تفاوت ویروس کرونا با آنفولانزا

ویدیو: تفاوت ویروس کرونا با آنفولانزا چیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

1. ویدیو

2. متن ویدیو

سرخک یکی از مسری ترین بیماری‌هایی است که ما می‌شناسیم. فقط یک نفر می تواند احتمالا ۱۲ تا ۱۸ نفر را آلوده کند. به آن عدد «عدد بازتولید اساسی» یا R0 می‌گویند و دانشمندان از آن برای توصیف میزان مسری بودن یک بیماری استفاده می‌کنند. R0 ویروس زیکا (یک ویروس که از پشه به انسان منتقل می‌شود) بین ۳ تا ۶.۶ است و بسیار مسری است. ولی آنفلونزای فصلی فقط کمی بزرگتر از ۱ است، و کووید-۱۹که ویروس کرونا باعث آن‌ می‌شود فقط ۲ است.

این تفاوت بین آنفلونزا و کووید-۱۹ آن‌چنان بزرگ به نظر نمی‌رسد، مخصوصا وقتی که در کنار این بیماری‌های واقعا مسری به آنها نگاه کنید. بعلاوه، بسیاری از علائم آنفلونزا و کووید-۱۹ بسیار شبیه هم هستند. تب، سرفه، حتی هر دوی آن‌ها بعضی اوقات می‌توانند باعث ذات‌الریه شوند؛ که در نهایت هر دوی آن‌ها می‌توانند کشنده باشند.

مشاهده بیشتر : متخصص داخلی

پس، فکر کردن به شباهت کووید-۱۹ و آنفلونزا مقایسه‌ی رایج و صادقانه و قابل فهم است که می‌توان انجام داد. ولی صبر کنید؛ برگردیم به همان عدد R0 دوباره. اگر عدد R0آنفلونزا ۱.۳ باشد، به این معنی است که هر نفر ۱ یا ۲ نفر دیگر را بیمار می‌کند. بعد از ۱۰ دور، ۵۶ نفر بیمار خواهند شد. و اگر ما مدل را برای کووید-19 با R0برابر 2 اجرا کنیم، اگر یک نفر بیمار شود، و ۲ نفر را بیمار کند، که هر کدام ۲ نفر دیگر را بیمار کنند …بعد از ۱۰ دور، بیشتر از ۲،۰۰۰ نفر بیمار خواهند‌ شد. این برای آنفولانزا اتفاق نمی‌افتد، چون که کووید-۱۹ خیلی متفاوت است. و درک چگونگی آن، برای درک چگونه واقعا خطرناک است، حیاتی است. و چرا باید ما آن را کاملا جدی بگیریم.

وقتی که شروع به مقایسه ویروس کرونا با آنفلونزا می‌کنیم، ما تقریبا خودمون رو آروم می‌کنیم. ولی متاسفانه، این کاملا واکنش درستی نیست. هر سال، آنفلونزای فصلی سالانه تا ۶۰ هزار نفر آمریکایی را می‌کشد. تا اوایل فروردین 99، در جهان، کووید-۱۹ حدودا ۳۴هزار نفر را کشته است.
ولی دانشمندان انتظار دارند که این عدد بیشتر شود. خیلی زیاد. ده‌ها هزار نفر در سال به خاطر آنفلونزا می‌میرند. ولی ما این (کرونا) را هنوز برای یک سال نداشته‌ایم. ما این را فقط برای چند ماه داشتیم. مشکل در حال آمدن است و ما می‌توانیم آن را پیش‌بینی کنیم؛ و حداقل تا حدودی می‌توانیم ببینیم چه چیزی در حال آمدن است.

اولین تفاوت بسیار بزرگ بین کووید-۱۹ و آنفلونزا این است که چه مدت طول می‌کشد تا شما احساس بیماری کنید. از لحظه‌ای که شما به کووید-۱۹ آلوده شدید، معمولا ۵ روز طول می‌کشد تا علائم آن را احساس کنید. ولی می‌تواند تا ۱۲روز یا حتی ۱۴روز طول بکشد. این دوره‌ی نهفتگی است: از زمانی که شما آن را می‌گیرید تا اولین زمانی که متوجه شوید که بیمار هستید. و دانشمندان به این فکر می‌کنند که شما می‌توانید در بیشتر این دوره مُسری باشید.

در مقایسه، آنفلونزا به طور میانگین دوره‌ی نهفتگی ۲ روز را دارد. شما مبتلا می‌شوید و خیلی زود شما احساس مریضی می‌کنید و می‌دانید که شما مسری هستید. این چیزی است که به آن عادت کردیم.

ولی کووید-۱۹ این طور نیست. شما می‌توانید مسری باشید و آن را برای چندین روز تا ۲ هفته پخش کنید. قبل از این که حتی شما متوجه شوید که بیمار هستید. و این باعث تفاوت بزرگ بعدی می‌شود.

سیستم ایمنی هیچ انسانی این ویروس را قبلا ندیده بود. هیچکس به طور طبیعی نسبت به آن ایمنی ندارد. در فصل آنفلونزا، همیشه تعدادی افراد وجود دارند که از قبل نسبت به آنفلونزا ایمن باشند. آن می‌تواند به این دلیل باشد که آن‌ها قبلا واکسن آنفلونزا را زده‌اند یا ممکن است قبلا آن نوع آنفلونزا را گرفته باشند. و این انتشار ویروس را محدود می‌کند.

زمانی که یک فرد مبتلا به آنفلونزا باشد، آن می‌تواند فقط بین افرادی که ایمن نیستند پخش کند. که می‌توانند آن را فقط بین افراد دیگری که ایمن نیستند پخش کنند. به همین دلیل است که دانشمندان و پزشکان هر سال ما را به دریافت واکسن آنفلونزا ترغیب می‌کنند. اگر تعداد کافی از افراد ایمنی داشته باشند، آن‌ها مانند یک سپر می‌شوند که ویروس به بقیه نرسد. هرچقد تعداد افراد ایمن شده بیشتر باشد، تعداد بیشتری را می‌توانند از کسانی که مستعد به ویروس هستند، مراقب کنند.

ولی کووید-۱۹ جدید است. هیچکدام از ماها قبلا آن را نداشته است و واکسن هم ندارد. آخرین اخبار ساخت کرونا را در این نوشته بخوانید. به این معنی است که هرکسی در زمین مستعد است. پس وقتی که یک فرد مبتلا، که ممکن است حتی نداند که مبتلا شده است، با دیگران تماس برقرار می‌کند، ویروس می‌تواند مثل آتش‌سوزی گسترش یابد.
الان می‌بینید که کووید-۱۹ چه اندازه می‌تواند خطرناک باشد. فقط ۲ درصد از کسانی که آنفلونزا دارند نیاز دارند که بستری شوند. ولی ۲۰ تا حتی ۳۰ درصد از افرادی که تست کووید-۱۹ مثبت دارند نیاز به بستری شدن دارند. و ما همچنان در حال یادگیری نرخ مرگ کووید-۱۹ هستیم، ولی دانشمندان فکر میکنند که آن چیزی بین ۱ تا ۳ درصد است، ولی نرخ آنفلونزا حتی کمتر است: 0.1%. و این بیماری‌ای است که ۶۰ هزار نفر را در یک سال در آمریکا کشته است.

آن چیزی است که دکتر آنتونی فائوچی، پیشروترین متخصص بیماری‌های عفونی در ایالات متحده، سعی کرد تا اعضای کنگره را روشن کند. “مردم همیشه می‌گویند، خب، آنفلونزا این کار را می‌کند، آن کار را می‌کند. آنفلونزا مرگ میر ۰.۱ درصد را دارد. ویروس کرونا مرگ و میر ۱۰ برابر آن را دارد. این یک مشکل بسیار جدی است که ما باید آن را جدی بگیریم.”

مشاهده بیشتر : دکتر فوق متخصص عفونی

او فقط در مورد میانگین بین تمامی گروه‌های سنی صحبت می‌کرد. برای افراد پیرتر یا برای افراد با سیستم ایمنی در معرض خطر این عدد می تواند بسیار بیشتر باشد. و این می‌تواند بسیار ترسناک باشد وقتی شما همه‌ی چیز‌های دیگر را به یاد می‌آورید که در مورد کووید-۱۹ متفاوت هستند.
میزان عفونت، سختیه دانستن اینکه شما مبتلا هستید و اینکه چه اندازه همه‌ی ما مستعد آن هستیم. تخمین‌ها فرق می‌کند، ولی بعضی از دانشمندان هشدار داده‌اند که بین ۲۰ تا ۶۰ درصد جمعیت جهان می‌تواند به این ویروس مبتلا شود.

چون که کووید-۱۹ درمان و واکسنی ندارد، تنها دفاع ما برابر آن اجتماعی است. ما می‌توانیم خودمان را خارج از زنجیره قرار بدهیم، نه به وسیله‌ی ایمنی، بلکه با فاصله‌گذاری اجتماعی.

تنها به صورت فیزیکی دور کسی نبودن، و ماندن در خانه به اندازه‌ای که امکانش هست، ولی این تنها زمانی جواب می‌دهد که هرکدام از ما آن را جدی بگیریم. به همین دلیل است که مقایسه با آنفلونزا، در حالی که قابل درک است، کمک کننده نیست.

طبیعی است که بخواهیم یک مقایسه پیدا کنیم، اینکه بخواهیم کاری کنیم این کوچک به نظر برسد.

وقتی ما از آنفلونزا به عنوان پس زمینه استفاده می‌کنیم، آن ما را بی حس می‌کند یا آن می‌تواند ما را بی حس کند و کاری کند که ما حتی نسبت به شرایط فعلی احساس بهتری داشته باشیم.

چون که شرایط فعلی بد است. پس الان وقت این نیست که بی حس شویم. ما باید هوشیار باشیم و از هوشیاری مان برای حرکت‌های مفید استفاده کنیم.

برای تخمین احتمال ابتلا، در تست آنلاین کرونا شرکت کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها