درد بازو - تعریف، علل و خودمراقبتی

علت درد بازو چیست؟ آیا باید این درد را جدی بگیریم؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

قبل از پرداختن به علت درد بازو، شاید بهتر باشد به این سوال پاسخ دهیم که منظور ما از بازو، کدام بخش از دست می‌باشد؟

بازو به بخشی از اندام فوقانی که میان شانه و آرنج قرار گرفته گفته می شود. استخوان آن هومروس (استخوان بازو) است که به کتف مفصل شده و مفصل شانه را می‌سازد. عضلات مختلفی در ناحیه بازو قرار دارند که امکان حرکات مختلف را به آن می‌دهند. مهمترین این عضلات عضله دوسر بازویی و عضله سه سر بازویی است.

درد بازو می‌تواند از طریق طیف وسیعی از مشکلات اعم از آسیب‌های مفاصل تا فشارهای عصبی ایجاد شود. بسته به علت، درد بازو می‌تواند بطور ناگهانی آغاز شود یا در طول زمان گسترش یابد. در بسیاری از موارد، درد بازو دقیقا از مشکلی در گردن یا قسمت بالایی ستون فقرات نشات می‌گیرد. درد بازو، بخصوص دردی که به بازوی چپ وارد می‌شود، می‌تواند حتی نشانه‌ای از حمله قلبی باشد.

بهتر است بخوانید: لیست علائم و نشانه های کرونا

درد بازوی چپ و حمله قلبی

منظور از حمله قلبی، مرگ یا آسیب دیدگی بخشی از ماهیچه‌ قلب به دلیل کمبود اکسیژن است که درد بازوی چپ می‌تواند یکی از شایع‌ترین علامت آن به حساب آید. این درد ممکن است عجیب به نظر برسد چراکه ماهیچه بازو آسیب ندیده است. در واقع رشته‌های عصبی قلب و بازو سیگنال‌هایی را به سلول‌های یکسانی از مغز می‌فرستند و در نتیجه مغز نسبت به منبع درد سردرگم می‌شود. این پدیده که درد ارجاعی نامیده می‌شود توضیح می‌دهد چرا فردی که دچار حمله قلبی شده بدون داشتن درد در قفسه سینه در قسمت بازوها دچار درد می‌شود.

این درد علاوه بر بازو به ناحیه گردن، قفسه سینه و پشت هم انتشار پیدا می‌کند. اگر درد بازو ناشی از آنژین صدری باشد، نشانه‌های دیگری مانند درد قفسه سینه، حالت تهوع، تعریق سرد، تنگی نفس و سرگیجه هم در فرد دیده می‌شود. درد قلبی ناشی از آنژین صدری یک مورد اورژانسی محسوب می‌شود.

سایر علت های درد بازوی چپ

درد قفسه سینه:

این درد زمانی بوجود می‌آید که قلب به میزان کافی اکسیژن دریافت نکند. این عارضه علاوه بر درد بازو می‌تواند با عوارضی در شانه‌ها، گردن، پشت و فک هم همراه باشد. درد قفسه سینه به سوء هاضمه نیز شبیه است. درد قفسه حمله قلبی نیست بلکه نشانه‌ای از مشکل قلبی است.

آسیب دیدگی عضلانی – اسکلتی:

در صورتیکه درد بازوی چپ با مشخصه‌های زیر همراه باشد به مشکل قلبی ارتباط پیدا نمی‌کند:

  • درد ناگهانی که تنها برای چند ثانیه ادامه داشته باشد
  • دردی که بدون علامت خاصی برای ساعت‌ها یا روزها ادامه پیدا کند
  • احساس دردی که با حرکت یا لمس کردن شروع شود
  • در صورتی که درد فقط در نقطه کوچکی از بازو باشد

این ناراحتی می‌تواند نشانه‌ای از آسیب دیدگی استخوانی یا بافت بازوها، شانه یا آرنج باشد. برخی از شایع‌ترین آسیب دیدگی‌های عضلانی – اسکلتی عبارتند از: آماس کیسه مفصلی، التهاب تاندون، پارگی روتاتور کاف و فتق دیسک.

مشاهده بیشتر : پزشک ارتوپد

علل درد بازو

درد شانه

درد شانه چپ ممکن است بیمار را به بهترین دکتر قلب بکشاند ولی درد شانه ای که همراه با گردن درد می باشد معمولا منشا قلبی ندارد. دردشانه راست هم به اندازه درد شانه چپ مهم می باشد.

معمولا علائم درد شانه همراه با التهاب می باشند و لذا در هنگام استراحت خصوصا در شب و هنگام خواب که بیمار بی حرکت می باشد درد تشدید می شود که درمواردشدید بیمار حتی نمی تواند روی شانه خود بخوابد یا حتی ممکن است از درد  بیدار شود.

از مهم‌ترین علل درد بازو می‌توان به این موارد اشاره کرد:

گرفتگی عصب، کشیدگی‌ها، التهاب تاندون، پارگی عضلات کلاهک چرخاننده، شکستگی‌ها، التهاب روماتیسمی و درد قلبی اشاره کرد.

همچنین بخوانید: بیماری های روماتیسمی

گرفتگی عصب

هنگامی اتفاق می‌افتد که بافت‌های اطراف عصب، آن را تحت فشار قرار بدهند. این بافت‌ها می‌توانند استخوان، عضله، دیسک و مهره گردنی و تاندون عضله باشد. اگر درگیری عصب بازو و دست، درد در این نواحی را ایجاد کرده باشد نشانه‌های دیگری همراه درد بازو هستند که گزگز و مورمور شدن دست و انگشتان، درد تیز و تیرکشنده و ضعف عضلانی از جمله این نشانه‌ها هستند.

کشیدگی تاندون

کشیدگی تاندون یا رباط‌های اطراف مفصل، آسیب بسیار شایعی است که دامنه آن از یک کشیدگی مختصر در خانه تا پارگی تاندون در تصادفات یا زمین خوردن، متغیر است. در صورت کشیدگی نشانه‌هایی مانند التهاب، کبودی، خشکی و محدودیت حرکت مفصل شانه همراه درد بروز پیدا می‌کنند.

درد بازو بر اثر کشیدگی تاندون
درد بازو بر اثر کشیدگی تاندون

پارگی عضلات کلاهک چرخاننده

عضلات کلاهک چرخاننده (روتاتورکاف) چهار عضله هستند که در بالاترین قسمت استخوان بازو دور مفصل شانه، بین استخوان کتف و سر استخوان بازو متصل هستند و نقش آنها تأمین ثبات و یکنواختی حرکت استخوان بازو در داخل حفره مفصلی است. در افرادی که طولانی مدت دست آنها بالای سر فعالیت می‌کنند مانند نقاشان یا والیبالیست‌ها، تاندون این عضلات مستعد التهاب و حتی پارگی است که در این صورت علاوه بر درد در بازو و شانه، حرکت مفصل و به ویژه بالا آوردن دست به مشکل دچار می‌شود.

روماتیسم مفصلی

روماتیسم مفصلی یک التهاب مزمن در مفصل ایجاد می‌کند. در این عارضه شانه از جمله مفاصلی است که درگیر می‌شود. در التهاب روماتیسمی علاوه بر درد در بازو، حساسیت به لمس، گرمی ناحیه، التهاب، خشکی و خستگی هم در شانه دیده می‌شود.

سایر علل درد بازو به صورت تیتروار عبارتند از

  • شکستگی بازو، مچ یا دست
  • بورسیت
  • سرطان(بدخیم)، اولیه یا متاستاتیک
  • سندروم تونل کارپ
  • دیستونی گردن (تورتیکولیس اسپاسمودیک)
  • تنوسیوویت دکوروین
  • دررفتگی آرنج
  • فیبرومیالژی
  • فتق دیسک کمر
  • آرتریت روماتوئید
  • آسیب روتیتور کاف
  • اختلالات ستون فقرات
  • تاندونیت
  • آرنج تنیس بازان
  • سندروم اوت لت توراسیک
  • بی حسی انگشتان به علت گیر افتادن عصب اولنا

بیشتر بدانیم: درمان خانگی شانه یخ زده و سایر روش های درمانی موثر

خودمراقبتی و درد بازو

حتی در آسیب های جدی بازو، درمان خانگی از ابتدا می‌تواند موثر واقع شود. اگر تصور می‌کنید بازو یا مچ دچار شکستگی شده، بسته‌های یخ را روی ناحیه آسیب دیده قرار داده و از یک قلاب برای نگه داشتن بازو استفاده کنید تا زمانی که مراقبت‌های پزشکی انجام شود.

اگر فشردگی عصب یا کشیدگی مکرر داشتید، درمان را ادامه دهید، وضعیت خود را به خوبی حفظ کنید و در محل کار و در طی فعالیت‌های مکرر نظیر نواختن ساز یا هر فعالیتی که به دخالت بازو مرتبط می‌شود به خود استراحت دهید. بسیاری از انواع دیگر دردهای بازو به خودی خود بهبود پیدا می کنند خصوصا ،اگر اقداماتR.I.C.E را ظرف 48 ساعت پس از آسیب دیدگی آغاز کنید. این اقدامات عبارتند از

  • Rest: استراحت کنید.
  • Ice: یک بسته یخ یا کیسه‌ای از نخودفرنگی یخ‌زده را روی محل درد به مدت 15 تا 20 دقیقه سه بار در روز قرار دهید.
  • Compression: فشردگی. از بانداژ فشاری برای کاهش تورم استفاده کنید.
  • Elevation: بلندی. در صورت امکان، بازوی خود به منظور کمک به کاهش تورم بالا ببرید.

برای درد بازو باید به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

در صورت وجود موارد زیر، به دنبال درمان اوژانسی باشید:

  • درد کمر،شانه و یا بازو که بطور ناگهانی بوجود می‌آید، بطور غیر معمولی شدید و یا با فشار، پری یا فشردگی در قفسه سینه همراه می‌باشد. ممکن است نشانه ای از حمله قلبی باشد.
  • تغییر شکل آشکار یا بیرون زدگی استخوان در بازو یا مچ دست، خصوصا اگر دچار خونریزی یا دیگر آسیب‌ها هستید.
  • درد و فشار در قفسه سینه که به پشت کتف و گردن هم سرایت کند، سرگیجه و حالت تهوع، عرق سرد و تنگی نفس همراه با درد در بازو و دست
  • درد شدید بازو بر اثر زمین خوردگی یا تصادف، به طوری‌که فرد نتواند کل دست خود را حرکت بدهد.

[sibwp_form id=5]

در غیر این صورت (مشاهده موارد زیر) سریعا به پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه کنید:

  • دردکمر،شانه و یا بازو که با هر گونه فعالیتی رخ می دهد و با استراحت بهتر می‌شود احتمالا علامت بیماری قلبی یا ناراحتی در قفسه سینه می‌باشد که با کاهش جریان خون به عضله قلب ایجاد می‌شود (آنژین).
  • آسیب ناگهانی به بازو، خصوصا اگر صدای شکستگی یا ضربه محکم شنیدید.
  • درد و تورم شدید در بازو
  • درد بطور معمول از بازو تا کف و برعکس در حرکت باشد
  • درد بازویی که پس از چندروز درمان خاگی بهبود نیافته
  • افزایش قرمزی، تورم یا درد در ناحیه آسیب دیده

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد رای‌ها 421

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

152 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها
زهرا
زهرا
12 روز قبل

دست چپم مدتهاست دردداره درددرحال حرکت ازبازوبه آرنج وحرکت میکندشبهاخیلی بیشترمیشه نمیدونم چی شده

فدائی
فدائی
17 روز قبل

سلام
چند هفته ای هستش بازوی هر دودستم از بانزدیک شانه انگار یه ضربه ای محکم بهش خورده باشه بدون دلیل دکترم رفتم گفتن که مربوط به عصبتونه
بیشتر درهنگام رانندگی درد می گیره مشکل قلبی ندارم ولی مشکل عصبی واسترس دارم وقتی دستما بالا می برم دردمی گیره پایین باشه نه از گردش گاه بازودرد می گیره

شکاری
شکاری
25 روز قبل

سلام و قت بخیر،حدود ی هفته ميشه درد در سمت چپ قفسه سینه ،از قلبم احساس میکنم خفیف هست،ولی این دو روز میشه ی درد شدید در بازوی سمت چپم، احساس میکنم،ممنونم میشم راهنمای کنید،۳۲ سن دارم

طاهره بهرامی
طاهره بهرامی
3 ماه قبل

فشار ناگهانی در بازوی چپ در صورتیکه ستی انژیو شدم قلبم مشکل نداردواینکه در بعصی مواقع در پشت شانه چپ این هیت

زهرا
زهرا
4 ماه قبل

سلام من یک سالی میشه که بازوی چپم خیلی درد میکنه الان گردن وشانه چپم رو درگیر کرده لطفا راهنمایی کنید

شهر
مشهد
فیروز
فیروز
4 ماه قبل

سلام مت چندماهه بازوی چپم دردمیکنه ودستمونمیتونم بالاببرم
محل دردنزدیک کتف

نیلوفر
نیلوفر
6 ماه قبل

سلام درد شدید در ناحیه بازو و ساق دست راست دارم بطوری که شب اصلا نمیتونم بخوابم و دچار لرزش دست نیز شده ام.به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرده و نوار عصب و عضله گرفتم که خوشبختانه مشکلی نداشت.نمیدونم به چه تخصصی مراجعه کنم.

شهر
اصفهان
فاطمه نظافت ازساوه
فاطمه نظافت ازساوه
6 ماه قبل

سلام منالان سه ماه است که مبتلا به درد بازو وکتف هر دو دست هستم به دکتر اورتوپد هم مراجعه کردم ودر ضمن کنسل سینه ی چپ هم دارم الان واقآموندم چه کنم خیلی زیاد درد دارم من درسال ۹۸ جراحی ستون فغرات داشتم بین مهره ی سه وچهار یک استخوان اضافه درامده بود خواهش میکنم کمکم کنید

شهر
کرج
Masoud
Masoud
6 ماه قبل

ببخشید اول چپ دو سه روز بود بعد بازو و شانه راست هم دردناک شد اما چپ کامل خوب شده راست یک ماه است خوابن را هم گرفته بمحض بلند شدن شدت درد کمتر میشود
مسعود ابوالقاسمی کرمان

معصومه رضایی
معصومه رضایی
4 ماه قبل
پاسخ به  Masoud

سلام بنده مدتی است دچار درد دست بیشتر در ناحیه دست راستم در بازوگرفتگی شدید دارم حس میکنم در بارون را فشار شدید می دهد دردش خیلی عزابم میدهدو به پشت دستم هم می زند علتش چیست وچکار باید انجام دهم ممنون میشم.

شهر
تهران
جعفری
جعفری
6 ماه قبل

سلام من از وقتی واکسن کرونارو زدم بازوی چپم درد میکرد البته گاهی اوقات ولی الان که ورزش میکنم تقریبا دوسه ماهیه دردش بیشتر شده موقع استراحت درد ندارم فقط مواقعی که دستم رو بالا میبرم یا کاری باهاش انجام میدم یه کم بیشتر میشه احساس میکنم انگشتانم باد کرده وگرگز می‌کنه میشه لطفاً راهنماییم کنید

زهراستوده
زهراستوده
6 ماه قبل

دردبازوی راست وگردن علتش چیست

شهر
مشهد
سعیدی
سعیدی
6 ماه قبل

سلام من بازوی سمت راستم به علت کشیدگی موقع قطع لوله در سقف دسترسی سختی داشت که بعد از اتمام کار از روز بعد شانه سمت راست درد شدیدی داشت بععد مدت چند ماه حالا بازو درد داره

شهر
تهران
فهیمه
فهیمه
6 ماه قبل

دوماهه هر دو بازوی دستم درد می‌کنه گاهی همراه با ورم حتی خواب شبانه هم ازم گرفته نمیتونم کارای خونه کنم لطفا راهنمایی کنین چکارکنم کدوم دکتر باید بریم

فاطمه
فاطمه
6 ماه قبل
پاسخ به  فهیمه

سلام خدا کنه چیز خاصی تباشه ولی بهتر حتمابه یک جراح نشون بدی وسونوگرافی وماماگرافی انجام بدی وبه دکتر نشون بدی

شهر
مشهد
احمدی
احمدی
6 ماه قبل

سلام .بازوی دست چپ من احساس درد شدید همراه با تورم نسبت به بازوی راست بزرگتر شده واحساس یخ زدگی در بالای بازوی چپ

شهر
تهران
الهام رحمتی
الهام رحمتی
7 ماه قبل

سلام من سال پیش به صورت ناگهانی گردن درد شدید گرفتم که اصلا نمی تونستم از جام بلند بشم رفتم دکتر با یه آمپول تو ستون فقراتم درد کم شد و لی از اون موقع درد به صورت مزم و همیشگی شده و بدتر از اون هر دو دستام در قسمت بازو درد شدیدی دارم گاهی خواب رفتگی که البته این مورد کمتر هست هم تو دستام دارم خیلی مواقع درد انقدر زیاده که نمی تونم دستموبا لاببرم و هر بار که کار می کنم بخصوص کار خونه درد به مدت چند روز باهامه و فقط با استراحت و اینکه اصلا ازش کار نکشم آروم می شه موقع خواب هم صبحها بازوم درد می کنه این موارد هم در دست چپ و گاهی دردست راستم دارمشون

شهر
تهران
شیما
شیما
7 ماه قبل

سلام من حدود ۱ ماه هست درد در دو قسمت بازو ، کتف و زیر بغل دارم این درد به سمت سینه هم کشیده میشه و حس مور مور شدن تو بازوهام هم دارم ، با حرکت بدتر میشه

شهر
شیراز
طاهره
طاهره
6 ماه قبل
پاسخ به  شیما

سلام من حدود دوهفته ای میشه خودبخود درد دست وبازو وارنج طوری که به سینه هاو زیربغلمم فشارمیاره دردش موقتیه ولی بعضی روزها پیوسته اس دلیلش چی میتونه باشه ممنون میشم اگه راهنماییم کنید

فرشاد
فرشاد
7 ماه قبل

سلام
من معلم هستم و مدتی هست که زنگ اخر که خسته هستم تو بازوی دست چپم احساس درد خیلی خفیفی میکنم.دکتر قلب رفتم و گفت قلبم مشکلی نداره.اما هنوز بعضی وقتا این اتفاق میوفته.؟ میخواستم بپرسم کسی این تجربه رو داشته.ممنون

شهر
شیراز
آذر
آذر
7 ماه قبل

سلام واحترام من دیشب متوجه ورم بازویم شدم به حالتی که ازپشت سرم ناحیه گردن تابازو درددارم لطفا میشه راهنمایی بفرمایید.

زهرا
زهرا
7 ماه قبل

سلام چند روز دست چپم از شانه بازو مچ درد میکنه

شهر
تهران
کریم عبدالهی
کریم عبدالهی
7 ماه قبل

کتف راستم تامچ دستم درد میکنه اگه سرخم میکنم ی کم ارام میشم ممنون ازراهنمایتان

سعید
سعید
7 ماه قبل

سلام. نزدیک به یک هفته است ک بازوی دست چپم درد داره موقع خابیدن این درد تشدید میشه. طوری ک از درد کوفتگی از خاب بیدار میشم. نه گردن و نه قفسه سینه و کتفم اصلا درد نداره.
ضمنا یکسال پیش این قسمت دستم درگیر بیماری زونا بود. ممنون میشم راهنمای بفرمایید

شهر
کرج
محمدموطلق
محمدموطلق
7 ماه قبل

باسلام ودرود دست چپ من حدود دو ماه قبل شروع به دردناگهانی کردبصوتی که نمیتونستم سرموسمت چپ برگردونم درپشت کتف مهره گردن بازومثل برق گرفتی بود وقتی می‌گرفت دکترقلب عکس ازریه امپوربرای گرفتگی عضلات التهاب با انجام همه این کاراهنوزبهبودی کامل پیداکردم آخه چرا؟

شهر
تهران
تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
تیم پزشکی درمانکده
7 ماه قبل
پاسخ به  محمدموطلق

سلام دوست عزیز.اگر بررسی های قلبی کامل رو انجام دادید بهتره از نظر دیسک‌های گردنی هم بررسی بشید.این علائم میتونه به علت بیرون زدگی دیسک‌های گردنی اتفاق بیوفته.

رسول
رسول
7 ماه قبل

سلام خسته نباشید من هنگام ورزش کردن وقتی میخوام بارفیکس یا شنا بزنم هر دو دستم از مچ دستم تا بازوم از شدت درد زیاد کلن نمیتونم ۵ کیلو بلند کنم علتش چیه

ناشناس
ناشناس
8 ماه قبل

پدرم چهار سال بازو سمت چپ درد می‌کنه وامسال خیلی بی تاب شده دستش به دکتر هم رفته دارو برای دادن بهتر نشده چکارکنه

مهدی
مهدی
8 ماه قبل

سلام‌من‌بازوی‌دست‌راستم‌۴‌ماه‌درد‌میکنه‌از‌چیه

شهر
مشهد
مینا رجبی
مینا رجبی
8 ماه قبل

سلام خسته نباشید ، از روز دوشنبه وقتی از خواب بیدار شدم ی درد خفیفی در بالای بازوی سمت چپ داشتم و روز سه‌شنبه بیشتر شد طوریه که نمیتونم دستم رو بالا ببرم،خیلی درد داره، عکس انداختم استخوان ها هیچ مشکلی نداشته و دکتر قرص ناپروکسن داده ولی همچنان درد دارم، ممنون میشم راهنمایی کنید

شهر
تهران
ا.م
ا.م
8 ماه قبل

سلام وقت بخیر
من حدود دوماه است که کتف وبازوی دست چپم درد میکنه
حدود دو سه روز هم است که سوزش در بازو وکتف چپ احساس میکنم
لطفا منو راهنمایی کنید
ممنونم

شهر
اصفهان
محبوبه کریمی
محبوبه کریمی
9 ماه قبل

سلام من حدود ۳ ماهی هست دست چپم از شانه تا مچ دست درد میکنه و قسمت آرنج دستم خیلی داغ میشه و گاهی هم این داغی ب شانه میزنه و زیر بغلم تیر میکشه مشکل از چیهدر ضمن این درد مداوم هست و اصلا ساکت نمیشه

رحیم
رحیم
9 ماه قبل

سلام در د در بازور که انگار رگ هست فشار می دم درد ش مشخصه من هم درسک گردن دارم دست چپم چند وقته که این جو ری شدعچه کنم

شهر
شیراز
ساراحیدری
ساراحیدری
9 ماه قبل

سلام وقتتون بخیرمن حدودیکماه دست چپم ازشانه دررمیکنه وانگارازداخل استخوان گرم میشه ودردواحساس سنگینی دست دارم ودردش میزنه به انگشت وسط دستم ممنونم میشم جوابم بدید

شهر
اصفهان
محمدسرندی
محمدسرندی
8 ماه قبل
پاسخ به  ساراحیدری

سس

شهر
کرج