مشاوره ازدواج موقت چگونه است و چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

ازدواج یکی از اقدامات مهم و اثرگذار بر زندگی محسوب می‌شود؛ مخصوصا وقتی تصمیم گرفته‌اید ازدواج موقت انجام دهید. ازدواج موقت را باید یک تجربه فرهنگی و دینی دانست که نیازمند اطلاعات کامل و درک صحیح طرفین است. در این راستا، مشاوره ازدواج موقت به عنوان یک پل ارتباطی همراه با علم و تجربه می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم نهایی خود را با اطلاعات دقیق‌تری بگیرید. برای بهره‌مندی از مزایای این نوع مشاوره‌ باید بدانید، مشاوره ازدواج موقت چگونه است. 

افراد زیادی وقتی تصمیم به این نوع پیوند زناشویی می‌گیرند، از روی ترس یا قضاوت به مشاوره ازدواج موقت مراجعه نمی‌کنند. اما یادتان باشد ازدواج یک مقوله اثرگذار بر روابط فردی و خانوادگی است که باید با دقت زیاد انجام شود. بنابراین زمانی که انتخاب شما ازدواج موقت است، باید ابتدا با حقوق خود، اصول دینی، مهارت مدیریت روابط و شناخت کامل هدف‌تان از این نوع ازدواج آشنا شوید. 

اگر شما هم قصد این نوع پیوند را دارید، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا بررسی کنیم مشاوره ازدواج موقت چگونه است و چه اهدافی را دنبال می‌کند.

مشاوره ازدواج موقت چیست؟

تصویر زن و مرد در حال صحبت با مشاور
مشاوره ازدواج موقت به طرفین کمک می‌کند تا اهداف و نیازهای خود را در ازدواج موقت مشخص کنند.

بیشتر بدانیم: سوالات مشاوره ازدواج چیست؟ ۳۲ نمونه سوال مهم و اساسی

مشاوره ازدواج موقت نوعی مشاوره و راهنمایی است که قبل از انجام یکی از اشکال پیوند زناشویی، یعنی ازدواج‌موقت انجام می‌شود. 

این نوع ازدواج بیشتر در کشورهای اسلامی، مخصوصا بین شیعیان رواج دارد و زوجین برای مدت مشخصی به عقد یکدیگر در می‌آیند. در همین راستا، مشاوره ازدواج موقت می‌تواند اطلاعاتی در مورد ضوابط اسلامی و حقوق مربوط به این نوع پیوند زناشویی ارائه دهد. 

همچنین مشاوران به زوجین کمک می‌کنند تا مسائل مرتبط با ازدواج موقت را بهتر درک کنند و تصمیمات صحیحی بگیرند. صرف نظر از اینکه مراحل مشاوره ازدواج‌موقت چگونه است، باید بدانید این نوع مشاوره در مورد شرایط و مسائل مربوط به مدت زمان ازدواج، حقوق، وظایف و تعهدات طرفین توضیحات دقیقی ارائه می‌دهد.

بیشتر بدانیم: مشاوره ازدواج مجدد چگونه است و چه اهمیتی دارد؟

هدف مشاوره ازدواج موقت

در اغلب موارد توصیه می‌شود برای دریافت مشاوره پیوند زناشویی موقت، با فرد متخصص و آگاه در زمینه دینی و حقوقی مشورت کنید. چنین مشاورانی هنگام ازدواج موقت می‌توانند به فرد در موارد زیر کمک کنند:

  • توضیح قوانین و ضوابط: مشاوران ازدواج موقت می‌توانند شما را از ضوابط اسلامی و حقوقی این نوع ازدواج آگاه کنند و شرایط‌تان را متناسب با آن قوانین بسنجند.
  • مشاوره‌ فردی: افرادی که کنجکاو هستند مشاوره ازدواج موقت چگونه است، باید بدانند مهم‌ترین نکته در طول جلسات، ارائه مشاوره‌فردی به طرفین است. مشاوره فردی در زمینه تعهدات، حقوق و وظایف مرتبط با پیوند زناشویی موقت انجام می‌شود.
  • کمک به درک هدف: طرفین می‌توانند در جلسات مشاوره ازدواج‌موقت، اهداف و نیازهای خود را برای این نوع ازدواج به شکل دقیق‌تر بشناسند و درک کنند.
  • مدیریت ارتباط: یکی از اهداف مهمی که در این جلسات دنبال می‌شود، ایجاد زمینه برای ارتباط مطمئن و بهینه بین طرفین است. این موضوع می‌تواند از ایجاد اختلاف و بحران پس از ازدواج موقت جلوگیری کند.
  • حمایت عاطفی و روانی: با وجود اینکه ازدواج موقت از لحاظ شرعی مشکلی ندارد اما در بین عموم مردم به عنوان یک اقدام خارج از عرف شناخته می‌شود. از همین‌رو طرفینی که تصمیم گرفته‌اند به صورت موقت ازدواج کنند، اغلب فشار روانی زیادی از طرف خانواده و جامعه تحمل می‌کنند. اگر بدانید مشاوره ازدواج موقت چگونه است، می‌توانید با بهره‌مندی از مزایای آن در مواقع دشوار از حمایت عاطفی و روانی برخوردار شوید.
  • توجیه اخلاقی: مشاور در طول جلسات مشاوره پیوند زناشویی موقت تلاش می‌کند تا رفتارهای مورد انتظار و اخلاقی (از نظر عرف جامعه) را در این نوع پیوند برای طرفین توضیح دهد. 

بیشتر بدانیم: برای مشاوره ازدواج کجا برم؟ تنور گرم خانواده را روشن کنید!

اینفوگرافیک هدف مشاوره ازدواج موقت
اگر برای دریافت مشاوره ازدواج موقت به مشاور آگاه و متخصص مراجعه کنید، می‌توانید با آمادگی بیشتر در مسیر ازدواج موقت گام بردارید.

بیشتر بدانیم: مشاوره پیش از ازدواج چگونه است؟

مشاوره ازدواج موقت چگونه است؟

ازدواج یک فرآیند پیچیده است و توصیه می‌شود افراد برای تجربه روابط زناشویی موفق، حتما از مشاوره ازدواج کمک بگیرند. حال وقتی قصد دارید به صورت موقت ازدواج کنید، این حساسیت و پیچیدگی چند برابر می‌شود. در این میان نقش مشاور ازدواج موقت بسیار پررنگ است. معمولا توصیه می‌کنند مشاوری را انتخاب کنید که علاوه بر تخصص در زمینه سلامت روان، مسائل حقوقی و ضوابط دینی مرتبط با ازدواج موقت را بشناسد و درک درستی از اصول اسلامی داشته باشد.

پس از انتخاب یک مشاور متخصص و متعهد، بسیار مهم است که روند جلسات مشاوره ازدواج موقت به چه صورت پیش برود. معمولا روند و تعداد این جلسات به تفاهم بین طرفین و توافقات آن‌ها بستگی دارد. اگر بخواهیم به طور دقیق توضیح دهیم جلسه مشاوره ازدواج موقت چگونه است، باید بگوییم این نوع مشاوره معمولا در پنج جلسه برگزار می‌شود. 

زن و مردی که تصمیم گرفته‌اند به صورت غیر دائم وصلت کنند، اغلب یک یا ۲ بار در طول هفته به مدت ۴۵ تا ۶۰ دقیقه در جلسات مشاوره ازدواج موقت شرکت می‌کنند. این نوع مشاوره در محیطی امن و با رعایت حفظ حریم شخصی افراد برگزار می‌شود. 

بنابراین نگران افشای اطلاعات محرمانه‌تان نباشید و روی گفته‌های مشاور تمرکز کنید. مشاور در صورت نیاز و جهت کسب اطلاعات بیشتر یا افزایش اطمینان خاطر شما حتما منابع آموزشی دینی و حقوقی مرتبط با ازدواج موقت را در اختیارتان می‌گذارد.

بیشتر بدانیم: مشاوره ازدواج اسلامی چیست و چه ضرورتی دارد؟

چرا دریافت مشاوره ازدواج موقت ضروری است؟

حال که متوجه شدید روند مشاوره ازدواج‌موقت چگونه است، باید بدانید استفاده از این نوع مشاوره چه مواقعی ضرورت دارد. در این راستا خوب است بدانید، دریافت راهنمایی از یک مشاور معتبر و متخصص در زمینه پیوند زناشویی موقت بهترین نتیجه را برای طرفین به ارمغان می‌آورد.

 بیشتر بدانیم: مشاوره ازدواج با زن مطلقه چگونه است؟

اینفوگرافیک ضرورت دریافت مشاوره ازدواج موقت چیست؟
به کمک مشاوره ازدواج موقت می‌توانید با اطلاعات کامل‌تر و آمادگی بیشتر به سمت این نوع ازدواج حرکت کنید و تجربه مثبتی را پشت سر بگذارید.

بیشتر بدانیم: مشاوره ازدواج چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟

بنابراین می‌توان ضرورت این نوع مشاوره هنگام ازدواج‌موقت را شامل موارد زیر دانست:

  • درک درست وظایف و تعهدات در ازدواج موقت و جلوگیری از ایجاد مسائل حقوقی
  • کمک به فهم صحیح ضوابط دینی و اصول اسلامی مرتبط با ازدواج موقت
  • تسهیل فرآیند تعیین اهداف و نیازهای طرفین و اطمینان از تطبیق آن‌ها با ازدواج موقت
  • پیشگیری از ابهامات و سوالات آینده در مورد ازدواج موقت
  • ایجاد ابزارها و مهارت‌های لازم برای مدیریت بهتر روابط و حل مسائل در طول ازدواج موقت

به طور کلی باید مشاوره ازدواج موقت را به عنوان یک فرآیند پیشگیرانه در نظر گرفت. این نوع مشاوره به افراد کمک می‌کند تا با اطلاعات کامل‌تر و درک بهتر، تصمیمات درستی برای پیوند زناشویی غیر دائم خود بگیرند.

بیشتر بدانیم: مشاوره ازدواج برای دختر چگونه است؟ + نکات مهم!

سریع‌ترین روش دریافت مشاوره ازدواج موقت چگونه است؟

زمانی که زن و مرد تصمیم می‌گیرند به صورت غیر دائم وصلت کنند، دریافت مشاوره ازدواج موقت ضرورت پیدا می‌کند. در جلسات این نوع مشاوره‌ به طرفین کمک می‌شود تا اصول دینی مرتبط با ازدواج موقت را درک کنند، تعهدات و حقوق خود را بشناسند، مهارت‌های لازم برای مدیریت روابط را یاد بگیرند و در نهایت به شناخت بهتری از اهداف شخصی و مشترک‌شان دست پیدا کنند. 

بنابراین اگر شما کنجکاو شد‌ه‌اید بدانید مشاوره ازدواج‌موقت چگونه است، خواندن این مقاله را از دست ندهید که تمامی موارد بالا را به طور مفصل توضیح داده‌ایم. اما اگر دغدغه‌تان پیدا کردن مشاور متخصص و معتبر در زمینه ازدواج موقت است، می‌توانید به وب‌سایت درمانکده سر بزنید. 

درمانکده با گرد هم آوردن جمعی از بهترین پزشکان متخصص، مشاوران با تجربه و روانشناسان حاذق این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی آنلاین برای مراجعه حضوری یا مشاوره تلفنی، متنی و تصویری نوبت بگیرید.

بیشتر بدانیم: مشاوره ازدواج مذهبی چگونه است؟

سوالات متداول

روند جلسات مشاوره ازدواج موقت چگونه است؟

تعداد جلسات و مدت زمان این نوع مشاوره ممکن است با توجه به تفاهمات و توافقات بین طرفین و نیازهای مختلف هر زوج متغیر باشد.

مزایای مشاوره ازدواج موقت چیست؟

مزایای این نوع مشاوره شامل مواردی مانند افزایش آگاهی از ضوابط دینی و حقوقی مربوط به پیوند زناشویی موقت، درک تعهدات و وظایف طرفین، تسهیل در ارتباط سالم و موثر بین زوجین، مدیریت احساسات، تعیین اهداف مشترک و پیشگیری از مشکلات ممکن در آینده است.

مشاوره ازدواج موقت چه کمکی به طرفین می‌کند؟

مشاوران به زوجین کمک می‌کنند تا مسائل مرتبط با ازدواج موقت را بهتر درک کنند و تصمیمات صحیحی بگیرند.

مهم‌ترین راهنمایی مشاوره ازدواج موقت چگونه است؟

این نوع مشاوره با تعیین اهداف شخصی و مشترک طرفین به روشن شدن مسیر پیوند زناشویی موقت کمک می‌کند.

منابع: lawinsider | study

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 2.7 / 5. تعداد رای‌ها 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها