اسفنج ضد بارداری چیست و چطور استفاده می شود؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

اسفنج ضد بارداری یک روش پیشگیری از بارداری است که درست قبل از رابطه جنسی استفاده می‌شود. میزان اثربخشی اسفنج ضد بارداری در خانم‌هایی که تابه‌حال بارداری را تجربه نکرده‌اند، حدود 88 درصد است و برای کسانی که زایمان کرده‌اند حدود 80 درصد است. از آنجایی که زایمان موجب باز شدن دهانه رحم می‌شود، اثربخشی اسفنج‌ها بعد از زایمان کاهش پیدا می‌کنند. اسفنج‌های بارداری تنها از بارداری پیشگیری می‌کنند و نمی‌توانند مانع بیماری‌های مقاربتی شوند، از همین رو برای همه افراد مناسب نیستند. اما اسفنج ضد بارداری دقیقا چیست و چطور استفاده می‌شود؟ آیا چیزی در مورد عوارض این اسفنج‌ها می‌دانید؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با نکاتی مهم در مورد اسفنج ضد بارداری آشنا شوید.

اسفنج ضد بارداری چیست؟

اگر به عکس اسفنج ضد بارداری نگاه کنید، متوجه می‌شوید که این وسیله یک اسفنج کوچک، گرد و نرم از جنس فوم پلاستیکی (پلی اورتان) است که با اسپرم‌کش پوشانده شده است. شما باید قبل از رابطه جنسی آن را داخل واژن قرار دهید. این اسفنج دهانه رحم را می‌پوشاند و از رسیدن اسپرم به رحم جلوگیری می‌کند. این اسفنج در سال 1983 برای اولین بار معرفی شد. اما در سال 1994 به دلیل شیوع آلودگی باکتریایی، تولید آن متوقف شد. بعدازآن اسفنج‌های جلوگیری از بارداری در سال 2005 دوباره ظاهر شدند و پس از ورشکستگی در سال 2007، فروش مجدد آن‌ها از سال 2009 توسط شرکتی دیگر آغاز شد.

بیشتر بدانید: آمپول ضد بارداری چیست؟

تصویری از اسفنج ضد بارداری
اسفنج ضد بارداری یک وسیله کوچک، گرد و نرم است که با اسپرم‌کش پوشیده شده و قبل از رابطه جنسی داخل واژن قرار می‌گیرد.

اسفنج به چند روش از بارداری جلوگیری می‌کند. این اسفنج اسپرم را به دام می‌اندازد و جذب می‌کند و با آزاد کردن اسپرم‌کش اسپرم را نابود می‌کند. اسفنج جلوگیری از بارداری دهانه رحم را می‌پوشاند و از رسیدن اسپرم به تخمک جلوگیری می‌کند.

روش استفاده از اسفنج ضد بارداری

طرز استفاده از اسفنج ضد بارداری بسیار راحت است. برای این کار می‌توانید از 24 ساعت قبل اسفنج را وارد واژن کنید. به منظور آشنایی با روش استفاده از اسفنج ضد بارداری باید مراحل زیر را دنبال کنید. در صورت لزوم می توانید با دکتر زنان آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: چسب ضد بارداری چیست؟

اینفوگرافی مراحل استفاده از اسفنج ضد بارداری
برای استفاده از اسفنج ضد بارداری باید ابتدا دست‌های خود را بشویید و اسفنج را خیس کنید. سپس آن را تا کنید و داخل واژن قرار دهید.
  • ابتدا دست‌هایتان را با آب و صابون آنتی‌باکتریال بشویید.
  • سپس اسفنج را با آب کمی خیس کنید و خوب فشار دهید.
  • اسفنج را دور حلقه آن تا کنید تا باریک و دراز شود.
  • سپس با کمک انگشت خود اسفنج را در عمق واژن فرو کنید.
  • زمانی که اسفنج را وارد واژن می‌کنید، اسفنج باز می‌شود و دهانه رحم را می‌پوشاند.

روش خارج کردن اسفنج ضد بارداری

برای برداشتن اسفنج ضد بارداری حداقل باید 6 ساعت بعد از رابطه جنسی صبر کنید. از طرفی نباید بیشتر از 30 ساعت آن را در واژن قرار دهید. برای برداشتن اسفنج ضد بارداری باید مراحل زیر را دنبال کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه نگهداری از کلاهک دهانه رحم

اینفوگرافی روش خارج کردن اسفنج ضد بارداری
برای خارج کردن اسفنج ضد بارداری باید دست‌های خود را بشویید و سپس حلقه اسفنج را داخل وازن بگیرید و آن را به سمت بیرون بکشید.

بیشتر بدانید: حلقه ضد بارداری چیست؟

  • دست‌های خود را با آب و صابون آنتی‌باکتریال بشویید.
  • با کمک انگشت حلقه متصل به اسفنج را در واژن پیدا کنید.
  • حلقه را بگیرید و سپس آن را به آرامی به سمت بیرون واژن بکشید و سپس اسفنج را دور بیندازید.

چه کسانی باید از اسفنج ضد بارداری استفاده کنند؟

افرادی که به دنبال یک روش مطمئن بارداری بدون اثربخشی هورمونی هستند، می‌توانند از اسفنج ضد بارداری استفاده کنند. از طرف دیگر اسفنج بارداری یک روش ساده برای جلوگیری از بارداری است که می‌توانید آن را بدون نسخه پزشک تهیه و مصرف کنید.

استفاده از اسفنج ضد بارداری برای چه کسانی موثر نیست؟

استفاده از اسفنج برای ضد بارداری برای افرادی که سقط‌جنین و بارداری را تجربه کرده‌اند، تاثیر کمتری دارد. بنابراین این افراد بهتر است در کنار اسفنج ضد بارداری از روش‌های دیگر نیز استفاده کنند. در صورتی که به تازگی دوره قاعدگی را پشت سر گذاشته‌اید نیز بهتر است از روش دیگری برای پیشگیری از بارداری استفاده کنید.

از طرف دیگر وجود اسپرم‌کش‌ها در این اسفنج می‌تواند واکنش‌های آلرژیک در برخی افراد ایجاد کند و موجب ایجاد سوزش، خارش و ناراحتی شود. این افراد نباید از این اسفنج استفاده کنند.

بیشتر بدانید: آیا احتمال بارداری بدون قرص ضد بارداری هست؟

تصویر خانمی که در ناحیه تناسلی خود احساس ناراحتی می‌کنید.
افرادی که به عفونت مبتلا هستند و یا به اسپرم‌کش‌های موجود در اسفنج ضد بارداری حساسیت دارند، نباید از آن استفاده کنند.

متخصصان مراقبت‌های بهداشتی توصیه می‌کنند که افرادی که سابقه سندرم شوک سمی یا عفونت باکتریایی مبتلا شده‌اند، از مصرف این محصول اجتناب کنند. به خاطر داشته باشید که برای قرار دادن اسفنج در واژن باید از دستان خود استفاده کنید و این موضوع ممکن است برای افرادی زیادی خوشایند نباشد. در این صورت بهتر است از گزینه دیگری استفاده کنید.

میزان اثربخشی اسفنج ضد بارداری چقدر است؟

به‌طورکلی باید بدانید که استفاده از اسفنج‌های ضد بارداری به اندازه روش‌های هورمونی موثر نیستند و در این روش هنوز خطر بارداری وجود دارد. از طرف دیگر این اسفنج‌ها از بیماری‌های مقاربتی جلوگیری نمی‌کنند و به همین دلیل بهتر است در کنار آن از کاندوم نیز استفاده کنید.

این روش بیشتر برای افرادی که تجربه بارداری و سقط‌جنین ندارند موثر است و برای سایر افراد ممکن است خطر بارداری بیشتر باشد. آمارها نشان می‌دهد که استفاده از بارداری در خانم‌هایی که بارداری یا سقط‌جنین را تجربه نکرده‌اند تا 88 درصد و در سایر افراد تا 80 درصد برای جلوگیری از بارداری موثر است.

عوارض استفاده از اسفنج ضد بارداری

بزرگ‌ترین عیب اسفنج ضد بارداری این است که تنها از بارداری جلوگیری می‌کند و نمی‌تواند از بیماری‌ها و عفونت‌های مقاربتی محافظت نمی‌کند. گاهی اوقات برداشتن و قرار دادن اسفنج‌ها در واژن کمی سخت است و موجب ایجاد سوزش و ناراحتی در برخی افراد می‌شود. از طرفی ممکن است بدن شما به اسفنج و اسپرم‌کش‌هایی که در آن وجود دارد، حساسیت داشته باشد و مشکلاتی را برای شما ایجاد کند.  اسپرم‌کش موجود در اسفنج ضد بارداری می‌تواند موجب مشکلاتی شود که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است.

بیشتر بدانید: بارداری بدون دخول امکان دارد؟

عوارض استفاده از اسفنج ضد بارداری
از رایج‌ترین عوارض اسفنج ضد بارداری می‌توان به عفونت دستگاه ادراری، خشکی واژن و واژینیت اشاره کرد.
  • واژینیت (Vaginitis)
  • عفونت‌های دستگاه ادراری
  • خشکی یا تحریک واژن
  • سندرم شوک سمی

بیشتر بدانید: ایمپلنت ضد بارداری چیست؟

سخن نهایی

استفاده از اسفنج ضد بارداری یک روش نسبتا موثر برای پیشگیری از بارداری است. این اسفنج از رسیدن اسپرم به تخمک جلوگیری می‌کند و به دلیل اسپرم‌کش‌هایی که در آن وجود دارد، اسپرم‌ها را نابود می‌کند. اگر به هر دلیلی نمی‌توانید از اسفنج برای ضد بارداری استفاده کنید و یا در مورداستفاده انتخاب روش‌های پیشگیری از بارداری مطمئن نیستید، بهتر است با یک متخصص زنان در این مورد مشورت کنید. درمانکده به شما کمک می‌کند تا از هر نقطه از دنیا با بهترین متخصصین کشور به صورت تماس صوتی یا تماس تصویری ارتباط برقرار کنید و مشکلات خود را برطرف کنید.

سوالات متداول

 آیا اسفنج ضد بارداری روی کیفیت رابطه جنسی موثر است؟

برخی اوقات ممکن است همسر شما اسفنج را در حین رابطه جنسی احساس کند. اما این اسفنج بافت نرمی دارد و شباهت زیادی به بافت طبیعی واژن دارد. از همین رو هیچ مشکلی در کیفیت رابطه جنسی شما ایجاد نمی‌کند.

بعد از استفاده از اسفنج ضد بارداری، چه زمانی رابطه جنسی را شروع کنیم؟

درست بعد از وارد کردن اسفنج جلوگیری بارداری اثربخشی آن شروع می‌شود و می‌توانید از همان لحظه تا 24 ساعت بعد  رابطه جنسی داشته باشید.

چند بار می‌توان از هر اسفنج ضد بارداری استفاده کرد؟

هر اسفنج ضد بارداری تنها برای یک بار استفاده طراحی شده است و بعد از خارج کردن از بدن باید آن را دور بیندازید.

آیا قرار دادن اسفنج ضد بارداری در واژن سخت است؟

قرار دادن اسفنج ضد بارداری شباهت زیادی به قرار دادن کاپ قاعدگی دارد. اگر با کاپ قاعدگی مشکلی ندارید، قطعا استفاده از اسفنج ضد بارداری هم برایتان راحت خواهد بود.

منابع: healthline، webmd، medicalnewstoday

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها