تشنج چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

تشنج چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

تشنج چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

تشنج یک اختلال در فعالیت الکتریکی مغز است و زمانی اتفاق می‌افتد که نورون‌های مغز کار خودشان را درست انجام ندهند. نورون‌ها وظیفه‌شان انتقال‌ پیام‌های عصبی مغز است. اگر فعالیت این نورون‌ها از حالت عادی خارج شود نتیجه‌اش این است که مغز سعی می‌کند خودش را دیس شارژ کند. به عبارتی دیگر بارهای الکتریکی انباشته شده در مغز از طریق تشنج تخلیه می‌شوند. (در صورت نیاز به مراجعه به پزشک میتونید از صفحه دکتر متخصص مغز و اعصاب نوبت آنلاین بگیرید)

اگر اختلال عملکرد نورون‌های مغزی از یک ناحیه در مغز شروع شود به آن تشنج کانونی یا محدود می‌گویند و اگر تشنج تمام مغز را در برگیرد به آن تشنج عمومی می‌گویند. تشنج‌ها می‌توانند علت‌دار یا بدون علت باشند. تشنج‌های بدون علت به عنوان صرع نشاخته می‌شوند. صرع یک بیماری اختلال مغزی است که در طی آن فرد دچار تشنج‌های تکرار شونده می‌شود.

تشنج سن نمی‌شناسد.

تشنج سن خاصی ندارد. در هر سنی ممکن است تشنج اتفاق بیفتد. از 24 ساعت نخست تولد یک نوزاد تا 24 ساعت پایانی عمر یک سالمند ممکن است تشنج سراغ ‌آن‌ها بیاید. اما تشنج در هر سن و زمانی که اتفاق بیفتد دلیل متفاوتی دارد.

تشنج کودکان در چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

تشنج‌های ساعات ابتدایی تولد نوزاد ممکن است نتیجة مشکلات زایمان از جمله کم رسیدن اکسیژن به مغز نوزاد باشند. این تشنج‌ها به طور معمول در همان بیست و چهار ساعت بعد از زایمان اتفاق می‌افتند. از دو ماهگی تا پنج سالگی کودک، بیشتر اوقات تب منجر به تشنج می‌شود. در این سنین مغز کودک برای تحمل گرمای بیش از اندازه تکامل پیدا نکرده و هر گونه گرمای زیاد برای مغز ممکن است عوارضی مانند تشنج داشته باشد. تشنج‌های سنین مدرسه تا جوانی بیشتر دلایل ژنتیکی دارند. شایع‌تری این تشنج‌ها در بین کودکان این سن صرع است.

آیا تشنج در بزرگسالی هم اتفاق می‌افتد؟

در بزرگسالی هم تشنج اتفاق می‌افتد. حتی در دوران سالمندی هم ممکن است تشنج به سراغ فرد سالمند بیاید. اغلب تشنجات در این سن ناشی از یک آسیب یا ضایعه مغزی مثل سکته مغزی و یا تومور مغزی هستند. اما این‌ها تمام دلایل روی دادن تشنج در سنین مختلف نیستند و تشنج در هر سنی می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد و در بعضی مواقع حتی ناشناخته باشد. به عنوان مثال در دوران سالمندی ممکن است گرمازدگی یا دمای زیاد بدن و کم‌آبی تؤامان منجر به تشنج شود و یا تشنج فرد بزرگسال عارضة مصرف یک داروی خاص برای او یا ترک ناگهانی یک دارو باشد.

آیا وقوع تشنج را می‌شود از قبل تشخیص داد؟

در بسیاری از حالات بیمارانی که دچار تشنج‌های تکرار شونده هستند از روی برخی علائم می‌توانند نزدیک شدن حمله را حس کنند. از جملة این عوامل می‌توان به احساس اضطراب ناگهانی، درد معده، تاری دید، احساس ضعف، لرزش خفیف دست و پا، بدمزه شدن دهان و… اشاره کرد.

آیا فشارهای روانی می‌توانند منجر به تشنج شوند؟

فشارهای روی و استرس خود دلیل ایجاد تشنج در بدن فرد نیستند ولی به چند طریق می‌توانند در روی دادن تشنج نقش ایفا کنند. تحقیقات پزشکی نشان می‌دهد که برای برخی بیماران مبتلا به صرع استرس امری تحریک‌کننده برای حمله است. این اشخاص باید از هرگونه تنش و اضطرابی خودداری کنند تا حمله به آن‌ها دست ندهد. پیشتر اشاره کردیم که یکی از دلایل وقوع تشنج در بزرگسالی سکتة مغزی است. اضطراب اگر چه خود به تنهایی منجر به تشنج نمی‌شود اما می‌تواند زمینة سکتة مغزی را در فرد افزایش داده و از این طریق بدن او را مستعد تشنج کند. پس چه بیمار مبتلا به صرع هستید و چه تا کنون تشنجی را تجریه نکرده‌اید خودتان را از اضطراب دور نگه دارید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 38

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

18 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها
محمد
محمد
2 سال قبل

غلطهایی املایی و جمله ایی داشتید .

تشنج‌های بدون علت به عنوان صرع نشاخته می‌شوند .
باید می گفتید : تشنج‌های بدون علت ، به عنوان صرع نشناخته معرفی می‌شوند .

فشارهای روی و استرس .
فشارهای روانی و استرس

نرگس عبدی
نرگس عبدی
2 ماه قبل

سلام وقت بخیرآیا استنشاق گاز منوکسید باعث تشنج میشود؟

شهر
تهران
فرزانه اکبری نسب
فرزانه اکبری نسب
8 ماه قبل

سلام سرگیجه وسردرد شدید وتشنج علائم چه بیماری هست

پدرام
پدرام
10 ماه قبل

سلام همسرم نشیته بود یهو افتاد شروع ب لرزیدن و کج شدن دستاش
یکم گذشت حالت منگ با چشمای از حدقه بیرون زده هی ب رو برو اشاره میکرد انگار چیزی میدید ک‌ما نمیدیدیم وبعد ب شدددت عرق کرد یکم خوابید وبیدارشد و هیچی یادش نبود.میترسم ادامه دار باشه.یکبارم چندماه پیش اینجوری شد ولی ب این شدددت نبود.ینی کلا دوبار این‌حالت بهش دست داده.چیکار کنم؟

شهر
کرج
مجید
مجید
1 سال قبل

سلام دکتر معمولا هر چند وقت یک بار تشنج خفيف میکند

Ahmadreza
Ahmadreza
1 سال قبل

سلام من خواهرم ۲ سالشه یه بار تشنج کرد تو یک سالگی تا الان هم حالش خوبه میشه بدونم که بازم تشنج میکنه یا نه لطفا بگید

نسرین
نسرین
1 سال قبل

دخترم دیشب ساعت ۲/۴۵دقیقه تبش شروع شد اسنامینوفن ۵۰۰دادم تا نیم ساعت هم چک کردم تب نداشت خوابیدم فقط صبح متوجه شدم ۳۸درجس رفت دستشویی گیج بود تعادل نداشت نگرانم ممکنه توی خواب تب بالا کرده باشه ومشکلی به وجود اومده باشه الان ساعت ۱۰صبح حالش خوبه فقط تنشویه میکنم نمیزارم تب بالا بره

بی کس
بی کس
1 سال قبل

سلام من ازمدرسه تازه اومده بودم دستوصورتموشستم داشتم ناهارگرم میکردم برای خودم یهو آبجیم اومدگفت میدونی داداشم مریض شده گفتم خوب میشه چون وقتی بچه بودیم مریض می‌شدیم میرفتیم دکترخوب می‌شدیم فکرمیکردم مثله همون موقع هامریض شده دکتره بره خوب میشه تواتاق خوابیده بود بخاری گرم بود روشم دوتاپتوکرده بود ناهارموگرم کردم رفتم اتاقم بعدیهو صدای جیغ وداد بلندشد دلم یجوری لرزید دووییدم رفتم پایین داداشم دستوپاهاش بدنش داره میلرزه لباش رنگ مشکی.شده زیرچشاش سیاه شده دوتاسیاهی چشاشم رفته بالا دیدم این حالشوتاکه جان تووجودم هست جیغ زدم اومدم خودمو بغل داداشم پرت کردم تاحالا این حالشواصلا ندیده بودم دستو پاهام داشت میلرزید هرچقدرجیغ زدم ب هوش نیومد دعا میکنم خدا دیگه این و نشونمون نده این باراگه ببینم سکته قلبی میکنم

احمد
احمد
1 سال قبل

سلام
ایا با کم کردن مقدار داروی اعصاب در زمان نسبتا کوتاه هم احتمال تشنج وجود داره؟
چون من بعد از ازدست دادن یکی از اعضای خانواده دچار مشکل جمع شدن ماهیچه دستام شدم و یکمدت قرص اعصاب خوردم و بعد که رفتم دکتر داروی جدید داد و گفت اون قرص اعصاب رو کم کم کنار بزارم و بعد از حدود 20روز که قرص رو کم میکردم دچار تشنج شدم و شدیدا از تکرار اون میترسم
ممنون میشم راهنماییم کنین

عرفان
عرفان
2 سال قبل

سلام من دوسال پیش خیلی قرص کلونازپام یا انواع اقسام قرص خواب میخوردیم از طرفی از روش کمیکال و متادون مصرف میگردم خلاصه منو خانوادم به کمپ ترک اعتیاد بردن بعد یک ماه ول کردن دیگه هیچی مصرف نمیکردم بعد یک هفته پاکی تو خونه تشنج کردم بعدش دقیقه به دقیقه تشنج میگردم یک سالی خونه نشین شدم از ترسم به دستشویی هم میترسید م برم که تشنج میکنم سرم به جایی میخوره بعد به یه کلینیک ترک اعتیاد بردن جریانو تعریف کردم واسم شربت متادون وقرص کلرودیازپوکساید داد موقتی ولی جلوی تشنجمو میگرفت در ضمن دکتر منو به نوار مغزی گفت برو بگیر بعد مدتی دیدم اون قرصم دیگه فایده نداره رفتیم نوار مغزی جوابشو گرفتیم گفتن انقد قرص خواب و کمیکال مصرف کرده تو مغزش اختلال شدیدی ایجاد شده واسم دکتر قرص خارجی نوشت لوبل 500 منم مصرف میکنم الان یه سالیه ولی میدونم که یه دقیقه از روش بگدره تشنج میکنم باید قرصو در وقت دقیق بخورم الانم نوار مغزی میمونه به من معافیتی میدن الانم چهار ساله که متادون مصرف میکنم نمیتونم ترک کنم ترکش از هروئین بدتره الان روزی 70سی سی متادون مصرف میکنم به من معافیتی میدن یا نه خواهشا راهنماییم کنین شربت متادونم واسم آزاده الان بگیرن کارت تحت درمان دارم ول میکنن

امین
امین
1 سال قبل
پاسخ به  عرفان

اره داداش خیالت تخت چون تشنج دست خودت نیست فقط آرامش داشته باش

محمد
محمد
2 سال قبل

شایع‌تری این تشنج‌ها در بین کودکان این سن صرع است.

باید نوشت : شایع‌ترین این تشنج‌ها در بین کودکان در این سن صرع است.

امیرضا
امیرضا
2 سال قبل

با سلام وقتی تشنج در ۹ماهگی اتفاق میوفته ومنجر به معلولیت میشه آیا درمان دارد ؟؟؟واگر دارد آدرس مرکز یا مطبی هست مراجعه کنیم؟؟

ناشناس
ناشناس
2 سال قبل
پاسخ به  امیرضا

بمیرم من.

محمود ضیایی
محمود ضیایی
4 سال قبل

مطلب بسیار مفید و گویایی بود ولی ایکاش برای هر نوع از تشنج به راه حل ابتدایی آن هم اشاره ای کنید.
بسیار ممنون و سپاسگزارم

هاتف کوزه چی
هاتف کوزه چی
4 سال قبل
پاسخ به  محمود ضیایی

سلام دوست عزیز.
باتشکر از نظر شما. در تولید محتوای بعدی در مورد تشنج نظر شما رو هم در نظر می گیریم.

Mit
Mit
1 سال قبل
پاسخ به  هاتف کوزه چی

سلام من از چشمامم صبح تا حالا حس میکنم سرم و چشمام هر چند ثانیه یکبار لرزش میگیره تا حالا اینجوری نشدم نشونه ی چیه

__س
__س
1 سال قبل
پاسخ به  محمود ضیایی

بهترین راه حل حفظ کنترل تمرکز هستش سطح هوشیاری حواست جمع باشه ینی باید ب زور خودتو کنترل کنی تا از تشنج کامل در امان باشید