ارتودنسی دندان خرگوشی؛ اصلاح دندان خرگوشی با ارتودنسی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

دندان‌های جلو ممکن است هنگام بیرون آمدن به‌دلیل فشار زیاد بر فک بالا، به سمت جلو حرکت کنند. در این حالت دندان‌های بالا جلوتر از دندان‌های فک پایین قرار می‌گیرند و به اصطلاح دندان‌ها خرگوشی می‌شوند. اگر دندان‌های فک پایین به درستی رشد کرده باشند، فرد نمی‌تواند به‌درستی فک بالا و پایین را روی یکدیگر قرار دهد.در این شرایط برای زیبایی و راحتی فرد، لازم است که دندان‌ها ارتودنسی شوند و خوشبختانه روش‌های مختلفی برای بهبود وضعیت دندان‌های خرگوشی وجود دارد. تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا با جزئیات ارتودنسی دندان خرگوشی (Buck Teeth) آشنا شویم.

تصویر دندان‌‌های خرگوشی
 ۱۵ درصد از کودکان ۱۲ تا ۱۵ ساله، دندان‌های خرگوشی دارند.

چرا دندان‌های فک بالا خرگوشی می‌شوند؟

همان‌طور که در تیتر بالا اشاره شد، فشار زیاد دندان‌های بالایی به فک بالا، هنگام رشد موجب خرگوشی شدن دندان‌ها می‌شود. علاوه بر فشار زیاد عوامل دیگری می‌توانند باعث بروز دندان‌های خرگوشی شوند که عبارت‌اند از:

۱. ژنتیک فرد

ژنتیک اصلی‌ترین علت بروز دندان‌های خرگوشی است. اگر در خانواده شما افرادی حضور دارند که دندان‌های آن‌ها خرگوشی است، احتمال اینکه دندان‌های شما نیز خرگوشی باشند، بیشتر می‌شود.

۲. قرار دادن نامناسب زبان در حین بلع

بلع غیر معمول یا قرار دادن نادرست زبان در حین بلع نیز یکی از دلایل بیرون آمدن فک بالا و خرگوشی شدن دندان‌ها است. همچنین، عادت‌های نادرستی مانند مکیدن انگشت، مکیدن پستانک و جویدن ناخن در کودکی نیز می‌تواند منجر به بروز دندان‌های خرگوشی شود.

۳. ناهنجاری‌های دهان

برخی از ناهنجاری‌های دهان و لثه مانند کیست، دندان اضافی و… نیز می‌توانند باعث جلو آمدن فک بالا شوند. بنابراین قبل از ارتودنسی دندان خرگوشی لازم است برای بررسی مشکلات دهان و فک به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

اینفوگرافیک عوامل موثر بر خرگوشی شدن دندان
عوامل موثر بر خرگوشی شدن دندان

دندان‌های خرگوشی چه مشکلاتی برای افراد ایجاد می‌کنند؟

اگر دندان‌های فک بالا و فک پایین به‌درستی روی هم قرار نگیرند، می‌توانند مشکلات بسیاری برای فرد ایجاد کنند. برخی از این مشکلات عبارت‌اند از:

  • التهاب لثه‌ها
  • مشکل در جویدن و بلع غذا
  • ایجاد مشکلات تنفسی مانند خروپف کردن در خواب
  • تغییر فرم صورت
  • ایجاد مشکل در صحبت کردن
  • ایجاد پوسیدگی روی دندان‌ها و کاهش طول عمر آن‌ها

اگر دندان‌ خرگوشی دارید و مشکلات بالا را تجربه می‌کنید، توصیه می‌کنیم برای ارتودنسی دندان خرگوشی به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: فواید ارتودنسی دندان

اینفوگرافیکی مشکلات دندان خرگوشی
اگر دندان‌های خرگوشی درمان نشوند، با مرور زمان وضعیت فک و دندان‌ها بدتر خواهند شد.

درمان دندان خرگوشی با ارتودنسی

درمان دندان‌های خرگوشی بسته به سن و شدت مشکل متفاوت است. بهترین زمان برای درمان دندان‌های خرگوشی در سنین پایین است؛ بنابراین اگر متوجه شدید که دندان‌های کودک‌تان به‌صورت خرگوشی رشد کرده است، فورا به یک دندانپزشک مراجعه کنید.

زمان ایده‌آل برای ارتودنسی دندان خرگوشی، قبل از رسیدن کودک به سن ۱۲ سالگی است؛ زیرا در این زمان دندان‌ها و استخوان‌های فک هنوز در حال رشد هستند و راحت‌تر می‌توان آن‌ها را اصلاح کرد. دندان‌پزشک بسته به شدت مشکل از روش‌های زیر برای درمان دندان‌های خرگوشی استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید: ارتودنسی نامرئی چیست؟

۱. اصلاح دندان خرگوشی با ارتودنسی؛ روش بریس (Brace)

بریس‌ها و نگهدارنده‌های سیمی سنتی، رایج‌ترین روش برای درمان دندان‌های خرگوشی هستند. متخصص ارتودنسی معمولا از بریس برای درمان کودکان، نوجوانان و بزرگسالان استفاده می‌کند. بعد از قرار دادن بریس‌ها، براکت‌ها و سیم‌های فلزی متصل به دندان‌ها به مرور زمان دستکاری می‌شوند تا به‌تدریج دندان‌ها و فک را به محل مناسب حرکت دهند. اگر فضای کافی برای صاف شدن دندان‌ها وجود نداشته باشد، دندان‌پزشک ممکن است تعدادی از دندان‌ها را بکشد.

۲. اصلاح دندان خرگوشی با ارتودنسی؛ روش گسترش کام (Palate expansion)

روش انبساط کام معمولا برای درمان کودکان یا نوجوانانی استفاده می‌شود که علاوه بر دندان‌های خرگوشی، فک بالایی آن‌ها کوچک‌تر از فک پایینی آن‌ها است. در این روش، دستگاه مخصوصی به‌نام گسترش‌دهنده کام که از ۲ قطعه تشکیل شده، به دندان‌های آسیاب بالایی متصل می‌شود. یک پیچ این ۲ قطعه را به‌تدریج از هم جدا می‌کند تا کام باز شود.

بیشتر بخوانید: مزایای ارتودنسی متحرک چیست؟

تصویر ارتودنسی دندان خرگوشی با روش گسترش کام
سن مناسب برای استفاده از روش گسترش کام بین پنج الی ۱۶ سالگی است.

۳. اصلاح دندان خرگوشی با ارتودنسی؛ روش اینویزیلاین (Invisalign)

اینویزیلاین در درمان‌های جزئی برای نوجوانان و بزرگسالان استفاده می‌شود. در این روش مجموعه‌ای از ترازهای پلاستیکی شفاف متناسب با قالب‌های دندان‌های فرد ساخته شده و روی دندان‌ها قرار می‌گیرد تا به‌تدریج موقعیت آن‌ها تغییر کند. اینویزیلاین هزینه بیشتری نسبت به روش بریس‌های‌ سنتی دارد. یکی از مزایای اینویزیلاین این است که نیاز نیست به‌طور مرتب به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

۴. اصلاح دندان خرگوشی با ارتودنسی: روش جراحی فک (Jaw surgery)

جراحی ارتوگناتیک برای درمان مشکلات شدید فک و دندان استفاده می‌شود. همچنین، اگر دوره رشد فرد متوقف شده و به درمان با بریس جواب نمی‌دهد باید از روش جراحی فک برای تنظیم دندان‌ها استفاده کرد.

ارتودنسی دندان خرگوشی قبل و بعد

بسیاری از افراد به اثربخش بودن درمان ارتودنسی دندان‌های خرگوشی و ماندگاری آن اطمینان ندارند. تکمیل این روش درمانی ممکن است سال‌های زیادی طول کشیده و به مراقبت زیادی نیاز دارد. با این حال، روش ارتودنسی بهترین و موثرترین روش درمانی برای رفع عیوب دندان‌ها است. اگر به اثربخش بودن این روش اطمینان ندارید، می‌توانید تصاویر زیر که مربوط قبل از ارتودنسی و بعد از ارتودنسی است را مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: ارتودنسی دندان فاصله دار

تصویر قبل و بعد دندان‌های خرگوشی که ارتودنسی شده‌اند
ارتودنسی یکی از بهترین روش‌ها برای درمان دندان‌های خرگوشی است

ارتودنسی دندان خرگوشی چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان ارتودنسی دندان خرگوشی بسته به میزان مشکلات فک و دهان می‌تواند متغیر باشد. با این حال، درمان دندان‌های خرگوشی به‌طور معمول ۲ سال یا بیشتر طول می‌کشد. همچنین، پس از اتمام درمان فرد باید به‌مدت ۶ ماه از بریس‌های متحرک استفاده کند تا تغییرات دندان‌ها و فک ثابت شوند.

جمع‌بندی

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره شد، دندان‌های خرگوشی بسیار آسیب‌پذیرتر از سایر دندان‌ها هستند؛ بنابراین لازم است به‌طور ویژه از آن‌ها مراقبت کنید. همچنین، توصیه می‌کنیم هنگام خوابیدن از محافظ‌های شب دندان استفاده کنید تا دندان‌ها هنگام خواب روی یکدیگر ساییده نشوند.

اگر دندان‌های شما خرگوشی هستند و نیاز به درمان دارید، پیشنهاد می‌دهیم از دندان‌پزشکان ارتودنسی درمانکده مشاوره دریافت کنید. دریافت نوبت آنلاین و حضوری نیز از طریق سایت و اپلیکیشن درمانکده امکان‌پذیر است.

سوالات متداول

دندان خرگوشی چیست؟

دندان خرگوشی، دندان باک یا دندان گوفی‌شکل زمانی بروز پیدا می‌کند که دندان‌های بالایی در مقایسه با دندان‌های پایین بیش از حد به سمت جلو کشیده شوند و دندان‌های فک بالا بیرون زده به نظر برسند.

ارتودنسی دندان خرگوشی چگونه است؟

از طریق روش بریس، گسترش کام، اینویزیلاین و جراحی ارتوگناتیک می‌توان دندان‌های خرگوشی را ارتودنسی کرد.

هزینه ارتودنسی دندان خرگوشی چقدر است؟

هزینه ارتودنسی دندان‌های خرگوشی بسته به سن بیمار، روش درمانی، شدت مشکل و نوع بیمه درمانی متفاوت است. برای ارزیابی هزینه‌ها می‌توانید از دندان‌پزشکان سایت درمانکده مشاوره دریافت کنید.

منابع: healthline | smile2impress

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

phatim@ramezani
فاطمه رمضانی

دانش‌آموخته روان‌شناسی‌ هستم؛ اما در یکی از کلاس‌های واقعیت‌درمانی به این بینش رسیدم که «روانپزشکی» ایکیگای گمشده زندگی من است. اکنون در حال تلاش کردن برای ورود به رشته پزشکی هستم، بیشتر به «ویلیام گلاسر» درونم پروبال می‌دهم، درباره علوم‌پزشکی می‌خوانم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها