لاغری شکم با وازلین؛ افسانه یا واقعیت؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

چاقی شکمی یکی از رایج‌ترین انواع چاقی است که معمولا چربی‌های این بخش از بدن، سخت‌تر از دیگر بخش‌ها از بین می‌رود. این روزها بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده ادعا می‌کنند که استفاده از کرم‌های موضعی و لوسیون‌های خاص به لاغر شدن شکم کمک می‌کنند. اما یکی از جالب‌ترین روش‌های لاغری شکم که این روزها سر و صدای زیادی کرده، استفاده از وازلین است. اما آیا لاغری شکم با وازلین حقیقت دارد؟ در این مقاله از مجله درمانکده به شما می‌گوییم که استفاده از وازلین برای لاغری چه تاثیری دارد.

با ویژگی‌های چربی شکم آشنا شوید

چربی شکم (belly fat) یا چربی احشایی به چربی انباشته‌شده در شکم و پهلوها گفته می‌شود که به شدت برای سلامتی مضر است و خطر بروز بیماری‌هایی مثل دیابت، فشار خون و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. کاهش چربی شکم نه تنها ظاهر زیباتری به اندام شما می‌بخشد، بلکه از بروز این بیماری‌های خطرناک نیز جلوگیری می‌کند. برای این که وزن ما کاهش پیدا کند لازم است رژیم غذایی سالمی داشته باشیم و ورزش کنیم.

بیشتر بدانید: رژیم غذایی یک ماهه؛ ۱۰ کیلو کاهش وزن در یک ماه!

تصویر فردی که شکم چاقی دارد
چاقی شکم خطر ابتلا به دیابت، فشار خون و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

 در واقع زمانی که حجم کالری دریافتی شما از حجم کالری مصرفی بیشتر شود، این کالری‌های اضافی به چربی تبدیل می‌شوند. پس برای کاهش وزن باید غذای کمتری بخورید و بیشتر از همیشه ورزش کنید. برای این که تغذیه مناسبی داشته باشید و راحت‌تر غذاهای مضر و چاق‌کننده را از سبد غذایی خود حذف کنید، می‌توانید از یک متخصص تغذیه آنلاین کمک بگیرید.

رویای لاغری شکم با وازلین حقیقت دارد؟

اگر به دنبال روش‌های جدید برای خلاص شدن از شر چربی‌های شکم باشید، حتما در مورد لاغری شکم با وازلین هم چیزهایی شنیده‌اید. در این روش باید شکم را به یک لایه وازلین آغشته کنید و سپس آن را با پلاستیک یا سلفون بپوشانید تا شکم‌تان لاغر شود.

حقیقت این است که چرب کردن شکم با وازلین و بستن آن با پلاستیک موجب افزایش دمای بدن در آن ناحیه می‌شود. در واقع وازلین مانند سدی روی پوست شما قرار می‌گیرد، از تعریق پوست جلوگیری می‌کند و این راه موجب داغ شدن بدن می‌شود. در این شرایط بدن برای کاهش این دما نیاز به تعریق دارد، اما وازلین اجازه تعریق به پوست نمی‌دهد و به همین دلیل دمای بدن بیشتر و بیشتر می‌شود. استفاده از وازلین برخلاف سایر لوسیون‌های لاغری موجب کاهش تعریق و افزایش دمای بدن می‌شود و از همین رو اگر در بلندمدت و همراه با ورزش و رژیم غذایی استفاده شود، تا حدی موثر است.

زمانی که از لوسیون‌های لاغری شکم استفاده می‌کنید، بدن آب زیادی را از طریق پوست دفع می‌کند. ممکن است بعد از چند ساعت بستن شکم با این لوسیون‌ها حجم آب از دست رفته بدن آن قدر زیاد باشد که تغییراتی در وزن خودتان مشاهده کنید. اما مطمئن باشید که این تغییرات با اولین لیوان آبی که می‌نوشید، بازمی‌گردد. پس بهتر است به افسانه عرق کردن برای کاهش وزن خاتمه دهید و قبول کنید که همه این روش‌ها تنها  موجب از دست دادن آب بدن می‌شوند و هیچ تاثیری بر چربی‌ها ندارند.

بیشتر بدانید: خواص دانه چیا برای لاغری شکم و پهلو

تصویر وازلین
استفاده از وازلین موجب افزایش حرارت بدن و جلوگیری از تعریق می‌شود.

وازلین یک فراورده نفتی است که توانایی نگهداری آب را در خود دارد. استفاده از وازلین موجب افزایش نرمی و لطافت پوست می‌شود و دمای بدن را در ناحیه شکم افزایش می‌دهد. به طور کلی استفاده از این روش به تنهایی تاثیری بر لاغری شکم ندارد و در دراز مدت و در کنار ورزش و تغذیه، ممکن است تا حدی موثر باشد.

تاثیر وازلین در زمان ورزش

وازلین یک کرم محبوب است که بسیاری از افراد از آن برای افزایش چربی‌سوزی در زمان ورزش استفاده می‌کنند. برخی یافته‌ها نشان می‌دهد که استفاده از وازلین تا حدی روی کاهش چربی‌های شکم در زمان ورزش کردن موثر است. هر چند که وازلین تاثیر معجزه‌آسایی بر لاغری شکم ندارد، اما استفاده از آن به طور مرتب در زمان ورزش می‌تواند تا حدی روی از بین رفتن چربی‌های شکم موثر باشد.

فراموش نکنید تاثیر وازلین بر لاغری شکم بسیار محدود است و در مدت زمان محدود قابل مشاهده نخواهد بود.

بیشتر بدانید: خواص سیب برای لاغری

بهترین راه برای لاغری شکم با وازلین چیست؟

برای لاغری با وازلین می‌توانید قبل از ورزش مقداری وازلین بردارید و پوست شکم و پهلوها را به آن آغشته کنید. سپس دور شکم‌تان را سلفون ببندید و برای یک ساعت ورزش کنید. به خاطر داشته باشید که بدون استفاده از وازلین نیز می‌توانید با ورزش و رژیم مناسب وزن خود را کاهش دهید و این روش تنها کمی اثربخشی ورزش را بیشتر می‌کند.

روش دیگری که می‌تواند تا حد زیادی به کاهش چربی‌های شکمی و متناسب شدن شکم کمک کند، ماساژ شکم با وازلین است. برای این کار باید شکم را به وازلین آغشته کنید. سپس هر روز شکم را از بالا به سمت پایین ماساژ دهید. این کار را برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در روز تکرار کنید. ماساژ دادن شکم با وازلین می‌تواند به تقویت عضلات شکم، بهبود گردش خون و همچنین کاهش چربی‌های اضافی شکم کمک کند.

عوارض استفاده از وازلین برای لاغری شکم

وازلین یک ماده نرم‌کننده برای جلوگیری از خشکی و ترک خوردن پوست است که استفاده از آن خطری برای سلامت ندارد. برخی افراد ممکن است بعد از استفاده از وازلین دچار حساسیت پوستی شوند و علائمی مثل قرمز، خارش و سوزش را تجربه کنند. در صورتی که بعد از مصرف وازلین دچار آلرژی شدید، بهتر است هر چه سریع‌تر پوست خود را بشویید و از یک متخصص پوست برای درمان این مشکل کمک بگیرید.

بیشتر بدانید: خواص آب زرشک؛ از لاغری تا درمان کبد چرب!

تصویر فردی که پوست شکم او قرمز شده است.
برخی افراد بعد از استفاده از وازلین دچار حساسیت پوستی می‌شود و علائمی مثل قرمزی، خارش و سوزش پوست را تجربه می‌کنند.

سخن نهایی

بهتر است بدانید که وازلین به تنهایی نمی‌تواند موجب از بین رفتن چربی‌های شکم شود. برای کاهش چربی دور شکم و لاغری می‌توانید در کنار ورزش و فعالیت بدنی از وازلین نیز استفاده کنید.حذف غذاهای مضر و کالری‌های اضافی می‌تواند به کاهش چربی دور چشم کمک زیادی کند. اگر به اضافه وزن و چاقی شکمی مبتلا هستید، می‌توانید به صورت آنلاین یا حضوری با یک متخصص تغذیه از طریق سایت درمانکده ارتباط برقرار کنید.

بیشتر بدانید: با رژیم کانادایی چقدر کم میکنیم؟

سوالات متداول

آیا راهی برای لاغری شکم با وازلین در یک شب وجود دارد؟

کوچک کردن شکم در یک شب به هیچ عنوان امکان‌پذیر نیست. برای کاهش وزن با وازلین باید به مدت طولانی از آن در کنار ورزش و فعالیت بدنی استفاده کنید.

وازلین چطور به لاغری شکم کمک می‌کند؟

وازلین مانند سدی از پوست شما در برابر خروج عرق جلوگیری می‌کند و موجب افزایش دمای بدن و تشدید چربی‌سوزی در زمان ورزش می‌شود.

منابع: bodybriks، lifecouch

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.6 / 5. تعداد رای‌ها 17

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها