داروی ویتاگنوس؛ یک فرآورده گیاهی برای درمان بیماری‌های زنانه

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

قرن‌ها است که مردم در سراسر جهان برای درمان بیماری‌های خود از گیاهان دارویی استفاده می‌کنند. حتی امروزه علیرغم پیشرفت‌های علم پزشکی، بسیاری از افراد استفاده از فرآورده‌های طبیعی را به داروهای شیمیایی ترجیح می‌دهند. داروی ویتاگنوس (Vitagnus) یک داروی گیاهی است که اغلب برای درمان اختلالات هورمونی در زنان مورد استفاده قرار می‌گیرد. با ما تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده همراه باشید تا درباره این محصول اطلاعات بیشتری کسب کنید.

داروی ویتاگنوس چیست؟

داروی ویتاگنوس یک فرآورده طبیعی است که از عصاره گیاه پنج انگشت یا ویتکس به دست می‌آید و معمولا توسط زنان برای کنترل علائم مرتبط با قاعدگی یا یائسگی استفاده می‎شود. این دارو به شکل قرص و شربت در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد.

کاربرد قرص ویتاگنوس و شربت آن

امروزه از گیاه پنج انگشت و محصولات حاوی آن برای موارد زیر استفاده می‌شود:

اینفوگرافی درباره کاربردهای داروی ویتاگنوس
داروی Vitagnus به رفع مشکلات هورمونی در زنان کمک می‌کند.

۱. کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی

داروی Vitagnus علائم مرتبط با سندرم پیش از قاعدگی (PMS) مانند اضطراب، بدخلقی، درد سینه و سردرد را بهبود می‌بخشد. به گفته محققان، گیاه پنج انگشت که در Vitagnus وجود دارد با کاهش ترشح پرولاکتین به حفظ تعادل سایر هورمون‌ها از جمله استروژن و پروژسترون کمک می‌کند.

در یک مطالعه، زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی طی سه دوره قاعدگی متوالی از گیاه پنج انگشت استفاده کردند. در انتهای مطالعه مشخص شد که در ۹۳ درصد شرکت‌کنندگان علائم PMS از جمله افسردگی، اضطراب و هوس‌های غذایی کاهش یافته است.

۲. تسکین علائم یائسگی

یائسگی زمانی تشخیص داده می‎شود که فرد به مدت ۱۲ ماه متوالی پریود نشود. یائسگی یک فرآیند طبیعی است، اما با چند عارضه جانبی ناخوشایند همراه است که عبارت‌اند از: گرگرفتگی، تغییر خلق و خو، مشکلات خواب و افزایش وزن. داروی ویتاگنوس برای کمک به کنترل علائم یائسگی به بازار عرضه شده است.

بیشتر بخوانید:قرص برای پریود شدن

۳. درمان ناباروری

محققان با انجام یک مطالعه به این نتیجه رسیدند که یک مکمل حاوی ترکیبات مختلف از جمله پنج انگشت، چای سبز، ال-آرژنین و مواد مغذی (مثل فولات یا ویتامین B9) می‌تواند قدرت باروری را در زنان بهبود بخشد.

این مطالعه شامل ۹۳ زن ۲۴ تا ۴۲ ساله بود. همه زنان بعد از ۶ تا ۳۶ ماه تلاش برای بچه‌دار شدن هنوز باردار نشده بودند. سه ماه پس از انجام این تحقیق، ۲۶ درصد کسانی که مکمل حاوی گیاه پنج انگشت را مصرف کرده بودند، باردار شدند. البته از آنجا که مکمل مورد استفاده در این مطالعه حاوی ترکیبات مختلف بود، نمی‌توان با اطمینان نتیجه به دست آمده را فقط به پنج انگشت نسبت داد.  

بعضی از محققان معتقدند که گیاه پنج انگشت با کاهش سطح پرولاکتین به افزایش قدرت باروری کمک می‌کند. افزایش غیر طبیعی پرولاکتین می‌تواند در باردار شدن اختلال ایجاد کند.

نحوه مصرف داروی ویتاگنوس

روش مصرف این محصول به نوع آن بستگی دارد.

۱. قرص Vitagnus

  • روزی ۲ بار (صبح و شب)، قبل از غذا، هر بار از یک قرص همراه با یک لیوان آب استفاده کنید.
  • در صورت لزوم می‌توانید دوز دارو را تا ۲ برابر افزایش دهید.
  • معمولا توصیه می‌شود مصرف قرص ویتاگنوس در پریودی ادامه پیدا کند. البته لازم نیست مصرف این قرص را در زمان مشخصی از چرخه قاعدگی شروع کنید.

بیشتر بخوانید:قرص متفورمین؛ معجزه‌ای برای درمان تنبلی تخمدان

سه ورق قرص ویتاگنوس
از قرص Vitagnus می‌توانید ۲ بار در روز استفاده کنید.

۲. قطره Vitagnus

  • هر روز ۴۰ قطره از دارو را به کمی آب یا آبمیوه اضافه کنید و نیم ساعت قبل از صبحانه بخورید.
  • اگر نمی‌توانید این دارو را با معده خالی مصرف کنید، آن را همراه با غذا بخورید.
  • در صورت لزوم می‌توانید میزان دارو را تا سه برابر افزایش دهید و صبح، ظهر و شب از آن استفاده کنید. هر بار مجاز به مصرف ۴۰ قطره Vitagnus هستید.

ذکر این نکته ضروری است که در مورد میزان و مدت زمان مصرف گیاه پنج انگشت توصیه رسمی وجود ندارد. اگر تصمیم دارید از داروی Vitagnus برای مدت طولانی استفاده کنید، با پزشک درباره مزایا و معایب این کار مشورت کنید. گیاه پنج انگشت برای اکثر مردم بی‌خطر است، اما در مورد مصرف آن به مدت طولانی تحقیقات کافی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:قرص برای قطع خونریزی قاعدگی

عوارض جانبی قرص ویتاگنوس

گیاه پنج انگشت که از آن برای تولید داروی ویتاگنوس استفاده می‌شود معمولا بی‌خطر و ایمن است. با این حال، احتمال دارد در بعضی از افراد به عوارض جانبی خفیف منجر شود. اگر عوارض زیر برای مدت طولانی ادامه داشتند، مصرف دارو را قطع کنید و در اسرع وقت نزد پزشک بروید:

  • حالت تهوع
  • ناراحتی معده
  • بثورات پوستی خفیف
  • خارش
  • ریزش مو
  • افزایش آکنه
  • سردرد
  • سرگیجه
  • افزایش خونریزی قاعدگی
  • افزایش ضربان قلب
  • افزایش وزن

گاهی‌اوقات استفاده از داروی ویتاگنوس در ماه اول یا دوم باعث افزایش خونریزی عادت ماهیانه می‌شود. در صورت بروز چنین مشکلی توصیه می‌شود مصرف Vitagnus را به طور موقت کنار بگذارید و پس از ۲ هفته دوباره مصرف آن را با دوز کمتر شروع کنید. اگر این راه‌کار موثر نبود، نباید استفاده از Vitagnus را ادامه دهید.

موارد منع مصرف

در شرایط خاص باید از مصرف گیاه پنج انگشت و فرآورده‌های حاوی آن اجتناب شود. این شرایط شامل موارد زیر هستند:

  • بارداری
  • شیردهی
  • اندومتریوز
  • فیبروئید رحم
  • سرطان سینه، رحم یا تخمدان
  • تومور هیپوفیز
  • بیماری پارکینسون
  • اسکیزوفرنی و سایر اختلالات روان‌پریشی

بیشتر بخوانید:قرص مفنامیک اسید برای کاهش درد قاعدگی

یک زن باردار که نشسته و دست خود را روی شکم قرار داده است
مصرف داروی Vitagnus برای زنان باردار ممنوع است.

تداخلات دارویی ویتاگنوس

افرادی که از داروهای زیر استفاده می‌کنند باید از مصرف داروی ویتاگنوس گیاهی خودداری کنند، چون گیاه به کار رفته در فرمولاسیون آن می‌تواند به تداخلات نامطلوب منجر شود:

  • قرص‌های ضد بارداری
  • قرص استروژن
  • داروهای ضد روان‌پریشی
  • متوکلوپرامید
  • آگونیست‌های دوپامین (داروهای بیماری پارکینسون)
  • هالوپریدول

این فهرست ممکن است تمام تداخلات دارویی Vitagnus را شامل نشود. به همین دلیل، توصیه می‌شود همیشه در مورد داروهای گیاهی که بدون نسخه می‌خرید با داروساز یا دکتر زنان مشورت کنید. پزشک می‌تواند عوارض جانبی محصول مورد نظر یا تداخل آن را با داروهای شما بررسی کند.

بیشتر بدانید: رژیم تنبلی تخمدان؛ سبک زندگی جدید برای درمان این بیماری!

کلام پایانی

داروی ویتاگنوس یک فرآورده گیاهی است که می‌تواند روی سطح هورمون‌ها تاثیر بگذارد. بر اساس تحقیقات، گیاه پنج انگشت موجود در این دارو علائم سندرم پیش از قاعدگی را بهبود می‌بخشد، عوارض یائسگی را کاهش می‌دهد و حتی به درمان ناباروری کمک می‌کند.

اگر فکر می‌کنید داروی Vitagnus به رفع مشکلات شما کمک می‌کند، قبل از مصرف آن با پزشک مشورت کنید. برای این کار می‌توانید از پزشکان سایت درمانکده وقت بگیرید. در درمانکده علاوه بر سیستم نوبت‌دهی حضوری، امکان اخذ نوبت جهت مشاوره آنلاین متخصص زنان فراهم شده است.

سوالات متداول

قرص ویتاگنوس از چه گیاهی است؟

این محصول که به شکل قرص و قطره تولید می‌شود حاوی گیاه پنج انگشت یا ویتکس است.

داروی ویتاگنوس برای چیست؟

این دارو معمولا توسط زنان مصرف می‌شود، چون به رفع علائم سندرم پیش از قاعدگی و کنترل عوارض یائسگی کمک می‌کند. علاوه بر این، می‌تواند قدرت باروری را افزایش دهد.

آیا قرص ویتاگنوس باعث چاقی میشود؟

بله. در بعضی از منابع علمی به این نکته اشاره شده است که گیاه پنج انگشت می‌تواند باعث افزایش وزن شود.

آیا قرص ویتاگنوس باعث جوش میشود؟

گیاه پنج انگشت می‌تواند آکنه‌های هورمونی را در زنان کاهش دهد. اما ذکر این نکته ضروری است که ممکن است در بعضی از افراد باعث تشدید آکنه شود.

آیا قرص ویتاگنوس باعث سقط میشه؟

به طور کلی، در مورد تاثیر گیاه پنج انگشت روی جنین در حال رشد اطلاعات کافی وجود ندارد. به همین دلیل، توصیه می‌شود زنان باردار از مصرف داروی Vitagnus خودداری کنند.

زیاده‌روی در مصرف داروی ویتاگنوس چه عوارضی دارد؟

هیچ گزارشی در مورد عوارض مصرف زیاد گیاه پنج انگشت در انسان وجود ندارد. با این حال، یک مطالعه نشان داد که مصرف طولانی‌مدت مکمل این گیاه در دوزهای بالا برای موش سمی است.

منابع: healthline, medicinenet, verywellhealth

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 8

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها