ارتودنسی دندان فاصله دار؛ با فاصله دندان‌ها خداحافظی کنید!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

ارتودنسی دندان فاصله دار (Spaced tooth orthodontics) یک روش درمانی برای بستن دیاستما (فاصله بین ۲ دندان) است. این روش را می‌توان همچون ارتودنسی ساده با تکنیک‌های مختلفی انجام داد تا فاصله بین دندان‌ها اصلاح شوند.

دندان‌های فاصله‌دار وضعیتی است که در برخی افراد از دوران کودکی ایجاد می‌شود و با افزایش سن شدت بیشتری پیدا می‌کند. این وضعیت نه تنها باعث ایجاد ظاهر نازیبا در چهره افراد می‌شود،  بلکه در اغلب موارد این افراد را موقع صحبت کردن با مشکل مواجه می‌کند. یکی از قدیمی‌ترین و متداول‌ترین روش‌های درمانی فاصله بین دندان‌ها، ارتودنسی دندان فاصله دار است که باید حتما زیر نظر دندانپزشک متخصص ارتودنسی انجام شود. 

اگر شما هم از فاصله بین دندان‌های خود رنج می‌برید، در ادامه مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا شما را بیشتر با این راه‌کار درمانی آشنا کنیم.

ارتودنسی دندان فاصله دار چیست؟

تصویر ارتودنسی دندان فاصله‌دار قبل و بعد
روش درمانی ارتودنسی دندان فاصله‌دار با تنظیم دندان‌ها به گونه‌ای انجام می‌شود که فواصل بین آن‌ها به حداقل برسند یا برطرف شوند.

ارتودنسی بهترین روش برای بستن فاصله بین دندان‌ها (دیاستما) است. فاصله بین دندان‌ها اغلب ۲ به ۲ ایجاد می‌شوند که با بستن آن‌ها به شکل ارتودنسی، فضای خالی دندان‌ها به انتهای فک انتقال پیدا می‌کند. در این روش روی دندان‌های فک بالا و پایین براکت‌های فلزی مخصوص قرار می‌دهند تا به نزدیک شدن دندان‌ها و بسته شدن فاصله بین آن‌ها کمک کند. در اغلب موارد دکتر دندانپزشک متخصص ارتودنسی دندان فاصله دار را به کمک سیم‌کشی، پلاک نگهدارنده یا ریتینر انجام می‌دهد.

بیشتر بدانید: ارتودنسی دندان چیست؟

کاربرد ارتودنسی برای دندان‌های فاصله‌دار

اکثر افراد ارتودنسی را یک روش درمانی یا زیبایی‌بخش برای دندان‌هایی که روی یکدیگر قرار گرفته‌اند، می‌دانند. در حالی که تصور عموم مردم اشتباه است و باید ارتودنسی را یکی از بهترین روش‌ها برای درمان فاصله بین دندان‌ها و بستن این فضا در نظر گرفت. 

در اغلب موارد ارتودنتیست برای از بین بردن فاصله بین دندان‌ها، به عنوان اولین انتخاب به سراغ ارتودنسی می‌رود. زیرا علاوه بر عملکرد بسیار مفید برای درمان دیاستما، بعد از اتمام دوره درمان، دندان مصنوعی یا ماده‌ای درون دهان شما باقی نمی‌ماند که در طول زمان دچار تغییر شکل یا رنگ شود و مشکلات دیگری ایجاد کند.

ارتودنسی دندان فاصله دار چقدر طول میکشد؟

طول درمان ارتودنسی دندان فاصله دار به وضعیت ابتدایی دندان‌ها، میزان فاصله بین آن‌ها و نوع دستگاه ارتودنسی بستگی دارد. معمولا این شیوه درمان بین ۶ ماه تا ۲ سال طول می‌کشد. از طرفی مدت زمان درمان تا حد زیادی به تعهد و پایبندی بیمار در خصوص مراقبت‌های مورد نیاز برای ارتودنسی دندان فاصله دار بستگی دارد. شما باید برای دست‌یابی به نتایج بهتر در کمترین زمان، به توصیه‌های ارتودنتیست پس از آغاز مراحل درمان گوش دهید و از محافظ‌های دندانی مورد نیاز برای حفظ تنظیم دندان‌های خود استفاده کنید. 

با این حال ارتودنتیست با هر روش ارتودنسی که انتخاب کرده می‌تواند در طول ماه برای هر دندان فقط حدود یک میلی‌متر تغییر موقعیت ایجاد کند. از همین‌رو مدت زمان ارتودنسی برای دندان‌های فاصله‌دار معمولا طولانی می‌شود. درواقع تغییر موقعیت دندان‌ها با روش ارتودنسی برای دندان‌های فاصله‌دار نباید بیشتر از یک میلی‌متر در ماه باشد، زیرا می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در ریشه دندان و تحلیل رفتن لثه شود.

بیشتر بدانید: درمان دندان خرگوشی با ارتودنسی

مزایای ارتودنسی فاصله بین دندان‌ها

اینفوگرافیک مزایای ارتودنسی دندان فاصله‌دار
مزایا و نتایج این روش درمانی می‌تواند برای هر بیمار متفاوت باشد اما مزیت اصلی آن را می‌توان افزایش زیبایی چهره فرد و حفظ سلامت دندان‌های او دانست.

مهم‌ترین مزیت این روش درمانی شامل موارد زیر می‌شود:

  • به کمک این روش می‌توان فواصل بین دندان‌ها را برطرف کرد و باعث تراز شدن آن‌ها شد.
  • با ارتودنسی دندان فاصله دار می‌توان عملکرد دهانی را بهبود بخشید تا فرد به راحتی گاز بزند و کلمات را به درستی ادا کند.
  • دندان‌های نامرتب و بدون فاصله می‌توانند اعتمادبه‌نفس فرد را افزایش دهند و او را خوشحال‌تر کنند.
  • این روش به بهبود بهداشت دهانی کمک می‌کند، زیرا دندان‌های بدون فاصله را می‌توان راحت‌تر مسواک زد.
  • ارتودنسی دندان‌های فاصله‌دار مشکلاتی مانند عفونت دهانی، درد، ترشحات و گرفتگی‌های فک را برطرف می‌کند.
  • با تصحیح فاصله دندان‌ها، آن‌ها کمتر در معرض لغزش و شکستگی قرار می‌گیرند.
  • دندان‌های مرتب و بدون فاصله باعث افزایش زیبایی چهره شما می‌شوند.

بیشتر بدانید: ارتودنسی متحرک چیست؟

انواع روش‌های ارتودنسی برای دندان‌های فاصله‌دار

ارتودنسی دندان فاصله دار مهمترین روش بستن دیاستما (شکاف دندان) است که دندانپزشک متخصص ارتودنسی آن را به کمک ابزار و دستگاه‌های مختلف انجام می‌دهد. این ابزارها برای ارتودنسی دندان‌هایی که روی یکدیگر قرار گرفته‌اند هم استفاده می‌شوند اما برای وضعیت دیاستما نیاز به قالب‌گیری و تنظیمات متفاوتی دارند. 

رایج‌ترین روش‌های ارتودنسی برای دندان‌های فاصله‌دار شامل موارد زیر می‌شوند:

ارتودنسی دندان فاصله‌دار با براکت معمولی

رایج‌ترین روش برای اصلاح دیاستما استفاده از براکت‌های ثابت فلزی است که با قرار گرفتن روی دندان‌ها به کمک کش و سیم، فاصله دندان را به مرور زمان کاهش می‌دهند.

ارتودنسی دندان فاصله‌دار با براکت شفاف

اگر شدت فاصله بین دندان‌ها بسیار زیاد نباشد، برای اغلب افراد مشکلات جدی ایجاد نمی‌کند. از همین‌رو می‌توان به جای براکت ثابت فلزی از اینویزیلاین (ارتودنسی نامرئی) کمک گرفت تا فاصله بین دندان کاهش یابد. در این روش ابتدا با قالب‌گیری دقیق از دندان، قالب منحصربه‌فرد برای هر شخص ساخته می‌شود و قابلیت تحرک و جابه‌جایی دارد. بدین شکل فرد هنگام غذا خوردن یا مسواک زدن می‌تواند برای دقایقی بریس‌های شفاف را از دهان خود خارج کند.

ارتودنسی دندان فاصله‌دار به شکل نامرئی

ارتودنسی نامرئی یا پلاک‌های شفاف دندانی زمانی برای درمان فاصله بین دندان‌ها استفاده می‌شوند که شما نمی‌خواهید براکت‌ها روی دندان‌هایتان دیده شوند. در این وضعیت ارتودنتیست مانند ارتودنسی نامرئی ساده از قالب پلاستیکی شفاف استفاده می‌کند، با این تفاوت که برای اصلاح فاصله بین دندان‌ها، شدت فشار و اندازه قالب‌گیری متفاوت خواهد بود.

اینفوگرافیک انواع روش‌های ارتودنسی دندان فاصله‌دار
ارتودنسی دندان‌های فاصله‌دار با روش‌ها و دستگاه‌های مختلفی انجام می‌شود که هدف همه آن‌ها تغییر موقعیت‌های دندانی و بسته شدن فاصله بین دندان‌ها است.

برای انتخاب روش مناسب باید با ارتودنتیست مشورت کنید، زیرا دندان‌های هر بیمار ویژگی و نیازهای متفاوتی دارد و درمان ارتودنسی باید به شکل شخصی‌سازی انجام شود. برای دریافت راهنمایی بیشتر از دکتر دندانپزشک آنلاین می‌توانید از طریق سایت درمانکده نوبت مشاوره دریافت کنید.

بیشتر بدانید: ارتودنسی نامرئی و هر آن چیزی که باید قبل از انجام آن بدانید!

مراحل ارتودنسی دندان فاصله دار

معمولا مراحل انجام ارتودنسی برای دندان‌های فاصله‌دار در هر فرد متفاوت است. با این حال می‌توان مراحل عمومی روش درمانی دیاستما را شامل موارد زیر دانست:

  • مشاوره و ارزیابی: این مرحله با بررسی وضعیت دندان‌ها و ارزیابی فاصله بین آن‌ها توسط ارتودنتیست آغاز می‌شود. سپس دندانپزشک با جواب دادن به تمامی سوالات شما، برنامه درمانی دقیقی تعیین می‌کند.
  • عکسبرداری دندان: برای تشخیص دقیق روش ارتودنسی دندان فاصله دار و شناسایی مشکلات ریشه‌ای دندان، عکس‌های پارانومیک و تصاویر CT اسکن تهیه می‌شود.
  • برنامه‌ریزی درمان: ارتودنتیست برنامه درمانی را مختص هر بیمار تهیه می‌کند که شامل نوع دستگاه ارتودنسی، مدت زمان درمان و اهداف نهایی است.
  • شروع ارتودنسی دندان فاصله دار: دستگاه ارتودنسی مخصوص روی دندان دارای فاصله قرار می‌گیرد. این دستگاه‌ها ممکن است شامل براکت‌ها، باندهای ارتودنسی، پلاک‌های شفاف یا قالب‌های متحرک باشند.
  • تنظیم دوره‌های معاینه: بیمار باید برای بررسی دستگاه‌های ارتودنسی در طول مدت درمان به طور منظم توسط ارتودنتیست معاینه شود تا در صورت نیاز تغییرات لازم صورت گیرد.
  • اتمام ارتودنسی: برای حفظ اثرات درمان، بیمار باید از محافظ‌های دندانی مانند ریتینرها استفاده کند که مدت زمان استفاده از آن توسط ارتودنتیست مشخص می‌شود.

بیشتر بدانید: بریج دندان بدون تراش چگونه انجام میشود؟

فاصله بین دندان‌ ها بعد از ارتودنسی چه تغییری می‌کند؟

هدف اصلی ارتودنسی دندان‌های فاصله‌دار بسته شدن فواصل بین آن‌هاست. البته میزان فاصله بین دندان ها بعد از ارتودنسی تا حد زیادی به وضعیت ابتدایی دندان‌های شما بستگی دارد. با این وجود می‌توان گفت این روش درمانی همیشه اثربخشی بالایی داشته و با تنظیم دندان‌ها به کاهش یا برطرف شدن فواصل بین آن‌ها کمک می‌کند.

راهنمای مراجعه به پزشک

ارتودنسی دندان فاصله دار یک روش درمانی و زیبایی‌بخش موثر برای از بین بردن دیاستما یا همان فاصله بین دندان‌ها است. این کار باید حتما زیر نظر دندانپزشک با تخصص ارتودنسی انجام شود. زیرا هر بیمار شرایط، ویژگی و نیازهای متفاوتی دارد و نتایج این روش درمانی می‌تواند برای او متغیر باشد. شما می‌توانید با مراجعه به سایت درمانکده از طریق سیستم نوبت‌دهی آنلاین آن به لیست بهترین پزشکان متخصص اعم از ارتودنتیست دسترسی داشته باشید.

سوالات متداول

تغییرات ارتودنسی دندان فاصله دار چگونه است؟

ارتودنسی با هر روشی که انجام شود، نباید ماهانه بیشتر از یک میلی‌متر در موقعیت دندان تغییر ایجاد کند. درواقع برطرف کردن فاصله دندان‌ها باید با یک نیروی ملایم انجام شود تا لثه و ریشه دندان دچار آسیب نشوند.

مهم‌ترین مزیت روش درمانی ارتودنسی دندان فاصله دار چیست؟

در این روش، دندان مصنوعی یا ماده جداگانه برای پر کردن فاصله و چیزی خارج از دندان‌های خود فرد اضافه نمی‌شود. درواقع دندان‌های خود بیمار به همدیگر نزدیک می‌شوند. بنابراین تغییر رنگ، شکل یا مشکلات لثه‌ای ایجاد نخواهد شد.

طول درمان ارتودنسی دندان فاصله دار چقدر است؟

مدت زمان این روش درمانی بر اساس وضعیت ابتدایی دندان‌ها، میزان فاصله بین آن‌ها و نوع دستگاه ارتودنسی اغلب بین ۶ ماه تا ۲ سال طول می‌کشد.

منابع: specialistorthodontist | traveltodentist

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها