قرص تقویت اسپرم؛ چگونه قدرت باروری خود را افزایش دهیم؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

سلامت اسپرم به تعداد، تحرک و مورفولوژی (شکل و اندازه) آن وابسته است و روی قدرت باروری مردان تاثیر دارد. اسپرم‌های سالم دارای سر بیضی شکل و دم بلند هستند که می‌توانند با همکاری یکدیگر به حرکت اسپرم کمک کنند. برای اینکه بارداری با موفقیت اتفاق بیفتد، باید در هر انزال حداقل ۱۵ میلیون اسپرم در هر میلی‌لیتر مایع منی وجود داشته باشد. از سوی دیگر، لازم است حداقل ۴۰ درصد اسپرم‌ها تحرک داشته باشند، چون باید خود را برای لقاح به تخمک برسانند. هر چقدر تعداد اسپرم‌ها یا تحرک آن‌ها کمتر باشد، بارداری دشوارتر می‌شود. از آنجا که مشکلات اسپرم یکی از شایع‌ترین دلایل ناباروری مردان است، این مقاله از مجله درمانکده را به معرفی بهترین قرص تقویت اسپرم اختصاص داده‌ایم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

بهترین قرص تقویت اسپرم چیست؟

در حال حاضر، انواع قرص تقویت اسپرم وجود دارد که به طور کلی به ۲ دسته دارو و مکمل تقسیم می‌شوند.

۱. بهترین داروی تقویت اسپرم

بعضی از بیماری‌ها (مثل واریکوسل، عفونت و تومور)، عوامل محیطی (از جمله مواجهه با فلزات سنگین) و عوامل مرتبط با سبک زندگی (مثل نوشیدن الکل) روی تعداد اسپرم تاثیر دارند. بسته به علت کاهش تعداد اسپرم، ممکن است دکتر اورولوژی داروهای زیر را تجویز کند:

  • کلومیفن سیترات (البته این دارو برای درمان ناباروری زنان کاربرد بیشتری دارد)
  • گونال-اف
  • آنتی‌بیوتیک (اگر کاهش تعداد اسپرم به عفونت دستگاه ادراری یا دستگاه تناسلی مربوط باشد)
  • گنادوتروپین جفتی انسان
  • لتروزول یا آناستروزول
  • آندروژن‌های اگزوژن

تحرک اسپرم هم می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی مثل عوامل ژنتیکی، بیماری، عوامل محیطی و سبک زندگی قرار بگیرد. اگر کم‌تحرکی اسپرم به یک مشکل پزشکی مانند کمبود هورمون یا واریکوسل مربوط باشد، داروهایی مانند هورمون محرک فولیکول یا گنادوتروپین جفتی انسانی ممکن است کمک‌کننده‌ باشند.

۲. بهترین مکمل‌ها برای تقویت اسپرم

اگر به دنبال قرص برای تقویت اسپرم هستید، می‌توانید مکمل‌های زیر را امتحان کنید:

اینفوگرافی درباره بهترین مکمل‌های غذایی برای تقویت اسپرم
اگر به کمبود مواد مغذی مبتلا باشید، مکمل‌ها به تقویت اسپرم شما کمک می‌کنند.

روی (زینک)

روی یکی از مهم‌ترین مواد مغذی مورد نیاز مردان است، چون به تولید اسپرم‌های سالم و حفظ عملکرد آن‌ها کمک می‌کند. غلظت روی در مایع منی به طور مستقیم با کیفیت اسپرم مرتبط است و مردان نابارور معمولا مقدار روی کمی در مایع منی خود دارند.

البته نتیجه تحقیقات در مورد ارتباط روی با تقویت اسپرم ضد و نقیض است. بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که مکمل روی می‌تواند هم تعداد اسپرم و هم سطح تستوسترون را افزایش ‌دهد. اما در سایر مطالعات چنین نتیجه‌ای به دست نیامده است. از سوی دیگر، وجود روی بیش از حد در مایع منی ممکن است به اسپرم آسیب برساند. بنابراین برای تعیین دوز مناسب مکمل روی باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

بیشتر بخوانید: آزمایش اسپرم چیست؟

ویتامین C

اسپرم‌ها همواره در معرض آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد هستند؛ به طوری که ناباروری مردان در ۳۰ تا ۸۰ درصد موارد به آسیب اسپرم مربوط می‌شود. ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قوی است که از سلول‌های بدن در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند.

در یک مطالعه که برای تعیین نوع و کاربرد قرص تقویت اسپرم انجام شد، مصرف ۲۰۰۰ میلی‌گرم ویتامین C در روز به مدت ۲ ماه، تحرک اسپرم‌ها را بیش از ۹۰ درصد افزایش داد و تعداد آن‌ها را ۲ برابر کرد. همچنین مقدار اسپرم‌های آسیب‌دیده را به نصف کاهش داد. در سایر تحقیقات هم مشاهده شده است که ویتامین C می‌تواند کیفیت مایع منی را بهبود بخشد.

سلنیوم

وقتی از قرص تقویت اسپرم مرد صحبت می‌شود، لازم است به مکمل سلنیوم هم اشاره کرد. بر اساس تحقیقات، دریافت ناکافی سلنیوم روی اسپرم تاثیر منفی دارد و بسیاری از مردان نابارور به کمبود این ماده معدنی مهم مبتلا هستند. در صورت ابتلا به کمبود سلنیوم می‌توانید از مکمل‌های آن برای تقویت قدرت باروری خود استفاده کنید. اما اگر سطح سلنیوم خون‌تان در محدوده طبیعی باشد، احتمالا هیچ سودی از این محصول نمی‌برید.

یک قوطی مکمل سلنیوم
سلنیوم از بهترین مکمل‌های تقویت‌کننده اسپرم است.

اکثر مردان روزانه به ۵۵ میکروگرم سلنیوم نیاز دارند. تحقیقات در مورد عوارض قرص های تقویت اسپرم نشان داده است که زیاده‌روی در دریافت سلنیوم ممکن است به اختلالات باروری منجر شود، بنابراین در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید.

ویتامین E

ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان محلول در چربی است که اثرات مخرب رادیکال‌‌های آزاد را خنثی می‌کند و نقش مهمی در محافظت از غشای اسپرم در برابر این مولکول‌ها دارد. به همین دلیل، محققان معتقدند که ویتامین E می‌تواند فعالیت میتوکندری را در اسپرم بهبود بخشد و از آسیب‌دیدگی اسپرم جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: آزمایش شمارش تعداد اسپرم چیست؟

کوآنزیم کیوتن (Q10)

تحقیق در مورد مکمل کوآنزیم Q10 به عنوان قرص تقویت اسپرم ضعیف نشان داده است که این محصول می‌تواند تعداد اسپرم را ۱۷ درصد و تحرک آن را بیش از ۵۰ درصد افزایش دهد. کوآنزیم Q10 یک نوع آنتی‌اکسیدان است که به طور طبیعی در بدن تولید و در میتوکندری سلول‌ها ذخیره می‌شود. این ماده مغذی مهم به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی خود می‌تواند از اسپرم در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کند.

اسیدهای چرب امگا ۳

از مکمل امگا ۳ هم می‌توان به عنوان قرص تقویت اسپرم برای بارداری نام برد. دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) و ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) اسیدهای چرب مهمی هستند که در غشای سلولی اسپرم یافت می‌شوند و به طور مستقیم روی کیفیت آن تاثیر می‌گذارند.

در یک مطالعه مشاهده شد که دریافت مکمل حاوی DHA و EPA می‌تواند تحرک اسپرم را به طرز چشمگیری افزایش دهد. اگر به اندازه کافی از غذاهای حاوی امگا ۳ از جمله ماهی، گردو و دانه چیا استفاده نمی‌کنید، احتمالا از مصرف مکمل آن سود خواهید برد.

دی-آسپارتیک اسید (D-AA)

کارشناسان معتقدند که این اسید آمینه با تعداد کم اسپرم مرتبط است و سطح آن در مردان نابارور کاهش می‌یابد. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف D-AA به عنوان مکمل می‌تواند سطح تستوسترون را افزایش دهد. بنابراین اگر مشکلات هورمونی روی تعداد و تحرک اسپرم تاثیر گذاشته باشند، مصرف این مکمل کمک‌کننده است.

ویتامین D

شواهد علمی نشان می‌دهد که کمبود ویتامین D با کاهش سطح تستوسترون و کاهش تعداد اسپرم مرتبط است. در یک مطالعه مشاهده شد که مصرف ویتامین D به مدت یک سال می‌تواند سطح تستوسترون را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد.

یک قوطی قرص ویتامین D
ویتامین D می‌تواند سطح تستوسترون و تعداد اسپرم را افزایش دهد.

شنبلیله

در یک مطالعه مصرف مکمل حاوی عصاره شنبلیله با افزایش تستوسترون و بهبود عملکرد جنسی همراه بود. علاوه بر این، مشخص شد که این مکمل می‌تواند تعداد اسپرم‌ها و تحرک آن‌ها را در مردان مبتلا به اختلالات هورمونی بهبود بخشد.

گیاه‌ آشواگاندا

در یک مطالعه مصرف مکمل آشواگاندا به مدت سه ماه با افزایش ۱۵۰ درصدی تعداد اسپرم‌ها همراه بود. در همین مطالعه مشاهده شد که آشواگاندا می‌تواند تحرک اسپرم‌ها را بیش از ۵۰ درصد افزایش دهد.

ریشه ماکا

محققان با انجام یک مطالعه به این نتیجه رسیدند که مصرف پودر ریشه ماکا به مدت چهار ماه می‌تواند تعداد اسپرم‎ها را افزایش دهد و تحرک آن‌ها را بهبود بخشد. با این حال، برای نتیجه‌گیری قطعی به تحقیقات بیشتری نیاز است.

بیشتر بخوانید: قرص برای تقویت میل جنسی؛ بدون عوارض میل جنسیت رو تقویت کن!

کلام پایانی

اگر ۱۲ ماه است که برای بچه‌دار شدن تلاش می‌کنید و هنوز بارداری رخ نداده است، با دکتر اورولوژی مشورت کنید. همچنین اگر مشکلاتی مثل درد یا تورم در کشاله ران یا احساس توده در بیضه‌ها را تجربه کردید، بهتر است درباره آن‌ها ‌با با پزشک صحبت کنید.

برای مشاوره آنلاین با دکتر اورولوژی می‌توانید از طریق سایت درمانکده اقدام کنید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده است که به راحتی از پزشک مورد نظر خود برای ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین وقت بگیرید.

سوالات متداول

قرص تقویت اسپرم چیست؟

پزشک با توجه به مشکل شما نوع قرص را مشخص می‌کند. گاهی‌اوقات از داروها برای رفع مشکلات اسپرم استفاده می‌شود، اما در بعضی موارد مصرف مکمل‌های غذایی مثل ویتامین C، سلنیوم، امگا ۳ و… کمک‌کننده است.

بهترین قرص تقویت اسپرم برای پسردار شدن یا دختردار شدن چیست؟

بعضی از افراد ادعا می‌کنند که می‌توان از قرص تقویت اسپرم برای دختردار شدن یا پسردار شدن استفاده کرد. اما ذکر این نکته ضروری است که هیچ‌کدام از این ادعاها توسط مطالعات علمی اثبات نشده‌اند. بنابراین از هیچ دارویی بدون مشورت با پزشک برای تعیین جنسیت نوزاد استفاده نکنید.

بهترین قرص تقویت اسپرم برای دوقلوزایی چیست؟

مصرف بعضی از داروها مثل کلومیفن احتمال دوقلوزایی را افزایش می‌دهد. البته معمولا این داروها باید توسط مادر مصرف شوند تا روی تعداد جنین تاثیر بگذارند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع با پزشک مشورت کنید.

منابع: healthline, forbes, webmd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.6 / 5. تعداد رای‌ها 15

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

3 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها