درمان کبد چرب گرید 2 چیست؟ بهترین رژیم غذایی برای درمان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

بیماری کبد چرب از تجمع بیش از حد چربی در کبد ناشی می‌شود. متخصصان پزشکی این بیماری را بر اساس شدت علائم آن به سه دسته مختلف شامل گرید یک (خفیف)، گرید ۲ (متوسط) و گرید سه (شدید) تقسیم می‌کنند. در این مقاله از مجله درمانکده درباره بهترین روش درمان کبد چرب گرید ۲ صحبت می‌کنیم و فهرست بهترین و بدترین غذاها برای این بیماری را در اختیارتان قرار می‌دهیم. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

بهترین درمان کبد چرب گرید ۲ چیست؟

در حال حاضر، هیچ دارویی برای درمان قطعی کبد چرب گرید 2 وجود ندارد. اما در صورت لزوم ممکن است پزشک به شما توصیه کند که وزن خود را کاهش دهید. چون با این کار می‌توانید چربی، التهاب و اسکار را در بافت کبد کنترل کنید.

بیشتر بدانید: صبحانه برای کبد چرب گرید ۲ چی‌ خوبه؟ لیست بهترین صبحانه‌ها

برای لاغر شدن باید غذاهای سالم بخورید، حجم غذای مصرفی خود را کاهش دهید و به طور منظم ورزش کنید. اگر ۳ تا ۵ درصد وزن بدن‌تان را از دست بدهید، چربی انباشته‌شده در کبد شما به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد. با این حال، گاهی‌اوقات ممکن است برای کنترل التهاب و اسکار به ۷ تا ۱۰ درصد کاهش وزن نیاز داشته باشید.

بیشتر بدانید:علائم کبد چرب چیست؟ آیا کبد چرب خطرناک است؟

درمان کبد چرب گرید ۲ در خانه؛ این بیماران باید چه نوع رژیمی داشته باشند؟

تغییر سبک زندگی و پیروی از رژیم غذایی سالم نقش بسزایی در درمان کبد چرب گرید ۲ و پیشگیری از عوارض جانبی آن دارد. در ادامه فهرست غذاهای مفید و مضر برای این بیماری آورده شده است.

۱. غذاهای مفید برای کبد چرب گرید ۲

متخصصان مصرف غذاها و نوشیدنی‌های زیر را برای درمان کبد چرب گرید ۲ مفید می‌دانند:

  • سیر: سیر یکی از اجزای اصلی بسیاری از رژیم‌های غذایی است. تحقیقات نشان می‌دهد که سیر روی وضعیت سلامتی افراد مبتلا به کبد چرب تاثیر مثبت دارد.
  • غذاهای حاوی امگا ۳: ماهی سالمون، ساردین، گردو و دانه بزرک به دلیل داشتن امگا ۳ می‌توانند چربی کبد، سطح کلسترول خوب (HDL) و شاخص توده بدنی (BMI) افراد را بهبود بخشند.
  • قهوه: وقتی از بهترین صبحانه برای کبد چرب گرید ۲ صحبت به میان می‌آید، قهوه می‌تواند یک نوشیدنی ایده‌آل برای شروع روز باشد. چون تحقیقات نشان می‌دهد که قهوه احتمال ایجاد فیبروز یا بافت اسکار را در کبد بیماران کاهش می‌دهد.
  • کلم بروکلی: محققان با بررسی موش‌های آزمایشگاهی متوجه شده‌اند که کلم بروکلی به تجزیه چربی‌ها در کبد کمک می‌کند و باعث کاهش تجمع آن‌ها در این اندام حیاتی می‌شود.

بیشتر بدانید:کبد چرب گرید 3 چیست؟ این بیماری چه عوارض پوستی دارد؟

  • چای سبز: سابقه استفاده از چای برای درمان بیماری‌ها به هزاران سال قبل برمی‌گردد. چای سبز چند نوع آنتی‌اکسیدان مانند کاتچین دارد که باعث بهبود علائم بیماری کبد چرب می‌شوند.
  • پروتئین سویا: پروتئین سویا حاوی آنتی‌اکسیدانی به نام ایزوفلاون است که حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد و چربی بدن را کاهش می‌دهد.
اینفوگرافی درباره غذاهای مفید برای کبد چرب گرید ۲
غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان مثل چای سبز یا حاوی امگا ۳ مانند ماهی برای درمان کبد چرب گرید ۲ ایده‌آل هستند.

بیشتر بدانید:برای کبد چرب چی بخوریم؟ درمان با غذاهای سالم و خوشمزه!

۲. غذاهای مضر برای بیماران مبتلا به کبد چرب

افزودن غذاهای سالم به رژیم غذایی یکی از راه‌های درمان بیماری کبد چرب گرید ۲ است. با این حال، مهم است که بیماران از خوردن بعضی از غذاها هم خودداری کنند یا مصرف آن‌ها را به حداقل برسانند. این غذاها شامل موارد زیر هستند:

  • قند و شکر: بسیاری از محصولات غذایی مثل آبنبات، بستنی، کیک و نوشابه حاوی شکر هستند. بر اساس تحقیقات، این غذاها سطح قند خون و چربی خون را افزایش می‌دهند و باعث تجمع چربی در کبد می‌شوند.
  • الکل: نوشیدن الکل به خصوص در مقادیر زیاد یکی از علل اصل مرگ و میر است. الکل روی کبد تاثیر می‌گذارد و به بیماری کبد چرب و سایر مشکلات کبدی مثل سیروز منجر می‌شود.
  • غلات تصفیه‌شده: غلات فرآوری‌شده یا تصفیه‌شده در نان سفید، برنج سفید و ماکارونی سفید به وفور یافت می‌شوند. زیاده‌روی در مصرف این غذاها قند خون را افزایش می‌دهد و زمینه را برای ابتلا به کبد چرب فراهم می‌کند.
  • غذاهای چرب، سرخ‌شده یا شور: این نوع غذاها معمولا حاوی کالری زیادی هستند و باعث چاقی می‌شوند. بهتر است به جای نمک از گیاهان معطر و ادویه‌ها استفاده کنید و به جای سرخ کردن غذاها، آن‌ها را آبپز یا بخارپز کنید.
  • گوشت قرمز: گوشت قرمز حاوی مقدار زیادی چربی اشباع است. به همین دلیل، می‌تواند تجمع چربی را در کبد افزایش دهد. بنابراین بهتر است به جای این نوع گوشت از گوشت سفید به خصوص ماهی استفاده کنید.

درمان کبد چرب گرید ۲ در طب سنتی چیست؟

متخصصان طب سنتی مصرف عرق کاسنی، عرق شاتره و عرق خارشتر را در درمان کبد چرب موثر می‌دانند. درمان کبد چرب گرید 2 با خاکشیر هم در بین طرفداران طب سنتی بسیار محبوب است. خاکشیر به کاهش چربی خون و قند خون که از عوامل خطر کبد چرب هستند کمک می‌کند و باعث پاکسازی کبد می‌شود.

بیشتر بدانید:علائم کبد چرب در مردان چیست؟ شایع‌ترین علائم

مقداری خاکشیر
در طب سنتی از خاکشیر برای پاکسازی کبد و درمان کبد چرب گرید ۲ استفاده می‌شود.

بیشتر بدانید:علائم کبد چرب در زنان چیست؟ از ریزش مو تا بی‌نظمی های قاعدگی

کلام پایانی

اگر چربی بیش از حد در کبد شما تجمع یابد، دچار بیماری کبد چرب گرید ۲ می‌شوید. در صورتی که این بیماری را به موقع درمان نکنید، ممکن است به کبد چرب گرید سه که شدیدتر است یا حتی سرطان مبتلا شوید. برای درمان کبد چرب گرید ۲ باید وزن خود را کاهش دهید و از سبک زندگی سالم پیروی کنید.

بیشتر بدانید:درمان کبد چرب چیست؟ از مصرف خاکشیر تا پیوند کبد

توصیه می‌کنیم به محض اینکه متوجه شدید بیماری کبد چرب دارید، با متخصص گوارش درباره آن صحبت کنید. پزشک می‌تواند بهترین راه‌کارها را برای مدیریت علائم بیماری و پیشگیری از بروز عوارض خطرناک آن به شما پیشنهاد دهد. برای اخذ نوبت جهت ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین گوارش می‌توانید از طریق سایت درمانکده اقدام کنید.

بیشتر بدانید:کبد چرب گرید 1 چیست؟ بهترین رژیم غذایی + تصویر واقعی آن

سوالات متداول

علائم کبد چرب گرید ۲ چیست؟

متخصصان پزشکی اغلب از کبد چرب به عنوان یک بیماری خاموش یاد می‌کنند. چون علائم بسیار کمی دارد یا بدون علامت است. در سایر موارد ممکن است علائمی مانند خستگی، احساس درد در سمت راست بالای شکم، تشنگی، نفخ و اختلال خواب را تجربه کنید.

علت ابتلا به بیماری کبد چرب گرید ۲ چیست؟

علت دقیق این بیماری مشخص نیست. اما به نظر می‌رسد که چاقی، دیابت نوع ۲، افزایش تری‌گلیسیرید خون و سطوح غیر طبیعی کلسترول شامل افزایش کلسترول تام، افزایش کلسترول بد (LDL) و کاهش کلسترول خوب (HDL) در بروز آن نقش دارند.

چگونه پزشک بیماری کبد چرب را تشخیص می‌دهد؟

پزشک این بیماری را با بررسی علائم شما، آزمایش خون، تست‌های تصویربرداری و نمونه‌برداری از کبد تشخیص می‌دهد.

بیماران مبتلا به کبد چرب باید چقدر ورزش کنند؟

فعالیت بدنی منظم به درمان کبد چرب گرید ۲ کمک می‌کند. اکثر متخصصان توصیه می‌کنند که افراد مبتلا به این بیماری در طول هفته ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط یا ۷۵ تا ۱۵۰ دقیقه ورزش هوازی شدید انجام دهند. از بهترین ورزش‌های هوازی می‌توان به پیاده‌روی، دویدن، شنا و دوچرخه‌سواری اشاره کرد.

آیا کبد چرب گرید 2 خطرناک است؟

بله. این بیماری ممکن است به آسیب کبدی جدی از جمله سیروز منجر شود. سایر عوارض احتمالی کبد چرب گرید ۲ عبارت‌اند از: بیماری قلبی و عروقی (CVD)، کارسینوم هپاتوسلولار (شایع‌ترین نوع سرطان کبد) و نارسایی کبدی.

منابع: medicalnewstoday, medicalnewstoday

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.6 / 5. تعداد رای‌ها 124

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

5 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها