کمبود ویتامین D در مردان چه علائمی دارد؟ درمان آن چیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که کمبود آن تراکم استخوان را کاهش و خطر ابتلا به بعضی از بیماری‌های مزمن را افزایش می‌دهد. این ویتامین به کمک نور خورشید در پوست ساخته می‌شود. علاوه بر این، در تعدادی از غذاها از جمله ماهی‌های چرب و مکمل‌های غذایی هم وجود دارد. مقاله امروز مجله درمانکده به کمبود ویتامین D در مردان اختصاص دارد. اگر می‌خواهید درباره این موضوع اطلاعات بیشتری کسب کنید، این مطلب را تا انتها بخوانید.

فواید ویتامین D برای مردان

ویتامین دی برای همه ضروری است، اما مزایای منحصر به‌فردی برای مردان دارد، از جمله:

  • رشد عضلات: این ویتامین روی قدرت عضلات تاثیر دارد و به ریکاوری آن‌ها پس از ورزش کمک می‌کند. یک مطالعه روی مردان نشان داد که ویتامین D می‌تواند به طور قابل‌توجهی آسیب‌دیدگی سلول‌های عضلانی در اثر ورزش را کاهش دهد.
  • سطح تستوسترون: ویتامین D در تولید تستوسترون و باروری مردان نقش دارد. در یک مطالعه روی مردان مبتلا به اضافه وزن که برنامه کاهش وزن داشتند، مکمل ویتامین D توانست سطح تستوسترون را بالا ببرد.
  • اختلال نعوظ: شواهد نشان می‌دهد که در مردان مبتلا به اختلال نعوظ سطح ویتامین D پایین است.
  • باروری: بر اساس تحقیقات، بین سطح ویتامین D با تعداد و تحرک اسپرم‌ها ارتباط وجود دارد.
  • سلامت روان: ویتامین D به تنظیم خلق و خو و کاهش افسردگی کمک می‌کند.
  • کاهش وزن: نتیجه تحقیقات در مورد نقش ویتامین D در کاهش وزن ضد و نقض است. با این حال، در بعضی از مطالعات مشاهده شده است که مکمل ویتامین D می‌تواند به کاهش شاخص توده بدنی (BMI) در افراد چاق کمک کند.
  • رشد مو: تحقیقات نشان داده‌اند که در افراد مبتلا به ریزش مو سطح ویتامین D پایین است.

بیشتر بدانید: کمبود ویتامین D در زنان چگونه درمان می شود؟

مردی که یک کپسول ویتامین D را بین 2 انگشت نگه داشته است
ویتامین D از سلامت جسم و روان محافظت می‌کند.

علائم کمبود ویتامین D در مردان

کمبود ویتامین D با علائم مختلفی همراه است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

1. چاقی

مردان چاق 35 درصد بیشتر از افراد غیرچاق در معرض خطر کمبود ویتامین D هستند. علت پایین بودن سطح ویتامین D در افراد چاق این است که سلول‌های چربی ویتامین‌ را نگه می‌دارند و آن را آزاد نمی‌کنند.

2. دیابت

افراد مبتلا به دیابت یا پیش‎دیابت سطح ویتامین D کمتری نسبت به افراد سالم دارند. این ارتباط هم در افراد لاغر و هم در افراد چاق دیده شده است.

3. بیماری قلبی

شواهد نشان می‌دهد که بیماری قلبی از عوارض کمبود ویتامین D در مردان است. چون کمبود این ویتامین می‌تواند فشار خون که یکی از عوامل خطر بیماری قلبی است را افزایش دهد.

4. مولتیپل اسکلروزیس

مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس (MS)، یک بیماری خودایمنی ناتوان‌کننده است که روی سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع) تاثیر می‌گذارد. به گفته محققان، کمبود ویتامین D در مردان با افزایش سرعت پیشرفت این بیماری مرتبط است.

5. بیماری التهابی روده

کمبود ویتامین D در افرادی که به دلیل مشکلات گوارشی قادر به جذب موثر مواد مغذی نیستند، بسیار رایج است. یک مطالعه نشان داد که بیماران مبتلا به کولیت اولسراتیو فعال (یک نوع بیماری التهابی روده)، به‌ ویژه افرادی که کورتیکواستروئید مصرف می‌کنند، اغلب به کمبود ویتامین D مبتلا هستند.

6. بیماری لثه و از دست دادن دندان

از آنجا که ویتامین D به جذب کلسیم در بدن کمک می‌کند، برای سلامت دندان‌ها و لثه‌ها ضروری است. کمبود ویتامین D در مردان باعث ضعیف شدن دندان‌ها می‌شود و آن‌ها را مستعد پوسیدگی می‌کند. علاوه بر این، احتمال ابتلا به پریودنتیت (التهاب لثه) را افزایش می‌دهد.

7. آلزایمر و زوال عقل

محققان کمبود ویتامین D را با ناهنجاری در ساختار مغز، زوال شناختی و زوال عقل مرتبط می‌دانند. با این حال، شواهد کافی وجود ندارد که نشان دهد مکمل ویتامین D بتواند از بروز این مشکلات جلوگیری کند.

در صورت لزوم می توانید با دکتر عمومی انلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص عمومی مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: علائم کمبود ویتامین ب چیست؟

پیرمرد روی صندلی نشسته و دستش را روی پیشانی گذاشته است
زوال عقل یکی از علائم مهم کمبود ویتامین D است.

8. آسم

بر اساس نتایج یک مطالعه بزرگ که روی بیش از 21 هزار بزرگسال مبتلا به آسم انجام شد، بیمارانی که به کمبود ویتامین D مبتلا بودند 25 درصد بیشتر احتمال داشت که حملات حاد آسم را تجربه کنند. این یافته اهمیت غربالگری سطح ویتامین D را برای بیماران مبتلا به آسم شدید نشان می‌دهد.

9. سرطان پروستات

ویتامین D نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی دارد. کمبود این ویتامین ممکن است التهاب را افزایش دهد که یک عامل خطر برای بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان است. علاوه بر این، بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که ویتامین D سرعت پیشرفت سرطان پروستات را کاهش می‌دهد و کمبود آن با تومورهای تهاجمی پروستات مرتبط است.

10. پوکی استخوان

بدن ما برای جذب کلسیم و رشد استخوان‌ها به ویتامین D نیاز دارد. کمبود ویتامین D روی تراکم استخوان تاثیر منفی دارد که این به پوکی استخوان و شکستگی منجر می‌شود.

بیشتر بدانید: ویتامین‌های ضروری برای تقویت دستگاه گوارش کدامند؟

اینفوگرافی درباره علائم کمبود ویتامین D در مردان
کمبود ویتامین D علائم مختلفی دارد، از جمله: چاقی، دیابت، زوال عقل، آسم و پوکی استخوان.

زمان مراجعه به پزشک

تشخیص کمبود ویتامین D ممکن است دشوار باشد، چون ممکن است چند ماه یا چند سال طول بکشد که علائم ظاهر شوند. حتی گاهی اوقات، ممکن است هیچ علائمی نداشته باشید.

به عنوان یک قاعده کلی، در صورت مشاهده علائم احتمالی به پزشک مراجعه کنید. پزشک با معاینه بدنی، بررسی علائم و انجام تست‌های تشخیصی می‌تواند دلیل مشکل شما را پیدا کند.

علت کمبود ویتامین D در مردان

عوامل زیر احتمال کمبود ویتامین D را افزایش می‌دهند:

  • داشتن پوست تیره
  • افزایش سن
  • اضافه وزن یا چاقی
  • زندگی در مناطقی که دور از خط استوا هستند یا از خورشید نور کافی دریافت نمی‌کنند
  • ماندن در خانه برای مدت طولانی
  • کار در شیفت شب
  • ابتلا به بیماری مزمن کلیوی، بیماری کبدی یا هیپرپاراتیروئیدیسم
  • ابتلا به بیماری‌هایی که روی جذب مواد مغذی تاثیر می‌گذارند، مانند بیماری کرون یا بیماری سلیاک
  • جراحی بای‌پس معده
  • استفاده از داروهایی که روی متابولیسم ویتامین D تاثیر دارند، مانند استاتین‌ها و استروئیدها

کرم ضدآفتاب احتمال کمبود ویتامین D را افزایش می‌دهد، با این حال استفاده از آن برای پیشگیری از سرطان پوست ضروری است.

بیشتر بدانید: قرص ویتامین دی چیست؟

اینفوگرافی درباره علت کمبود ویتامین D در مردان
رنگ پوست، سن، وزن، محل زندگی و تاریخچه پزشکی همگی روی سطح ویتامین D خون تاثیر دارند.

تشخیص کمبود ویتامین D

با آزمایش خون می‌توان کمبود ویتامین D را در مردان تشخیص داد. این ویتامین به 2 شکل در خون وجود دارد:

  • 25-هیدروکسی ویتامین D یا کلسی‌دیول
  • 1،25-دی‌هیدروکسی ویتامین D یا کلسی‌تریول

رایج‌ترین آزمایش برای تشخیص کمبود ویتامین D، آزمایش 25-هیدروکسی ویتامین D است. چرا که غلظت بالاتری دارد و برای مدت بیشتری در خون شما باقی می‌ماند.

درمان کمبود ویتامین D در مردان

اگر پزشک متوجه شود که به کمبود ویتامین D مبتلا هستید، راه‌کارهای زیر را به شما توصیه می‌کند:

1. مصرف مکمل

استفاده از مکمل خوراکی ویتامین D بهترین راه برای درمان کمبود این ماده مغذی مهم است. شما می‌توانید این مکمل را بدون نسخه بخرید، اما درباره دوز آن باید با پزشک مشورت کنید. لازم به ذکر است که مصرف قرص ویتامین D نیز می‌تواند گزینه مناسبی برای درمان آن باشد، برای اطلاع از زمان مصرف قرص ویتامین d کلیک کنید.

2. خوردن غذاهای غنی از ویتامین D

درمان خانگی کمبود ویتامین D در مردان این است که مصرف غذاهای حاوی این ویتامین را افزایش دهید. ویتامین D در ماهی‌های چرب (مثل سالمون و ساردین)، زرده تخم‌مرغ، جگر گاو و غذاهای غنی‌شده وجود دارد.

3. قرار گرفتن در معرض نور خورشید

از آنجا که نور خورشید منبع طبیعی ویتامین D است، پزشک ممکن است بیرون رفتن از خانه را به شما پیشنهاد دهد. اگر حداقل 2 بار در هفته و هر بار پنج تا 30 دقیقه بدون استفاده از کرم ضدآفتاب در معرض نور خورشید قرار بگیرید، احتمالا ویتامین D کافی در بدنتان تولید می‌شود.

بیشتر بدانید: 7 مکمل و ویتامین ضروری پوکی استخوان

مردی که در ساحل ایستاده و یک دست خود را پشت گردن گذاشته است
برای درمان کمبود ویتامین D باید به مدت محدود در معرض نور خورشید قرار بگیرید.

سوالات متداول

چه کسانی به کمبود ویتامین D مبتلا می‌شوند؟

همه افراد از جمله شیرخواران، کودکان و بزرگسالان ممکن است به کمبود این ویتامین مبتلا شوند. با این حال، این عارضه در کسانی که پوست تیره دارند، شایع‌تر است.

مردان در طول روز به چه مقدار ویتامین D نیاز دارند؟

مقدار ویتامین D مورد نیاز بدن بر حسب سن متفاوت است. پسران و مردان یک تا 70 ساله در طول روز به 15 میکروگرم ویتامین D نیاز دارند. بعد از 70 سالگی، این مقدار به 20 میکروگرم در روز می‌رسد.

آیا کمبود ویتامین دی در مردان باعث ناباروری میشود؟

تحقیقات درباره نقش کمبود ویتامین D در باروری مردان نشان داده‌اند که بین این ویتامین با سطح تستوسترون، تعداد اسپرم‌ها و تحرک اسپرم‌ها رابطه وجود دارد. در نتیجه، کمبود آن ممکن است به ناباروری منجر شود.

کلام پایانی درباره کمبود ویتامین D در مردان

کمبود ویتامین D رایج است، اما علائم آن اغلب خفیف و غیراختصاصی هستند. بنابراین، ممکن است به سختی بتوانید آن را تشخیص دهید. اگر فکر می‌کنید به کمبود ویتامین D مبتلا هستید، به پزشک عمومی یا متخصص داخلی مراجعه کنید. در صورتی که آزمایش خون این موضوع را تایید کند، باید از مکمل استفاده کنید. شما می‌توانید از طریق سایت درمانکده از بهترین پزشکان برای ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین وقت بگیرید.

منابع: health, healthline, singlecare

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 229

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

10 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها