جویدن ناخن

اختلال جویدن ناخن چیست و چگونه درمان می‌شود؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

جویدن ناخن یا اونیکوفاژی ( Onychophagia) می‌تواند یک رفتار موقتی، نسبتاً غیر مخرب باشد. این عادت در ابتدا می‌تواند صرفاً یک نگرانی در مورد ایجاد اختلال در زیبایی باشد. اما به تدریج می‌تواند به یک مشکل جدی و طولانی مدت نیز تبدیل شود.

اونیکوفاژی در حقیقت یک عارضه آسیب شناختی مربوط به دهان و آراستگی است كه با گازگرفتگی مزمن، و غیرقابل كنترل ناخن همراه است. این کار برای ناخن ها و بافت اطراف آن مخرب است.

همانند سایر رفتارهای تکراری متمرکز بدن (BFRB)، اونیکوفاژی نیز در DSM-5 به عنوان یکی از “اختلالات وسواس – اجباری” طبقه بندی می شود. بنابراین در صورت لزوم، درمان حرفه ای بر روی عوامل جسمی و روانی متاثر از جویدن ناخن پرداخته می‌شود.

جویدن ناخن

علائم جویدن ناخن

اونیکوفاژی یا جویدن ناخن، که اغلب منجر به آسیب دیدگی ناخن‌ها می‌شود، ممکن است با سایر BFRB ها، مانند کشیدن مو یا کندن پوست همراه باشد.

اختلال جویدن ناخن ممکن است همراه با علائم روانی و جسمی نیز باشد. در حالت کلی افرادی که به صورت مزمن ناخن های خود را می جوند ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

  • احساس پریشانی، اضطراب یا تنش قبل از گاز گرفتن
  • احساس تسکین یا حتی لذت پس از گاز گرفتن
  • احساس شرم، خجالت و گناه که غالباً به خاطر ظاهر صدمات جسمی است که به پوست و ناخن‌ها وارد می‌شود.
  • آسیب به بافت انگشتان، ناخن‌ها و کوتیکول ها
  • آسیب های دهانی، مشکلات دندانی، آبسه ها و عفونت ها
  • اونیکوفاژی در صورت کنترل نشدن ممکن است به روابط پیچیده خانوادگی و اجتماعی منجر شود!

جویدن ناخن معمولاً در اوایل کودکی شروع می شود. این عارضه در دوران نوجوانی به اوج خود می‌رسد. اما ممکن است تا بزرگسالی نیز ادامه پیدا کند. در بیش‌تر موارد این رفتار با افزایش سن کاهش می‌یابد و یا متوقف می‌شود.

جویدن ناخن

علل جویدن ناخن

ممکن است یک ارتباط ژنتیکی با اونیکوفاژی وجود داشته باشد. به نظر می رسد برخی از افراد زمینه ژنتیکی در جهت ایجاد BFRB دارند. همچنین اختلالات خلقی و اضطرابی که از اقوام درجه یک به ارث برسد نیز که در بروز اختلال جویدن ناخن موثر است.

جویدن ناخن معمولا با اضطراب همراه است. طبق نتایج به دست آمده عمل جویدن ناخن باعث کاهش استرس، تنش یا حس کسل بودن می‌شود. افرادی که به طور عادی ناخن های خود را می جوند، اقرار می‌کنند که وقتی احساس عصبی بودن، بی حوصلگی، تنهایی یا حتی گرسنگی دارند، این کار را انجام می دهند.

بیشتر بخوانید: علت شکستن ناخن؛ درمان و بهترین قرص برای پیشگیری از آن

جویدن ناخن همچنین می‌تواند عادت ناشی از مکیدن انگشت شست یا انگشتان دست باشد. جویدن ناخن ممکن است بدون علائم در اثر یک وضعیت روانی دیگر رخ دهد. این اختلال می‌تواند با اختلال نقص توجه / بیش فعالی (ADHD)، اختلال نافرمانی مقابله جویانه، اضطراب جدایی، شب ادراری، اختلال تیک و سایر موارد مربوط به سلامت روان نیز همراه باشد.

جویدن ناخن

درمان جویدن ناخن

داروهای قدیمی که برای جلوگیری از جویدن ناخن استفاده می‌شوند، عموما بی اثر هستند. از جمله این داروها می‌توان به استفاده از محصولات با طعم تلخ بر روی ناخن ها اشاره کرد، که به مرور زمان عادی می‌شوند.

مداخلاتی مانند گذاشتن یک مانع که از تماس بین دهان و ناخن ها جلوگیری می کند نیز یک روش مقابله با جویدن ناخن است. این موانع می‌تواند استفاده از دستکش معمولی یا دستکش های بدون انگشت، جوراب و وسایل نگهدارنده و بایت پلیت (ابزار ثابتی است که برای جلوگیری و رفع عاداتی چون مکیدن انگشت و جویدن ناخن به کار گرفته می شود) یکی دیگر از این روش‌ها است. استفاده از این وسایل می تواند به عنوان مانعی برای گاز گرفتن یا جویدن ناخن باشد.

در موارد شدید، درمان باید بر کاهش یا از بین بردن عوامل حسی مرتبط با جویدن ناخن متمرکز شود. درمان شناختی رفتاری (CBT)، با تمرین عادت معکوس و آرام سازی عضلات پیش رونده، پذیرش و تعهد درمانی (ACT) به همراه تکنیک خودیاری که به عنوان جداشدگی حرکات شناخته می شود، در برخی از موارد BFRB مفید است.

بیشتر بخوانید: علت شکستن ناخن؛ درمان و بهترین قرص برای پیشگیری از آن

هرگونه درمان موفقیت آمیز روی اونیکوفاژی با تقویت نقاط مثبت و پیگیری‌های معمول، نیاز به اجازه و همکاری کودک یا بزرگسالانی دارد که ناخن های خود را می جوند.

شما عزیزان برای کسب اطلاعات در مورد جویدن ناخن می‌توانید از راهنمایی‌های دکتر متخصص روانشناس و دکتر متخصص اعصاب و روان استفاده کنید. البته برای دریافت این راهنمایی‌ها لزومی ندارد که صبر کنید تا در زمان ممکن مراقبت‌های درمانی مورد نیاز خود را به دست آورید. می‌توانید آن را در یک چشم بر هم زدن به صورت آنلاین از طریق  درمانکده انجام دهید.

تیم درمانکده پس از بررسی نیازهای بیماران مختلف و پزشکان، امکان نوبت دهی از بهترین روانشناسان و روانپزشکان تهران را در سایت خود فراهم کرده است. برای انتخاب روانپزشک یا روانشناس مورد نظر خود بدون نیاز به مراجعه حضوری و تماس با مطب، می‌توانید برای دریافت نوبت به لیست بهترین پزشکان روانشناس مراجعه کرده و با توجه به اولین نوبت خالی پزشک، نظرات بیماران، تلفن مطب و آدرس مطب، نوبت خود را به صورت آنلاین رزرو کنید.

منبع : psychologytoday

[sibwp_form id=6]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.5 / 5. تعداد رای‌ها 89

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

55 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها
ناشناس
ناشناس
4 ماه قبل

با سلام
من الان ۹ سال هست که دارم ناخن میجوم و دیگر نمیتوانم اینگونه ادامه بدهم لطفا اگر میشود کمکم کنید ؟

شهر
تهران
محمد حسین
محمد حسین
5 ماه قبل

سلام من هم ۱۲ سالمه و قبلا نام میخوردم ولی الان تزش زده شدم ولی هرچی سعی میکنم پوست کنار ناخنم رو نخورم از دست در میره و دوباره شروع به این کار میکنم

شهر
اصفهان
شایان
شایان
5 ماه قبل

من هم 13 سالم هست و ناخن هایم را میخوردم ولی پشیمون شدم چون انگشتایم می سوخت و درد و افونت کرد.
و دیگر نخوردم

شهر
تهران
آخرین ویرایش 5 ماه قبل توسط شایان
mehrsa
mehrsa
5 ماه قبل

سلامم من ۱۲ سالم هست و همش ناخن هایم را میخورم و همین طور پوست کنار دستم و موهایم را میکنم، و انتهای انها رو میخورم واقعا خسته شدم نمیتونم این رفتارم رو کنترل کنم از حالت انگشتام واقعا خسته شدم بالای سرم مثل یک کف دست خالی شده و خیلی از موهایم خجالت میکشم جوری که اصلا بخواطرش بیرون نمیرم، چکار باید بکنم تا این عادت هام را تمام کنم، خواهش میکنم بگین

ناخن نخورمم
ناخن نخورمم
3 ماه قبل
پاسخ به  mehrsa

حتماً به پزشک مراجعه کنید

محمد امین موسوی
محمد امین موسوی
6 ماه قبل

سلام من هفده سالمه از وقتی یادمه ناخن هامو میخورم و وقتی می‌خوام نخورم دست نام می‌لرزه قلبم میخواد از جاش بزنه بیرون خیلی اذیت می‌کنه خانواده هم خیلی بدشون میاد از کارم و درکم نمیکنند فکر میکنن آسونه کنار گذاشتنش و افسردگی هم گرفتم خیلی دارم اذیت میشم

شهر
تهران
پریسا
پریسا
7 ماه قبل

دقیقنم همینع دلیل جوییدن ناخن ها

فرزانه
فرزانه
9 ماه قبل

منم ۳۰ سالمه هنوز این مشکلو دارم بعضی موقع ها خسته میشم از خودم بدم میاد چیکار کنم

شهر
تبریز
فاطمه
فاطمه
9 ماه قبل

سلام من الان یک ساله که دارم ناخن هامو میخورم و نمیتونم این کار رو ول كنم

شهر
تهران
الی
الی
10 ماه قبل

سلام من ۱۸ سالمه و از موقعی که یادم میاد مشغول جویدن ناخون هایم بود اوایل ناخون هام رو میخوردم آلام پوست دور و اطراف ناخون هام رو تا جایی که زخم بشه گاهی اوقات میخوام مدام در حال گاز گرفتن زبان و و دور ور دهانم هستم بیشتر اوقات هم درحال پیچاندن موهام هستم میخام عادتم رو ترک کنم ولی وقتی مقاومت میکن یه حس خیلی آزار دهنده در نوک انگشتام حس میکنم که انگار یه چیزی اضافه هست به باید گازش بگیرم یا فشارش بدم

زهرا
زهرا
11 ماه قبل

سلام پسرم ۱۲ سالش هست ناخن های خود را می خورد چکار کنم ایا درمانی دارد ؟

شهر
تهران
زهرا نبوی
زهرا نبوی
11 ماه قبل

سلام من دوتا پسرام هم ناخن وکناره های ناخن را می خورند یکی ۲۲ سالش هست ویکی ۱۲ سالش هست خواهش می کنم کمک کنید که درمان بشن .

شهر
تهران
زهره
زهره
1 سال قبل

من ۱۷ ساله ام و همش ناخن میخورم کسی منو درمان میکنه؟

حسن
حسن
1 سال قبل
پاسخ به  زهره

امام کاظم (ع) فرمود: چهارچیزمعلول وسواس است، خوردن گل ‌، خردکردن گل، گرفتن ناخن با دندان، جویدن محاسن

شهر
تبریز
صادق ع
صادق ع
1 ماه قبل
پاسخ به  حسن

صادق گه خورد

ساری
ساری
1 سال قبل

منم همش ناخونامو گوشتای کنارشو میخورم واسه استرس نیست همیشه اینجوریم و بعضی وقتا انقد ک عصبی میشم دلم میخام همه انگشتامو از جا بکنم

ناشناس
ناشناس
4 ماه قبل
پاسخ به  ساری

منم همش اینجوری میشم ۱۲ سالمه الان ۹ ساله که دارم ناخن میخورم به خدا خسته شدم تروخدا کمکم کنید . هر کاری هم میکنم نمیتونم جلوی خودم رو بگیرم و قبل خواب همش اینجوری میشم نمی‌دونم چرا

شهر
تهران
محمدکیان
محمدکیان
1 سال قبل

من ده سالم و بی اراده ناخن دست و پامو میخورم خواهش میکنم کمکم کنید

شهر
تبریز
عسل
عسل
1 سال قبل

سلام من ۱۵ سالم هست. یک سال و نیمه که جویدن ناخن رو ترک کردم ولی از کوتاه بودن و بدشکل بودن ناخن هام رنج میبرم. بعد از ترک کردن آیا ناخن ها کشیده تر میشن؟
در ضمن کساییکه میخوان ترک کنن باید بگم که فقط باید حواستون باشه که تو ناخودآگاهتون نجوید.من خودم چون ارتودنسی کردم نمیتونستم بجوم و همین باعث شد ترک کنم.

شهر
مشهد
مریم
مریم
1 سال قبل

سلام،بچه من سه سال و دو ماهشه از وقتی دو ماهه بود دو تا انگشتاشو میمکید،حالا هم یک ماهی میشه که ناخن هاشو میجوه باید چیکارش کنم که ای
این کارو نکنه

شهر
اصفهان
یلدیز
یلدیز
1 سال قبل

سلام ببخشید که شلوغ کردم
میخوام بگم که من ۱۲ ساله هستم و بشدت ناخن هایم رامیجوم های ناخن های پاهام هم جویدن هرچه سعی کردم ترکش کنم نشد منم بعضی مواقع موهای سرم را میکنم یا موهایه صورتم واسه نجویند ناخن میتونید از چسب دور انگشتانتان ببندین یه فلفل بزنید بنظرم فلفل نزنید چون انگشتانتان را میسوزاند آیا جویدن ناخن یک نوع بیماری یا میتوانیم مبتلا به بیماری شویم

ناخن نخور
ناخن نخور
3 ماه قبل
پاسخ به  یلدیز
  • من کردم جواب نداد با چسب دندان هایم جوری شده اند که وقتی با دهن نفس میکشم درد میکنند
مهرسا
مهرسا
1 سال قبل

من ۱۲ سالم هست و همش ناخون هایم را میجوم یا گوشت کنار ناهونام و میخورم و موهام رو میکنم چکار کنم که دیگه این مارو نکنم

ریحون بیدم-
ریحون بیدم-
1 سال قبل

منم هی میخام ناخونامو به یجا چنگ بزنم و بجوم-خیلیییی عادت بدیه://

ناشناس
ناشناس
1 سال قبل

سلام من ۱۴ سالمه و خیلی شدید ناخن میخورم چندبار سعی به ترک کردنش داشتم ولی خب متاسفانه بعد از ی مدتی دوباره شروع کردم و اینکه اگ ناخن هم نخورم موهامو دونه دونه میکنم یا از مو صورتم ور میدارم و اینا تمام بخاطر مشکلاتیه ک داشتم و وقتی استرس میگیرتم یا عصبی میشم یا نگرانم یا ناراحتم ناخون میخورم و بگم ک تمام این چیزایی ک گفتم فقط و فقط زمانی رخ میده ک نخوام ناخون بخورم ولی ی مدته حدود ۱ هفته ک ن ناخون میخورم و ن کاری میکنم فقط اراده میخوادک امیدوارم همینجور بتونم ادامه بدم(؛

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
1 سال قبل
پاسخ به  ناشناس

انشالله .. ما براتون دعا میکنیم بتونید :)))))

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
1 سال قبل
پاسخ به  ناشناس

یه سوال، بعد از ترک ناخن جویدن عوارضی که روی شکل ناخن گذاشته بر طرف میشه؟من ناخنهام از بچگی خیلی کشیده بود ولی بخاطر ناخن جویدن شکلش رو از دست داد، می خاستم ببینم اگر بزارم ناخن هام بلند بشه به شکل اولش بر میگرده؟؟؟ممنون میشم اگه به سوالم پاسخ بدید…

پریا
پریا
1 سال قبل

بله، برمیگرده

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
1 سال قبل
پاسخ به  پریا

سلام من ناخن و گوشت انگشتان میخورم

ابوالفضل
ابوالفضل
1 سال قبل
پاسخ به  پریا

سلام من 14 سالمه همش دارم پوست انگشتام میخورم یا ناخونام نمیتونم ترک کنم انگار دست خودم نیست نم تونم کنترل کنم ناخونامم زشت شدن خیلی خجالت میکشم لطفا راهنمایی کنید

ساناز
ساناز
1 سال قبل

سلام من از کودکی ناخن خودمو میخورم هرروز بیشتر میشه تقریبا سه سال پیش بود ترک کردم دستام خیلی زیبا شده بودن بخاطر ناخن چون ناخنمو بی نهایت بلند کردم اما الان نزدیک یه سال باز شروع کردم خیلی دوس دارم ترک کنم اما نمیتونم لطفا کمکم کنید مادرم و خانوادم خیلی مسخرم میکنن

amir
amir
1 سال قبل
پاسخ به  ساناز

همه توی یه جا خاطرات بدی که داریم گیر کردیم و حتی اگرم بلد باشیم نمی دونیم که چه جوری بیرون بشیم مگر اینکه روحتو بگیی که خودتو ببخشه یا چ میدونم.
خودمم یه 4سالی میشه که این عادت بد اُمدمه سرم.

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
1 سال قبل
پاسخ به  ناشناس

مو

نگار
نگار
1 سال قبل

امروز داشتم تو مدرسه ناخن میخوردم نتونستم کامل بخورم عصبی شده دستم رو فشار میدادم روانی شده بودم چیکار کنم مشاور بهداشتموارد گفته برم پیش روان پزشک

atena
atena
1 سال قبل

سلام من 14سالمه وناخن هامو میخورم
وهرکاری کردم نتونستم ترک کنم
تروخدا یه چیزی رو اختراع کنید که ناخنامونو نتونیم بجوییم
ماهم دوست داریم ببینیم ناخنامون بلند شن

منیره
منیره
1 سال قبل

سلام من نزده ساله هستم و تاهنوز به طور جدی به مشکل جویدن ناخن مبتلا هستم نمیدانم چی کنم؟

سیدم
سیدم
1 سال قبل
پاسخ به  منیره

تنها کاری کا میشه کرد اینه ک با چسب برق دور ناخناتو ی جوری بپیچی ک ن بتونی بجوی ن جوری ک خونت بند بیاد و ی چیزیو جایگذین جویدن ناخن کنی مثلن ی ادامسی چیزیو بطور مداوم بجوی

ناشناس
ناشناس
2 سال قبل

من ۲۷سالمه ناخن میخورم هرکاری میکنم نمیتونم ترک کنم..طوری که گوشه‌های ناخن‌ ام به خونریزی می افته

ناشناس
ناشناس
2 سال قبل

من ۲۷سالمه ناخن میخورم ..هرکاری میکنم اصلا نمیتونم ترک کنم..طوری که گوشه‌های ناخن ام به خونریزی می افته

آتا
آتا
1 سال قبل
پاسخ به  ناشناس

سلام منم ۲۹ سالمه و مدااااام ناخنامو میجوم و تا حدی که خون بیاد مخصوصا وقتی تنهام و نگاه فیلم میکنم الانم کاملا سه تاشون رو چسب زخم زدم چون خونریزی دارن تنها راهه ترکش کاشت ناخونه
من یکسال و نیم مدام و مرتب کاشت ناخن و ترمیم ماهانه انجام دادم و این مدت اصلا بهشون دسترسی نداشتم که بخورم حالا که ریموو کردم کاشتها رو بازم شروع کردم به خوردن

ارزو
ارزو
2 سال قبل

من بیست سالمه هنوز ناخن هامو میجوم چیکار کنم ؟؟؟؟

د ج
د ج
2 سال قبل
پاسخ به  ارزو

با سلام
دخترم 12سالشه ناخن خوری داره چه راهکاری ارائه میدید؟ ممنون

Porya
Porya
2 سال قبل
پاسخ به  د ج

برو دکتر عسیسم

amir
amir
1 سال قبل
پاسخ به  Porya

خعلیم تأثیر گذار

علی
علی
2 سال قبل

من بیستوپنج سالمه هنوز دارم ناخون هامو میخورم چیکار کنم

malangyarsafi076784@gmail.com
malangyarsafi076784@gmail.com
2 سال قبل

فرزند ام 14 سال دارد ناخن میخورد دوا چیست

فاطمه
فاطمه
2 سال قبل

من 15 سالمه هيچي ناخن ندارم همش پوسته چه كنم؟

محی
محی
1 سال قبل
پاسخ به  فاطمه

دیقا خیلی دردناکه خیلییییی
ی عادت بد و مخرب که هم به جسم آسیب میزنه هم روان

نسرین
نسرین
1 سال قبل
پاسخ به  فاطمه

سلام من خیلی زیاد ناخون هایم میخوردم تورا خدا چیکارکینم

یلدیز
یلدیز
1 سال قبل
پاسخ به  نسرین

سلام من کودکی ناخون هایم را میجویدم هرچه سعی کردم ناخون هایم را نجوم ولی نتوانستم الان خیلی ناراحت هست که ناخون هایم را میجوم جویدن ناخن علائم دارم و میتواند بیماری باشو

یلدیز
یلدیز
1 سال قبل
پاسخ به  یلدیز

و ناخن هایم خیلی زشت شده جویدن ناخن یک نوع بیماری است

ناهید
ناهید
1 سال قبل

سلام مه هم ناخن ها خوده میجوم بسیار حتا عصبی باشم خون میشه ناخن ها ولی بسیار به عذاب استم ترک کنم عادت را نمیشه

محمد ولی
محمد ولی
2 سال قبل

من مو های صورتم را ناخود آگاه با ناخن هایم میکنم

علی
علی
2 سال قبل
پاسخ به  محمد ولی

من بیستوپنج سالمه هنوز دارم ناخون هامو میخورم چیکار کنم

رضا
رضا
2 سال قبل
پاسخ به  علی

منم ۱۶ سالمه این مشکلو دارم