خواص روغن بادام تلخ؛ روغن بادام تلخ بهتر است یا شیرین؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

روغن بادام تلخ، یکی از پرطرفدارترین روغن‌های گیاهی در طب سنتی است که مزایای فراوانی برای مو، پوست و حتی مفاصل دارد. بادام تلخ اگر چه  حاوی مواد سمی است، اما خواص متعددی دارد و می‌توان از آن به عنوان اکسیر ضد پیری یاد کرد. در ادامه این مقاله از مجله درمانکده، به یکی از پرتکرارترین سوالات شما درباره روغن بادام تلخ، یعنی خواص روغن بادام تلخ چیست پاسخ خواهیم داد.

روغن بادام تلخ بهتر است یا شیرین؟

روغن بادام تلخ و روغن بادام شیرین، دو ترکیب متفاوت با کاربردهای گوناگون هستند. روغن بادام شیرین نوعی روغن ثابت است که  به عنوان روغن پایه استفاده می‌شود. این در حالی است که روغن بادام تلخ، در واقع یک اسانس گیاهی است که بیشتر برای صنایع عطرسازی کاربرد دارد. روغن بادام شیرین، خوراکی است و از آن می‌توان در صنایع شیرینی‌پزی و کیک‌پزی استفاده کرد. اما روغن بادام تلخ به دلیل پتانسیل سمی که دارد، تنها در ساخت لوسیون‌ها و ترکیبات آرایشی و بهداشتی مختلف استفاده می‌شود.

روغن بادام تلخ حاوی سموم خطرناکی است و برای استعمال خارجی و موضعی استفاده می‌شود. خوردن روغن بادام تلخ تنها در د زهای بسیار پایین و با نظر افراد متخصص باید انجام شود.

تفاوت بادام تلخ و بادام شیرین
بادام تلخ کمی پهن‌تر و کوتاه‌تر از بادام شیرین است.

فواید روغن بادام تلخ چیست؟

فواید روغن بادام تلخ بر کسی پوشیده نیست. روغن بادام تلخ را از تقطیر بخار مغز خشک‌شده بادام تلخ به همراه هسته میوه‌هایی چون هلو و زردآلو تهیه می‌کنند. این روغن فواید و ویژگی‌های زیادی دارد؛ از جمله:

  • ضد سرطان
  • ضد باکتری
  • ضد قارچ
  • ضد انگل
  • آرام‌بخش
  • ضد درد
  • ضد گرفتگی
  • ضد افسردگی
  • ادرارآور
  • جذب آسان توسط پوست
  • حاوی اسیدهای چرب مفید امگا ۳، امگا ۶ و امگا ۹
  • حاوی روی، پتاسیم و کلسیم
  • حاوی ویتامین A، D، E و ویتامین‌های گروه B

بیشتر بخوانید:بهترین خواص عناب

اینفوگرافی فواید روغن بادام تلخ
روغن بادام تلخ فواید زیادی برای سلامت بدن دارد.

خواص روغن بادام تلخ برای صورت

روغن بادام تلخ یکی از مفیدترین روغن‌های گیاهی برای صورت است. این روغن به سرعت جذب پوست شده و آن را مرطوب می‌کند. اسید اولئیک و امگا 9 موجود در بادام تلخ می‌توانند لایه‌های زیرین پوست شما را عمیقا آبرسانی کنند. همچنین ویتامین E موجود در بادام تلخ، باعث شده تا این روغن بهترین ترکیب برای مقابله با اثرات پیری بر صورت باشد.

روغن بادام تلخ با خواص ضد باکتریایی خود، تولید آکنه و جوش را در صورت کنترل کرده و جای زخم‌های قدیمی را ترمیم می‌کند. از روغن بادام تلخ به عنوان ضد افتاب طبیعی می‌توان استفاده کرد، زیرا ویتامین A و B موجود در این روغن از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت می‌کنند. از دیگر فواید روغن بادام تلخ برای پوست می‌توان به خاصیت روشن‌کنندگی و ضدلک آن اشاره کرد. برای راهنمایی های بیشتر میتوانید به دکتر پوست و مو مراجعه و یا با مشاوره آنلاین دکتر پوست مشورت کنید.

بیشتر بخوانید:خواص دانه چیا چیست؟

خواص روغن بادام تلخ برای مو

روغن بادام تلخ می‌تواند ریزش موها را کنترل کرده و باعث شادابی و طراوت ساقه‌های مو شود. اگر موهایتان در اثر استفاده زیاد از سشوار یا رنگ‌کردن آسیب دیده است، با روغن بادام تلخ می‌توانید جانی تازه به آن‌ها ببخشید.

خواص روغن بادام تلخ برای ابرو و مژه

اگر ابرو و مژه‌های کم‌پشت و کم‌حجمی دارید تمام روغن‌های قبلی را کنار گذاشته و از ترکیب روغن بادام تلخ، رزماری و بادام شیرین استفاده کنید. روغن بادام تلخ چه به تنهایی و چه در ترکیب با این روغن‌ها، باعث افزایش رشد ابرو و مژه شده و ضخامت تار آن‌ها را افزایش می‌دهد.

روغن بادام تلخ برای ریش و سبیل

روغن بادام تلخ بهترین گزینه برای افزایش حجم موهای ریش است. برای استفاده از خواص روغن بادام تلخ برای ریش کافی است مقدار کمی از روغن بادام تلخ را به کمک انگشتان یا یک شانه، به تمام بخش‌های ریش و سبیل خود بمالید. این کار باعث افزایش رشد موهای ریش و سبیل خواهد شد.

بیشتر بدانید: خواص ازگیل چیست؟

خواص روغن بادام تلخ برای مو و پوست
روغن بادام تلخ بهترین روغن گیاهی برای سلامت پوست و موها است.

خواص روغن بادام تلخ برای گوش

روغن بادام تلخ در کتب قدیمی طب سنتی، بهترین درمان برای وز وز، التهاب و درد گوش است. برای استفاده از خواص روغن بادام تلخ برای گوش، مقداری از این روغن را کمی گرم کرده و به کمک یک تکه پنبه یا گوش پاک‌کن درون گوش بمالید.

خواص روغن بادام تلخ برای واژن

روغن بادام تلخ به دلیل خواص مرطوب‌کنندگی که دارد، می‌تواند به خشکی، التهاب و خارش واژن کمک کند. روغن بادام تلخ، یکی از ترکیبات کاملا ایمن برای ناحیه واژن است و می‌تواند حتی تیرگی این ناحیه را ترمیم کند.

بیشتر بخوانید:دمنوش اسطوخودوس برای چی خوبه؟

خواص روغن بادام تلخ برای مفاصل و عضلات

روغن بادام تلخ با داشتن خواص ضد اسپاسم، می‌تواند سفتی مفاصل و عضلات را درمان کند. همچنین این روغن دارای خواص ضد التهابی است و می‌تواند دردهای آرتروز و روماتیسم را تسکین بخشد.

روغن بادام تلخ برای هموروئید

روغن بادام تلخ یک ملین فوق‌العاده قوی است و با خواص ضدالتهابی که دارد، می‌تواند علائم هموروئید را بهبود بخشد. روغن بادام تلخ برای هموروئید باید حتما با مشورت پزشک استفاده شود، زیرا این روغن سمی بوده و می‌تواند از مقعد وارد روده‌ها شده و جذب بدن شود.

بیشتر بخوانید:خواص آب زرشک در طب سنتی

روغن بادام تلخ و هموروئید
از خواص روغن بادام تلخ می‌توان به نقش آن در بهبود هموروئید اشاره کرد.

عوارض روغن بادام تلخ چیست؟

روغن بادام تلخ عارضه خاصی ندارد، اما برخی افراد به ترکیبات این روغن حساسیت نشان می‌دهند. برای جلوگیری از مضرات روغن بادام تلخ برای پوست صورت توصیه می‌کنیم قبل از استفاده از روغن بادام تلخ دو تا سه قطره از آن را روی پوست ناحیه داخلی آرنج یا روی گردن‌تان تست کنید. اگر واکنش خاصی مشاهده نشد می‌توانید با خیال راحت از روغن استفاده کنید.

روش استفاده روغن بادام تلخ برای پوست صورت چگونه است؟

روش استفاده از روغن بادام تلخ برای پوست صورت به صورت زیر است:

  • ابتدا با شوینده مناسب و آب ولرم پوست صورت‌تان را کاملا تمیز و سپس خشک کنید.
  • سپس یک یا دو قطره از روغن بادام تلخ را کف دست‌ها ریخته و به آرامی با حرکات دورانی، آن را به تمام بخش‌های پوست صورت‌تان بمالید.
  • این کار را بهتر است آخر شب‌ها قبل از خواب انجام دهید و بگذارید روغن تا صبح روی پوست باقی بماند.
  • صبح روز بعد صورت خود را با آب ولرم و شوینده مناسب شسته و سپس از آبرسان مخصوص پوست‌ خود استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:خواص سیاه دانه از نظر طب سنتی چیست؟

اینفوگرافی روش استفاده از روغن بادام تلخ برای پوست
روغن بادام تلخ باعث شفافیت‌، درخشندگی، کاهش لک‌ها، کاهش جوش‌ و آکنه شده و آثار پیری را از بین می‌برد.

روش استفاده روغن بادام تلخ برای مو چگونه است؟

برای استفاده از خواص روغن بادام تلخ برای مو ۲ راهکار متفاوت وجود دارد:

۱- موهای چرب

اگر موهای چربی دارید، بهترین روش استفاده از روغن بادام تلخ برای مو شما، روغن‌تراپی موها قبل از استحمام است. قبل از حمام، ساقه و ریشه موها را به روغن بادام تلخ آغشته کنید و موها را ببندید. نیم تا یک ساعت اجازه دهید روغن روی موها باقی بماند. برای نتیجه‌گیری بهتر و جلوگیری از جذب غبارهای موجود در هوا، موهایتان را با یک پلاستیک یا کلاه یک‌بار مصرف رنگ مو بپوشانید.

۲- موهای خشک

اگر موهای خشکی دارید، می‌توانید هم قبل از حمام و هم بعد از حمام از روغن بادام تلخ استفاده کنید. روش استفاده از روغن بادام تلخ برای موهای خشک قبل از حمام، درست مانند موهای چرب است. برای استفاده از این روغن بعد از حمام، آب موها را تا ۷۰ درصد خشک کنید. سپس دو تا سه قطره روغن را در کف دست‌ها ریخته و آن‌ها را به هم ماساژ دهید تا روغن کمی گرم شود. سپس روغن را به تمام موها مالیده و با سشوار آن‌ها را کاملا خشک کنید. این کار هم از موها در برابر هوای گرم سشوار محافظت کرده و هم باعث درخشان‌شدن موها می‌شود.

بیشتر بخوانید:فواید سیب چیست؟

بهترین روغن بادام تلخ چه ویژگی‌هایی دارد؟

روغن بادام تلخ اصل، ویژگی‌های زیر را دارد:

  • رنگ زرد شفاف و روشن
  • بوی قوی و تلخ

این روغن بعد از ماندن در دمای محیط ظاهر کدری پیدا می‌کند. روغن بادام تلخ می‌تواند با اکسیژن هوا اکسید شود؛ به همین دلیل باید آن را در ظروف در بسته در جایی خنک و دور از نور خورشید نگهداری کنید. این روغن را باید تنها از مراکز و عطاری‌های معتبر تهیه کنید.

بیشتر بخوانید:ارزش غذایی و خواص رزماری

آیا استفاده از روغن بادام تلخ در بارداری مانعی ندارد؟

استفاده از روغن بادام تلخ در دوران بارداری، هیچ عارضه خاصی به همراه ندارد. استفاده موضعی از روغن بادام تلخ با مرطوب‌کردن پوست، علائم ناشی از کشیدگی پوست در دوران بارداری را از بین خواهد برد. هر روز به مدت ۱۵ دقیقه ناحیه شکم و واژن خود را با روغن بادام تلخ اصل ماساژ دهید تا خاصیت ارتجاعی پوست در این نواحی افزایش یابد. این کار باعث می‌شود تا ترک‌های پوستی بعد از زایمان به حداقل میزان ممکن برسد.

اگر روغن بادام تلخ در چشم برود، چه کنیم؟

در اصل خواص روغن بادام تلخ برای چشم، مربوط به پوست اطراف چشم می‌شود. استفاده مداوم از این روغن با داشتن ترکیبات ضدالتهابی، آنتی‌اکسیدان، ویتامین K، A و E تیرگی‌ها و چین‌وچروک‌های دور چشم را از بین می‌برد. همچنین در برخی منابع طب سنتی ذکر شده که چکاندن مقدار کمی روغن بادام تلخ درون چشم‌ها، باعث افزایش قدرت بینایی می‌شود. با این حال توصیه می‌کنیم این کار را امتحان نکنید زیرا روغن بادام تلخ، روغن تقریبا سنگینی است و استفاده نادرست آن سلامت چشم را به خطر خواهد انداخت. اگر مقداری روغن بادام تلخ درون چشم‌هایتان ریختید و احساس سوزش داشتید، بلافاصله با آب فراوان چشم‌ها را شسته و خود را به یک مرکز درمانی برسانید.

بیشتر بخوانید:مهمترین خواص میخک

سخن پایانی

روغن بادام تلخ یکی از بهترین روغن‌های طبیعی برای پوست و مو است که می‌توانید آن را از عطاری‌های معتبر تهیه کنید. هنگام خرید روغن بادام تلخ دقت کنید که روغن اصل بوده و فاقد هرگونه ترکیبات افزودنی یا شیمیایی باشد. شما می‌توانید سوالات خود را درباره خواص روغن بادام تلخ مستقیما از کارشناسان درمانکده بپرسید.

بیشتر بخوانید: خواص آووکادو  بر بدن

سوالات متداول

روغن بادام تلخ از کجا بخریم؟

روغن بادام تلخ اصل و باکیفیت را از عطاری‌های معتبر و تولیدکنندگان محصولات گیاهی و ارگانیک تهیه کنید.

روغن بادام تلخ را چگونه نگهداری کنیم؟

روغن بادام تلخ اصل را باید در دمای محیط، در جایی خشک و تاریک نگهداری کنید.

بهترین زمان استفاده از روغن بادام تلخ برای پوست صورت چه زمانی است؟

برای استفاده بهتر از خواص روغن بادام تلخ برای صورت، شب‌ها قبل از خواب یک الی ۲ قطره از این روغن را روی پوست خود ماساژ دهید.

آیا روغن بادام تلخ باعث جوش و آکنه می‌شود؟

خیر استفاده از روغن بادام تلخ نه تنها باعث جوش نمی‌شود، بلکه در بهبود و کاهش آن‌ها نیز موثر است.

منابع

cubii.co | trustherb

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 119

هنوز امتیازی ثبت نشده

Mahdie Poorabas
مهدیه پورعباس

مهدیه پورعباس هستم؛ علوم آزمایشگاهی خوندم و حدودا چهار ساله که تو حوزه پزشکی و سلامت، دستی بر قلم دارم. دوست دارم بنویسم و با نوشتن به بقیه کمک کنم!

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

7 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها