هفته 13 تا 16 بارداری

هر آنچه که در مورد هفته 13 تا 16 بارداری باید بدانید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

اگر به تازگی باردار شده‌اید، سوالات زیادی در مورد آن‌چه باید انتظارش را داشته باشید، خواهید داشت. بدنتان چگونه تغییر خواهد کرد؟ چه اتفاقی در بدنتان در حال رخ دادن است؟ در هفته 1 تا 4 بارداری چه تحولاتی در بدن شما رخ خواهد داد؟ هفته 5 تا 8 بارداری چگونه خواهد گذشت؟ وضعیت شما در هفته 9 تا 12 بارداری به چه شکلی خواهد بود؟ هفته 13 تا 16 بارداری چه تحولاتی را با خود به همراه دارد؟ چگونه می‌توانید به مشکلات دوران بارداری غلبه کنید؟

راهنمای بارداری هفته‌ به هفته ما به شما کمک خواهد کرد که در طول 9 ماه بارداری مادر آگاه‌تر، مطمئن‌تر و آماده‌تری باشید. در ادامه اطلاعاتی در مورد هفته 13 تا 16 بارداری به همراه توصیه‌های مفیدی که در طول بارداری می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید، به شما داده می‌شود. همراه ما باشید!

[sibwp_form id=7]

هفته 13 تا 16 بارداری

خانم‌هایی که به تازگی مادر شده‌اند، به شدت حساس هستند. از این رو قصد داریم که در ادامه اطلاعاتی را در خصوص هفته 13 تا 16 بارداری به صورت گام به گام با شما به اشتراک بگذاریم. به کمک این اطلاعات می‌توانید وضعیت خود را به سادگی در منزل مورد ارزیابی قرار دهید. در صورت نیاز نیز می‌توانید در خصوص هر مورد با پزشک خود مشورت کنید.

هفته 13 بارداری

وضعیت جنین در هفته 13 بارداری

در این هفته از بارداری فرزندتان به سرعت در حال رشد است! چشم‌ها در موقعیت خود قرار گرفته و قوزک پاها و مچ دست شکل گرفته است و با وجود این‌که سر به طور نامتناسبی بزرگ است، بقیه اعضای بدن به رشد خود ادامه می‌دهند تا تناسب ایجاد شود.

وضعیت مادر در هفته 13 بارداری

رحمتان رشد زیادی داشته است. اکنون رحم فضای لگن را پر کرده است و به رشد خود به سمت فضای شکم ادامه می‌دهد. مادر در رحم خود احساسی همانند یک توپ نرم و لطیف خواهد داشت. اگر تاکنون به سبب تهوع صبحگاهی وزنتان بیشتر نشده است، با بهتر شدن حالتان شروع به افزایش وزن خواهید کرد.

توصیه‌‌های لازم برای هفته 13 بارداری

به همسرتان پیشنهاد دهید که با شما به چکاپ بیاید تا صدای ضربان قلب جنین را بشنود.

هفته 14 بارداری

وضعیت جنین در هفته 14 بارداری

در هفته 14 بارداری گوش‌های فرزندتان از روی گردن به طرفین سر منتقل شده است و گردن بلندتر و چانه برجسته‌تر می‌شود. خصوصیات چهره و اثر انگشت منحصربه‌فرد نیز شکل گرفته‌ است. جنین شروع به پاسخ‌دهی به محرک‌های بیرونی می‌کند. اگر شکمتان با نوک انگشت فشار داده شود، جنین سعی خواهد کرد که خود را کنار بکشد.

وضعیت مادر در هفته 14 بارداری

شما اکنون احتمالا شروع به پوشیدن لباس‌های بارداری کرده‌اید. پوست و عضلاتتان برای سازگاری با رشد کودکتان، در حال کشیده شدن هستند. ممکن است به سبب اثرات هورمون‌های بارداری، دچار یبوست شوید.

توصیه‌‌های لازم برای هفته 14 بارداری

سعی کنید که با ورزش‌های متوسط، نوشیدن مایعات فراوان و خوردن میوه و سبزیجات، یبوست را رفع کنید.

هفته 13 تا 16 بارداری

هفته 15 بارداری

وضعیت جنین در هفته 15 بارداری

بدن فرزندتان با موهای ظریفی به نام کرک پوشیده شده است که معمولا تا زمان تولد شروع به ریزش می‌کنند. ابروها و موهای روی سر شروع به رشد کرده و استخوان‌ها محکم‌تر شده‌اند. جنین ممکن است حتی انگشت شستش را بمکد.

وضعیت مادر در هفته 15 بارداری

رحمتان می‌تواند در 3 تا 4 اینچی زیر نافتان احساس شود. در طول 5 هفته‌ی آینده به شما توصیه خواهد شد که یک آزمایش خون به نام تست غربالگری چهارگانه برای کمک به غربالگری سندرم داون انجام دهید.

همچنین ممکن است از شما خواسته شود تا آمنیوسنتز انجام دهید. آمنیوسنتز فرآیندی است که در آن مقدار کمی از مایع آمنیوتیک را در زمانی بین این هفته و هفته‌ی هجدهم خارج می‌کنند. شما می‌توانید با پزشکتان در مورد تست‌های پیش از زایمانی که می‌خواهید انجام دهید، صحبت کنید.

بیشتر بخوانید: هفته هشتم بارداری

توصیه‌‌های لازم برای هفته 15 بارداری

شروع به تمرین خوابیدن روی سمت چپتان کنید. گردش خونتان در این موقعیت بهتر خواهد بود. می‌توانید گذاشتن بالش در پشتتان و بین پاهایتان را امتحان کنید. برخی بالش‌های حاملگی کل بدنتان را حمایت می‌کنند.

هفته 16 بارداری

وضعیت جنین در هفته 16 بارداری

ممکن است بتوانید در مطب پزشک صدای ضربان قلب جنین را بشنوید. موهای ظریف یا همان کرک‌ها ممکن است بر روی سر رشد کنند. بازوها و پاها حرکت کرده و سیستم عصبی مشغول به کار است.

وضعیت مادر در هفته 16 بارداری

در طول چند هفته‌ی آینده، ممکن است شروع به احساس حرکات جنین کنید. این حرکات اغلب به صورت یک حباب گاز یا یک حرکت ارتعاشی ظریف احساس می‌شوند. چون این اتفاق به صورت منظم‌تری رخ می‌دهد، متوجه خواهید شد که این حرکت مربوط به فرزندتان است.

بدنتان به شیوه‌های دیگری نیز در حال تغییر است. افزایش حجم خون برای تامین فرزند در حال رشدتان، ممکن است باعث خونریزی بینی و برجسته‌تر شدن سیاهرگ‌های پاهایتان شود. خبر خوب این‌که چون رحمتان در حال تغییر موقعیت است، ممکن است دیگر لازم نباشد که زیاد ادرار کنید.

توصیه‌‌های لازم برای هفته 16 بارداری

اگر سیاهرگ‌های پایتان بیرون زده است، می‌توانید جوراب‌های حمایتی بپوشید، پاهایتان را بالا قرار دهید و ورزش کنید تا جریان خونتان بهبود یابد.

بارداری هفته به هفته

چه اتفاقی در بدنتان در حال رخ دادن است؟

انگشت‌های پا و دست فرزندتان به خوبی شکل گرفته‌اند. پلک‌ها، ابروها، مژه‌ها، ناخن‌ها و موهای جنین تشکیل شده‌اند. دندان‌ها و استخون‌ها متراکم‌تر شده‌اند. فرزندتان حتی انگشت شستش را می‌مکد، خمیازه می‌کشد، بدنش را کش و قوس می‌دهد و شکلک در می‌آورد.

اندام‌های تناسلی فرزندتان به طور کامل تشکیل شده‌اند و پزشکتان از طریق سونوگرافی متوجه جنسیت فرزندتان خواهد شد. لازم نیست که حتما جنسیت فرزندتان را بدانید. تصمیم‌گیری در مورد این موضوع به شما بستگی دارد.

برای کسب اطلاعاتی در هفته 13 تا 16 بارداری بهتر است به بهترین پزشک زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید. امکان رزو اینترنتی نوبت پزشک از طریق سایت درمانکده به سادگی امکانپذیر است. دسترسی به شماره تماس و آدرس مطب نیز از طریق درمانکده میسر شده است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 38

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها