بیماری های روانی که باعث مرگ زودرس می شوند

اختلالات روانی که باعث مرگ زودرس می‌شوند کدامند؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

شاید باور نداشته باشید ولی افرادی که حتی خفیف‌ترین بیماری‌های روانی را دارند، در کمین مرگ زودرس قرار دارند. تحقیقات بسیاری در ارتباط بیماری روانی با مرگ زودرس صورت گرفته است. تا همین چند سال پیش ریسک مرگ‌های زودرس بیشتر افرادی را تهدید می‌کرد که بیماری‌های حاد روانی داشتند. ولی امروزه به دلایل گوناگونی حتی برخی اختلالات ساده روانی هم باعث مرگ زودرس در افراد می‌شوند.

امروز در این مطلب از درمانکده قصد داریم تا خیلی کامل در مورد اختلالات روانی که باعث مرگ زودرس می‌شوند را با هم بررسی کنیم. چنانچه شما هم درگیر چنین مواردی هستید، حتما با روان‌پزشکان درمانکده در تماس باشید تا بهترین راهنمایی را به شما جهت رفع این اختلالات انجام دهند. در ادامه با مجله درمانکده همراه باشید تا بیشتر با این موضوع آشنا شوید.

کدام اختلالات روانی باعث مرگ زودرس می‌شوند؟

شاید این تیتر کمی نگران‌کننده به نظر برسد؛ ولی هیچ جای نگرانی نیست. چرا که با تشخیص و درمان زود هنگام، تا حد زیادی این خطرات برطرف خواهد شد و فرد بیمار، به زندگی عادی خود باز خواهد گشت.

در ادامه برخی از این اختلالات روانی که باعث مرگ زودرس می‌شوند را معرفی خواهیم کرد:

بیشتر بدانید: بیماری برچسب زدن به خود را بیشتر بشناسیم

1) اختلال اشتها یا اختلالات خوردن

یکی از اولین اختلالات روانی که باعث ارتباط بیماری روانی با مرگ زودرس می‌شود، اختلالات خوردن است. این مورد یکی از کشنده‌ترین مواردی است که شاید خیلی ساده به نظر برسد. شاید غیرقابل باور باشد ولی در هر 62 دقیقه، یک نفر به همین دلیل جان خود را از دست می‌دهد!

اختلالات خوردن به شدت سیستم‌های عصبی بدن را مختل می‌کند و در نهایت منجر به خطر انداختن عملکردهای اساسی بدن می‌شود. در صورتی که فرد مبتلا به این اختلال دچار مرگ زودرس نشود، دچار مشکلات بسیار جدی و به خطر انداختن سلامتی مادام‌العمر خود می‌شود. اختلالات خوردن دسته‌بندی‌های بسیاری دارد که در ادامه 3 مورد از بدترین آنها را معرفی خواهیم کرد:

بیشتر بدانید: اختلال اضطراب فراگیر؛ علائم و روش‌های درمان آن

تصویر یک خانم که با بی‌میلی به ظرف غذایش نگاه می‌کند
اختلات خوردن یکی از خطرناک‌ترین مواردی است که سیستم‌های عصبی بدن را مختل می‌کند و ممکن است رفته رفته باعث مرگ زودرس شود.

1) بی‌‌اشتهایی و غذا نخوردن

برخی از افراد برای لاغر ماندن و یا کاهش وزن، خود را از مصرف مواد غذایی و مغذی منع می‌کنند. بیشترین افرادی که به این اختلال مبتلا هستند، گروه سنی نوجوان و زنان جوان می‌باشند. حدود 6% از این افراد در سنین خیلی کم، دچار مرگ زودرس می‌شوند.

دلیل این مرگ‌ زودرس هم سوء تغذیه، مشکلات قلبی، کم خونی، تراکم استخوان و مشکلات گوارشی است. بهترین کار برای کمک به این افراد، کمک گرفتن از متخصص تغذیه و روان‌پزشک است که درمانکده شما را در این مسیر تنها نخواهد گذاشت.

بیشتر بدانید: درمان الکتروکانوالسیو چه نتایجی در بردارد؟

2) بولیمیا یا پرخوری عصبی و مرگ زودرس

بولیمیا یا پرخوری عصبی هم یکی دیگر اختلالات روانی است که 13% از افراد دنیا با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و در خطر مرگ زودرس هستند. از جمله خطراتی که این بولیمیا برای افراد ممکن است داشته باشد، عدم تعادل الکترولیت‌ها (موجب حمله‌های قلبی می‌شود)، پوسیدگی دندان، زخم، کم‌آبی و منظم نبودن دوران قاعدگی در خانم‌ها، مشکلات دستگاه گوارش، تورم فک و گونه‌ها، انزوای اجتماعی است. در صورتی که به موقع این اختلال درمان نشود، موجب آسیب دیدن روده‌ها و مشکلات طولانی مدت عملکرد آن خواهد شد.

3) بی‌نظمی در خوردن غذا

در این اختلال فرد بیمار، عادت به مصرف بیش از حد و غیرقابل کنترل غذا در هر وعده خواهد داشت. جالب اینجاست که در این اختلال فرد با وجود بی‌نظمی در خوردن مقادیر زیادی از وعده‌های غذایی، بعد از تمام شدن احساس گناه می‌کند و همین احساس گناه باعث ایجاد بیماری‌های روحی و روانی در او خواهد شد. از جمله علائم رایج در این افراد چاقی، آپنه خواب، دیابت، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی است.

بیشتر بدانید: ارتباط اضافه وزن با اختلالات روانی و هر آنچه باید در این باره بدانید

2) مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی

حدود ¾ از مردم دنیا، به دلیل دچار بودن به این اختلال، دچار مرگ زودرس می‌شوند. این اختلالات مربوط به استفاده بیش از حد موادهای مخدر مثل کوکائین، مت آمفتامین، مواد افیونی است. این افراد پس از مدتی دچار مسمومیت، روان‌پریشی، اضطراب و هذیان گویی می‌شوند که در دسته خطرناک‌ترین بیماری‌های روانی قرار دارند. زیاد‌ه‌روی در مصرف مشروبات الکلی هم به خطرات بسیاری را برای افراد به همراه خواهد داشت.

3) اختلالات شخصیت مرزی و باعث ارتباط بیماری روانی با مرگ زودرس

افرادی که دچار اختلالات شخصیت مرزی هستند، به شدت در ارتباط با دیگران مشکل دارند و پس از مدتی به خودکشی فکر می‌کنند.

تصویر زنی که با شبه خود روبه‌رو شده است
اختلالات شخصیت مرزی جزو بیماری‌هایی هست که در ارتباط بیماری روانی با مرگ زودرس نقش دارد.

بیشتر بدانید: راهکارهای عملی برای مراقبت از سلامت روان

4) افسردگی یا دیپرشن

به دلایل زیادی افراد ممکن است دچار افسردگی شوند. دلایلی مثل زایمان، از دست دادن یک عزیز و… . در چنین مواردی به هیچ عنوان فرد افسرده را تنها نباید گذاشت و به دنبال یک راه حل برای رفع این اختلال بود.

5) اختلالات دوقطبی

خیلی از افراد اختلال دوقطبی را به عنوان افسردگي شيدايي نیز می‌شناسند. این افراد دچار نوسانات خلقي  شديد هستند و اين نوسانات ممکن است هفته‌ها يا ماها طول بکشد. متاسفانه در دنیا از هر 100 نفر، یک نفر از آنها به اختلال دچار هستند. اين اختلالات بعد از سنين نوجواني اتفاق مي‌افتد و در سنين بالاتر از 40 سال به بالا اين اختلالات غير معمول خواهد بود.

بیشتر بدانید: انواع تجاوز، چگونه مراقب خودمان باشیم؟

6) اختلال طیف اسکیزوفرنی و مرگ زودرس

اسکیزوفرنی هم یکی دیگر از اختلالات روانی که باعث مرگ زودرس می‌شود است. فردی که دچار این اختلال شده تفکرات، احساسات و رفتارهای عجیب و غریبی از خود نشان می‌دهد. از جمله علائم دیگر که فرد مبتلا در این اختلال به آن دچار است عبارتند از:

  • هذیان‌گویی: نقل باورهایی که با واقعیت بسیار در تضاد است.
  • توهم: بیان دیده‌ها و شنیده‌هایی که در واقعیت وجود ندارد.
  • گفتارهای بی‌نظم: نقل کلماتی که از قوانین زبان پیروی نمی‌کند و درک این کلمات برای شنونده غیرممکن باشد.
  • رفتارهایی کاملاً بی‌نظم یا کاتاتونیک: تفکرات گیج، رفتار یا حرکات عجیب و غریب
  • علائم منفی: ناتوانی در شروع برنامه‌ها، صحبت کردن، ابراز احساسات یا احساس لذت

بیشتر بدانید: شوک روانی باعث چه مشکلاتی می‌شود؟

7) اختلالات طیف اوتیسم

علائم اصلی این اختلال در طیف کودکی در اشخاص نشان داده می‌شود. این افراد در ایجاد تعامل و ارتباط با دیگران مشکل دارند و افرادی به شدت منزوی هستند. در مواردی به خاطر عدم توجه به خطرات و… ممکن است فرد مبتلا به این اختلال جان خود را از دست بدهد و باعث مرگ زودرس شود.

8) اختلالات رفتاری دوران کودکی باعث ارتباط بیماری روانی با مرگ زودرس

مشکلاتی که از دوران کودکی با افراد وجود دارد، خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مثل بیماری‌های قلبی و سرطان را با خود به همراه خواهد داشت. بر اساس تحقیقاتی که در این مورد صورت گرفته، سالانه بیش از 500 هزار نفر به این دلیل جان خود را از دست می‌دهند. البته لازم به ذکر است که 80 درصد از این افراد، رفتارهایی ناسالم مانند مصرف مواد مخدر، سیگار کشیدن و عدم تحرک بدنی را نیز دارند که به شدت در این موضوع تاثیرگذار است.

بیشتر بدانید: تحریک پذیری چیست؟

9) زوال عقل

زمانی زوال عقل اتفاق می‌افتد که فرد تفکر و حافظه خود را به مرور از دست می‌دهد. زمانی که زوال عقل پیشرفت کند، بافت مغزی انسان کوچک می‌شود و فرد مبتلا توانی نگهداری و مراقبت از خود را نخواهد داشت و با گذشت زمان، این شرایط می‌تواند به مرگ زودرس تبدیل شود.

تصویر یک خانم مسن که در حال حل کردن پازل است تا از ارتباط بیماری روانی با مرگ زودرس جلوگیری کند
با کوچک شدن بافت‌های مغری ممکن است فرد بیمار دچار مرگ زودرس شود

10) اختلال اضطرابی باعث ارتباط بیماری روانی با مرگ زودرس

این اختلال روانی ممکن است به بالا رفتن استرس کمک کند و زندگی فرد را مختل کند و در نهایت دچار آسیب به سلامت خود کند. این استرس می‌تواند به اندام‌های داخلی بدن آسیب وارد کند و باعث مرگ‌شان شود. این اختلال در دسته‌بندی خطرناک‌ترین بیماری هایی است که احتمال ارتباط اختلالات روانی با مرگ زودرس را افزایش می‌دهد. در نتیجه بهتر است در صورت داشتن چنین اختلالی حتما با یک متخصص روانشناسی یا روانپزشکی مشورت کنید و یا از طریق امکان مشاوره آنلاین با دکتر روانپزشک یا مشاوره آنلاین با دکتر روانشناس تحت درمان باشید.

11) اختلال وسواس فکری-عملی

این اختلال به شدت ذهن افراد را با افکار و خواسته‌های درگیر می‌کند و فرد مبتلا پس از مدتی هیچ کنترلی بر اعمال خود نخواهد داشت و در موارد حاد، دچار مرگ زودرس خواهد شد.

بیشتر بدانید: آیا بیماری‌های روانی ارثی هستند؟ چطور از انتقال آن به نسل بعد جلوگیری کنیم؟

جمع‌بندی

تمامی این 11 موردی که در مورد ارتباط بیماری روانی با مرگ زودرس می‌شوند را در این مقاله با هم بررسی کردیم. هر کسی در طول زندگی خود ممکن است با یک یا چند مورد از بیماری‌های بالا درگیر باشد. بهترین کار برای جلوگیری از عواقب بعدی، تشخیص زودهنگام و پیدا کردن یک راه چاره درست از یک متخصص است. خبر خوب اینکه تمامی پزشکان در مجموعه درمانکده، به شما در این راه کمک خواهند کرد.

بهترین کار پس از تشخیص این علائم در خود یا نزدیکان‌تان این است که خونسردی خود را حفظ کنید و سعی کنید آنها را تنها نگذارید. خوشحال می‌شویم که تجربیات و نظرات خود را در مورد این موضوع در انتهای مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 26

هنوز امتیازی ثبت نشده

ek.moghimi@gmail.com
الناز مقیمی

الناز مقیمی، مهندسی نرم‌افزار از دانشگاه گرمسار داره و در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. الناز مسلط به سئو و ترجمه است و به نرم افزارهای فتوشاپ و پریمیر هم آشنایی کافی داره. الناز مقیمی جدای این مهارت‌ها، اهل هنر و موسیقی هم هست و به گفتۀ خودش که میگه: «پیانو می‌زنم و گاهی هم باهاش می‌خونم». از این ذوق و قریحه فاصله نگیریم و بدونیم که الناز به حوزه گردشگری هم خیلی علاقمنده و عاشق کتاب‌های روانشناسیه و به گفتۀ خودش هر وقت فرصت کنه می‌خونتشون. در همکاری با درمانکده، الناز مقیمی خیلی تمایل داره در زمینۀ علل بیماری‌ها و بررسی جدیدترین روش‌های درمانی تولید محتوا کنیم و این نوع موضوعات رو در اولویت همکاری‌مون قرار بدیم. الناز واقعا اهل مطالعه است و این چند تا کتاب رو هم به مخاطبین مطالب خودش پیشنهاد کرده: «نیمه تاریک وجود، باشگاه پنج‌صبحی‌ها، عقاید یک دلقک و عادت‌های اتمی»

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

3 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها