هفته 5 تا 8 بارداری

هر آنچه که در مورد هفته 5 تا 8 بارداری باید بدانید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

اگر به تازگی باردار شده‌اید، سوالات زیادی در مورد آن‌چه باید انتظارش را داشته باشید، خواهید داشت. بدنتان چگونه تغییر خواهد کرد؟ چه اتفاقی در بدنتان در حال رخ دادن است؟ در هفته 1 تا 4 بارداری چه تحولاتی در بدن شما رخ خواهد داد؟ هفته 5 تا 8 بارداری چگونه خواهد گذشت؟ چگونه می‌توانید به مشکلات دوران بارداری غلبه کنید؟

راهنمای بارداری هفته‌ به هفته ما به شما کمک خواهد کرد که در طول 9 ماه بارداری مادر آگاه‌تر، مطمئن‌تر و آماده‌تری باشید. در ادامه اطلاعاتی در مورد هفته 5 تا 8 بارداری به همراه توصیه‌های مفیدی که در طول بارداری می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید، به شما داده می‌شود. همراه ما باشید!

[sibwp_form id=7]

هفته 5 تا 8 بارداری

خانم‌هایی که به تازگی مادر شده‌اند، به شدت حساس هستند. از این رو قصد داریم که در ادامه اطلاعاتی را در خصوص هفته 5 تا 8 بارداری به صورت گام به گام با شما به اشتراک بگذاریم. به کمک این اطلاعات می‌توانید وضعیت خود را به سادگی در منزل مورد ارزیابی قرار دهید. در صورت نیاز نیز می‌توانید در خصوص هر مورد با پزشک خود مشورت کنید.

هفته 5 بارداری

وضعیت جنین در هفته 5 بارداری

فرزند شما هنوز کوچک است اما قلب، مغز، نخاع، عضلات و استخوان‌هایش شروع به شکل‌گیری نموده‌اند. جفت که فرزندتان را تغذیه می‌کند و کیسه‌ی آمنیوتیک که محیطی گرم و ایمن برای حرکت راحت جنین ایجاد می‌کند نیز هنوز در حال شکل‌گیری هستند. بند ناف تشکیل می‌شود و جنین را به منبع خون شما متصل می‌کند.

وضعیت مادر در هفته 5 بارداری

شما ممکن است اکنون مشکوک به باردار بودن شده‌ باشید. هم‌چنین ممکن است برخی علائم اولیه بارداری را نیز تجربه کنید:

  • احساس تهوع (که به آن بیماری صبحگاهی گفته می‌شود اما می‌توان در هر زمان روز یا شب رخ دهد.)
  • مور مور شدن یا درد پستان‌ها و تیره شدن نوک پستان
  • نیاز به دفع مکرر ادرار
  • احساس خستگی بیش از حد معمول
توصیه‌‌های لازم برای هفته 5 بارداری

به محض مشکوک شدن به بارداری، یک قرار ملاقات با پزشک زنان خود تنظیم کنید. شروع زود هنگام مراقبت‌های پیش از زایمان و انجام ملاقات‌ها به صورت منظم گام بزرگی در جهت گذراندن یک بارداری سالم و یک کودک سالم است.

هفته 6 بارداری

وضعیت جنین در هفته 6 بارداری

در هفته 6 بارداری فرزندتان به شکل یک بچه قورباغه در آمده و به اندازه‌ی یک ساچمه‌ی گلوله است. چشم‌ها و جوانه‌های اندام‌های حرکتی در حال شکل‌گیری هستند. ممکن است پزشکتان در طول سونوگرافی بتواند صدای ضربان قلب را بشنود. روزهای 17 تا 56 زمان حساسی است زیرا در این زمان، کودک نسبت به هرچیزی که رشد نرمال را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بسیار آسیب‌پذیر است.

وضعیت مادر در هفته 6 بارداری

ممکن است تا الان چند پوند وزن اضافه کرده باشید یا اگر بیماری صبحگاهی داشته باشید، ممکن است وزن از دست داده باشید. این اتفاق نیز عادی تلقی می‌شود. احتمالا شما شروع به مشاهده‌ی تغییرات زیر در بدن خود کنید :

  • لباس‌ها در قسمت دور کمرتان تنگ می‌شوند.
  • پاها و سینه‌هایتان پرتر می‌شوند.
  • با انجام معاینه‌ی لگنی، پزشک متوجه تغییر اندازه رحمتان خواهد شد.
توصیه‌‌های لازم برای هفته 6 بارداری

عادات مناسب پیش از زایمان، مانند خوردن غذاهای سالم و مصرف ویتامین‌های بارداری را هر روزه پیگیری کنید. اگر تاکنون این کار را انجام نداده‌اید، کشیدن سیگار و نوشیدن الکل را متوقف کنید.

هفته 5 تا 8 بارداری

هفته 7 بارداری

وضعیت جنین در هفته 7 بارداری

فرزندتان در حال رشد است. جوانه‌‌ی اندام‌های حرکتی که به دست و پا تبدیل خواهند شد، ظاهر می‌شوند. بسیاری از بخش‌های بدن نیز به رشد ادامه می‌دهند :

  • قلب
  • ریه‎ها
  • روده‌ها
  • آپاندیس
  • مغز
  • نخاع
  • سوراخ بینی
  • دهان
  • چشم‌ها.
وضعیت مادر در هفته 7 بارداری

هنوز ظاهرتان چیزی را نشان نمی‌دهد ولی اکنون شما واقعا تغییرات بدنتان را احساس می‌کنید. ممکن است هنوز بیماری صبحگاهی داشته باشید و سینه‌هایتان هنوز حساس باشند یا مورمور ‌شوند.

توصیه‌‌های لازم برای هفته 7 بارداری

هرگز اجازه ندهید که معده‎‌تان کاملا خالی باشد. این کار به شما در جلوگیری از احساس تهوع کمک می‌کند. همیشه خوراکی و میان‌وعده در دسترس داشته باشید و به جای سه وعده‌ی بزرگ، چند وعده‌ی غذایی کوچک بخورید. برای پیش‌گیری از افت قند خون، پروتئین مصرف کنید. برای مثال، به کراکر پنیر اضافه کنید.

هفته 8 بارداری

وضعیت جنین در هفته 8 بارداری

فرزندتان اکنون حدودا در هفته‌ی ششم رشد خود قرار دارد. این هفته، هفته‌ی مهمی برای رشد جنین است. چین پلک‌ها و گوش‌ها در حال شکل‌گیری‌اند. انگشتان دست و پا به صورت پرده‌دار تشکیل شده و فرزندتان حتی می‌تواند دور رحمتان شنا کند.

وضعیت مادر در هفته 8 بارداری

حجم خونتان در حال افزایش است و قلبتان در هردقیقه 50 درصد خون بیشتری را برای جنین پمپ می‌کند. علائم شایع این هفته دمدمی بودن و احساس تهوع به سبب بوهای خاص است.

توصیه‌‌های لازم برای هفته 8 بارداری

سوتین‌های حمایت‌کننده بپوشید. پوشش مناسب سینه‌ها در طول بارداری به شما در احساس راحتی و جلوگیری از شل شدن سینه‌ها در آینده کمک خواهد کرد. ورزش‌هایی که عضلات سینه‌ را قوی می‌کنند نیز می‌توانند سودمند باشند.

بیشتر بخوانید: کم شدن علائم بارداری در هفته هشتم

بارداری هفته به هفته

چه اتفاقی در بدنتان در حال رخ دادن است؟

خصوصیات چهره‌ی فرزندتان به شکل‌گیری ادامه می‌دهد. هر یک از گوش‌ها به صورت یک چین پوستی در هر طرف سر تشکیل می‌شود. جوانه‌های کوچکی که در نهایت به بازوها و پاها تبدیل می‌شوند و همین‌طور انگشتان دست و پا در حال شکل‌گیری‌اند.

لوله‌ی عصبی (مغز، طناب نخاعی و دیگر بافت‌های عصبی) به خوبی تشکیل شده‌اند. دستگاه گوارشی و اندام‌های حسی شروع به تشکیل نموده‌اند. استخوان جایگزین غضروف می‌شود.

برای کسب اطلاعاتی در هفته 5 تا 8 بارداری بهتر است به لیست متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. امکان رزو اینترنتی نوبت پزشک از طریق سایت درمانکده به سادگی امکانپذیر است. دسترسی به شماره تماس و آدرس مطب نیز از طریق درمانکده میسر شده است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 5

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها