پر کردن دندان چگونه انجام می‌شود؟ + مراقبت‌های لازم در خانه

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

پر کردن دندان یک روش درمانی است که پوسیدگی دندان را برطرف می‌کند، مانع آسیب‌دیدگی بیشتر آن می‌شود و احتمال بروز درد و عفونت را کاهش می‌دهد. در این مقاله از مجله درمانکده درباره نحوه پر کردن دندان جلو و عقب صحبت می‌کنیم، به معرفی مواد پر کردن دندان می‌پردازیم و بهترین راه برای مراقبت از دندان‌های پرشده را توضیح می‌دهیم. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

انواع مواد برای پر کردن دندان

پزشک با توجه به محل و میزان پوسیدگی و بودجه شما، بهترین پرکننده دندان را انتخاب می‌کند. برای پر کردن دندان‌ها معمولا از یکی از مواد زیر استفاده می‌شود:

۱. آمالگام

آمالگام حاوی نقره، مس، قلع و جیوه است و معمولا برای دندان‌های آسیاب استفاده می‌شود. این ماده بادوام است، حداقل ۱۰ تا ۱۵ سال دوام می‌آورد و هزینه کمتری نسبت به کامپوزیت دارد.

اما پر کردن دندان با آمالگام معایبی هم دارد. برای مثال، دندانپزشک مجبور است بخش زیادی از دندان را بر‌دارد تا فضای کافی برای ماده پرکننده ایجاد شود. از سوی دیگر، رنگ مایل به خاکستری آمالگام با سایر دندان‌ها متفاوت است و این ماده ممکن است در بعضی از افراد به بروز واکنش‌های آلرژیک منجر شود.

بیشتر بدانید: همه چیز درباره بهداشت دهان و دندان!

۲. کامپوزیت

اگر پر كردن دندان با مواد سفيد را ترجیح می‌دهید، می‌توانید از کامپوزیت استفاده کنید. کامپوزیت از رزین و شیشه تشکیل شده است و به این دلیل که هم‌رنگ دندان است برای پر کردن دندان‌های جلو استفاده می‌شود. این ماده حداقل پنج سال دوام دارد. پر کردن دندان با کامپوزیت نسبت به آمالگام به هزینه بیشتری نیاز دارد.

۳. گلاس آینومر

گلاس آینومر هم‌رنگ دندان است و از اکریلیک و نوع خاصی از شیشه ساخته شده است. این پرکننده‌ فلوراید آزاد می‌کند تا از پوسیدگی بیشتر دندان جلوگیری کند، اما از کامپوزیت ضعیف‌تر است و پنج سال یا کمتر دوام می‌آورد. از گلاس آینومر غالبا برای پر کردن خط زیر لثه استفاده می‌شود.

۴. طلا

این ماده آلیاژی از مس، طلا و سایر فلزات است. طلا دوام بسیار بالایی دارد، به طوری که می‌توانید حداقل ۲۰ سال از آن استفاده کنید. با این حال، در مقایسه با سایر پرکننده‌ها گران‌تر است.

بیشتر بدانید: علت پوسیدگی دندان چیست؟

۵. سرامیک یا پرسلن

سرامیک بیش از ۱۵ سال ماندگاری دارد و در برابر لکه‌ها از مقاومت بیشتری نسبت به کامپوزیت برخوردار است. با این حال، هزینه پر كردن دندان با سراميك مثل طلا بالا است.

اینفوگرافی درباره انواع مواد برای پر کردن دندان
دندانپزشکان از مواد مختلفی برای ترمیم دندان استفاده می‌کنند. بعضی از این مواد هم‌رنگ دندان هستند.

بیشتر بخوانید:با دندان ترک خورده چه کنیم؟

مراحل پرکردن دندان

بسته به محل پر کردن و مواد مورد استفاده، روش پر کردن دندان می‌تواند متفاوت باشد. اما معمولا شامل مراحل زیر است:

  • ابتدا دندانپزشک ناحیه اطراف دندان پوسیده را بی‌حس می‌کند. گاهی‌اوقات، پر کردن دندان کودک یا بزرگسال مبتلا به اضطراب شدید مستلزم استفاده از آرام‌بخش یا حتی بیهوشی عمومی است.
  • دندانپزشک با استفاده از مته یا سایر ابزارهای تخصصی، ناحیه پوسیده دندان را برمی‌دارد.
  • سپس حفره ایجادشده را تمیز می‌کند و مواد پرکننده را داخل آن قرار می‌دهد.
  • در نهایت، محل پر شدن دندان را پولیش می‌کند.

اگر دندانپزشک از کامپوزیت برای ترمیم دندان استفاده کرده باشد، آن را به کمک یک نور مخصوص خشک و سفت می‌کند.

بیشتر بدانید: عصب کشی دندان چیست؟

مراقبت‌های بعد از پر كردن دندان در خانه

به احتمال زیاد دندانپزشک به شما توصیه می‌کند تا زمان از بین رفتن اثر داروی بی‌حس‌کننده از خوردن و آشامیدن بپرهیزید. این کار از گاز گرفتن تصادفی زبان یا داخل گونه جلوگیری می‌کند.

۱. درد دندان

بعد از پر کردن دندان ممکن است مقداری درد یا ناراحتی جزئی داشته باشید. در این شرایط معمولا استفاده از داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن کمک‌کننده است. در سایر موارد، ممکن است درد از مال‌اکلوژن (Malocclusion) یا تراز نبودن دندان‌ها ناشی شود. در مال‌اکلوژن، دندان‌ها به دلیل پر شدن به خوبی روی هم قرار نمی‌گیرند و به همین دلیل دندانپزشک باید آن‌ها را اصلاح کند.

بیشتر بدانید: دندان درد چه دلایلی دارد؟

۲. افزایش حساسیت دندان

بعد از پر کردن دندان ممکن است حساسیت به سرما و گرما افزایش یابد. این مشکل می‌تواند به دلیل تحریک جزئی عصب، تحریک لثه یا التهاب ناشی از سوراخ کردن دندان رخ دهد. افزایش حساسیت دندان معمولا با گذشت زمان برطرف می‌شود. اما اگر ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، باید از یک دندانپزشک آنلاین مشورت بگیرید.

زنی که هنگام خوردن یک لیوان چای دچار دندان درد شده است
بعد از ترمیم دندان ممکن است به طور موقتی حساسیت دندان نسبت به گرما یا سرما بیشتر ‌شود.

بیشتر بخوانید:دندان شیری کی می‌افتد؟

کلام پایانی

با پر کردن می‌توانید پوسیدگی‌ را از بین ببرید و به حفظ سلامت دندان کمک کنید. پر كردن دندان با مواد سفيد یا سیاه انجام می‌شود. دندانپزشک تنها کسی است که می‌تواند به شما در انتخاب گزینه مناسب کمک کند. اگر درباره روشهای پر كردن دندان سوال دارید، می‌توانید از طریق سایت درمانکده با بهترین دندانپزشکان مشورت کنید. در درمانکده، علاوه بر سیستم نوبت‌دهی حضوری، امکان مشاوره آنلاین با دندانپزشک فراهم شده است.

سوالات متداول

روش پر کردن دندان چگونه است؟

روش پر کردن به محل دندان پوسیده و نوع مواد استفاده‌شده بستگی دارد. معمولا مراحل کار به این صورت است که بعد از بی‎‌‌حس کردن لثه، دندانپزشک یک حفره داخل دندان ایجاد و آن را با مواد مختلف پر می‌کند.

آیا پر کردن دندان درد دارد؟

به دلیل استفاده از مواد بی‌حس‌کننده، ترمیمدندان بدون درد انجام می‌شود. اما وقتی اثر داروی بی‌حس‌کننده از بین می‌رود، ممکن است درد خفیفی را احساس کنید. این درد معمولا به کمک داروهای بدون نسخه برطرف می‌شود.

پر كردن دندان با ليزر چگونه انجام می‌شود؟

در این روش، دندانپزشک با استفاده از لیزر بافت پوسیده را برمی‌دارد و دندان را برای پر کردن آماده می‌کند. ترمیم دندان با لیزر به مواد بی‌حس‌کننده نیاز ندارد. همچنین سرعت بهبودی را افزایش و احتمال بروز عفونت را کاهش می‌دهد.

آیا پر کردن دندان در بارداری بی‌خطر است؟

بله. زنان باردار می‌توانند در صورت لزوم دندان‌های خود را پر کنند.

هزینه پر کردن دندان شکسته یا پوسیده چقدر است؟

هزینه درمان پوسیدگی‌ها و شکستگی‌ها به مقدار آسیب‌دیدگی دندان‌ و نوع مواد پرکننده بستگی دارد. برای مثال، پر كردن فاصله دندان جلو با مواد سفيد در مقایسه با زمانی که از آمالگام استفاده می‌کنید، گران‌تر است.

آیا مواد پرکننده دندان به تعویض نیاز دارند؟

بله. این مواد باید در نهایت تعویض شوند، چرا که به تدریج در اثر خوردن غذا، مصرف نوشیدنی‌ها و سایش دندان‌ها فرسوده می‌شوند. مواد فرسوده یا آسیب‌دیده محل ورود باکتری‌ها هستند و می‌توانند به پوسیدگی‌های جدید و احتمالا از دست دادن دندان منجر شوند. از آنجا که ممکن است متوجه فرسودگی این مواد نشوید، توصیه می‌شود به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

پر كردن دندان بدون عصب كشي چه تفاوتی با پر كردن دندان با عصب کشی دارد؟

اگر پوسیدگی عمیق باشد یا به ریشه دندان رسیده باشد، به عصب‌کشی نیاز دارید. در عصب‌کشی، بخش داخلی دندان (پالپ) که حاوی ریشه و عصب دندان است، خالی و با مواد پرکننده جایگزین می‌شود.

چه زمانی پس از پر کردن دندان باید با دندانپزشک تماس گرفت؟

اگر بعد از ترمیم دندان علائمی مثل درد طولانی‌مدت، تب، قرمزی لثه، حساسیت شدید دندان و تورم را تجربه کردید، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

منابع: my.clevelandclinic, .medicalnewstoday

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها