چسب ضد بارداری چیست؟ مزایا، عوارض، طرز استفاده از آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

چسب ضد بارداری یک روش موثر پیشگیری از بارداری است که از طریق اثرگذاری روی هورمون‌های بدن از بارداری جلوگیری می‌کنند. نوع تاثیر چسب‌های پیشگیری از بارداری شباهت زیادی به قرص‌های ضد بارداری دارد ولی در این روش به جای مصرف خوراکی هورمون‌ها از راه پوست جذب بدن می‌شود؟ هر چند که چسب‌های ضد بارداری به اندازه قرص‌های ضد بارداری شناخته شده نیستند، اما عملکرد مشابهی در بدن دارند و استفاده از آن‌ها از قرص‌های ضد بارداری نیز بسیار راحت‌تر است. در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با مزیت‌ها و عوارض استفاده از آن و همچنین روش استفاده از این چسب‌ها به طور دقیق آشنا شوید.

چسب پیشگیری از بارداری چیست؟

چسب ضد بارداری یا چسب پیشگیری از بارداری یک روش مطمئن برای جلوگیری از بارداری است باید به صورت هفتگی استفاده شوند. این چسب‌های مربعی و نازک رو پوست چسبانده می‌شوند و حاوی هورمون هایی است که جلوی بارداری را می‌گیرد. درواقع چسب‌های ضد بارداری مثل قرص‌های ضدبارداری حاوی هورمون‌های استروژن و پروژسترون هستند و از تخمک‌گذاری جلوگیری می‌کنند و جلوی لقاح اسپرم با تخمک را می‌گیرند و به افزایش تولید مخاط دهانه رحم نیز کمک می‌کنند که نقش موثری بر مهار حرکت اسپرم‌ها به درون تخمک دارد.

بیشتر بدانید: رحم اجاره‌ای چیست؟ همه چیز درباره انواع، موارد استفاده و قوانین انجام آن

چسب پیشگیری از بارداری یک روش مطمئن برای جلوگیری از بارداری است که عملکردی مشابه با قرص های ضدبارداری دارد.

بیشتر بدانید: اسفنج ضد بارداری چیست؟

مزایا چسب ضد بارداری

چسب پیشگیری از بارداری یک روش راحت و بی‌دردسر برای جلوگیری از بارداری است که می‌تواند جایگزین مناسبی برای قرص باشد. روش استفاده از این چسب‌ها بسیار راحت است و تنها لازم است هفته‌ای یک بار این چسب‌ها را جایگزین کنید. به علاوه درست زمانی که تصمیم به بارداری دارید، می‌توانید استفاده از این چسب‌ها را متوقف کنید. در ادامه به مهم‌ترین مزایا چسب ضد بارداری اشاره شده است.

  • کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی
  • جلوگیری از کم‌خونی
  • کاهش علائم قاعدگی
  • کاهش خونریزی در قاعدگی
  • جلوگیری از تحلیل استخوان‌ها
  • کمک به درمان آکنه
  • جلوگیری از کیست در سینه و تخمدان
  • پیشگیری از برخی از سرطان‌ها
  • کاهش گرفتگی و دردهای قاعدگی
  • جلوگیری از بارداری

بیشتر بخوانید: نحوه نگهداری از کلاهک دهانه رحم

چسب ضد بارداری چقدر موثر است؟

چسب ضد بارداری اگر به درستی استفاده شود، تقریبا 99 درصد موثر خواهد بود. آمارها نشان می‌دهد که استفاده نادرست از این چسب‌ها می‌تواند اثربخشی آن‌ها را کاهش دهد، بنابراین استفاده صحیح از چسب ضد بارداری در پیشگیری از بارداری اهمیت زیادی دارد. در ادامه به نکاتی مهم در مورد استفاده از چسب پیشگیری از بارداری که موجب از بین رفتن اثربخشی آن می‌شود، اشاره شده است.

  • تمدید نکردن این چسب
  • مصرف برخی آنتی‌بیوتیک‌ها مثل ریفامپین یا ایزونیازید
  • مصرف داروهای HIV
  • استفاده از داروی ضد قارچ گریزئوفولوین
  • مصرف داروهای ضد تشنج
  • شرایط نامناسب برای نگهداری چسب ضد بارداری

بیشتر بخوانید: معایب دیافراگم ضد بارداری

عوارض چسب ضد بارداری

 در اکثر افراد چسب‌های بارداری بدون مشکل و عوارض هستند و ایمن‌ترین روش برای جلوگیری از بارداری محسوب می‌شوند. با این حال چسب پیشگیری از بارداری حاوی هورمون‌هایی است که ممکن است در برخی افراد سبب بروز عوارضی شود. هر چند اکثر این عوارض جانبی بیشتر از چند ماه ادامه پیدا نمی‌کنند و بعد از عادت کردن بدن به هورمون‌ها برطرف خواهد شد. اما در صورتی که عوارض طولانی شدند، بهتر است به پزشک مراجعه کنید و برای جلوگیری از بارداری از روش دیگری استفاده کنید. در ادامه به برخی از عوارض چسب پیشگیری از بارداری اشاره شده است.

  • حساس شدن سینه‌ها
  • سردرد
  • افزایش فشارخون
  • حالت تهوع
  • تغییر در دوره‌های قاعدگی
  • تحریک پوست در محل استفاده از چسب

از مهم ترین عوارض چسب ضد بارداری می توان به حساس شدن سینه‌ها، تغییر در دوره‌های قاعدگی و سردرد اشاره کرد.

بیشتر بدانید: علت درد ناف در دوران بارداری چیست و چه روش‌های درمانی خانگی دارد؟

عوارض چسب ضدبارداری
از مهم ترین عوارض چسب ضدبارداری می توان به حساس شدن سینه ها، سردرد و تحریک پوست در محل استفاده از چسب اشاره کرد.

بیشتر بدانید: ویار در بارداری چیست؟

روش استفاده از چسب ضد بارداری

روش استفاده از چسب ضد بارداری بسیار راحت است. برای این کار باید هفته‌ای یک بار چسب ضدبارداری را روی پوست تمیز و خشک خود استفاده کنید. می‌توانید چسب ضدبارداری را در قسمت بالای بازو، روی شکم، باسن و کمر استفاده کنید. برای این کار ابتدا روکش چسب را جدا کنید. سپس چسب را روی محل مورد نظر بگذارید و برای چند ثانیه فشار دهید. مطمئن شوید که چسب در محل مورد نظر چسبیده است. به خاطر داشته باشید که چسب‌های پیشگیری از بارداری معمولاً ضد آب هستند، اما به هر حال این چسب‌ها نباید خیس یا شسته شود. بعد از 3 هفته استفاده از چسب، در زمان قاعدگی یک هفته نیازی به استفاده از چسب نیست. بعد از اتمام دوره قاعدگی لازم است دوباره از چسب پیشگیری از بارداری استفاده شود.

بهتر است برنامه دقیقی برای استفاده از چسب پیشگیری از بارداری داشته باشید و دقیقا هر هفته در همان روز مشخص چسب‌ها را عوض کنید. پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از تحریک پوست هر بار چسب را در محل متفاوتی قرار دهید. به خاطر داشته باشید که چسب پیشگیری از بارداری نباید روی پوست زخم یا تحریک شده، ناحیه‌ای که توسط لباس‌های تنگ ساییده می‌شود و سینه‌ها قرار بگیرند.چسب ضدبارداری به بدنش است.

بیشتر بدانید: هر آنچه باید درباره عفونت در دوران بارداری بدانید

روش استفاده از چسب ضد بارداری
برای استفاده از چسب ضدبارداری می‌توانید آن را روی باز، شکم، کمر، باسن و کمر نصب کنید.

در صورت جدا شدن چسب ضدبارداری چه باید کرد؟

چسب‌های ضد بارداری چسبندگی فوق‌العاده‌ای دارند و در اکثر مواقع با خیس شدند نیز باز نمی‌شوند. اما به هر حال دوش گرفتن به مدت طولانی، شنا کردن و خیس شدن بیش از حد این چسب‌ها موجب کنده شدن آن می‌شود. در صورتی که چسب از روی پوست جدا شد و یا چسبندگی خود را از دست داد، بهتر است چسب را کاملا جدا کنید و سپس یک چسب جدید را جایگزین نمایید.

چه کسانی نباید از چسب پیشگیری از بارداری استفاده کنند؟

افرادی که به سرطان پستان، مشکلات قلبی، دیابت، بیماری‌های کبدی، فشارخون بالا و میگرن شدید مبتلا هستند نباید از چسب ضدبارداری استفاده کنند. به خاطر داشته باشید که این چسب‌ها برای افرادی که سابقه سکته و لخته شدن خون دارند نیز گزینه مناسبی نیستند. زنانی که به نوزاد شیر می‌دهند، در هفته‌های اول پس از زایمان نباید از چسب پیشگیری از بارداری استفاده شود، زیرا هورمون استروژن موجب کاهش کیفیت شیر مادر می‌شود. افرادی که دارای اضافه وزن شدید هستند، افراد سیگاری و کسانی که کیس و توده‌هایی در سینه خود دارند، نیز نباید از این چسب‌ها استفاده کنند. بهتر است قبل از استفاده از این چسب‌ها حتما به یک متخصص زنان مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: ترشحات واژن در بارداری، علت و انواع آن

تصویر فردی که در حال مشاوره با پزشک در مورد استفاده از چسب ضد بارداری است
بهتر است قبل از استفاده از این چسب ها با پزشک مشورت کنید، زیرا افرادی که به سرطان پستان، مشکلات قلبی، دیابت، بیماری‌های کبدی، فشارخون بالا و میگرن شدید مبتلا هستند، نباید از آن استفاده کنند.

سخن نهایی

این چسب یک روش ساده برای پیشگیری از بارداری است که برخلاف قرص‌های ضدبارداری  نیاز به مصرف روزانه آن نیست و باید هر هفته تعویض شود. هر چند که استفاده از چسب‌های پیشگیری از بارداری معمولاً عوارض خاصی ندارند، اما اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید و یا از دارویی خاص استفاده می‌کنید، بهتر است قبل از استفاده از این چسب‌ها حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید. فراموش نکنید که اثربخشی که چسب‌های ضد بارداری شباهت زیادی به قرص‌های ضدبارداری دارد و تنها جذب هورمون‌ها از طریق پوست صورت می‌گیرد. اگر تا به حال از چسب‌های پیشگیری استفاده نکرده‌اید، بهتر است قبل از شروع مصرف ابتدا از طرق مشاوره با متخصص زنان مشورت کنید با کمک درمانکده به درمان زودتر دست پیدا کنید.

بیشتر بدانید: آمپول ضد بارداری چیست؟

سوالات متداول

چه کسانی می‌توانند از چسب پیشگیری از بارداری استفاده کنند؟

چسب پیشگیری از بارداری برای خانم‌هایی که می‌خواهند از بارداری جلوگیری کنند، راهکار مناسبی است؛ اما باید بدانید که این چسب‌ها برای همه افراد مناسب نیستند، از همین رو بهتر است قبل از استفاده کردن از این چسب‌ها حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید.
به خاطر داشته باشید که استفاده از چسب پیشگیری از بارداری از بیماری‌های مقاربتی جلوگیری نمی‌کنند. از همین رو برای جلوگیری از این بیماری‌های بهتر است از کاندوم استفاده کنید.

چه مدت بعد از کنار گذاشتن چسب‌های ضدبارداری بدن به حالت طبیعی بازمی‌گردد؟

حقیقت این است که بدن درست بعد از متوقف کردن استفاده از چسب برای بارداری آماده است. اما معمولاً چند ماه طول می‌کشد تا قاعدگی به حالت معمول خود بازگردد.

نحوه اثربخشی چسب‌های ضد بارداری چگونه است؟

چسب ضد بارداری اثری شبیه به قرص‌های ضد بارداری دارد، تنها در این روش به جای این که قرص را به صورت خوراکی مصرف کنید، هورمون‌ها از راه پوست جذب می‌شوند.

منابع: medicalnewstoday، health.clevelandclinic، mayoclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 5

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها