12 روش تشخیص کبد چرب در منزل چگونه است؟ (آپدیت 1403)

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

کبد چرب از آن بیماری‌هایی است که در اکثر مواقع علائم واضحی در فرد ایجاد نمی‌کند و تنها با سونوگرافی و آزمایش خون مشخص می‌شود. معمولا قرار گرفتن در برخی شرایط و همچنین توجه به علائم و نشانه‌های خاص می‌تواند به شما کمک کند تا این بیماری را در خانه تشخیص دهید. در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با بهترین روش‌های تشخیص کبد چرب در منزل آشنا شوید.

با روش‌های تشخیص کبد چرب در منزل آشنا شوید

تشخیص قطعی کبد چرب نیاز به بررسی‌های پزشکی و آزمایش‌های بالینی دارد، اما شما می‌توانید با استفاده از تکنیک‌های کاربردی و بررسی علائم بیماری، خودتان زودتر متوجه بیماری‌تان شوید. در ادامه این بخش به ۱۲ علائم هشداردهنده و همچنین راهکارهای کاربردی برای تشخیص کبد چرب در خانه اشاره شده است.

بیشتر بدانید:علائم کبد چرب چیست؟ آیا کبد چرب خطرناک است؟

اینفوگرافی روش‌های تشخیص کبد چرب در منزل
برای تشخیص کبد چرب در منزل روش‌های متعددی وجود دارد، اما برای اطمینان از وجود این بیماری لازم است از آزمایش خون یا سونوگرافی کبد کمک بگیرید.

۱- از آبغوره استفاده کنید

یکی از روش‌های رایج برای تشخیص کبد چرب و همچنین بالا بودن قند خون و فشار استفاده از یک استکان آبغوره است. هر چند این تست پایه علمی ندارد، اما گفته می‌شود که استفاده از آن برای تشخیص مشکلات کبدی و قند خون بالا، تا حد زیادی مفید است. در این روش تنها باید یک استکان آبغوره طبیعی بنوشید. حدود ۵۰ ثانیه صبر و بعد علائم را به دقت بررسی کنید:

  • در صورتی که دهان‌تان پر از آب شد، یعنی قند خون‌تان زیاد است.
  • خشک شدن دهان بعد از مصرف آبغوره، نشان می‌دهد که مشکلی در کبدتان وجود دارد.
  • اگر دهان‌تان کفی و چسبناک شد، یعنی چربی خون‌تان زیاد است.
  • در صورتی که سردرد گرفتید، احتمالا فشار خون‌تان زیاد است.

بیشتر بدانید:علائم کبد چرب در چهره

۲- احساس ضعف و خستگی دائمی را جدی بگیرید

کبد چرب در اکثر افراد بدون علامت است، اما اگر کمی دقیق‌تر موضوع را بررسی کنید، احتمالا متوجه علائم خاصی خواهید شد. اکثر کسانی که به کبد چرب مبتلا هستند، همیشه خسته به نظر می‌رسند. این افراد حتی صبح‌ها پس از بیدار شدن از خواب نیز احساس خستگی می‌کنند و انرژی کمی دارند. احساس خستگی، معمولا زمانی بروز می‌کند که کبد به شدت چرب شده است و نمی‌تواند ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را ذخیره کند.

۳- خارش پوست نشانه چرب شدن کبد است

تجمع بیش از حد نمک‌های صفراوی در بدن، موجب احساس خارش شدید در بیماران مبتلا به کبد چرب می‌شود. میزان خارش در این افراد به گونه‌ای است که حتی بعد از خاراندن تسکین پیدا نمی‌کند و بدتر می‌شود.

۴- نداشتن تمرکز و گیجی از علائم کبد چرب است

افزایش چربی در کبد، موجب تجمع مواد سمی در بدن می‌شود و در این شرایط این مواد مضر وارد مغز می‌شوند. بسیاری از افراد مبتلا به کبد چرب احساس گیجی را تجربه می‌کنند و با از دست دادن حافظه و کاهش تمرکز روبه‌رو می‌شود.

بیشتر بدانید:برای کبد چرب چی بخوریم؟ درمان با غذاهای سالم و خوشمزه!

۵- اگر ریزش مو دارید، ممکن است کبدتان چرب باشد

یکی دیگر از روش‌های تشخیص کبد چرب، ریزش مو است. تجمع مواد سمی در کبد، موجب ورود این مواد به جریان خون می‌شود. در این شرایط فرد با ریزش مو روبه‌رو می‌شود. از آن جایی که چرب شدن کبد موجب کاهش جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن می‌شود، اکثر افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، ریزش مو را تجربه می‌کنند.

۶- رنگ زبان‌تان را با دقت بررسی کنید

بررسی دقیق رنگ و همچنین ظاهر زبان یک راهکار موثر برای تشخیص کبد چرب در منزل است. در حالت معمول زبان ما رنگی صورتی و یکنواخت دارد. کناره‌های سمت چپ زبان، وضعیت کبد و کناره‌های سمت راست زبان وضعیت کیسه صفرا را نشان می‌دهد. در طب سنتی برای تشخیص کبد چرب، سمت چپ زبان با دقت بررسی می‌شود. تیره شدن رنگ زبان در طرفین و همچنین تغییر رنگ زبان در این نواحی نشان‌دهنده مشکلاتی جدی در کبد است.

بیشتر بدانید:سیروز کبدی چیست؟ با تازه‌ترین درمان سیروز کبدی آشنا شوید!

زمانی که بافت زبان در طرفین متورم باشد و رنگ آن قرمز روشن به نظر برد، یعنی فرد احتمالا به فشار خون بالا، التهاب کبد و هپاتیت مبتلا شده است. جمع شدن یا پیچ خوردن زبان در طرفین نیز نشان‌دهنده احتقان انرژی در کبد است. زرد شدن رنگ زبان معمولا نشان‌دهنده مشکلات گوارشی است، اما افرادی که به انسداد صفراوی و کبد چرب مبتلا هستند نیز ممکن است این مشکل را تجربه کنند.

۷- درد در ناحیه کبد نشانه کبد چرب است

بسیاری از افراد مبتلا به کبد چرب، در قسمت بالای شکم و سمت راست بدن خود احساس سنگینی و درد را تجربه می‌کنند. درد در این ناحیه و همچنین مشاهده تورم در قسمت بالای شکم می‌تواند نشانه کبد چرب باشد.

بیشتر بدانید:علائم کبد چرب در مردان چیست؟ شایع‌ترین علائم

تصویر فردی که در ناحیه کبد درد دارد.
درد در قسمت بالای شکم و سمت راست می‌تواند از علائم کبد چرب باشد.

۸- خودتان را وزن کنید

کبد چرب در برخی افراد موجب تغییر در وزن می‌شود. افرادی که بدون هیچ دلیلی دچار اضافه وزن یا کاهش وزن می‌شوند، ممکن است به کبد چرب مبتلا شده باشند. بهتر است بدانید که کاهش سریع وزن و همچنین افزایش وزن موجب چرب شدن کبد می‌شود. بنابراین اگر به تازگی کاهش وزن شدید را تجربه کرده‌اید یا به اضافه وزن مبتلا هستید، بهتر است زیر نظر متخصص گوارش، از آزمایش‌های بالینی برای تشخیص کبد چرب کمک بگیرید.

بیشتر بدانید:کبد چرب گرید 1 چیست؟ بهترین رژیم غذایی + تصویر واقعی آن

۹- رگ پشت دست‌تان را به دقت بررسی کنید

برای تشخیص کبد چرب در طب سنتی، می‌توانید نگاهی به پشت دست‌هایتان بیندازید. بین انگشت کوچک و انگشت حلقه، یک رگ وجود دارد که اگر برجسته یا برآمده به نظر برسد، می‌تواند نشانه کبد چرب باشد.

بیشتر بدانید:درمان کبد چرب گرید 2 چیست؟ بهترین رژیم غذایی برای درمان

۱۰- به بوی دهان‌تان توجه کنید

بد بو شدن دهان دلایل متعددی دارد، اما یکی از دلایل آن وجود خلط پشت حلق و مشکلات گوارشی است. اکثر افرادی که به کبد چرب مبتلا هستند از خلط پشت حلق و همچنین مشکلات گوارشی شکایت دارند و همه این مشکلات موجب بد بو شدن دهان می‌شوند.

۱۱- اگر چشم‌هایتان ضعیف شده، ممکن است کبدتان چرب باشد

بهتر است بدانید که بین بیماری‌های چشمی و سلامت کبد ارتباط مستقیم وجود دارد. کمبود خون در کبد موجب تاری دید، نزدیک‌بینی، خشکی چشم‌ها و همچنین کوررنگی می‌شود. بسیاری از مشکلات کبدی موجب کمبود خون در کبد می‌شوند و پس از آن فرد با مشکلات چشمی روبه‌رو خواهد شد. به علاوه احساس سوزش، درد و قرمزی چشم‌ها نشانه التهاب در کبد است؛ بنابراین اگر یک باره با مشکلات چشمی روبه‌رو شده‌اید، بهتر است از سلامت کبدتان مطمئن شوید.

تصویر فردی که چشم‌هایش ضعیف شده است.
ضعیف شدن چشم‌ها و همچنین ابتلا به بیماری‌های چشمی می‌تواند از علائم کبد چرب باشد.

بیشتر بدانید:خطرات کبد چرب در بارداری (AFLP)؛ آیا این بیماری قابل درمان است؟

۱۲- مشکلات روده با کبد چرب در ارتباط هستند

چرب شدن کبد به طور مستقیم بر سلامت روده‌ها موثر است. کبد چرب خطر ابتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر را افزایش می‌دهد و موجب تغییراتی در مدفوع می‌شود. یکی از رایج‌ترین علائم کبد چرب که می‌تواند به تشخیص این بیماری نیز کمک کند، یبوست است. هر چند یبوست یک علامت قطعی برای کبد چرب نیست اما زمانی که به صورت یک باره اتفاق بیفتد و بهبود پیدا نکند، ممکن است از علائم کبد چرب باشد.

سخن نهایی

کبد چرب یک بیماری شایع و آسیب‌زننده است که سلامتی شما را در معرض خطراتی جدی قرار می‌دهد. هر چند روش‌های خانگی تا حدی به تشخیص کبد چرب کمک می‌کنند، اما در انتها لازم است برای تشخیص قطعی از آزمایش خون و سونوگرافی کبد استفاده کنید. اگر از علائم کبد چرب رنج می‌برید یا مشکوک به کبد چرب هستید، می‌توانید همین حالا به صورت مشاوره آنلاین دکتر گوارش و حضوری با متخصص گوارش در درمانکده ارتباط برقرار کنید.

سوالات متداول

آیا کبد چرب باعث ریزش مو می‌شود؟

یکی از علائم کبد چرب، ریزش مو است که معمولا به دلیل کاهش جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی و همچنین تجمع مواد سمی در بدن ایجاد می‌شود.

آیا کبد چرب باعث سردرد می‌شود؟

کبد چرب موجب احساس خستگی، بی‌حالی، سرگیجه و همچنین سردرد می‌شود.

آیا کبد چرب باعث مرگ می‌شود؟

کبد چرب یک بیماری قابل درمان است که اگر به موقع درمان شود، خطری برای فرد ایجاد نمی‌کند. در صورتی که کبد چرب درمان نشود، فرد به نارسایی کبد و سرطان کبد مبتلا می‌شود و ممکن است زندگی فرد به خطر بیفتد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.6 / 5. تعداد رای‌ها 31

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها