تشنج چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

تشنج چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

تشنج چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

تشنج یک اختلال در فعالیت الکتریکی مغز است و زمانی اتفاق می‌افتد که نورون‌های مغز کار خودشان را درست انجام ندهند. نورون‌ها وظیفه‌شان انتقال‌ پیام‌های عصبی مغز است. اگر فعالیت این نورون‌ها از حالت عادی خارج شود نتیجه‌اش این است که مغز سعی می‌کند خودش را دیس شارژ کند. به عبارتی دیگر بارهای الکتریکی انباشته شده در مغز از طریق تشنج تخلیه می‌شوند. (در صورت نیاز به مراجعه به پزشک میتونید از صفحه دکتر متخصص مغز و اعصاب نوبت آنلاین بگیرید)

اگر اختلال عملکرد نورون‌های مغزی از یک ناحیه در مغز شروع شود به آن تشنج کانونی یا محدود می‌گویند و اگر تشنج تمام مغز را در برگیرد به آن تشنج عمومی می‌گویند. تشنج‌ها می‌توانند علت‌دار یا بدون علت باشند. تشنج‌های بدون علت به عنوان صرع نشاخته می‌شوند. صرع یک بیماری اختلال مغزی است که در طی آن فرد دچار تشنج‌های تکرار شونده می‌شود.

تشنج سن نمی‌شناسد.

تشنج سن خاصی ندارد. در هر سنی ممکن است تشنج اتفاق بیفتد. از 24 ساعت نخست تولد یک نوزاد تا 24 ساعت پایانی عمر یک سالمند ممکن است تشنج سراغ ‌آن‌ها بیاید. اما تشنج در هر سن و زمانی که اتفاق بیفتد دلیل متفاوتی دارد.

تشنج کودکان در چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

تشنج‌های ساعات ابتدایی تولد نوزاد ممکن است نتیجة مشکلات زایمان از جمله کم رسیدن اکسیژن به مغز نوزاد باشند. این تشنج‌ها به طور معمول در همان بیست و چهار ساعت بعد از زایمان اتفاق می‌افتند. از دو ماهگی تا پنج سالگی کودک، بیشتر اوقات تب منجر به تشنج می‌شود. در این سنین مغز کودک برای تحمل گرمای بیش از اندازه تکامل پیدا نکرده و هر گونه گرمای زیاد برای مغز ممکن است عوارضی مانند تشنج داشته باشد. تشنج‌های سنین مدرسه تا جوانی بیشتر دلایل ژنتیکی دارند. شایع‌تری این تشنج‌ها در بین کودکان این سن صرع است.

آیا تشنج در بزرگسالی هم اتفاق می‌افتد؟

در بزرگسالی هم تشنج اتفاق می‌افتد. حتی در دوران سالمندی هم ممکن است تشنج به سراغ فرد سالمند بیاید. اغلب تشنجات در این سن ناشی از یک آسیب یا ضایعه مغزی مثل سکته مغزی و یا تومور مغزی هستند. اما این‌ها تمام دلایل روی دادن تشنج در سنین مختلف نیستند و تشنج در هر سنی می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد و در بعضی مواقع حتی ناشناخته باشد. به عنوان مثال در دوران سالمندی ممکن است گرمازدگی یا دمای زیاد بدن و کم‌آبی تؤامان منجر به تشنج شود و یا تشنج فرد بزرگسال عارضة مصرف یک داروی خاص برای او یا ترک ناگهانی یک دارو باشد.

آیا وقوع تشنج را می‌شود از قبل تشخیص داد؟

در بسیاری از حالات بیمارانی که دچار تشنج‌های تکرار شونده هستند از روی برخی علائم می‌توانند نزدیک شدن حمله را حس کنند. از جملة این عوامل می‌توان به احساس اضطراب ناگهانی، درد معده، تاری دید، احساس ضعف، لرزش خفیف دست و پا، بدمزه شدن دهان و… اشاره کرد.

آیا فشارهای روانی می‌توانند منجر به تشنج شوند؟

فشارهای روی و استرس خود دلیل ایجاد تشنج در بدن فرد نیستند ولی به چند طریق می‌توانند در روی دادن تشنج نقش ایفا کنند. تحقیقات پزشکی نشان می‌دهد که برای برخی بیماران مبتلا به صرع استرس امری تحریک‌کننده برای حمله است. این اشخاص باید از هرگونه تنش و اضطرابی خودداری کنند تا حمله به آن‌ها دست ندهد. پیشتر اشاره کردیم که یکی از دلایل وقوع تشنج در بزرگسالی سکتة مغزی است. اضطراب اگر چه خود به تنهایی منجر به تشنج نمی‌شود اما می‌تواند زمینة سکتة مغزی را در فرد افزایش داده و از این طریق بدن او را مستعد تشنج کند. پس چه بیمار مبتلا به صرع هستید و چه تا کنون تشنجی را تجریه نکرده‌اید خودتان را از اضطراب دور نگه دارید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 36

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

17 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها