6 مورد از مضرات آب دادن به نوزاد + میزان آب دادن به نوزاد

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

آب دادن به نوزاد یکی از آن مسائلی است که ممکن است والدین در انجام آن دچار اشتباه شوند. مثلا شاید فکر کنند در روزهای گرم سال نوزادان کمتر از ۶ ماه علاوه‌بر شیر مادر به آب هم نیاز دارند تا دچار کم‌آبی نشوند. عده‌ای هم بر این باور هستند که آب معدنی برای کودکان بالای ۶ ماه بهتر از آب لوله‌کشی است. در این مقاله از مجله درمانکده سعی کرده‌ایم به سوالات و چالش‌های پدر و مادرها در این زمینه پاسخ دهیم. همچنین در کنار نکات مهم آب دادن به نوزاد می‌خواهیم بدانیم از چند ماهگی به نوزاد آب بدهیم.

آب دادن به نوزاد از چند ماهگی شروع می‌شود؟

نوزاد شما تا ۶ ماهگی فقط به شیر مادر نیاز دارد. شیر مادر به‌طور کامل می‌تواند مواد مغذی و آب را برای بدن کودک فراهم کند. بنابراین اگر کودک به درستی با شیر مادر تغذیه شود، دچار کم‌آبی نخواهد شد.

از سن ۶ ماهگی به بعد پزشکان متخصص اطفال توصیه می‌کنند در کنار شیر مادر غذاهای کمکی مانند پوره و همچنین آب، کم‌کم به رژیم غذایی نوزادان اضافه شود. البته در این سنین نیز شیر مادر همچنان به عنوان غذای کودک به‌شمار می‌رود و می‌تواند میزان آب مورد نیاز بدن نوزاد را تامین کند؛ بنابراین در نوشاندن آب در این سنین به کودک زیاده‌روی نکنید.

بیشتر بخوانید:درمان اسهال نوزاد در خانه؛ چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

آب دادن به نوزاد شیر خشکی نیز از سن ۶ ماهگی به بعد مورد توجه قرار می‌گیرد. برای آماده کردن این شیرها جهت تغذیه نوزادان، به مقدار مشخصی آب نیاز دارید که این مقدار در دستورالعمل تهیه شیر خشک ذکر شده است. اگر به راهنمای تغذیه شیر خشک برای نوزادان توجه کنید، کودک دچار کم‌آبی نخواهند شد. چنانچه سوالی در این زمینه دارید، می‌توانید با پزشک متخصص اطفال درمانکده مشاوره آنلاین پزشکی داشته باشید و سوالات خود را بپرسید.

مادری که با شیشه شیر در حال آب دادن به نوزادش است.
به نوزادان بالای ۶ ماه می‌توانید به مقدار حدود آب بنوشانید.

مضرات آب دادن به نوزاد چیست؟

نوشاندن آب بیش از حد به نوزادان، به‌ویژه در سنین ۶ تا ۱۲ ماهگی، می‌تواند با خطرات زیر همراه باشد:

مسمومیت با آب

مسمومیت آب در نوزادان (Water intoxication) یعنی اینکه در مدت زمان کوتاهی حجم زیادی از آب را به نوزاد بدهید. این رفتار باعث رقیق شدن شیر مادر و مواد مغذی آن می‌شود. به همین دلیل بدن نوزادد مواد مغذی و ویتامین‌های لازم را دریافت نمی‌کند، این موضوع رشد و سلامت آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اینفوگرافیکی که علائم مسمومیت با آب در نوزادان را نشان می‌دهد.
مصرف بیش از حد آب در نوزادان، آن‌ها را با خطر مسمومیت آب مواجه می‌کند.

آسیب به کلیه‌ها

در این سنین کلیه نوزادان به‌طور کامل رشد نکرده است و نمی‌تواند آب اضافی را به‌طور موثر از بدن خارج کند. این موضوع نیز تهدیدی جدی برای سلامتی آن‌ها به‌شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید:سکسکه جنین چیست و چه زمانی خطرناک است؟

عدم تعادل الکترولیتی بدن نوزادان

اگر به نوازدتان بیش از حد آب بنوشانید، تعادل الکترولیت‌های بدن او مانند سدیم به هم می‌خورد. این موضوع نیز ریسک بروز مشکلاتی مانند تشنج، کما و حتی مرگ را افزایش می‌دهد.

تداخل در شیردهی

شیر مادر منبع کاملی برای تغذیه نوزاد است که هم او را هیدراته نگه می‌دارد و هم مواد مغذی ضروری بدن کودک را تامین می‌کند. از سوی دیگر، نوزادان معده کوچک و نیاز غذایی بالایی دارند. حالا اگر در نوشاندن آب به نوزاد زیاده‌روی کنید، اشتهای او برای نوشیدن شیر مادر یا شیر خشک کم می‌شود. به این ترتیب ویتامین و مواد مغذی در اختیار سیستم‌های مختلف بدن نوزاد قرار نمی‌گیرد. به یاد داشته باشید تا زمانی که فرزندتان را به طور مرتب با شیر مادر یا شیر خشک تغذیه می‌کنید، به نیازهای تغذیه‌ای او پاسخ خواهید داد و هیچ جای نگرانی برای کم‌آبی بدن او در شرایط طبیعی وجود ندارد.

احتمال بروز عفونت

اگر آبی که به نوزاد می‌دهید به درستی استریل نشده باشد، احتمال بروز عفونت‌های گوارشی وجود دارد. کوچک‌ترین آلودگی در آب نوشیدنی می‌تواند وضعیت سلامتی فرزندتان را به خطر بیندازد.

بیشتر بخوانید:اگزمای دور لب در کودکان و نوزادان

احتمال بروز مشکلات گوارشی

سیستم گوارشی نوزادان در ماه و سال‌های ابتدایی زندگی آن‌ها هنوز به‌طور کامل شکل نگرفته است. به همین دلیل مصرف آب در آن‌ها می‌تواند ریسک بروز ناراحتی‌های گوارشی مانند اسهال و دردهای شکمی را افزایش دهد.

آلت: نوزادی که دچار مشکلات گوارشی است.
آب آشامیدنی می‌تواند نوزادان را با مشکلات گوارشی مواجه کند.

چقدر آب به نوزاد بدهیم؟

بهترین زمان آب دادن به نوزاد، مقدار آب مصرفی و شیر (گاو) برای نوزادان و کودکان در سنین مختلف را می‌توانید در جدول زیر ببینید. البته توجه داشته باشید جدول زیر توصیه‌های عمومی را مطرح می‌کند.

سن کودکمیزان مصرف آب (روزانه)میزان مصرف شیر گاو به عنوان غذای کمکی (روزانه)
۶ تا ۱۲ ماه۴ تا ۸ اونس که معادل یک تا نصف فنجان است. —-
۱۲ تا ۲۴ ماه۸ تا ۳۲ اونس که معادل یک تا چهار فنجان در روز است.۱۶ اونس که برابر با ۲ فنجان است.
۲ تا ۵ سال۸ تا ۴۰ اونس که برابر است با یک تا پنج فنجان.۱۶ تا ۲۴ اونس که معادل با ۲ تا ۳ فنجان است.
برای کودکان ۱۲ تا ۲۴ ماهه بهتر است از شیر کامل و برای کودکان بالای ۲ سال از شیر بدون چربی یا شیر کم‌چرب یک درصد استفاده کنید.

چه نوع آبی را به نوزاد بدهیم؟

برای نوزادان بالای ۶ ماه می‌توانید از آب لوله‌کشی و تصفیه‌شده استفاده کنید اما توصیه می‌شود آب را قبل از مصرف بجوشانید و اجازه دهید تا سرد شود. با جوشاندن آب به نابودی ویروس، باکتری و آلودگی‌های احتمالی ناشی از فرسودگی سیستم آبرسانی کمک می‌کنید. این بهترین نوع آبی است که در این سنین می‌توانید از آن برای فرزندتان استفاده کنید.

بسیاری از والدین فکر می‌کنند که آب معدنی برای نوزاد سالم‌تر و ایمن‌تر از آب لوله‌کشی است. واقعیت این است که برای مصرف این نوع آب‌ها نیز باید قبل از مصرف آن‌ها را بجوشانید؛ زیرا در ترکیبات آب معدنی موادی مانند کلسیم و سدیم وجود دارد که می‌توانند کلیه نوزادان را تحت فشار قرار دهند. جهت خرید آب معدنی برای نوزادان به سراغ محصولاتی بروید که اصطلاحا سبک هستند. برای بررسی این موضوع کافی است برچسب اطلاعات بطری آب معدنی را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید:واکسن نوزادان و انواع آن؛ اطلاعات کامل درباره زمان‌بندی آن

آب دادن به نوزاد در چند خط

آب دادن به نوزادانی که کمتر ۶ ماه دارند، می‌تواند سلامتی آن‌ها را به خطر بیندازد. همچنین پس از ۶ ماهگی تا ۱۲ ماهگی نیز همچنان شیر مادر و شیر خشک می‌توانند نیازهای اولیه کودک به آب را تامین کنند. با این حال پزشکان متخصص اطفال به والدین اجازه می‌دهند آب آشامیدنی را از این سن به بعد و در مقدار محدود در رژیم غذایی کودک خود قرار دهند. برای مشورت با پزشک وارد سایت درمانکده شوید و از متخصص مورد نظرتان وقت بگیرید. در درمانکده امکان اخذ نوبت جهت ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین دکتر اطفال فراهم شده است.

سوالات رایج

آیا آب دادن به نوزاد زیر شش ماه خطرناک است؟

بله. این رفتار می‌تواند نوزاد را با خطراتی مانند سوء تغذیه و مشکلات گوارشی مواجه کند. شیر مادر یا شیر خشک تا ۶ ماهگی برای نوزاد کافی است و نیازهای تغذیه‌ای او را تامین می‌‌کند.

آیا آب معدنی برای نوزادان خوب است؟

آب معدنی دارای املاح و مواد معدنی است که پردازش آن‌ها برای کلیه نوزادان مشکل است. به همین دلیل قبل از مصرف باید آن را بجوشانید.

آب دادن به نوزاد در طب اسلامی در چه سنی توصیه شده است؟

این طب آب دادن به نوزادان را از ۶ ماهگی به بعد توصیه کرده است.

منبع: webmd | pregnancybirthbaby | healthychildren | stlouischildrens

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

yekta
زهرا الهی یکتا

زهرا الهی یکتا هستم؛ مترجم زبان انگلیسی با گرایش خبر. تحصیل در دانشکده خبر باعث شد تا مهارت‌‌های نوشتاری و تحلیلی من در زمینه‌های مختلف تقویت شود. من به‌طور خاص در حوزه سلامت و پزشکی فعالیت خبری داشته‌ام. در حال حاضر نیز در این زمینه تحقیق و مطالعه می‌کنم و مطلب می‌نویسم. سلامت مادر و کودک، روانشناسی و بیماری‌های زنان مهم‌ترین حوزه‌هایی هستند که در آن‌ها فعالیت دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها