ترشحات واژن نشانه چیست

انواع ترشحات واژن + رنگ ترشحات واژن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

ترشحات واژن از چه سنی شروع میشود؟ آیا می‌دانید انواع ترشحات واژن چیست؟ از کجا بدانیم ترشحات طبیعی واژن داریم یا نشانی از یک بیماری است؟ حتما  همه شما این حالت را تجربه کرده‌اید که هنگامی که لباس زیرتان را در می‌آورید ناگهان متوجه ترشحاتی روی آن می‌شوید و از خودتان می‌پرسید: “آیا این طبیعی است؟”. در این مقاله به شما خواهیم گفت که چه ترشحاتی طبیعی هستند.

ترشحات واژن چیست؟

ترشحات واژن مایعی است که از غدد ریز موجود در واژن و دهانه رحم ترشح می‌شود. این مایع هر روز از واژن ترشح می‌شود تا سلول‌ها قدیمی و بقایای آنها را از بین ببرد و واژن و دستگاه تناسلی را تمیز و سالم نگه دارد. این ترشحات از واژن و مجاری ادراری در برابر عفونت محافظت می‌کنند.

هورمون‌ها بر مقدار و غلظت ترشحات واژن تاثیر می‌گذارند. به همین خاطر ممکن است در زمان‌های خاصی همچون قبل از قاعدگی، در دوران بارداری، یا هنگام استفاده از روش‌های جلوگیری از بارداری، مقادیر متفاوتی از این ترشحات را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع برجستگی واژن

دلایل و علائم ترشحات واژن

این تر معمولا طبیعی هستند و نشان‌دهنده عملکرد سالم بدن هستند. بدن از این ترشحات برای پاک‌سازی واژن و محافظت از آن استفاده می‌کند. بااین‌حال گاهی فرد ترشحات غیرطبیعی واژن را تجربه می‌کند که ناشی از عفونت هستند.

در این قسمت به برخی از دلایل ترشحات غیرمعمول و علائم آنها پرداخته‌ایم:

واژینوز باکتریال

واژینوز باکتریال نوعی عفونت باکتریایی بسیار رایج است. واژینوز باکتریال در اثر رشد بیش از حد باکتری‌هایی که به طور طبیعی در واژن یافت می‌شوند، رخ می‌دهد. این باکتری‌ها تعادل طبیعی واژن را بر هم می‌زنند و سبب بروز عفونت می‌شوند. اگرچه واژینوز باکتریال در برخی موارد سبب بروز هیچ علائمی نمی‌شود اما گاهی این بیماری سبب افزایش ترشحات واژن می‌شود که بوی قوی و بدی دارند. گاهی اوقات این ترشحات بوی ماهی می‌دهند. به‌طورکلی زنانی که رابطه جنسی دهانی دریافت کرده‌اند یا شرکای جنسی متعددی داشته‌اند، بیشتر در معرض ابتلا به این عفونت قرار دارند.

تریکومونیازیس

تریکومونیازیس نوع دیگری از عفونت است. این عفونت اغلب توسط یک تک یاخته یا ارگانیسم تک‌سلولی ایجاد می‌شود. تریکومونیازیس اغلب از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود، اما می‌تواند در اثر استفاده از حوله حمام و لباس شنای مشترک نیز منتقل شود. این عفونت باعث ایجاد ترشحات زرد یا سبزرنگی می‌شود که بوی بدی دارند. درد، التهاب و خارش نیز از دیگر علائم رایج تریکومونیازیس هستند، اگرچه برخی از افراد هیچ علائمی را تجربه نمی‌کنند.

عفونت قارچی واژن

عفونت قارچی نوعی بیماری واژینال است که علاوه بر احساس سوزش و خارش، با ترشح از واژن نیز همراه است. وجود قارچ در واژن طبیعی است، اما گاهی اوقات این قارچ‌ها بیش از حد رشد می‌کنند و سبب بروز عفونت می‌شوند. موارد زیر می‌توانند احتمال ابتلا به عفونت‌های قارچی را افزایش دهند:

  • استرس
  • دیابت
  • استفاده از قرص‌های ضدبارداری
  • بارداری
  • مصرف آنتی‌بیوتیک به مدت طولانی و بالای ۱۰ روز

بیشتر بخوانید: شایع ترین سرطان های زنان کدامند؟ چکار کنیم که دچار آن‌ها نشویم؟

بیماری التهابی لگن (PID)

بیماری التهابی لگن نوعی عفونت است که معمولا از راه تماس جنسی منتقل می‌شود. این عفونت زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌ها در واژن و سایر اندام‌های تناسلی منتشر شوند. بیماری التهابی لگن ممکن است سبب ایجاد ترشحات واژینال شود که بوی شدید و بدی دارند. سایر علائم این بیماری شامل این مواردند: درد (متوسط تا شدید) در قسمت پایینی شکم و لگن، درد هنگام برقراری رابطه جنسی، تکرر ادرار و دفع ادرار همراه با درد، تب همراه با لرز و خونریزی غیرمعمول از واژن (خصوصا هنگام برقراری رابطه جنسی یا بعد از آن)

سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم توسط گونه‌های مختلف ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود. این بیماری نوعی عفونت است که از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود. ویروس پاپیلومای انسانی می‌تواند سبب بروز سرطان در سلول‌های دهانه رحم شود (قسمت پایینی رحم که به واژن متصل می‌شود). اگرچه این بیماری ممکن است هیچ‌گونه علائمی نداشته باشد اما گاهی می‌تواند با ترشحات خونی، قهوه‌ای یا آبکی با بوی نامطبوع همراه باشد.

گنوره (سوزاک) و کلامیدیا

سوزاک و کلامیدیا عفونت‌های منتقله جنسی (STI) هستند که ممکن است سبب بروز علائمی نظیر درد هنگام دفع ادرار و ترشحات غیرطبیعی واژن شوند. این ترشحات اغلب زردرنگ، سبز یا کدر هستند.

بیشتر بخوانید: جلوگیری از درد واژن در رابطه جنسی

دلایل غیرعفونی خیس شدن واژن

ترشحات واژن همیشه ناشی از عفونت نیستند. گاهی ممکن است خیس شدن واژن ناشی از موارد زیر باشد:

  • عوامل محرک و آلرژن‌ها: گاهی ترشحات واژن ناشی از محرک‌ها و آلرژن‌هایی نظیر نوار بهداشتی معطر، بتادین، صابون‌ها و عطرها، برخی از داروهای موضعی، و نگهدارنده‌های شیمیایی هستند. این محرک‌ها ممکن است سبب بروز حساسیت شدید (نظیر درماتیت تماسی) شوند.
  • آتروفی واژن: آتروفی واژن وضعیتی است که می‌تواند پس از یائسگی و زمانی که سطح استروژن کاهش‌یافته است اتفاق بیفتد. پایین بودن سطح استروژن سبب می‌شود که دیواره‌های واژن خشک و نازک‌تر از حد معمول شوند. آتروفی واژن همچنین سبب بروز التهاب نیز می‌شود. این وضعیت سبب سوزش و خارش واژن و خارج‌شدن ترشحاتی می‌شود که غیرطبیعی‌اند. سایر علائم آتروفی واژن شامل درد و سوزش هنگام دفع ادرار، نیاز فوری به دفع ادرار، عفونت‌های ادراری مکرر و خونریزی جزئی پس از برقراری رابطه جنسی هستند.
  • گاهی نیز علت ترشحات واژن، واردشدن یک جسم خارجی در داخل یا نزدیک واژن است.
رنگ ترشحات واژن
رنگ ترشحات واژن اولین نشانه طبیعی بودن یا غیر نرمال بودن ترشحات واژن است

رنگ ترشحات واژن

برخی از انواع ترشحات واژن طبیعی هستند. درحالی‌که برخی دیگر ممکن است نشان‌دهنده یک بیماری زمینه‌ای باشند که نیاز به درمان دارد. برای مثال:

ترشحات سفیدرنگ و پنیری

مقدار کمی ترشحات سفید، خصوصا در آغاز یا پایان چرخه قاعدگی، طبیعی به نظر می‌رسد. بااین‌حال، اگر ترشحات سفیدرنگ با خارش همراه باشند و ظاهری غلیظ و پنیری شکل داشته باشند، طبیعی نیستند و نیاز به درمان دارند. این نوع ترشحات ممکن است نشان‌دهنده عفونت قارچی واژن باشند.

ترشحات زرد تا سبزرنگ

اگر ترشحات واژن دارای یک ته رنگ جزئی زرد باشند، معمولا نشان‌دهنده مشکل خاصی نیستند. این امر خصوصا در شرایطی صدق می‌کند که این تغییر رنگ ترشح واژن با تغییر در رژیم غذایی یا مکمل‌های غذایی همزمان باشد.

اما ترشحاتی که زرد تیره‌تر، سبز متمایل به زرد یا سبز هستند، معمولا نشان‌دهنده عفونت‌های باکتریایی یا مقاربتی هستند. اگر ترشحات واژن بافت بسیار غلیظ، توده‌ای یا لخته مانند دارند و یا با بوی بدی همراه هستند، فورا به پزشک مراجعه کنید.

ترشحات قهوه‌ای یا خونی

ترشحات قهوه‌ای یا خونی معمولا طبیعی هستند، خصوصا زمانی که در حین یا بلافاصله پس از قاعدگی مشاهده شوند. ترشحات پس از قاعدگی به‌جای قرمز، قهوه‌ای به نظر می‌رسند. همچنین ممکن است مقدار کمی ترشحات خونی را بین دوره‌های قاعدگی تجربه کنید که به آنها لکه بینی می‌گویند.

اگر لکه بینی در زمانی که باید پریود می‌شدید اتفاق افتاد و اخیرا رابطه جنسی محافظت نشده داشته‌اید، ممکن است باردار باشید. لکه بینی در مراحل اولیه بارداری نیز از علائم سقط جنین است.

در موارد نادر، ترشحات قهوه‌ای یا خونی ممکن است نشان‌دهنده سرطان آندومتر یا دهانه رحم باشند. گاهی نیز این ترشحات نشان‌دهنده فیبروم یا سایر توده‌های غیرطبیعی هستند. به همین علت توصیه می‌شود که به طور منظم و سالانه آزمایش پاپ‌اسمیر و معاینه لگن را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: لکه بینی در بارداری نشانه چیست

ترشحات خاکستری

هنگامی که ترشحات سفیدرنگ به خاکستری تبدیل شوند (همچون رنگ ابرهای طوفانی یا دود اگزوز)، بهتر است فورا برای تشخیص دقیق‌تر به پزشک مراجعه کنید. به‌این‌علت که این ترشحات واژن می‌توانند نشانه‌ای از واژینوز باکتریال باشند.

ترشحات صورتی کم‌رنگ تا صورتی تیره

ترشحات صورتی بسیار روشن تا ترشحات صورتی تیره (همچون رنگ غروب آفتاب)، اغلب عادی هستند. اما در برخی شرایط، این ترشحات ممکن است نشانه دهنده یک مشکل جدی سلامتی باشند. به همین خاطر در صورت ادامه‌دار بودن این ترشحات حتما به پزشک مراجعه کنید.

برخی از افراد ممکن است پس از واردشدن انگشت یا آلت تناسلی به واژن، خونریزی جزئی‌ای را تجربه کنند که منجر به خارج‌شدن ترشحات صورتی رنگ می‌شود.

علت بوی ترشحات واژن

واژن یک فلور باکتریایی طبیعی دارد که به حفظ تعادل میان باکتری‌های موجود در واژن کمک می‌کند. به دلیل این فلور باکتریایی طبیعی و ترکیبی از سلول‌ها و ارگانیسم‌ها است که ترشحات واژن اغلب بو دارند. در طول چرخه قاعدگی تغییراتی در این بو ایجاد می‌شود زیرا تعادل pH در واژن تغییر می‌کند.

علاوه بر این، همان‌طور که مقدار ترشحات واژن به هورمون‌ها بستگی دارد، بوی این ترشحات نیز تا حد زیادی به هورمون‌ها بستگی دارد.

بیشتر بدانید: دارو برای عفونت واژن چی خوبه؟

مقدار ترشحات از واژن

ترشحات واژن به طور قابل‌توجهی از فردی به فرد دیگر متفاوت هستند. رنگ، غلظت، و مقدار این ترشحات نیز ممکن است در هر روز تغییر کند. این وضعیت به این بستگی دارد که فرد در چه قسمتی از چرخه یا سیکل قاعدگی خود قرار دارد:

روزهای ۱-۵

در ابتدای چرخه قاعدگی، ترشحات معمولا قرمز یا همراه با مقدار کمی خون هستند، زیرا پوشش داخلی دیواره رحم در این دوران می‌ریزد.

روزهای ۶-۱۴

پس از پریود، ممکن است میزان ترشحات فرد کمتر از حد معمول باشند. با شروع رشد تخمک، مخاط دهانه رحم کدر، سفید یا زرد می‌شود. این مخاط همچنین ممکن است حالت چسبندگی داشته باشد.

روزهای ۱۴-۲۵

چند روز قبل از تخمک‌گذاری، مخاط رقیق و لغزنده خواهد بود و از نظر غلظت شبیه سفیده تخم‌مرغ خواهد بود. پس از تخمک‌گذاری، مخاط به حالت کدر، سفید یا زرد و احتمالا چسبنده خود باز می‌گردد.

روزهای ۲۵-۲۸

رنگ مخاط دهانه رحم روشن می‌شود و قبل از شروع یک چرخه قاعدگی دیگر، میزان این مخاط کمتر می‌شود.

علل افزایش مقدار ترشحات از واژن

  • بارداری: بارداری ممکن است سبب تغییر در هورمون‌ها و افزایش میزان ترشحات واژن شود.
  • برانگیختگی و تحریک جنسی: در هنگام تحریک جنسی، رگ‌های خونی واژن منبسط می‌شوند و مایع از آنها عبور می‌کند. این وضعیت سبب افزایش ترشحات شفاف و آبکی می‌شود.
  • ورزش: ترشحات شفاف و آبکی ممکن است بعد از انجام ورزش نیز تشدید شوند و مقدار آنها به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند.

تشخیص ترشحات غیرعادی واژن

اگر پزشک شک کند که یک عفونت یا بیماری، علت ترشحات غیرعادی واژن است ممکن است انجام آزمایش‌های زیر را توصیه کند:

معاینه لگن

معاینه لگن معمولا تنها چند دقیقه طول می‌کشد. در طول معاینه لگن، پزشک واژن، فرج، دهانه رحم، تخمدان‌ها، رحم، رکتوم و لگن را بررسی می‌کند تا وجود هرگونه ناهنجاری در بافت و اندام‌های تناسلی را تشخیص دهد.

بیشتر بخوانید: درمان سرطان تخمدان

تست PH  واژن چیست
با کمک تست ph واژن میتوان میزان عفونت واژن را تشخیص داد

تست pH واژن

تست pH، سطح اسیدی بودن ترشحات واژن را می‌سنجد، زیرا عفونت می‌تواند سبب تغییر در pH واژن شود.

این تست با نوع خاصی از کاغذ به نام کاغذ لیتموس (تورنسل) انجام می‌شود که هنگام قرارگرفتن در معرض یک ماده اسیدی یا قلیایی، رنگ آن تغییر می‌کند. این کاغذ برای چند ثانیه روی دیواره کناری واژن استعمال می‌شود (برای جلوگیری از آلودگی کاغذ توسط خون، مایع منی یا مخاط دهانه رحم که اغلب در فورنیکس خلفی جمع می‌شوند و ممکن است روی نتایج تاثیر بگذارند).

در یک روش دیگر پزشک یک سواب خشک را روی دیواره کناری واژن استعمال می‌کند و سپس آن را چند بار روی کاغذ pH می‌چرخاند. pH نمونه تهیه شده برای حدود دو الی پنج دقیقه در دمای اتاق ثابت می‌ماند و تغییری نمی‌کند. سواب نباید مرطوب باشد، زیرا رطوبت می‌تواند روی pH تاثیر بگذارد.

میزان pH ترشحات نرمال واژن در زنانی که در سنین قبل از یائسگی هستند حدود ۴.۰ الی ۴.۵ است زیرا این زنان سطوح نسبتا بالایی از استروژن را دارند. افزایش pH در زنانی که قبل از یائسگی هستند، نشان‌دهنده عفونت‌هایی مانند واژینوز باکتریال (pH>‌4.5) یا تریکومونیازیس (pH حدود ۵ تا ۶) است و نشان می‌دهد که فرد دچار ولوواژینیت کاندیدایی نیست (زیرا pH این بیماری ۴ الی ۴.۵ است).

روش لام مرطوب (wet mount)

در روش لام مرطوب، پزشک نمونه‌ای از ترشحات واژن را بررسی می‌کند تا وجود عفونت قارچی، باکتریایی یا تریکومونیازیس را جستجو کند.

آزمایش بیماری‌های مقاربتی

آزمایش بیماری‌های مقاربتی شامل ارسال نمونه‌ای از ترشحات به آزمایشگاه برای بررسی وجود سوزاک، کلامیدیا، تریکومونیازیس یا سایر ارگانیسم‌هایی است که ممکن است علت ترشحات غیرطبیعی واژن باشند.

بیشتر بخوانید :سرطان سینه چیست

جلوگیری و درمان ترشحات واژن

با رعایت نکات زیر می‌توانید از ترشحات غیرطبیعی واژن جلوگیری کنید:

  • سعی کنید که پس از استفاده از توالت، همیشه از قسمت جلو به عقب تمیز کنید. این کار مانع از ورود باکتری‌های ناحیه رکتوم به واژن می‌شود و در نتیجه از بروز عفونت جلوگیری می‌کند.
  • در طول روز از لباس زیر با الیاف پنبه (نخی) استفاده کنید. لباس زیر پنبه‌ای این امکان را فراهم می‌کند که هوا در ناحیه تناسلی جریان داشته باشد. بهتر است شب‌ها و هنگام خواب لباس زیر نپوشید.
  • از پوشیدن شلوارهای تنگ، جوراب شلواری، لباس شنا و شورت دوچرخه‌سواری برای مدت طولانی خودداری کنید.
  • اگر فکر می‌کنید که مایع لباسشویی یا نرم‌کننده لباسی که استفاده می‌کنید ممکن است ناحیه تناسلی‌تان را تحریک کند، آنها را عوض کنید.
  • لاتکس موجود در کاندوم‌ها، دیافراگم‌های ضدبارداری و ژل‌های اسپرم کش می‌تواند سبب تحریک ناحیه تناسلی در برخی از زنان شود. اگر فکر می‌کنید یکی از این روش‌های پیشگیری از بارداری سبب بروز ترشحات غیرعادی واژن شده است، با پزشکتان در مورداستفاده از روش جلوگیری از بارداری دیگری صحبت کنید.
  • از استفاده از جکوزی خودداری کنید.
  • بعد از حمام کردن یا دوش گرفتن، ناحیه تناسلی را کاملا خشک کنید، سپس لباس زیر بپوشید.
  • از استفاده از اسپری‌های بهداشتی زنانه، دستمال توالت معطر، پدها یا تامپون‌های دئودورانت، و وان پر کف معطر شده خودداری کنید.

آیا برای ازبین‌بردن ترشحات غیرطبیعی واژن می‌توان از دوش واژینال استفاده کرد؟

خیر. دوش واژینال می‌تواند تعادل طبیعی ارگانیسم‌های موجود در بدن را بر هم بزند. علاوه بر این، دوش واژینال گاهی می‌تواند سبب بروز عفونت شود.

آیا داشتن ترشحات واژینال در هر روز طبیعی است؟

بله. برخی از زنان هر روز ترشحات واژینال را تجربه می‌کنند، این در حالی است که برخی دیگر آنها را کمتر تجربه می‌کنند. درصورتی‌که این ترشحات طبیعی باشند دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر ترشحات غیرعادی واژن را همراه با سایر علائم تجربه کردید، بهتر است فورا به دکتر زنان و زایمان مراجعه کنید. برخی از این علائم عبارت‌اند از:

  • تب
  • درد در ناحیه شکم
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • خستگی مفرط
  • افزایش میزان ادرار
  • بوی شدید و نامطبوع ترشحات واژینال
  • خونریزی‌ای که با قاعدگی مرتبط نیست

بیشتر بخوانید: علائم پریودی و 10 نشانه آن + نکات مهمی که دختران باید بدانند

روش های درمانی خیس شدن واژن
درمان خانگی و گیاهی تاثیر بسزایی در کاهش علائم بیماری‌های عفونی واژن و کاهش حجم ترشحات دارند

درمان خیس شدن واژن

اگر فرصت مراجعه به مطب پزشک را ندارید می توانید از خدمات آنلاین درمانکده استفاده کنید و با دکتر آنلاین زنان و زایمان به صورت تلفنی ،صوتی و متنی در ارتباط باشید

درصورتی‌که خیس شدن واژن ناشی از عفونت یا تحریک باشد، می‌توانید از روش‌های درمانی زیر استفاده کنید.

گزینه‌های دارویی

برای درمان علت زمینه‌ای ترشحات واژن ممکن است پزشک مصرف این داروها را تجویز کند:

  • کرم کورتیکواستروئید مانند هیدروکورتیزون یا آنتی‌هیستامین‌های خوراکی برای تسکین خارش
  • داروهای آنتی‌بیوتیک برای درمان باکتری‌هایی که سبب بروز عفونت می‌شوند.
  • کرم‌های واژینال حاوی استروژن، برای درمان واژینیت ناشی از یائسگی

درمان‌های جایگزین و مکمل

می‌توانید از روش‌های خودمراقبتی در خانه برای تسکین ترشحات واژن استفاده کنید. برخی از این روش‌ها عبارت‌اند از:

  • استفاده از کرم ضدقارچ بدون نسخه برای درمان عفونت قارچی واژن
  • استفاده از کمپرس سرد برای تسکین خارش، ورم یا درد در ناحیه فرج
  • خودداری از برقراری رابطه جنسی تا زمانی که علائمتان برطرف شوند.
  • تمیز نگه‌داشتن ناحیه تناسلی با شستشوی روزانه و بدون استفاده از صابون، یا با صابون‌های ملایمی که حساسیت‌زا نیستند.

بیشتر بخوانید: علت بوی بد واژن چیست

درمان خانگی ترشحات غیرطبیعی واژن

اگر خیس شدن واژن ناشی از دلایلی همچون عفونت و بیماری‌های ناشی از میکروارگانیسم‌ها باشد می‌توانید با برخی از روش‌های درمانی ساده، این ترشحات را در کمترین زمان ممکن برطرف کنید. برخی از این روش‌های خانگی عبارت‌اند از:

ماست ارگانیک

ماست یک پروبیوتیک طبیعی است، به این معنا که حاوی تعداد زیادی باکتری سالم است. مصرف ماست می‌تواند به بازگرداندن باکتری‌های سالم به بدن کمک زیادی کند.

ماست همچنین به ایجاد یک محیط متعادل در واژن کمک می‌کند و می‌تواند با باکتری‌های بد مقابله کند. برای بهره‌مند شدن از خواص ماست، هر روز مقداری ماست مصرف کنید.

سیر

آنتی‌اکسیدان‌های زیادی که در سیر موجودند به مبارزه با عفونت‌های قارچی، دردهای جسمانی و ترشحات بیش از حد واژن کمک می‌کنند.

سیر به این شناخته می‌شود که تاثیرات مثبتی روی سیستم ایمنی، سیستم قلبی عروقی، برخی از انواع سرطان و سایر بیماری‌ها دارد. علاوه بر این می‌تواند سبب کند شدن رشد قارچ کاندیدا شود (که سبب بروز عفونت‌های قارچی می‌شود).

سیر به دلیل خواص آنتی‌بیوتیکی‌ای که دارد شناخته می‌شود. آلیسین (که اصلی‌ترین ماده فعال سیر است) خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی دارد و در درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. برای بهره‌مندی از این خواص می‌توانید سیر را بخورید یا آن را به‌صورت موضعی مصرف کنید. البته قبل از مصرف موضعی با متخصص زنان مشورت کنید.

کرن بری (توت خرس)

احتمالا تابه‌حال شنیده‌اید که نوشیدن آب کرن بری احتمال ابتلا به عفونت‌های ادراری را کاهش می‌دهد، اما بهتر است بدانید که این میوه شگفت‌انگیز از عفونت‌های واژن نیز جلوگیری می‌کند. ترکیبات موجود در کرن بری می‌توانند سطح pH واژن را متعادل کنند. علاوه بر این خاصیت اسیدی کرن بری به مبارزه با باکتری‌هایی که سبب بروز عفونت می‌شوند کمک می‌کند.

زردچوبه

خواص ضدقارچی و ضدباکتریایی زردچوبه به مبارزه با ترشحات غیرعادی واژن و بهبود هرگونه درد و احساس اذیت شدن در ناحیه تناسلی کمک می‌کنند.

بسیاری از مطالعات، خاصیت ضدقارچی کورکومین (ماده فعال زردچوبه) را روی سویه کاندیدا و سایر انواع قارچ نشان داده‌اند. برای بهره‌مندی از خواص کورکومین، می‌توانید زردچوبه را به‌صورت موضعی روی واژن استعمال کنید.

انار

انار میوه‌ای است که نه‌تنها خوش طعم است، بلکه برای سلامتی نیز فواید مختلفی دارد. انار به‌عنوان یکی از درمان‌های خانگی موثر برای درمان و جلوگیری از ترشحات غیرعادی واژن در نظر گرفته می‌شود. می‌توانید برای بهره‌مندی از خواص انار، دانه‌ها یا آب آن را مصرف کنید. حتی برگ‌های انار نیز خواص بی‌نظیری دارند. خصوصا اگر آنها را با آب ترکیب کنید، خمیری تهیه کنید و آن را هر روز صبح بخورید.

نشاسته برنج

برنج را بجوشانید و آن را از صافی رد کنید. اجازه دهید آب برنج خنک شود، سپس به طور منظم آن را بنوشید تا از مشکلات ناشی از ترشحات واژینال جلوگیری کنید. اگر به طور مکرر دچار مشکلاتی همچون ترشحات غیرعادی واژینال می‌شوید و سایر درمان‌ها برای شما اثرگذار نبوده‌اند، می‌توانید این درمان طبیعی و موثر را امتحان کنید.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره سرطان واژن

درمان گیاهی ترشحات غیرعادی واژن

علاوه بر درمان‌های خانگی، برخی از گیاهان نیز برای رفع ترشحات غیرطبیعی واژن موثرند. از جمله:

تخم شنبلیله

تخم شنبلیله به‌عنوان یک درمان خانگی موثر برای رفع ترشحات غیرطبیعی واژن شناخته می‌شود. برای این منظور باید آن را با آب داغ رقیق کنید. سپس این محلول را بنوشید. همچنین می‌توانید مقداری تخم شنبلیله را در ۱ لیتر آب بپزید. پختن شنبلیله باید بدون وقفه به مدت ۳۰ دقیقه انجام شود. سپس شنبلیله‌ها را از صافی رد کنید و وقتی آب حاصل از آنها سرد شد می‌توانید آن را بنوشید.

تخم گشنیز

برای برطرف‌کردن ترشحات واژن که رنگ و بویی غیرطبیعی دارند، می‌توانید تخم گشنیز را امتحان کنید. چند قاشق چایخوری تخم گشنیز را به مدت یک شب کامل در آب خیس کنید. صبح، تخم گشنیزها را از صافی رد کنید و محلول حاصل از آنها را با معده خالی بنوشید. این درمان خانگی علاوه بر این که اثرگذاری بالایی دارد، با هیچ عوارض جانبی‌ای همراه نیست.

انگور فرنگی هندی یا آمله

انگور فرنگی هندی را چندین تکه کنید و سپس در نور خورشید خشک کنید. بعد از گذشت چند روز که خشک شد، آنها را آسیاب کنید تا جایی که به حالت پودر در بیایند. ۲ قاشق چایخوری از این پودر را بردارید و با ۲ قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید. سپس خمیر حاصل را مصرف کنید. برای دریافت بهترین نتیجه می‌توانید ۲ بار در روز این درمان خانگی را مصرف کنید. اگر می‌خواهید این درمان گیاهی را به‌صورت رقیق‌تری مصرف کنید، می‌توانید پودر آمله و عسل را در مقداری آب بریزید و محلول حاصل را بنوشید.

ریحان

ریحان یکی از گیاهان شگفت‌انگیزی است که خواص دارویی متنوعی دارد. مدت طولانی‌ای است که از این گیاه به‌عنوان یک درمان خانگی طبیعی برای ترشحات واژن استفاده می‌شود. می‌توانید آب ریحان را تهیه کنید و به آن عسل اضافه کنید. این ترکیب را دو بار در هر روز بنوشید تا ترشحات غیرعادی واژن که گاهی با بوی ناخوشایند همراه هستند را به طور کامل از بین ببرید. همچنین می‌توانید آن را هر روز با شیر مصرف کنید.

برگ گواوا

یکی از درمان‌های طبیعی برای رفع ترشحات واژن و مشکل سوزش و خارش واژن، استفاده از برگ گواوا است. مقداری برگ گواوا را در آب بجوشانید تا زمانی که حجم آب نصف شود. برگ‌های جوشانده را از صافی رد کنید و آب حاصل را بنوشید. دو بار در روز این محلول را بنوشید تا علاوه بر این مزایا، تناسب‌اندام داشته باشید و سالم بمانید.

روغن درخت چای

روغن درخت چای به دلیل خواص ضدقارچی‌ای که دارد شناخته شده است. برخی از تحقیقات صورت‌گرفته روی خواص روغن درخت چای، توانایی آن را در ازبین‌بردن انواع مخمرها و قارچ‌ها تایید کرده‌اند. روغن درخت چای یک روغن ضروری است و باید با یک روغن حامل مخلوط و سپس به‌صورت موضعی استفاده شود.

روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای خواص ضدقارچی برای مبارزه با عفونت‌های قارچی است. روغن نارگیل را می‌توانید برای تسکین ترشحات واژن و سایر علائمی که با عفونت‌های قارچی همراه‌اند استعمال کنید. روغن نارگیل گرم شده همچنین می‌تواند به‌عنوان یک روغن حامل برای روغن‌های ضروری ضدقارچ قوی‌تر (از جمله روغن درخت چای یا روغن پونه کوهی) عمل کند.

بامیه

می‌توانید بامیه‌ها را بجوشانید و محلول غلیظ حاصل از آنها را مصرف کنید تا به طور طبیعی از ترشحات غیرعادی و بد بوی واژن خلاص شوید.

منابع: medicoverhospitals

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 59

هنوز امتیازی ثبت نشده

farzaneh
فرزانه پاشایی

فرزانه هستم، عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب درمانکده، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

39 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها