بارداری بعد از قطع قرص ضد بارداری

احتمال بارداری بعد از قطع قرص ضد بارداری چقدر است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

استفاده از قرص ضد بارداری از محبوب ترین روش های پیشگیری از بارداری در میان خانم ها است. همچنین می توان از این قرص ها برای درمان آکنه و فیبروم رحم نیز استفاده کرد. این قرص هورمونی در بدن ترشح می کند که مانع از بارور شدن تخمک می شود. قرص ضد بارداری انواع مختلفی دارد که میزان هورمون هر یک متغیر است. قرص ضد بارداری زمانی بالاترین میزان تاثیر را دارد که هر روز در زمان مشخص مصرف شود.  اما سوال اینجاست که احتمال بارداری بعد از قطع قرص ضد بارداری چقدر است؟ پاسخ این سوال در نهایت به زمان چرخه قاعدگی بستگی دارد.

احتمال بارداری بعد از قطع قرص ضد بارداری

اگر مصرف قرص را نصفه رها کنید، ممکن است فورا باردار شوید. از طرفی، اگر قرص یک ماه را کامل مصرف کنید، بعد از این که چرخه قاعدگی به حالت عادی برگشت، امکان حاملگی وجود دارد. لازم به ذکر است که صرف مصرف قرص در یک بازه زمانی مشخص باعث نمی شود که پس از قطع مصرف از تاثیر بلندمدت آن برخوردار شوید، لازم است هر روز قرص را مصرف کنید تا از حاملگی جلوگیری شود.

در ادامه به تاثیر نوع قرص روی احتمال حاملگی، روش های جلوگیری از بارداری در عین مصرف قرص و اقداماتی که باید برای آبستن شدن انجام دهید، اشاره می کنیم.

بیشتر بدانید: اسفنج ضد بارداری چیست؟

بارداری بعد از قطع قرص ضد بارداری
قطع ناگهانی مصرف قرص درحالی که نصف بسته تمام شده است فکر خوبی نیست زیرا چرخه قاعدگی را تغییر می دهد.

اگر مصرف قرص های ترکیبی را قطع کنید، چه اتفاقی می افتد؟

قرص های ترکیبی شایع ترین نوع قرص ضد بارداری است که حاوی استروژن و پروژستین است. اگر هر روز از این قرص مصرف کنید، حین تخمک گذاری، تخمک آزاد نمی شود و از حاملگی جلوگیری به عمل می آید. همچنین این قرص ها سد مخاطی ایجاد می کنند که مانع از رسیدن اسپرم به تخمک می شود.

نرخ حاملگی بعد از قطع مصرف این قرص به شدت به نوع قرص های ترکیبی بستگی دارد. اگر از نوع متداول آن استفاده می کنید، که شامل سه هفته قرص فعال است، احتمال حاملگی در اولین ماه بعد از قاعدگی وجود دارد. همچنین اگر یک دوز از بسته را نخورید، احتمال بارداری وجود دارد.

بعضی از قرص های ترکیبی، مانند Seasonale، نسخه های متعدد دارند. یعنی ۸۴ قرص فعال را پشت سر هم می خورید و فقط هر سه ماه درمیان پریود می شوید. ممکن است عادی شدن چرخه قاعدگی پس از مصرف این نوع قرص کمی طول بکشد اما ممکن است کم تر از یک ماه حامله شوید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۱۳۸ سوال و جواب متداول در مورد بارداری

اگر مصرف قرص پروژستین را قطع کنید، چه اتفاقی می افتد؟

همان طور که از اسم آن پیداست، این قرص فقط حاوی پروژستین است پس هفته توقف مصرف قرص وجود ندارد. این قرص ها وضعیت تخمک گذاری و جداره های دهانه رحم و رحم را نیز تغییر می دهند.

در این قرص ها استروژن وجود ندارد بنابراین میزان اثرگذاری کمی پایین تر است. برآوردها نشان می دهد از هر ۱۰۰ خانمی که از این نوع قرص استفاده می کنند، سالانه ۱۳ نفر باردار می شوند. یعنی احتمال بارداری بلافاصله بعد از قطع مصرف قرص پروژستین بالاست.

بیشتر بخوانید: معایب کلاهک دهانه رحم

اگر در تلاش برای حامله شدن هستید، بهتر است اول مصرف قرص را کنار بگذارید. پس با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

اگر قصد دارید روش جلوگیری از بارداری را تغییر دهید، چه کار باید کنید؟

اگرچه ممکن است عادی شدن چرخه قاعدگی کمی طول بکشد، باز هم احتمال حاملگی طی اولین ماه پس از قطع مصرف قرص وجود دارد. اگر فعلا قصد باردار شدن ندارید، بهتر است بعد از قطع مصرف قرص از روش دیگری استفاده کنید.

روش های پیشگیری متعددی وجود دارد که نیاز به نسخه ندارند و اگر به درستی انجام شوند، از حاملگی جلوگیری می کنند.

ازجمله:

اسپرم کش: این ژل یا کرم حاوی نونوکسینول-9 است. این ماده شیمیایی اسپرم را از بین می برد. اگرچه می توان از این محصول به تنهایی استفاده کرد، بهتر است همراه با سایر روش های پیشگیری از آن استفاده کنید تا تاثیر بیشتری داشته باشد.

کاندوم: کاندوم، که هم نوع مردانه و هم نوع زنانه دارد، مانع از ورود اسپرم به رحم می شود. اگر از کاندوم در کنار اسپرم کش استفاده کنید، بیشتر تاثیر دارد. هرگز به طور همزمان از کاندوم زنانه و مردانه استفاده نکنید زیرا این کار خطر پاره شدن کاندوم را بالا می برد.

دیافراگم: دیافراگم، که مخصوص بانوان است، داخل واژن قرار می گیرد و در امتداد دهانه رحم مثل سد عمل می کند. لازم است از دیافراگم همراه با اسپرم کش استفاده کنید تا تاثیرگذار باشد. برخلاف کاندوم، که بلافاصله بعد از رابطه جنسی دور انداخته می شود، لازم است حداقل 6 ساعت بعد از برقراری رابطه جنسی دیافراگم را از واژن خارج نکنید. بعد از ۶ ساعت، باید ظرف ۱۸ ساعت آن را خارج کنید.

اسفنج: این محصولات فوم مانند نیز داخل واژن قرار می گیرد تا دهانه رحم را بپوشاند. این محصول حاوی اسپرم کش است. اسفنج، مثل دیافراگم، باید حداقل ۶ ساعت بعد از دخول در واژن باقی بماند. لازم است ظرف ۳۰ ساعت بعد از دخول اسفنج را از واژن خارج کنید.

بیشتر بخوانید: دیافراگم ضد بارداری

اگر قصد باردار شدن دارید، باید چه کار کنید؟

اگر در تلاش برای حامله شدن هستید نیز روش قطع مصرف قرص متغیر است. قطع ناگهانی مصرف قرص درحالی که نصف بسته تمام شده است فکر خوبی نیست زیرا چرخه قاعدگی را تغییر می دهد. در عوض، بهتر است کل بسته را تمام کنید و به بدن اجازه دهید چرخه قاعدگی طبیعی را طی کند.

یکی از باورهای غلط رایج این است که قرص ضد بارداری روی قدرت باروری تاثیر منفی می گذارد. قرص تاثیری روی قدرت باروری ندارد، فقط چند ماه طول می کشد تا چرخه قاعدگی به حالت عادی برگردد. ممکن است طی اولین ماه بعد از قطع مصرف قرص باردار شوید یا نشوید. درواقع، احتمال حاملگی در زنانی که اخیرا قرص مصرف کرده اند درست به اندازه زنانی است که از قرص ضد بارداری استفاده نکرده اند.

پزشک بهترین منبع دریافت مشاوره برای اطمینان از حاملگی سالم است. او می تواند بهترین روش برای قطع مصرف قرص و شروع مصرف ویتامین قبل از حاملگی را با شما در میان بگذارد. همچنین درمورد تغذیه سالم، پرهیز از نوشیدن الکل، ورزش و غیره توصیه هایی ارائه می دهد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: با ۱۰ علت اصلی نازایی در زنان آشنا شوید

کلام آخر

اگر قصد بارداری بعد از قطع قرص ضد بارداری را دارید یا از قبل این کار را انجام داده اید، با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. او می تواند به تمام سوالات شما در زمینه پیشگیری مداوم پاسخ دهد یا به شما کمک کند برای حامله شدن برنامه ریزی کنید.

منبع: healthline

[sibwp_form id=7]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.6 / 5. تعداد رای‌ها 162

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

254 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها