هفته 29 بارداری

هفته 29 بارداری: علائم، نکات و سایر موارد

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

شما اکنون در سه ماهه آخر بارداری خود هستید و ممکن است کودکتان حرکت بسیاری داشته باشد. هنوز کودک به اندازه ای کوچک است که بتواند به اطراف حرکت کند، بنابراین آماده باشید که پاها و دستان خود را بیش از پیش به شکمتان بفشارد. و برای شماری از تغییرات نه چندان ناخوشایند مربوط به سه ماهه سوم، آماده باشید.

تغییرات بدنی

میزان متوسط افزایش وزن تا هفته 29ام حدود 20 پوند است. ممکن است اندکی پایین تر یا بالاتر از این شاخص باشید، که مشکلی ندارد. هرگونه سؤالی در مورد افزایش وزن یا سایر جنبه های بارداری دارید، از پزشک یا پرستار خود بپرسید. طبیعی است که اعداد خود را با مقادیر میانگین مقایسه کنید و از خود بپرسید آیا هنوز هم مشکلی نیست.
با بزرگ شدن سینه ها، ممکن است بخواهید از یک لباس زیر ورزشی خوب یا حتی لباس زیر پرستاری استفاده کنید. چند مورد را امتحان کنید تا مطمئن شوید لباس زیر راحت اما حمایتی دارید.

کودک

همانطور که احتمالاً متوجه شده اید، کودکتان سریع شروع به افزایش وزن می کند. کودک شما در این مرحله حدود 15 اینچ طول و حدود 3 پوند وزن دارد. این تقریباً به اندازه یک کدو تنبل است.
تکوین سریع مغز که اخیراً شروع شده این هفته به شدت ادامه خواهد یافت. همین امر در مورد عضلات و ریه های کودک نیز صادق است. اگر فرزند شما پسر باشد، احتمالاً بیضه های وی در این زمان از شکم به کیسه بیضه نزول می کنند.

هفته 29 بارداری
مراقبت های حین بارداری

تکوین دوقلوها در هفته 29ام

فکر کرده اید که با آوردن دوقلوهای خود به خانه از هر چیزی دوتا لازم دارید؟ مجدداً فکر کنید. برخی چیزها بیشتر از چیزهای دیگر اهمیت دارند. خرید موارد زیر را در نظر داشته باشید و پول خود را برای موارد دیگر پس انداز کنید:

  • کالسکه دوتایی
  • دو تخت کودک
  • دو صندلی بلند
  • دو صندلی ماشین
  • یک تشک بازی بزرگ
  • مانیتور اتاق کودک
  • وسایل پزشکی مانند دماسنج، ناخن گیر و پوآر
  • شیر دوش
  • پستانک
  • پوشک
  • تشک خواب
  • یک کیسه خواب بزرگ

یک راهکار عالی برای صرفه جویی پول عمده ملزومات کودک چک کردن مغازه‌های دست‌دوم برای وجود لوازم دست‌دوم کمک کارکرد است. همچنین شاید بخواهید به صورت آنلاین در گروه خرید و فروش منطقه خود جستجو کنید. لوازم دست دوم کودک معمولاً وضعیت بسیار خوبی دارند، زیرا تنها چند ماه تا چند سال مورد استفاده قرار می گیرند. تخت یا صندلی ماشین دست دوم نخرید، زیرا تضمینی برای تطابق آن ها با استانداردهای ایمنی فعلی وجود ندارد. با بیمه درمانی خود مشورت کنید تا ببینید آیا هزینه شیر دوش را به شما بر می گردانند یا خیر.

علائم بارداری در هفته 29ام

اگر احساس خستگی دارید و اندکی فعالیت به نفس نفس می افتید، نگران نباشید. بدن شما برای ایجاد یک خانه خوب برای کودک در حال اضافه کاری است و شما هم احتمالاً مثل همیشه همچنان مشغول کار در خانه و محل کار هستید.
به غیر از خستگی، برخی از علائم دیگر که ممکن است در طول هفته 29ام رخ دهد، عبارتند از:

مراجعه مکرر به دستشویی کاملاً طبیعی است. مثانه شما تحت فشار رحم و کودکتان قرار دارند. مراجعات مکرر شبانه می تواند آزار دهنده تر باشد، چراکه ضمن داشتن خستگی قبلی، یافتن موقعیت راحت یا خوابیدن مجدد پس از رفتن به رختخواب دشوار است.
بزرگ شدن رحمتان مسئول تنگی تنفس خفیف شما نیز هست. رحم به سمت بالا، به داخل حفره قفسه سینه حرکت می کند، و ریه ها را اندکی تحت فشار قرار می دهد. تنها کاریتان را به آرامی پیش ببرید و در صورت امکان استراحت کنید. هرگونه تنگی نفس قابل توجه باید فوراً به پزشک اطلاع داده شود.

هفته 29 بارداری
استراحت بیشتر در هفته 29 حاملگی

یبوست

یکی دیگر از علائمی است که ممکن است در این هفته ایجاد شود، یبوست است. این شرایط ناخوشایند با درد شکمی، گاز و دفع مدفوع سخت همراه است. مقدار زیادی آب بنوشید. با اولین احساس دفع نسبت به این کار اقدام کنید، زیرا تأخیر در این روند، کار را دشوارتر می سازد.
مصرف ملین برای تسکین وسوسه انگیز است، اما قبل از مصرف هر گونه ملین یا داروی دیگری در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما ممکن است یک داروی بدون نسخه را توصیه کند.
درمان های طبیعی، مانند رژیم غذایی محتوی فیبر بالا (حداقل 20 تا 25 گرم در روز) و نوشیدن آب در طول روز، ممکن است برای کمک کافی باشد. علاوه بر این، ورزش منظم، حتی زمانی که باردار هم نیستید می تواند به تسکین یبوست کمک کند.
ممکن است بخواهید مکمل های آهن خود را قطع کنید اما پیش از این با پزشک خود مشورت کنید. آهن برای بارداری سالم مهم است و کم خونی ناشی از فقر آهن در دوران بارداری شایع است. گوشت گوساله، ماهی و بوقلمون و همچنین لوبیا، عدس و نخود منابع خوبی از آهن هستند.

بیشتر بدانیم: هفته بیست و پنجم بارداری چگونه است؟

کارهایی که باید در این هفته برای داشتن بارداری سالم انجام داد

رژیم و مکمل های خود را ارزیابی کنید. آیا به اندازه کافی مواد مغذی مهم مانند کلسیم دریافت می کنید؟ شما باید روزانه حدود 1000 تا 1200 میلی گرم کلسیم مصرف کنید. در حالت ایده آل، شما تمام کلسیم مورد نیاز خود را از رژیم غذایی خود دریافت می کنید. محصولات لبنی منابع خوبی برای کلسیم هستند. بادام، لوبیا، سبزیجات برگ دار، کلم بروکلی و اسفناج نیز منابع بسیار خوبی هستند.
به دلیل تکوین سریع مغز و رشد کلی کودک، بسیار مهم است که مطمئن شوید یک رژیم غذایی مغذی و متعادل را دنبال می کنید.
علاوه بر این، زمان خوبی برای فکر کردن در مورد برنامه زایمان است. این طرح این امکان را فراهم می کند که پزشک و کل تیم پزشکی از آنچه در طول زایمان انتظار دارید، مطلع شوند. این برنامه شامل خواسته های شما برای مدیریت درد زایمان و سایر ملاحظات است.
اگر در این باره با همسرتان و ارائه دهنده خدمات بهداشتی صحبت نکرده اید، زمانی را در این هفته صرف بررسی گزینه‌های خود کنید. در مورد مواردی که باید در برنامه زایمان باشد و اینکه چه شرایطی می تواند باعث بهم ریختن برنامه شوند، از پزشک خود سؤال کنید. برخی بیمارستان ها الگوهایی را برای ایجاد برنامه زایمان ارائه می دهند.

مشاهده بیشتر : پزشکان متخصص زنان

چه زمانی باید با پزشک تماس گرفت

در هر زمان از بارداری، خونریزی یا لکه بینی باید تماس با پزشک را در
پی داشته باشد. این مسئله در مورد درد ناگهانی یا شدید شکمی نیز صادق است.

هفته 29 بارداری
دردهای شکمی

پره اکلامپسی

اکنون زمانی است که احتمال بروز پره اکلامپسی بیشتر از هر زمانی است، اگرچه ممکن است این مسئله در اوایل بارداری یا در برخی موارد، پس از زایمان نیز روی دهد. عارضه اصلی پره اکلامپسی افزایش فشار خون است، اما می تواند با تغییرات دیگری در عملکرد کبد و کلیه نیز همراه باشد. از آنجا که پره اکلامپسی ممکن است عوارض خطرناکی در پی داشته باشد، پیگیری کلیه مزاجعات به پزشک حائز اهمیت است.
اگر فشار خون خود را در خانه بررسی می کنید، مطمئن باشید محدوده فشار خون سالم خود را می دانید، از این رو در صورت افزایش ناگهانی، متوجه تغییرات آن خواهید شد.


گاهی اوقات پره اکلامپسی، که می تواند بیماری مهلکی برای شما و کودکتان باشد، با علائم واضحی همراه است:

  • تورم پیش رونده پاها می تواند یکی از این نشانه ها باشد، با این حال شکی نیست که مقداری تورم در دوران بارداری طبیعی است. اگر با پف کردگی صورت مواجه هستید یا احساس می کنید تورم پایتان متفاوت ه نظر می رسد، این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.
  • سردردهایی که فروکش نمی کنند نیز ممکن است نشانگر پره اکلامپسی باشند، همچنین ممکن است با تاری دید یا از دست دادن موقتی بینایی همراه باشد.
  • در نهایت اکنون زمانی از بارداری است که حالت تهوع و استفراغ از وقایع گذشته هستند. در صورت داشتن احساس تهوع و استفراغ، این ها می تواند نشانه ای از پره اکلامپسی باشد.

در اینکه سریعاً به پزشک خود مراجعه کنید، تردید نکنید. حتی اگر این مسئله پره اکلامپسی نباشد، شما به اطمینان خاطر حاصل از ارزیابی این بیماری جدی نیاز دارید.

برای مشاوره درباره زایمان و بارداری می توانید به پزشکان متخصصین زایمان و بارداری مراجعه کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 71

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

10 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها