علائم تستوسترون پایین

12 نشانه تستوسترون پایین در مردان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


تستوسترون هورمونی مردانه است که توسط بدن انسان تولید می‌­شود. این هورمون عمدتا در مردها توسط بیضه­‌ها تولید می­‌شود. علائم تستوسترون پایین در مردان می‌تواند نشانه‌ای از مشکل در عملکرد جنسی آقایان باشد. از این رو در این مطلب قصد داریم در مورد علائم تستوسترون پایین در مردان صحبت کنیم.

تستوسترون بر رشد جنسی و ظاهر مردان اثر می­‌گذارد. این هورمون محرک تولید اسپرم و میل جنسی در مردان است. علاوه بر این ترشح تستروسترون به افزایش توده عضلانی و توده استخوانی نیز کمک می­‌کند.

معمولا تولید تستوسترون با افزایش سن کاهش می­‌یابد. بر اساس نظر انجمن اورولوژی از هر 10 مرد بالاتر از 60 سال تقریبا 2 نفر دارای تستوسترون پایین می­‌باشد. در دهه 70 و 80 زندگی این تعداد به 3 نفر افزایش می­‌یابد.

سطح تستوسترون پایین‌­تر از حد طبیعی می‌­تواند با نشانه‌­های مختلفی در مردان همراه باشد. هرگاه سطح تستوسترون از 300 نانوگرم در هر دسی‌لیتر (ng/dL) کمتر شود، تستوسترون پایین تشخیص داده می‌­شود.

علائم تستوسترون پایین در مردان

بر اساس نظر سازمان غذا و دارو، بازه طبیعی معمولا از ng/dL 300 تا ng/dL 1000 است. یک آزمایش خون موسوم به آزمایش تستوسترون سرم برای تعیین میزان تستوسترون در جریان خون مورد استفاده قرار می‌­گیرد.

اگر تولید تستوسترون به میزان قابل­ توجهی از مقدار طبیعی کاهش پیدا کند. ممکن است نشانه­‌های مختلفی به همراه داشته باشد. تستوسترون پایین غالبا با علائم نامحسوسی همراه است. ۱۲ مورد از مهم‌ترین علائم تستوسترون پایین در ادامه مورد بررسی قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانیم: بررسی علت ناباروری مردان؛ روش درمان موثر

۱۲ مورد از مهم‌ترین علائم تستوسترون پایین

۱) میل جنسی پایین

تستوسترون نقش مهمی در ایجاد میل جنسی مردان ایفا می­‌کند. برخی از مردان ممکن است با افزایش سن کاهش میل جنسی را تجربه کنند. با این وجود، افرادی با تستوسترون پایین احتمالا کاهش شدیدتری در میل جنسی خود تجربه خواهند کرد.

۲) مشکل در نعوظ

تستوسترون علاوه بر تحریک میل جنسی در مردان، به رسیدن به نعوظ و حفظ آن نیز کمک می­‌کند. البته تستوسترون به تنهایی باعث نعوظ نمی‌شود. بلکه گیرنده‌­های موجود در مغز را به تولید نیتریک اکسید تحریک می­‌کند.

نیتریک اکسید مولکولی است که به فعال­سازی مجموعه‌­ای از واکنش­‌های شیمیایی که برای ایجاد نعوظ لازم می­‌باشند، کمک می­‌کند. هرگاه سطح تستوسترون بیش ­ازحد پایین باشد، دستیابی به نعوظ پیش از رابطه جنسی یا داشتن نعوظ­‌های بی‌­اختیار در هنگام خواب برای مردان با مشکل مواجه می‌­گردد.

با این وجود تستوسترون تنها یکی از عوامل متعددی است که به نعوظ کافی کمک می‌­کند. در خصوص نقش جایگزینی تستوسترون برای درمان اختلال نعوظ، نتیجه قطعی و قانع ­کننده‌­ای حاصل نشده است.

علائم تستوسترون پایین

تقریبا در نیمی از مقالاتی که نقش تستوسترون در مردان مبتلا به مشکلات نعوظ را مورد بررسی قرار داده‌­اند هیچ گونه بهبودی با درمان تستوسترون مشاهده نشده است. در بسیاری از موارد، دیگر مشکلات سلامتی در اختلالات نعوظ نقش دارند. این مشکلات شامل موارد زیر می­‌باشند:

۳) حجم کم مایع منی

تستوسترون در تولید منی نیز نقش دارد. منی مایع شیری­ رنگی است که به تحرک اسپرم کمک می­‌کند. مردانی با تستوسترون پایین اغلب در هنگام انزال متوجه کاهش حجم منی خود نیز می­‌شوند.

۴) ریزش مو

تستوسترون در بسیاری از عملکردهای بدن، از جمله رویش مو نقش دارد. ریختن موها با گذشت سن در بسیاری از مردان امری طبیعی محسوب می‌شود. با اینکه عوامل ارثی نیز در ریزش مو نقش دارند. ولی مردانی با تستوسترون پایین نیز ممکن است ریزش موی بدن و صورت را تجربه نمایند.

علائم تستوسترون پایین در مردان

۵) خستگی

خستگی مفرط و کاهش سطح انرژی، بیش‌تر در مردانی با تستوسترون پایین گزارش شده است. اگر علی­ رغم خواب کافی همواره احساس خستگی می­‌کنید، یا احساس می­‌کنید که انگیزه ورزش کردن ندارید، ممکن است تستوسترون شما پایین باشد.

۶) کاهش توده عضلانی

از آنجا که تستوسترون در عضله ­سازی نقش دارد، مردانی با تستوسترون پایین ممکن است کاهش توده عضلانی را نیز تجربه نمایند. پژوهش‌­ها نشان داده‌اند که تستوسترون بر حجم توده عضلانی و نه لزوما قدرت یا عملکرد ماهیچه­‌ها تاثیر دارد.

۷) افزایش چربی بدن

مردانی با تستوسترون پایین ممکن است افزایش چربی بدن را نیز تجربه کنند. به ویژه گاهی به ژنیکوماستی یا افزایش حجم بافت پستان نیز مبتلا می‌شوند. تصور بر این است که این عارضه به دلیل عدم تعادل بین تستوسترون و استروژن در مردان رخ می­‌دهد.

علائم تستوسترون پایین

۸) کاهش توده استخوان

پوکی استخوان یا کاهش توده استخوان یک بیماری است که اغلب در زنان رخ می­‌دهد. با این وجود، مردانی با تستوسترون پایین نیز می­‌توانند کاهش توده استخوان را تجربه کنند. تستوسترون به تولید و تقویت استخوان کمک می­‌کند. بنابراین مردانی با تستوسترون پایین، به ویژه مردان مسن، دارای حجم استخوان کمتری بوده و بیشتر در معرض شکستگی‌­های استخوان قرار دارند.

۹) تغییرات خلق ­و خو

مردانی با تستوسترون پایین تغییراتی را نیز در خلق ‌وخوی خود تجربه می­‌کنند. از آنجا که تستوسترون بر بسیاری از فرآیندهای فیزیکی در بدن تاثیر می‌گذارد، لذا می‌­تواند خلق­‌وخو و ظرفیت روانی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. پژوهش‌ها نشان می‌­دهند که مردانی با تستوسترون پایین احتمالا با افسردگی، زودرنجی یا عدم تمرکز مواجه می‌­شوند.

۱۰) تاثیر بر حافظه

سطح تستوسترون و عملکردهای شناختی (خصوصا حافظه) با افزایش سن کاهش می­‌یابد. در نتیجه پزشکان این نظریه را مطرح کرده‌­اند که کاهش سطح تستوسترون می­‌تواند بر حافظه نیز تاثیر بگذارد.

طبق یک مطالعه تحقیقاتی منتشرشده در مجله انجمن پزشکی آمریکا، برخی از مطالعات پژوهشی استفاده از مکمل تستوسترون را با بهبود حافظه در مردانی با تستوسترون پایین مرتبط نموده‌­اند. با این وجود، نویسندگان این مقاله هیچ گونه بهبود حافظه را در مطالعه خود بر روی 493 مرد با تستوسترون پایین که از تستوسترون یا دارو استفاده نمودند، مشاهده نکرده‌­اند.

علائم تستوسترون پایین

۱۱) بیضه کوچک

سطح پایین تستوسترون در بدن می­‌تواند در اندازه کوچک‌­تر از حد طبیعی بیضه­‌ها نیز نقش داشته باشد. از آنجا که بدن برای رشد آلت تناسلی و بیضه‌­ها به تستوسترون نیاز دارد، سطوح پایین آن می­‌تواند در اندازه نسبتا کوچک­تر آلت تناسلی یا بیضه­‌ها، در مقایسه با مردی با سطح تستوسترون طبیعی، دخیل باشد.

با این وجود عوامل دیگری علاوه بر سطح تستوسترون پایین وجود دارد که می‌­تواند به بیضه­‌هایی با اندازه کوچک­تر از حد طبیعی منجر شود. بنابراین کوچک بودن بیضه­‌ها همیشه نشانه تستوسترون پایین نیست.

۱۲) کم­ خونی

بر اساس یک مقاله تحقیقاتی در مجله انجمن پزشکی آمریکا، پزشکان تستوسترون پایین را با افزایش خطر ابتلا به کم­ خونی مرتبط دانسته‌­اند. هنگامی که محققان ژل تستوسترون را به مردان مبتلا به کم­ خونی که تستوسترون پایینی نیز داشتند تزریق کردند، افزایش شمار سلول­‌های خونی در مقایسه با مردانی که از ژل دارونما استفاده می­‌کردند را مشاهده نمودند.

برخی از نشانه­‌های کم­ خونی می‌­تواند شامل مشکلات تمرکز، سرگیجه، گرفتگی عضلات پا، اختلالات خواب و ضربان سریع و غیرطبیعی قلب باشد.

چشم‌­انداز

برخلاف زنان، که کاهش سریع میزان هورمون­ها در یائسگی را تجربه می­‌کنند، مردان با گذشت زمان کاهش تدریجی میزان تستوسترون را تجربه می‌­کنند. هرچه سن مردان بیشتر باشد، احتمال آنکه دارای میزان تستوسترون کمتر از حد طبیعی باشند، بیشتر است.

مردانی با تستوسترون کمتر از ng/dL 300 ممکن است درجاتی از نشانه٬­های تستوسترون پایین را تجربه نمایند. پزشک ممکن است از شما آزمایش خون گرفته و در صورت لزوم به شما توصیه کند که تحت درمان قرار بگیرید. همچنین می­‌تواند در مورد مزایا و خطرات احتمالی درمان با تستوسترون اطلاعاتی را در تختیار شما قرار دهد.

[sibwp_form id=1]

شما عزیزان برای کسب اطلاعات در مورد علائم تستوسترون پایین در مردان می‌توانید از راهنمایی‌های پزشکان متخصص غدد استفاده کنید. البته برای دریافت این راهنمایی‌ها لزومی ندارد که صبر کنید تا در زمان ممکن مراقبت‌های درمانی مورد نیاز خود را به دست آورید. می‌توانید آن را در یک چشم بر هم زدن به صورت آنلاین از طریق درمانکده انجام دهید.

تیم درمانکده پس از بررسی نیازهای بیماران مختلف و پزشکان، امکان نوبت دهی از بهترین پزشکان متخصص غدد را در سایت خود فراهم کرده است. برای انتخاب پزشک مورد نظر خود بدون نیاز به مراجعه حضوری و تماس با مطب، می‌توانید برای دریافت نوبت به لیست بهترین پزشکان  مراجعه کرده و با توجه به اولین نوبت خالی پزشک، نظرات بیماران، تلفن مطب و آدرس مطب، نوبت خود را به صورت آنلاین رزرو کنید.

منبع : Health Line

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 248

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

56 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها