علت شکستن ناخن؛ درمان و بهترین قرص برای پیشگیری از آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

سلامت ناخن‌ها و ظاهر مرتب آن‌ها تاثیر به‌سزایی در آراسته به نظر رسیدن ما دارد. در واقع، ناخن زیبا و سالم می‌تواند در افزایش اعتمادبه‌نفس افراد اثرگذار باشد؛ از همین‌رو این روزها مراقبت از ناخن و رسیدگی به آن‌ها بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد. با این حال، برخی افراد از شکستن و ترک خوردن مداوم ناخن‌های خود گله می‌کنند. به نظر شما علت شکستن ناخن از کنار یا وسط چیست؟

گاهی‌اوقات، علت شکستن ناخن و تغییر ظاهر آن می‌تواند ناشی از یک اختلال باشد که به پیگیری و بررسی بیشتر توسط متخصص پوست، مو و زیبایی نیاز است. اگر شما هم دائما درگیر ترک‌خوردگی یا شکستن ناخن‌های خود هستید، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا شما را با علت شکستن ناخن، روش درمان و بهترین قرص برای پیشگیری از آن آشنا کنیم.

علت شکستن ناخن چیست؟

اینفوگرافیک علت شکستن ناخن
اگر دائما دچار ترک‌خوردگی یا شکنندگی ناخن‌هایتان می‌شوید، حتما برای بررسی علت این عارضه به پزشک مراجعه کنید.

دلایل مختلفی می‌توانند باعث ترک‌خوردگی یا شکستن ناخن‌ها شوند. عواملی که باعث ضعیف شدن لایه‌های ناخن می‌شوند و آن را مستعد شکستن از بغل یا وسط می‌کنند، شامل موارد زیر هستند:

۱- کمبودهای تغذیه‌ای

علت شکستن ناخن از کنار می‌تواند ناشی از کمبود کلسیم در بدن باشد. این ماده نقش مهمی در سلامت و حفظ ناخن‌ها دارد. از طرفی، کمبود سایر ریز مغذی‌ها مانند آهن، روی و انواع ویتامین‌ها (A، B، C، D و E) می‌توانند باعث پوسته‌پوسته شدن اطراف ناخن و ترک خوردن آن شوند. متخصصان معتقدند علت شکستن ناخن پا از وسط یا ریشه همین کمبود ریز مغذی‌ها در بدن است.

۲- جویدن ناخن

یکی از عادات مخربی که باعث آسیب به ناخن‌ها می‌شود و سلامت آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، جویدن ناخن است. این کار باعث نفوذ مقدار زیادی رطوبت به زیر ناخن می‌شود و به مرور زمان آن را شکننده می‌کند.

۳- کم‌خونی

کمبود آهن در بدن عوارض زیادی به همراه دارد که شکننده‌شدن ناخن‌ها یکی از آن موارد است. اگر در رژیم غذایی شما، آهن کافی وجود نداشته باشد یا بدن به دلایل مختلف آن را جذب نکند، ناخن‌ها به صورت قاشقی تغییر شکل می‌دهند و به سمت داخل فرو می‌روند. اغلب متخصصان جدی‌ترین علت شکستن ناخن از وسط را ناشی از کم‌خونی می‌دانند که نیاز به مداخله پزشکی دارد.

بیشتر بخوانید:اختلال جویدن ناخن چیست و چگونه درمان می‌شود؟

۴- کاشت ناخن 

افرادی که دائما از اقدامات زیبایی ناخن استفاده می‌کنند، بیشتر دچار شکنندگی ناخن می‌شوند. در واقع، مواد شیمیایی ناشی از مانیکور، ژل‌ها و اکریلیک که در طول انجام خدمات زیبایی ناخن مورد استفاده قرار می‌گیرند، ناخن را خشک و آسیب‌پذیر می‌کنند. از طرفی، تراش دادن ناخن با سوهان برقی که به مرور زمان باعث تضعیف لایه‌های ناخن می‌شود را می‌توان دیگر علت شکستن ناخن از وسط دانست.

۵- افزایش سن

شکستن ناخن به دلیل افزایش سن یک عارضه محتمل است که بیشتر در زنان دیده می‌شود. در واقع، افزایش سن یکی از دلایل نازک شدن لایه‌های ناخن است که زنان پس از ۵۰ سالگی به دلیل تغییرات بدنی مانند یائسگی بیش از مردان آن را تجربه می‌کنند.

۶- استفاده مداوم از لاک پاک‌کن

تصویر ناخنی که از وسط دچار شکستگی شده
استون و لاک پاک‌کن نامناسب می‌توانند باعث خشکی ناخن و افزایش احتمال شکنندگی آن شوند.

پاک کردن مداوم لاک با استون یا لاک پاک‌کن نامناسب، تاثیر منفی بر استحکام و مقاومت ناخن می‌گذارد. اغلب متخصصان پس از رد دلایل مرتبط با بیماری‌ها، علت شکستن ناخن از بغل یا وسط را ناشی از استفاده مداوم و نادرست استون می‌دانند.

۷- مواد شیمیایی 

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که بدون دستکش دائما از مواد شیمیایی مانند انواع شوینده‌ها استفاده می‌کنید، بیش از دیگران در معرض آسیب رساندن به ناخن‌های خود هستید. مواد شیمیایی می‌توانند بخشی از ساختار ناخن را حل کنند که نتیجه آن، شکستن ناخن‌های دست و پا به صورت افقی یا از بغل است. همچنین استفاده مکرر از لاک‌های ناخن باعث دهیدراته‌شدن و شکنندگی بیشتر ناخن می‌شود.

۸- مرطوب نگه داشتن ناخن‌ها

رطوبت بیش از حد می‌تواند علت شکستن ناخن به صورت افقی باشد. افرادی که عادت دارند دائما دست‌های خود را با آب بشویند، بیشتر در معرض شکننده‌شدن ناخن‌هایشان قرار دارند؛ زیرا رطوبت زیاد، بافت ناخن را سست می‌کند. 

بیشتر بخوانید:شیار ناخن نشانه چیست و چگونه درمان می‌شود؟

۹- اختلالات التهابی ناخن

بیماری‌هایی مانند پسوریازیس و اگزما می‌توانند بر استحکام و سلامت ناخن‌ها اثر بگذارند. اغلب افراد مبتلا به پسوریازیس، ناخن‌های شکننده دارند و بیماران مبتلا به اگزما به دلیل داشتن ناخن‌های بسیار نازک، دائما با شکستن ناخن‌هایشان از وسط یا کنار مواجه می‌شوند.

۱۰- استرس و اضطراب

علت شکستن ناخن در برخی افراد با میزان استرس و اضطرابی که در طول روز تحمل می‌کنند، مرتبط است. افزایش استرس و فشار روانی باعث ترشح بیشتر هورمون کورتیزول در بدن می‌شود که این هورمون نقش مهمی در ریزش مو و آسیب‌پذیر شدن ناخن‌ها دارد. از طرفی، اغلب افراد در مواجهه با استرس، شروع به جویدن ناخن می‌کنند که این خود می‌تواند علت شکستن ناخن از وسط باشد. 

۱۱- بلندی بیش از حد ناخن‌ها

اگر ناخن‌های دست یا پا بیش از حد بلند باشند، بیشتر در معرض برخورد با چیزهای مختلف هستند که در این شرایط، احتمال شکستگی کامل یا لب‌پر شدن آن‌ها بالاست. بنابراین بهتر است برای محافظت از ناخن‌هایتان، آن‌ها را کمی کوتاه کنید و در حد اعتدال نگه دارید.

۱۲- بیماری‌ها

گاهی‌اوقات، علت شکستن ناخن ناشی از خشکی پوست، بیماری قارچی و… است. به طور کلی بیماری‌های جسمی که می‌توانند سلامت و استحکام ناخن را تحت تاثیر قرار دهند، عبارت‌اند از:

  • کم‌کاری تیروئید
  • بیماری‌های پوستی
  • سندرم رینود (Raynaud’s syndrome)

شکستن ناخن به صورت عمودی یا افقی نشانه چیست؟

منظور از شکستگی ناخن به صورت عمودی، شکاف برداشتن آن از نوک به سمت بستر ناخن است. در چنین شرایطی، متخصصان علت شکستن ناخن به صورت عمودی را ناشی از ابتلا به بیماری اونیکورکسیس (ایجاد شیار و برجستگی روی ناخن) می‌دانند. با این حال به نظر اغلب پزشکان، ترک‌خوردگی و شکستگی ناخن به طور همزمان به شکل افقی و عمودی با سندروم ناخن شکننده مرتبط است.

علت شکستن ناخن در کودکان

معمولا شکستن ناخن در دوران کودکی به خصوص بین پسران، بسیار شایع است. در اغلب موارد این عارضه هیچ دلیل خاصی ندارد و به مرور زمان برطرف می‌شود. شاید بتوان اصلی‌ترین علت شکستن ناخن از وسط یا کنار در کودکان را ناشی از عادات مخرب مانند جویدن ناخن و شیطنت زیاد دانست. 

با این حال، اگر فکر می‌کنید ناخن دست و پای نوزادتان بیش از حد دچار شکستگی می‌شود، ممکن است ناشی از کمبود تغذیه‌ای یا اختلالات تیروئیدی باشد که در چنین شرایطی باید به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:سیاهی ناخن پا؛ دلایل، علائم و درمان آن

دلیل شکستگی ناخن از وسط یا بغل در مردان چیست؟

علت شکستن ناخن در مردان بیشتر با شغل و حرفه آن‌ها مرتبط است. مشاغلی مانند نجاری، کفاشی و مواردی که دست‌ها به طور مستقیم در هنگام انجام کار با مواد شیمیایی قوی در ارتباط هستند، می‌توانند بر روی سلامت و استحکام ناخن‌ها تاثیر بگذارند. 

از دیگر عوامل موثر در شکنندگی ناخن آقایان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استرس و فشار روانی
  • عادات مخرب
  • ورزش‌های خاص
  • کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی
  • ضربه و آسیب به ناخن
  • افزایش سن

بارداری و تاثیرات آن بر سلامت ناخن‌ها

در دوران بارداری، تغییرات هورمونی بسیار زیادی در بدن زنان اتفاق می‌افتد که می‌تواند باعث تضعیف ناخن‌ها و در نتیجه شکستن آن‌ها شود. در واقع تغییرات هورمونی، مقاومت و انعطاف‌پذیری ناخن‌ها را در دوران بارداری کاهش می‌دهد.

از طرفی، برخی متخصصان معتقدند علت شکستن ناخن در بارداری می‌تواند ناشی از کمبود مواد مغذی مانند کلسیم، ویتامین D یا آهن باشد. اگر در دوران حاملگی با شکستگی مداوم ناخن‌هایتان مواجه شدید، بهتر است برای بررسی بیشتر و جلوگیری از عوارض کمبودهای تغذیه‌ای با پزشک متخصص زنان مشورت کنید.

روش درمان شکستن ناخن

حالا که با علت شکستن ناخن در کودکان، زنان و مردان آشنا شدید، خوب است روش‌های درمان این عارضه را بشناسید.

اینفوگرافیک درمان شکستن ناخن با روش‌های خانگی
با روش‌های مراقبت از ناخن می‌توان به سادگی ترک‌خوردگی و شکستن آن‌ها را درمان کرد.

در اغلب موارد می‌توان شکستگی مداوم ناخن‌ها را با راه‌کارهای ساده درمان کرد؛ از جمله:

  • ناخن‌ها را کمتر در مجاورت آب قرار دهید.
  • هنگام شستشوی دست‌ها از مواد شوینده ملایم استفاده کنید.
  • وسواس را کنار بگذارید و از شستن افراطی دست‌ها بپرهیزید.
  • دست‌ها را کمتر در معرض مواد شیمیایی قرار دهید.
  • به کمک یک کرم مرطوب‌کننده از خشکی ناخن‌ها، مخصوصا پس از استفاده از استون جلوگیری کنید.
  • مواد غذایی مغذی حاوی انواع ویتامین‌ها، کلسیم و مواد معدنی مصرف کنید.

اگر شکنندگی ناخن‌ها به کمک راه‌کارهای خانگی بالا برطرف نشود، باید برای آغاز درمان دارویی به متخصص پوست، مو و زیبایی مراجعه کنید. معمولا پزشک متخصص از روش‌های زیر برای درمان این عارضه استفاده می‌کند:

  • کرم و پماد مخصوص برای بیماری‌های قارچی
  • محلول‌های مخصوص برای هیدراته نگه داشتن ناخن و جلوگیری از رشد قارچ‌ها زیر آن
  • تجویز داروهای ضد قارچ
  • لیزر درمانی

بیشتر بخوانید:قارچ ناخن؛ علائم، دلایل و راهکارهای درمانی

کدام قرص برای جلوگیری از شکستن ناخن مفید است؟

بیوتین، یک ویتامین مورد نیاز در بدن برای حفظ سلامت ناخن‌ها است. این ویتامین در حال حاضر به صورت مکمل در دسترس است و شما می‌توانید با تهیه آن زیر نظر پزشک متخصص پوست و مو، به حفظ و استحکام ناخن‌ها کمک کنید و مانع از ترک خوردن یا شکستن آن‌ها شوید.

علت شکستن ناخن در یک نگاه

به کمک راه‌کارهای مراقبت از ناخن، مدیریت استرس و اضطراب، مصرف مواد مغذی کافی، عدم استفاده از مواد شوینده قوی و… می‌توان از ترک خوردن و شکستن آن‌ها جلوگیری کرد. با این حال، اگر دائما ناخن دست و پای شما از وسط یا کنار دچار شکستگی می‌شود باید به پزشک متخصص پوست، مو و زیبایی مراجعه و یا با مشاوره آنلاین دکتر پوست و مو مشورت کنید تا علت شکستن ناخن به طور دقیق مورد بررسی قرار بگیرد.

برای آشنایی با بهترین پزشکان متخصص می‌توانید به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی برای مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین تلفنی، متنی و تصویری نوبت بگیرید.

سوالات متداول

علت شکستن ناخن از وسط چیست؟

کمبود تغذیه‌ای، کم‌خونی، مرطوب نگه داشتن ناخن‌ها، بلندی بیش از حد ناخن، استرس و فشار روانی، مواد شیمیایی، استفاده مداوم از لاک پاک‌کن، افزایش سن و جویدن ناخن.

کدام بیماری‌ها باعث شکستن ناخن می‌شوند؟

پسوریازیس، عفونت‌ها، سرطان پوست، سندروم رینود، کم‌کاری تیروئید، سندروم ناخن شکننده و بیماری کلیوی.

علت شکستن ناخن در بارداری چیست؟

تغییرات هورمونی و کمبود مواد مغذی مانند کلسیم، آهن و ویتامین D.

منابع: webmd | healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها