تست بلع باریوم

تست بلع باریوم چیست و چه کاربردی دارد؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

تست بلع باریوم آزمایشی است که به رادیولوژیست اجازه می‌دهد تا طیف گسترده‌ای از مشکلات دستگاه گوارش شما را شناسایی کند. به منظور انجام این آزمایش از باریم استفاده می‌کنند، باریم پودری سفید رنگ است که با اشعه ایکس دیده می‌شود.

در این مطلب از درمانکده به کاربرد تست بلع باریوم، نحوه انجام و عوارض آن می‌پردازیم. در ادامه همراه ما باشید.

 تست بلع باریوم چیست؟

آزمایش بلع باریم نوع خاصی از آزمایش تصویربرداری است که از باریم و اشعه ایکس برای ایجاد تصاویری از دستگاه گوارش فوقانی شما استفاده می‌کند. دستگاه گوارش فوقانی شامل پشت دهان، گلو (حلق) و مری می‌شود. باریم در طول آزمایش بلع استفاده می‌شود تا نواحی خاصی از بدن با اشعه ایکس، واضح‌تر نشان داده شوند.

در اینجا رادیولوژیست قادر خواهد بود اندازه و شکل حلق و مری را ببیند. او همچنین می‌تواند نحوه قورت دادن شما را ببیند. این جزئیات ممکن است در یک اشعه ایکس استاندارد دیده نشوند. باریم فقط برای آزمایشات تصویربرداری دستگاه گوارش استفاده می‌شود. آزمایش بلع باریم ممکن است به تنهایی، یا به عنوان بخشی از دستگاه گوارش فوقانی استفاده شود. این مجموعه به مری، معده و قسمت اول روده کوچک (اثنی عشر) می‌پردازد. فلوروسکوپی اغلب در طول آزمایش بلع باریم استفاده می‌شود. فلوروسکوپی نوعی فیلم با اشعه ایکس است.

مشاهده بیشتر : بهترین دکتر متخصص گوارش و کبد

تست بلع باریوم
در تصویربرداری با باریوم رادیولوژیست قادر خواهد بود اندازه و شکل حلق و مری

چرا آزمایش بلع باریوم انجام می شود؟

آزمایش بلع باریم ممکن است برای بررسی و تشخیص مشکلات در حلق و مری انجام شود. معمولا در موارد زیر پزشک این آزمایش را پیشنهاد می‌دهد:

  • سرطان سر و گردن، حلق یا مری
  • فتق هیاتال
  • وریدهای بزرگ شده (واریس مری)
  • اختلالات عضلانی، مانند مشکل در بلع (دیسفاژی) یا اسپاسم
  • آشالازی، وضعیتی است که در آن عضله اسفنکتر تحتانی مری شل نمی‌شود و اجازه نمی‌دهد غذا وارد معده شود.
  • بیماری رفلاکس معده و زخم معده

Widget not in any sidebars

خطرات تست بلع باریم چیست؟

خطرات آزمایش بلع باریم می‌تواند شامل مشکلات ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه، نقایص مادرزادی و مشکلات روده باشد. اگر درباره میزان پرتوهای استفاده شده در طول آزمایش بلع نگران هستید. تمام اشعه ایکسی که دریافت می‌کنید، از جمله اسکن‌های گذشته و اشعه ایکس را باید در نظر بگیرید. این لیست را به پزشک خود نشان دهید، زیرا خطرات قرار گرفتن در معرض اشعه به تعداد عکس‌های اشعه ایکس و درمان‌های اشعه ایکسی که در طول زمان انجام می‌دهید، مرتبط است.

از طرفی اگر تمام باریم از بدن شما خارج نشود، ممکن است پس از آزمایش بلع، دچار یبوست یا مدفوع نهفته شوید. همچنین در صورت بارداری نباید آزمایش بلع باریم انجام دهید. قرار گرفتن در معرض اشعه در دوران بارداری می‌تواند منجر به نقایص مادرزادی شود. اگر باردار هستید با پزشک خود مشورت کنید. در ضمن اگر به داروی خاص، رنگ‌های کنتراست، بی‌حسی موضعی، یُد یا لاتکس حساسیت دارید، به به پزشک خود اطلاع دهید.

چه زمانی باید از آزمایش بلع باریم اجتناب کنیم؟

  • پارگی یا سوراخ در مری یا روده
  • انسداد در روده یا یبوست شدید
  • مشکلات شدید در بلع، این باعث می‌شود که باریم به طور تصادفی وارد ریه‌های شما شود

بیشتر بدانید: آزمایش قند خون ناشتا چه زمانی انجام می‌شود؟

قبل از انجام تست بلع باریوم چطور باید آماده شویم؟

با در نظر گرفتن موارد زیر می‌توانید برای آزمایش بلع باریم آماده شوید:

پزشک شما نحوه انجام آزمایش بلع باریم را برای شما توضیح می‌دهد. هر سوالی در مورد تست بلع دارید از او بپرسید. ممکن است از شما خواسته شود که یک فرم رضایت نامه را امضا کنید که اجازه انجام آزمایش بلع را می‌دهد. فرم را با دقت بخوانید و اگر چیزی واضح نیست، حتما سوالات خود را بپرسید.

شما باید حدود 8 ساعت قبل از آزمایش بلع، چیزی نخورید یا ننوشید. اگر به هر دارو، لاتکس، نوار چسب یا داروهای بیهوشی حساسیت دارید، قبل از برنامه‌ریزی آزمایش بلع، به پزشک خود اطلاع دهید. در مورد تمام داروهایی که مصرف می‌کنید به پزشک خود بگویید. این شامل نسخه‌ها، داروهای بدون نسخه و مکمل‌های گیاهی است. زیرا شاید لازم باشد قبل از انجام آزمایش بلع مصرف آنها را قطع کنید.

اگر اخیرا آزمایش بلع باریم یا آزمایش گوارش فوقانی انجام داده‌اید، به پزشک خود اطلاع دهید. زیرا این موضوع ممکن است گرفتن اشعه ایکس از ناحیه پایین دستگاه گوارش را در طول آزمایش بلع باریم دشوارتر کند.

نحوه انجام تست بلع باریوم چگونه است؟

ابتدا از شما خواسته می‌شود هر گونه لباس، جواهرات یا سایر اشیایی را که ممکن است مانع از انجام آزمایش بلع شوند را در بیاورید. شما روی یک میز اشعه ایکس دراز می‌کشید که می‌تواند شما را از حالت افقی به حالت عمودی حرکت دهد. همچنین احتمالا از شما خواسته شود که در طول آزمایش بلع وضعیت خود را تغییر دهید. برای مثال، ممکن است لازم باشد به پهلو، پشت یا شکم دراز بکشید.

رادیولوژیست ابتدا از قفسه سینه و شکم شما عکسبرداری می‌کند. همچنین باید یک نوشیدنی غلیظ و گچی باریم را قورت دهید. باریم معمولا طعم‌دار است و شاید طعم چندان خوبی نداشته باشد. همانطور که باریم را می‌بلعید، رادیولوژیست عکس‌های تکی، یک سری اشعه ایکس یا فلوروسکوپی می‌گیرد تا حرکت باریم را در دهان و گلو مشاهده کند.

ممکن است از شما خواسته شود در زمان‌های خاصی در طول آزمایش نفس خود را حبس کنید. به شما یک نوشیدنی باریم رقیق‌تر داده می‌شود تا آن را ببلعید. رادیولوژیست از اشعه ایکس یا فلوروسکوپی برای تماشای پایین رفتن باریم در مری استفاده می‌کند. همچنین ممکن است از شما خواسته شود که یک قرص باریم را قورت دهید. این یک قرص کوچک است که می‌تواند به نشان دادن مشکلات خاصی در مری کمک کند.

هنگامی که رادیولوژیست تمام عکس‌برداری‌های اشعه ایکس را انجام داد، آزمایش تمام می‌شود. آزمایش بلع باریم ممکن است به عنوان یک روش سرپایی انجام شود یا وقتی در بیمارستان بستری هستید، صورت می‌گیرد. روش انجام آزمایش می‌تواند بسته به شرایط شما و عملکرد مرکز بهداشتی مورد نظر متفاوت باشد.


Widget not in any sidebars

 چگونه یبوست بعد از آزمایش بلع باریوم را کنترل کنیم؟

پس از آزمایش بلع باریم می‌توانید به رژیم غذایی و فعالیت‌های عادی خود بازگردید، مگر اینکه پزشک توصیه دیگری داشته باشد. اگر باریوم به طور کامل از بدن شما پاک نشود، می‌تواند باعث یبوست یا مدفوع نهفته بعد از آزمایش شود. شما باید با نوشیدن مایعات زیاد و خوردن غذاهای حاوی فیبر بالا یبوست را مدیریت کنید تا بقیه باریم از بدن شما خارج شود. همچنین ممکن است به شما یک ملین برای کمک به این امر داده شود.

عوارض جانبی جدی پس از آزمایش بلع باریم چیست؟

اگر هر یک از این موارد پس از آزمایش بلع باریم اتفاق افتاد، فورا با پزشک خود مشورت کنید:

  • در حرکات روده مشکل دارید یا قادر به اجابت مزاج یا دفع گاز نیستید
  • درد یا تورم شکم
  • مدفوعی که اندازه آن کوچکتر از حد معمول است
  • تب

نتیجه‌گیری

همانطور که مطالعه کردید، تست بلع باریوم در شرایط مختلفی پیشنهاد می‌شود. این آزمایش عوارض جانبی زیادی ندارد، فقط افرادی که ممکن است اشعه ایکس برای آنها ضرر داشته باشد باید با پزشک خود مشورت کنند. جهت دریافت نوبت آنلاین و مشاوره با پزشکان درمانکده در ارتباط باشید.

[sibwp_form id=5]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 8

هنوز امتیازی ثبت نشده

امین بینایی
امین بینایی

تیمی حرفه‌ای و تشکیل شده از بهترین تولیدکنندگان محتوا که شبانه‌روز در حال گردآوری و انتشار مطالب باکیفیت و خواندنی برای کاربران درمانکده هستند.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها