موخوره از چیست؟ نکاتی ضروری برای ریشه‌کن کردن موخوره

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

موی درخشان، سالم و مرتب یکی از شاخصه‌های مهم زیبایی است که این روزها زنان و مردان با موهای فر، مجعد، حالت‌دار، صاف و لخت به آن توجه زیادی می‌کنند. یکی از مشکلاتی که می‌تواند همواره سلامت مو را تحت تاثیر قرار دهد، موخوره است. این آسیب، لایه محافظ مو را در فیبرهای انتهایی آن از بین می‌برد و حالت دوشاخه ایجاد می‌کند. 

اگر شما هم احساس می‌کنید موهایتان به دلیل دوشاخه شدن، شفافیت، درخشندگی و طراوت گذشته را ندارد، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا بررسی کنیم موخوره از چی به وجود میاد و چگونه می‌توان آن را برای همیشه از بین برد.

موخوره چیست؟

دسته‌ای موی دارای موخوره در دست
این عارضه می‌تواند باعث نامرتبی موها شود و اعتمادبه‌نفس افراد را کاهش دهد.

همان‌طور که از نام موخوره پیداست، این آسیب باعث خورده شدن موهای شما از نوک به سمت ریشه می‌شود و از رشد آن جلوگیری می‌کند. نتیجه این عارضه، از بین رفتن درخشندگی، زیبایی و طراوت موها است؛ زیرا یکی از اصلی‌ترین عوارض موخوره، شکستن موها و چند شاخه شدن نوک ساقه آن است که کم کم به سمت ریشه حرکت می‌کند. دلیل اصلی ۲ یا چند شاخه شدن ساقه مو را می‌توان ناشی از کمبود آمینواسیدهایی همچون متیونین و سیستئین دانست که باعث ایجاد ترک‌خوردگی در سلول‌های فولیکول مو می‌شوند.

بیشتر بخوانید:تقویت مو در کمتر از یک ماه + ۳ ترفند ساده و شگفت‌انگیز!

علت موخوره کمبود کدام ویتامین است؟

یکی از مهم‌ترین خواص ویتامین E، نرمی و طراوت موها است. در واقع کمبود این ویتامین، نقش مهمی در خشکی و شکننده شدن ساقه مو دارد و می‌تواند به مرور زمان باعث ایجاد موخوره شود.

علائم موخوره

اصلی‌ترین نشانه این عارضه، ۲ یا چند شاخه شدن نوک و ساقه مو است که به راحتی قابل مشاهده هستند. از دیگر علائم موخوره در کودکان و بزرگسالان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خشکی ساقه مو و ایجاد گره
  • کدر شدن رنگ موها
  • احساس شکنندگی در موها هنگام برس کشیدن
  • متوقف شدن رشد موها برای مدت زمان زیادی

علت ایجاد موخوره

اگر برای شما هم سوال پیش آمده موخوره از چی میاد، باید بگوییم اصلی‌ترین دلیل ایجاد این عارضه، خشکی بیش از حد موها و هر عامل دیگری است که به ساقه مو آسیب می‌زند. به طور کلی می‌توان عوامل ایجادکننده موخوره را شامل موارد زیر دانست:

رنگ، دکلره و مواد شیمیایی

رنگ کردن مداوم مو، استفاده از مواد دکلره و حالت‌دهنده‌های مو مانند تافت از عوامل آسیب‌زننده به ساقه مو هستند. ترکیبات شیمیایی موجود در این محصولات، ساقه مو را به مرور زمان ضعیف و شکننده می‌کنند که نوک مو در این حالت به شدت مستعد ابتلا به موخوره است.

شستن مداوم و نادرست موها

اگر موهایتان را هر روز با مواد شوینده بشویید، ساقه مو خشک و آسیب‌پذیر می‌شود. همچنین برخی افراد شیوه صحیح شستن مو را بلد نیستند و هنگام شستشو به شدت موهای خود را چنگ می‌زنند که این کار باعث ایجاد گره در موها می‌شود و پیش‌زمینه اصلی موخوره است. 

بیشتر بخوانید:بوتاکس مو + فواید و عوارض بوتاکس مو در بارداری و شیردهی

 اشتباه خشک کردن موها

استفاده مداوم از لوازم حرارتی مانند اتوی مو و سشوار باعث از بین رفتن رطوبت مو و خشکی بیش از حد آن می‌شود که می‌توان این شرایط را دلیل اصلی موخوره دانست. همچنین خشک کردن مو با حوله زبر و به شیوه خشن، مو را مستعد ابتلا به این آسیب می‌کند.

غیر اصولی شانه زدن موها

تصویر زنی که با فشار زیاد در حال شانه زدن موهایش است
غیر اصولی شانه زدن موها می‌تواند باعث ایجاد گره و آسیب به ساقه مو شود.

اگر موهای خود را با خشونت و اعمال فشار، شانه می‌زنید تا گره‌ها باز شوند و هنگام برس زدن، دائما ساقه مو را می‌کشید، باید بدانید موخوره در کمین شماست؛ زیرا این کار به ساقه مو آسیب می‌زند. همچنین باید از شانه زدن موهای خیس در حمام و استفاده از شانه‌های ریز و پلاستیکی که باعث شکنندگی مو می‌شوند، خودداری کنید.

استفاده از شامپوهای نامناسب

استفاده مداوم از شامپوهای سنگین می‌تواند باعث خشکی مو شود. اگر از نرم‌کننده‌ مو استفاده می‌کنید، بهتر است انتخاب شما، محصولاتی با کمترین میزان مواد شیمیایی باشد و آن را فقط به ساقه مو بزنید. همچنین استفاده از شامپوهای مخصوص موهای آسیب‌دیده برای موهای رنگ‌شده، فر، دکلره و کراتین ضروری است تا از خشکی مضاعف ریشه مو جلوگیری شود.

نور خورشید و محیط آلوده

قرار گرفتن مداوم در معرض نور خورشید و محیط پر از گرد و خاک می‌تواند به مرور زمان باعث آسیب‌پذیر شدن ساقه مو و خشکی بیش از حد آن شود.

تماس مستقیم مو با کلر

اگر اهل استفاده دائم از استخر هستید، هیچ وقت بدون کلاه مخصوص شنا نکنید. املاح و کلر موجود در آب استخر می‌تواند به مرور زمان باعث تضعیف و شکنندگی موهای سر و در نتیجه موخوره شود. از همین‌رو توصیه می‌کنند، حتی اگر با کلاه شنا کردید، حتما بلافاصله موهای خود را آبکشی کنید.

بیشتر بخوانید:علت ریزش مو و هر آنچه که در این مورد باید بدانید

انواع موخوره

این عارضه انواع مختلفی دارد که نشان‌دهنده شدت پیشرفت آسیب است؛ از جمله:

  • جوان: بروز این نوع موخوره که شکاف نامحسوسی در نوک موها ایجاد می‌کند، در تعداد کم، اجتناب‌ناپذیر است و معمولا در موهای بسیار بلند دیده می‌شود.
  • دوشاخه: این آسیب، ساده‌ترین اما در عین حال، شایع‌ترین نوع موخوره است که انتهای مو را به شکل Y در می‌آورد و به راحتی قابل تشخیص است.
  • چروک: این آسیب به دلیل استفاده مداوم از لوازم حرارتی ایجاد می‌شود که در طی آن، ساقه مو حالت سوخته و بسیار شکننده پیدا می‌کند.
  • سه شاخه: ضعف کوتیکول مو و جدا شدن آن از کورتکس، دلیل اصلی این عارضه است که نوک مو را به حالت سه شاخه یا چنگال در می‌آورد. 
  • شکل پر: این نوع از موخوره به معنی شاخه شاخه شدن نوک موها است که به دلیل رنگ کردن مداوم و عدم رعایت بهداشت مو ایجاد می‌شود.
  • درختی: این عارضه با شکاف زیاد و پشت سر هم در ساقه مو همراه است که معمولا در یک طرف آن دیده می‌شود. 
  • گره‌ای: این آسیب، ظاهری شبیه به گره در موها ایجاد می‌کند اما در واقع گره نیست. اگر به موقع از زیاد شدن تعداد گره‌ها جلوگیری نکنید، احتمال بروز آسیب‌های جدی‌تر وجود دارد.
  • ناقص: این نوع موخوره باعث ضعیف شدن بخش‌های مختلف ساقه مو می‌شود، اما کوتیکول مو هنوز در برابر دوشاخه شدن مقاوم است.
  • نقاط سفید: یکی از جدی‌ترین انواع موخوره، ایجاد نقاط سفید بر روی ساقه مو است که به دلیل سوختگی ناشی از مواد شیمیایی بروز پیدا می‌کند. برای جلوگیری از آن باید تا حد امکان به موهای خود استراحت دهید.
  • مخروطی: این نوع موخوره به معنی از بین رفتن کوتیکول (لایه بیرونی ساقه مو) و نازک‌تر شدن نوک ساقه مو از تنه است. استفاده مداوم از مواد شیمیایی سنگین را می‌توان دلیل اصلی این عارضه دانست.

اگر موخوره درمان نشود چه میشود؟

موخوره با شکافتن نوک ساقه مو شروع می‌شود و آرام آرام به سمت ریشه مو حرکت می‌کند. بنابراین می‌توان مهم‌ترین عوارض این آسیب را شامل موارد زیر دانست:

  • تضعیف ریشه مو
  • شکستن فولیکول و ساختار ساقه مو
  • افزایش ریزش مو
  • ۲ یا چند شاخه شدن ساقه مو (نامرتب شدن مو)
  • کدر شدن رنگ مو

بیشتر بخوانید:ریزش مو در زنان ؛ علل، علائم و راه‌های درمان

اینفوگرافیک عوارض موخوره
عدم درمان به موقع این عارضه می‌تواند باعث چند شاخه شدن نوک ساقه مو شود.

درمان موخوره

تنها راه درمان قطعی موخوره، کوتاهی موهایتان است. با این حال اگر موخوره در مراحل ابتدایی شکل‌گیری باشد، می‌توان آن را با راه‌کارهای زیر از بین برد:

موخوره‌گیری

بهترین روش موخوره‌ گیری عبارت است از:

  • قیچی موخوره‌گیری: کوتاهی با این قیچی به نحوی است که باعث بسته شدن منافذ نوک موها می‌شود تا دیگر مستعد موخوره نباشند. 
  • کوتاهی مو: در این روش باید موها را از کمی بالاتر از قسمت آسیب‌دیده کوتاه کنید. بنابراین اگر قد موهایتان خیلی کوتاه شد، ناراحت نشوید؛ زیرا تار موها جانی دوباره می‌گیرند و شاداب می‌شوند.

ماسک خانگی

ماسک‌هایی که در جدول زیر معرفی می‌کنیم، از خشکی موهایتان جلوگیری می‌کنند و به نوعی قاتل موخوره محسوب می‌شوند:

نوع ماسک خانگیطرز استفاده
ماسک شنبلیلهبه هر یک لیوان از شنبلیله خرد شده همراه با آب جوش، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون اضافه کنید. بعد از یک ساعت محلول به دست آمده را صاف کرده و روی موهایتان بریزید، مجددا یک ساعت صبر کنید، سپس موهایتان را بشویید.
ماسک آلوئه‌ورا۲ قاشق ژل آلوئه‌ورا را با ۲ قاشق روغن زیتون، یک قاشق آبلیموی تازه و ۲ قاشق روغن کرچک ترکیب کنید تا ژل یک‌دستی درست شود، سپس آن را روی موهایتان ماساژ دهید و پس از ۳۰ دقیقه بشویید.
ماسک عسلترکیب ۲ قاشق عسل، ۲ قاشق روغن زیتون، ۲ قاشق روغن بادام و ۲ قاشق گلیسیرین را روی ساقه مو ماساژ دهید و پس از ۳۰ دقیقه بشویید.
ماسک سس مایونزسس مایونز پرچرب را با ۲ قاشق روغن زیتون مخلوط کنید و موهایتان را با آن ماساژ دهید. پس از یک ساعت ساقه مو را بشویید.
ماسک سرکه سیبپس از شستن موها با شامپو، یک فنجان سرکه سیب را با کمی آب مخلوط کنید و روی موهایتان بریزید. شما می‌توانید پس از ۱۰ دقیقه ساقه مو را آبکشی کنید.
جدول ماسک‌های خانگی برای درمان موخوره

روغن‌های نرم‌کننده

استفاده از روغن‌های طبیعی همچون موارد زیر در تسریع روند بهبودی این عارضه موثر هستند:

  • روغن بادام
  • روغن آرگان
  • روغن زیتون
  • روغن کرچک

بیشتر بخوانید:شامپو برای ریزش مو شدید؛ بهترین شامپو برای انواع ریزش مو

آموزش موخوره گیری در خانه

تفاوت قد ساقه موها با یکدیگر و کدر شدن رنگ آن‌ها می‌تواند نشان‌دهنده موخوره باشد. در این حالت می‌توانید ابتدا از متخصص پوست و مو آنلاین درمانکده مشاوره بگیرید تا در صورت نیاز، سرم‌های تقویت‌کننده مو تجویز شوند. 

اما اگر از وجود موخوره مطمئن هستید، می‌توانید این مشکل را تا حدودی در خانه رفع کنید. برای این منظور کافیست، یک دسته از تار موها را جلو بیاورید و به دور خودش بپیچانید. تارهای مویی که از پیچش بیرون می‌زنند را با قیچی، نوک‎گیری کنید. بهتر است حداقل ماهی یک بار این کار را انجام دهید تا از چند شاخه شدن ساقه موها جلوگیری شود.

پیشگیری از موخوره

به نکات زیر هنگام مراقبت از موهای خود توجه کنید تا از شر موخوره در امان بمانید:

  • با آب داغ دوش نگیرید.
  • از شامپوهایی با PH پایین استفاده کنید.
  • از چنگ زدن به موها هنگام شستشو و خشک کردن بپرهیزید.
  • از لوازم حرارتی مانند اتوی مو و سشوار کمتر استفاده کنید.
  • حرارت سشوار را با فاصله کافی از مو نگه دارید.
  • موهایتان را سفت نبندید.
  • از شانه زدن موهای خیس خودداری کنید.
  • از رنگ کردن، کراتینه و استفاده از مواد دکلره با فاصله زمانی کم بپرهیزید.
  • موهایتان را با خشونت شانه نزنید و از شانه‌های دندانه درشت یا چوبی استفاده کنید.
  • به صورت دوره‌ای، موهایتان را کوتاه یا نوک‌گیری کنید.
  • از حوله و روبالشتی مناسب (ترجیحا ابریشمی) استفاده کنید.

نگاهی کوتاه به موخوره

موخوره یکی از مشکلات شایعی است که می‌تواند ساقه موهای زنان، مردان و کودکان را درگیر کند. اینکه شما تا چه حد به نکات پیشگیری از این عارضه گوش می‌دهید و چه زمانی برای رفع آن اقدام می‌کنید، بر ماندگاری یا درمان قطعی موخوره تاثیرگذار است. 

ما در این مقاله از مجله درمانکده به طور مفصل شما را با انواع موخوره، روش درمان و راه‌کارهای پیشگیری از آن آشنا کردیم. با این حال، اگر باز هم نگران ابتلا به موخوره هستید، می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت درمانکده، از طریق سیستم نوبت‌دهی آنلاین این مجموعه برای مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین تلفنی، متنی و تصویری با بهترین پزشکان متخصص از جمله دکتر پوست و مو به صورت حضوری و یا مشاوره آنلاین متخصص پوست و مو نوبت بگیرید.

سوالات متداول

موخوره از چیست؟

شستن مداوم و غلط مو، استفاده مداوم از رنگ و مواد دکلره، مواد شیمیایی و شامپوهای قوی، استفاده مداوم از لوازم حرارتی مانند سشوار، شانه زدن خشن مو، تماس مو با کلر، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و آلودگی.

موخوره باعث چی میشه؟

تضعیف ریشه مو، شکستن فولیکول و ساختار ساقه مو، افزایش ریزش مو، نامرتبی مو و کدر شدن رنگ آن.

کدام روغن برای موخوره خوبه؟

روغن زیتون، روغن آرگان، روغن بادام شیرین و روغن کرچک.

منابع: healthline | pantene

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها