کرونا در کودکان

علائم کرونا در کودکان چیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

علائم کرونا در کودکان همان نشانه‌های رایج این بیماری هستند. با توجه به اطلاعاتی که تاکنون از بیماری بدست آمده است، گویا شدت بیماری در کودکان کمتر از بزرگسالان است. با این حال از آنجا که سیستم ایمنی در کودکان به اندازه بزرگسالان رشد و تکامل پیدا نکرده است، این بیماری همچنان یک تهدید جدی برای آنها به‌شمار می‌رود. بخصوص اینکه واریانت‌های مختلفی از کرونا در حال گردش است. کودکان در هر سنی می‌توانند به کووید ۱۹ مبتلا شوند. در این مقاله از مجله درمانکده، علائم کرونا در کودکان را مطالعه کنید تا بدانید در صورت ابتلا کودک خود به این بیماری چگونه می‌توانید از او محافظت کنید.

کرونا در کودکان چه علائمی دارد؟
کودکان در هر سنی می‌توانند به کووید ۱۹ مبتلا شوند.

علائم کرونا در کودکان چگونه است؟

علائم کرونا کودکان می‌تواند از خفیف تا شدید باشد، حتی ممکن است برخی کودکان و نوجوانان، نشانه‌‌ایی از بیماری را نداشته باشند. در موارد نادر این احتمال وجود دارد که کرونا ویروس منجر به عفونت‌های شدید ریوی در کودکان شود. در این شرایط لازم است تا کودک در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شود.

نشانه‌های کرونا در کودکان

  • تب و لرز
  • سرفه‌های مداوم
  • بدن درد
  • احساس خستگی
  • سردرد
  • گلودرد
  • گرفتگی و آبریزش بینی
  • کاهش اشتها
  • ناراحتی‌های گوارشی مانند اسهال، استفراغ و حالت تهوع
  • تنگی نفس
  • دردهای شکمی
  • از دست دادن حس بویایی و چشایی

گاهی اوقات، کودکان چندین هفته پس از آلوده شدن به ویروس کرونا دچار التهاب در سراسر بدن می‌شوند. این التهاب سیستم‌های مختلف بدن مانند ریه‌ها، قلب، مغز، کلیه، عروق خونی، پوست، چشم و سیستم گوارشی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. از این سندرم تحت عنوان سندرم (MIS-C) در کودکان یاد می‌شود. متخصصان تلاش می‌‌کنند تا رابطه این علائم با عفونت کرونا را درک کنند. در این شرایط کودکان نیاز به مراقبت‌های ویژه در بخش ICU دارند.

بهتر است برای رفع مشکل به طور تخصصی کودک را نزد دکتر متخصص کودکان برده تا دلیل اصلی آن به طور تخصصی تشخیص داده شود، همچنین می‌توانید از طریق مشاوره آنلاین با دکتر فوق تخصص کودکان مشکل را بیان کنید و از راهنمایی بهترین دکتر‌های متخصص در درمانکده بهره‌مند شوید.

بیشتر بدانیم: با واکسن آسترازنکا آشنا شوید

مهمترین نشانه‌های کروناویروس در کودکان چیست؟
گلودرد، سرفه‌های خشک، تب و لرز و تنگی نفس از نشانه‌های رایج کووید ۱۹ در کودکان است.

تب در کودکان کرونایی چقدر خطرناک است؟

بروز تب در کودکان به این معنی است که بدن در حال مبارزه با عامل بیماری است. در واقع بالا رفتن دمای بدن، یکی از راهکارهای سیستم دفاعی برای از بین بردن عوامل بیماری‌زا است.
اگر فرزند شما بین ۳ماه تا ۳ سال سن دارد و در عین حال درجه حرارت او ۳۹ درجه سانتیگراد است، لازم است به متخصص مراجعه کنید. تب خفیف در نوزادان می‌تواند نشان‌دهنده یک عفونت جدی در آنها باشد. بالا بودن دمای بدن زمینه را برای کم آبی بدن فراهم می‌کند. دهیدراته شدن (کم آبی) نیز به نوبه خود باعث بروز مشکلاتی مانند تشنج یا ناراحتی‌های قلبی خواهد شد. نوزادانی که دچار کم آبی می‌شوند، تعداد دفعات بسیار کمتری پوشک خود را خیس می‌کنندو همچنین هنگام گریه کردن، اشکی ندارند. کم آبی منجر به گود رفتن چشم‌ها نیز می‌شود.

تب کرونا در کودکان ممکن است حالت رفت و برگشتی داشته باشد. در صورت قرار گرفتن در شرایط زیر هر چه سریع‌تر به مراکز درمانی مراجعه کنید:

  • کودک کمتر از ۳ ماه سن دارد و درجه حرارت بدن او ۳۸ و بیشتر است.
  • کودک ۳ تا ۶ ماهه است و دمای بدن ۳۹ و بیشتر از آن است.
  • همراه تب، با علائم دیگر مانند بثورات پوستی نیز مواجه هستید.
  • تبی که قطع نمی‌شود و ادامه دار است.
  • اشتهای کودک کم شده است.

بیشتر بدانیم: فیبروز سیستیک و هر آن‌چه باید درباره آن بدانید

سرفه‌های کرونا در کودکان چگونه است؟

کودکان کرونایی سرفه‌های خشک، بدون مخاط و مکرر دارند. بنابراین هر نوع سرفه‌ایی را نمی‌توان به این بیماری نسبت داد. بسیار از بیماران مدت‌ها پس از بهبودی همچنان از سرفه کردن رنج می‌برند. برخی از بیماران نیز از تحریک گلو شکایت می‌کنند.

سرفه‌های کرونا چه ویژگی‌ایی دارند؟
سرفه‌های کرونا خشک و مکرر هستند.

بیشتر بدانیم: کرونای دلتا چیست؟ نحوه نام گذاری انواع ویروس کرونا

احتمال ابتلا کودکان به کرونا چقدر است؟

این بیماری کودکان و بزرگسالان را به یک اندازه تهدید می‌کند. در واقع اگر شرایط برای انتقال سویه‌های مختلف کرونا وجود داشته باشد، این بیماری به راحتی افراد زیادی را فارغ از سن و سال و جنسیت درگیر خواهد کرد. شیوع این بیماری در مناطقی که نرخ واکسیناسیون کم است، بیشتر گزارش شده است. نکته مهم‌تر این است که برخی کودکان به دلیل سن کم، شرایط دریافت واکسن کرونا را ندارند، بنابراین توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از این بیماری برای آنها باید به شدت مورد توجه قرار گیرد.
نکته مهم بعدی این است که قرار گرفتن در محیط بسته و بدون تهویه مناسب، بسیار خطرناک‌تر از قرار گرفتن در محیط باز است. در محیط بسته، میزان بار ویروسی بیشتر است. به همین دلیل احتمال انتقال بیماری نیز افزایش می‌یابد. حفظ فاصله اجتماعی (حداقل ۲ متر)، ماسک زدن، شستشوی مکرر دست و تهویه مناسب از جمله فاکتورهایی هستند که می‌توانند ریسک ابتلا به این بیماری را کاهش دهند.
احتمال آلودگی نوزادن تازه متولد شده به این بیماری نیز وجود دارد. آلودگی می‌تواند در حین زایمان یا به دلیل ارتباط با پرسنل ناقل به بیماری اتفاق بیفتد.

کرونا در کودکان چقدر خطرناک است؟

کرونا برای کودکانی که با بیماری‌های زمینه‌ایی نیز درگیر هستند، بیشتر خطرناک است. از جمله این شرایط به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • دیابت
  • اضافه وزن و چاقی
  • ناراحتی‌های تنفسی مانند آسم
  • بیماری‌های قلبی
  • شرایط ژنتیکی خاص

بیشتر بدانیم: علم ساده ای که در پشت کارایی ماسک نهفته است؟

 کرونا کدام کودکان را بیشتر تهدید می‌کند؟
کودکانی که بیماری زمینه‌ایی دارند، علائم کرونا را شدیدتر تجربه می‌کنند.

آیا کرونا در کودکان باعث عوارض طولانی مدت می‌شود؟

کودکان نیز مانند بزرگسالان می‌توانند درگیر عوارض طولانی مدت ویروس کرونا شوند. عوارض بلند مدت زیر در برخی بیماران مشاهده شده است:

  • احساس خستگی و کسالت
  • سردرد
  • مشکلات خواب
  • عدم تمرکز
  • دردهای عضلات و مفاصل
  • سرفه‌های پی در پی

بیشتر بدانیم: اگر نتیجه‌ی تست PCR مثبت باشد، به منزله‌ی ابتلا به کروناست؟

درمان کرونا در کودکان چگونه است؟

با بروز علائم رایج فرض بر این است که کودک شما به کرونا مبتلا شده است، مگر اینکه نتیجه تست PCR خلاف آن را نشان دهد. در هر صورت، پس از مشاهده علائم، باید اقدامات درمانی و مراقبتی را شروع کنید. اگر علائم مربوط به کووید ۱۹ باشند،‌ با گذشت ۴۸ ساعت از شدت آنها کاسته نمی‌شود و در عین حال به داروهای رایج برای درمان نیز پاسخ نمی‌دهند. از آنجا که کودک در بیان شرح حال خود ناتوان است، به دقت دمای بدن، وضعیت تنفس، تغذیه و سلامت کلی او را بررسی کنید.
در قدم اول سعی کنید کودک در مکان‌های آلوده مانند بیمارستان و مراکز درمانی حضور نداشته باشد. با دیدن اولین علائم شاید بهتر باشد از مشاوره‌های تلفنی یا آنلاین استفاده کنید. متخصصان می‌توانند اقدامات اولیه درمانی را در همین مرحله انجام دهند.
قرنطینه کردن کودکان کمی سخت‌تر از بزرگسالان است. این کار باعث استرس در کودک می‌شود. با توجه به نکات بهداشتی سعی کنید در مدت زمان قرنطینه با کودک همراه شوید.
به رژیم غذایی کودک توجه کافی داشته باشید. از مایعات و خوراکی‌هایی استفاده کنید که سیستم ایمنی بدن را قوی نگه می‌دارند.
با کودک راجع به بیماری و وضعیت سلامتی‌اش صحبت کنید. به او اطمینان دهید که در آینده به طور کامل سلامتی خود را بدست می‌آورد. این همدردی باعث کاهش اضطراب او خواهد شد.
کلیه وسایل بازی کودک را به طور مرتب ضدعفونی کنید.
داروها را طبق دستور مصرف کنید. دوز دارو را کم و زیاد نکنید و از قطع کردن خودسرانه داروها اجتناب کنید.

سخن آخر

علائم کرونا در کودکان بیش از چند مورد خاص نیست. اما همه کودکان آنها را به طور یکسان درک نمی‌کنند. دیر مراجعه کردن به مراکز درمانی، می‌تواند زندگی کودک را با خطر مواجه کند. به همین دلیل نسبت به تغییرات و شدت علائم هوشیار باشید.

منبع: Cleveland Clinic

پزشکان برتر: دکتر جواد غروبی

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 163

هنوز امتیازی ثبت نشده

yekta
زهرا الهی یکتا

زهرا الهی یکتا هستم؛ مترجم زبان انگلیسی با گرایش خبر. تحصیل در دانشکده خبر باعث شد تا مهارت‌‌های نوشتاری و تحلیلی من در زمینه‌های مختلف تقویت شود. من به‌طور خاص در حوزه سلامت و پزشکی فعالیت خبری داشته‌ام. در حال حاضر نیز در این زمینه تحقیق و مطالعه می‌کنم و مطلب می‌نویسم. سلامت مادر و کودک، روانشناسی و بیماری‌های زنان مهم‌ترین حوزه‌هایی هستند که در آن‌ها فعالیت دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

35 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها