمان باقی است.

از طرف دیگر، همه نوزادان از قبل هشدار نمی دهند که آماده تولد هستند. گاهی، صبح بدون هیچ گونه علامتی از درد زایمان بیدار می شوید و بعد از ظهر بچه به بغل در بیمارستان نشسته اید. اگر نوزاد یک ویژگی داشته باشد، همین غیر قابل پیش بینی بودن است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: آزمایش غربالگری سه ماهه سوم بارداری

وضعیت جنین در هفته ۳۹ بارداری

رشد جنین کامل شده بنابراین شبیه نوزاد است! شکل انگشتان دست و پا کامل شده، محیط اطراف را می بیند و صدا را می شنود، ممکن است مو داشته باشد یا نداشته باشد و چربی های بدن در حال شکل گیری است.

درواقع، مغز و ریه هنوز در حال رشد است اما این رشد تا چند روز اول بعد از زایمان ادامه دارد. عملکرد این اندام ها برای برطرف کردن نیاز روز اول تولد کافی است.

در این هفته سر نوزاد باید پایین آمده باشد. اکثر نوزادان پشت کرده اند اما بعضی هنگام زایمان صورتشان رو به جلو است. این وضعیت هنگام زایمان خطری ندارد اما متاسفانه درد زایمان را برای مادر بیشتر می کند. (اگر تا به حال اصطلاح «کمردرد زایمان» به گوشتان نخورده، منظور همین پوزیشن است)

وزن و قد نوزادان با هم فرق می کند. نوزاد به طور متوسط 3 تا 4 کیلوگرم وزن دارد و قد او معادل 45 تا 50 سانتی متر است. هرچه نوزاد بیشتر در بدن مادر باقی بماند، بیشتر رشد می کند اما اگر بچه تان امروز به دنیا آمده، احتمال این که در سلامت کامل باشد بالاست!

هفته ۳۹ بارداری
در هفته ۳۹ بارداری نوزاد به طور متوسط ۳ تا ۴ کیلوگرم وزن دارد و قد او معادل ۴۵ تا ۵۰ سانتی متر است.

چک لیست هفته ۳۹ بارداری

  • لگدهای جنین را بشمرید. اگرچه جنین بزرگ تر شده و حرکاتش تغییر کرده، هنوز باید فعال باشد. ممکن است درست قبل از زایمان متوجه شوید فعالیت جنین در رحم کمتر شده اما هرگز نباید از حرکت بایستد. اگر نگران این مسئله هستید، با پزشک تماس بگیرید.
  • ویتامین های بارداری را مصرف کنید. اکثر پزشکان توصیه می کنند در دوران شیر دادن به نوزاد نیز به مصرف این ویتامین ها ادامه دهید پس صرفا به این خاطر که دوران نقاهت بعد از زایمان را پشت سر گذاشته اید، مصرف ویتامین را قطع نکنید.
  • نیاز به گفتن نیست که به اندازه کافی بخوابید.
  • تحرک داشته باشید. شاید نتوانید فعالیت فیزیکی زیادی انجام دهید اما اگر تمام روز روی مبل دراز نکشید، حس بهتری خواهید داشت (بدنتان کوفته نمی شود و انعطاف بدنتان بالا می رود). دور محله پیاده روی کنید، کمی در اتاق نشیمن نرمش کنید یا آهنگ بگذارید و هنگام طبخ شام برقصید.
  • در را برای درد زایمان باز کنید. درواقع، شواهد زیادی دال بر تاثیر عقاید سنتی مثل خوردن غذای تند و برقراری رابطه جنسی روی سرعت شروع درد زایمان وجود ندارد. در اکثر موارد، زمانی که نوزاد آماده باشد (یا درد مصنوعی القا یا سزارین انجام شود) به دنیا می آید. اما چند ترفند (مثل پیاده روی و ورزش های مخصوص) به شما کمک می کند بدنتان را برای عمل سخت زایمان آماده کنید.

جمع بندی

در هفته ۳۹ بارداری، تقریبا باید برای هر چیزی آماده باشید. ممکن است درد زایمان دو هفته یا دو ساعت بعد شروع شود پس حتما از نظر ذهنی برای تحمل بیشتر حاملگی یا هر لحظه مراجعه به بیمارستان آماده باشید.

در این میان، از خودتان مراقبت کنید: تا جاییکه می توانید بخوابید، تا جای ممکن به بدنتان استراحت دهید و مثبت فکر کنید. شما از پسش برمی آیید! در صورتی که هر گونه مشکل یا نگرانی دارید با دکتر فوق متخصص زنان و زایمان تماس بگیرید.

منبع: healthline

[sibwp_form id=7]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 301

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

17 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها