هفته 9 تا 12 بارداری

هر آنچه که در مورد هفته 9 تا 12 بارداری باید بدانید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

اگر به تازگی باردار شده‌اید، سوالات زیادی در مورد آن‌چه باید انتظارش را داشته باشید، خواهید داشت. بدنتان چگونه تغییر خواهد کرد؟ چه اتفاقی در بدنتان در حال رخ دادن است؟ در هفته 1 تا 4 بارداری چه تحولاتی در بدن شما رخ خواهد داد؟ هفته 5 تا 8 بارداری چگونه خواهد گذشت؟ وضعیت شما در هفته 9 تا 12 بارداری به چه شکلی خواهد بود؟ چگونه می‌توانید به مشکلات دوران بارداری غلبه کنید؟

راهنمای بارداری هفته‌ به هفته ما به شما کمک خواهد کرد که در طول 9 ماه بارداری مادر آگاه‌تر، مطمئن‌تر و آماده‌تری باشید. در ادامه اطلاعاتی در مورد هفته 9 تا 12 بارداری به همراه توصیه‌های مفیدی که در طول بارداری می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید، به شما داده می‌شود. همراه ما باشید!

[sibwp_form id=7]

هفته 9 تا 12 بارداری

خانم‌هایی که به تازگی مادر شده‌اند، به شدت حساس هستند. از این رو قصد داریم که در ادامه اطلاعاتی را در خصوص هفته 9 تا 12 بارداری به صورت گام به گام با شما به اشتراک بگذاریم. به کمک این اطلاعات می‌توانید وضعیت خود را به سادگی در منزل مورد ارزیابی قرار دهید. در صورت نیاز نیز می‌توانید در خصوص هر مورد با پزشک خود مشورت کنید.

هفته 9 بارداری

وضعیت جنین در هفته 9 بارداری

در هفته 9 بارداری فرزندتان به اندازه‌ی یک بادام‌زمینی است. سر برافراشته‌تر شده و گردن رشد بیشتری داشته است. در طول سونوگرافی، ممکن است حرکت جنین را ببینید، گرچه هنوز نمی‌توانید حرکتش را احساس کنید.

وضعیت مادر در هفته 9 بارداری

رحمتان به رشد ادامه می‌دهد و ممکن است متوجه افزایش سایز دور کمرتان شوید. اگر خودتان در مورد بارداریتان چیزی نگویید، بارداری شما برای دیگران قابل تشخیص نخواهد بود. کماکان نباید افزایش وزن زیادی داشته باشید، خصوصا اگر میل کم نسبت به غذا، ویار، سوزش معده، سو هاضمه، تهوع یا نفخ داشته باشید.

توصیه‌‌های لازم برای هفته 9 بارداری

غذاهای حاوی کلسیم، مانند پنیر، ماهی ساردین و بروکلی بخورید. شما و فرزندتان به کلسیم نیاز دارید.

بیشتر بخوانید: علائم هفته هشتم بارداری

هفته 10 بارداری

وضعیت جنین در هفته 10 بارداری

فرزندتان هنوز کوچک است اما شبیه به یک بچه شده و مانند یک بچه نیز رفتار می‌کند. بازوها و پاها بلندتر شده و زانوها و آرنج‌ها می‌توانند خم شوند.

وضعیت مادر در هفته 10 بارداری

رحمتان که قبلا به اندازه‌ی یک دست مشت شده بود، الان به اندازه‌ی یک گریپ فروت است. احتمالا ظاهرتان هنوز چیزی را نشان ندهد. اما در لباس‌های گشادتر احساس راحتی بیشتری خواهید داشت. ممکن است هنوز احساس خستگی یا دمدمی مزاج بودن داشته باشید اما قوی باشید، زیرا این علائم زیاد طول نخواهند کشید.

توصیه‌‌های لازم برای هفته 10 بارداری

بهتر است خریدن سوتین‌های بارداری را آغاز کنید. به زودی به آن‌ها احتیاج خواهید داشت. اگر تصمیم‌ دارید که به فرزندتان شیر دهید، سوتین‌های شیردهی بخرید.

هفته 9 تا 12 بارداری

هفته 11 بارداری

وضعیت جنین در هفته 11 بارداری

این هفته نیز هفته‌ی مهمی برای رشد است. زمانی که پزشکتان از استتوسکوپ داپلر استفاده کند، می‌تواند صدای ضربان قلب را بشنود. اندام تناسلی فرزندتان در حال شکل‌گیری است اما جنسیتش هنوز نمی‌تواند با سونوگرافی تشخیص داده شود.

وضعیت مادر در هفته 11 بارداری

هورمون‌های بارداری اثرات خوب و بد خود را نشان می‌دهند. ممکن است متوجه شوید که مو و ناخن‌های دست و پایتان سریع‌تر رشد می‌کنند اما احتمالا پوستتان چرب شده و متوجه آکنه نیز خواهید شد.

توصیه‌‌های لازم برای هفته 11 بارداری

یک قرار ملاقات با دندان‌پزشک تنظیم کنید. دندان‌پزشکتان را حداقل یک بار در طول این 9 ماه ببینید. روزانه مسواک زده و نخ دندان بکشید و ویتامین و کلسیم بارداریتان را مصرف کنید تا دندان‌هایتان قوی بماند.

لثه‌هایتان ممکن است به سبب هورمون‌های بارداری و افزایش حجم خونتان بیشتر خونریزی کند. اگر لثه‌هایتان خونریزی می‌کنند، از مسواک نرم استفاده کنید.

در صورت بروز هر مشکل دیگری بهتر است مسئله پیش آمده را با پزشک خود در میان بگذارید.

هفته 12 بارداری

وضعیت جنین در هفته 12 بارداری

تمام قسمت‌های بدن جنین، از جوانه‌ی دندان‌ها تا ناخن‌های پا در حال شکل گرفتن هستند. فرزندتان در باقی طول بارداری به رشد و بزرگ‌تر و قوی‌تر شدن ادامه خواهد داد. در آخر این هفته، احتمال سقط جنین به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

وضعیت مادر در هفته 12 بارداری

در طول چند هفته‌ی آینده، انرژی بیشتری را احساس خواهید کرد. افزایش وزن معمول تا الان بین 1.5 تا 5 پوند است. پدران آینده نیز ممکن است علائم بارداری که به آن سندرم هم‌ذات پنداری پدر گفته می‌شود، شامل تهوع، درد شکمی، تغییر اشتها و افزایش وزن را در طول ماه سوم و در زمان زایمان احساس کنند.

توصیه‌‌های لازم برای هفته 12 بارداری

سعی کنید نگران خطوط ناشی از کشیدگی پوست نباشید. در بیشتر زنان در طول بارداری، این خطوط روی سینه، شکم، ران و باسن ایجاد می‌شوند. این خطوط از بین نمی‌روند ولی معمولا بعد از بارداری محو می‌شوند. علی‌رغم ادعای سازندگان کرم‌ها و روغن‌ها، این محصولات تاثیری بر به حداقل رساندن کشیدگی‌ها ندارند. تعداد این خطوط به انعطاف‌پذیری طبیعی پوست شما بستگی دارد.

بارداری هفته به هفته

چه اتفاقی در بدنتان در حال رخ دادن است؟

در پایان ماه سوم، فرزندتان به طور کامل شکل گرفته و دارای بازو، دست، انگشت و پا است. دستان کوچک فرزندتان می‌تواند باز و بسته شود. ناخن‌های دست و پا شروع به تشکیل نموده و گوش‌های خارجی شکل می‌گیرند.

دندان‌ها شروع به شکل‌گیری می‌نمایند. اندام‌های تناسلی فرزندتان جنین نیز رشد می‌کنند اما تعیین جنسیت جنین با سونوگرافی دشوار است. سیستم‌های گردش خون و ادراری مشغول به کارند و کبد صفرا تولید می‌کند.

برای کسب اطلاعاتی در هفته 9 تا 12 بارداری بهتر است به فوق متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. امکان رزو اینترنتی نوبت پزشک از طریق سایت درمانکده به سادگی امکانپذیر است. دسترسی به شماره تماس و آدرس مطب نیز از طریق درمانکده میسر شده است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها